wanneer gaan jullie paarden weer naar het land?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 19:16

mirgino schreef:
rachel_j schreef:
ik moet heel eerlijk bekennen dat ik er best wel van schrik hoe weinig weidegang sommige paarden krijgen, heb heel het topic gelezen en er zijn erbij die de weide helemaal niet zien, of hooguit een paar uurtjes per week.......
hier gaan ze van november t/m 1 april snachts op stal, en de rest vd tijd lopen ze buiten in de wei, ze krijgen 2 bunder ter beschikking die kapot gelopen mag worden, en die zijn nu opnieuw ingezaaid, de paarden (16 stuks) lopen nu weer op een andere bunder, waar nog gras staat , en zo gaan ze rantsoenerend van de ene wei naar de andere.
misschien heb ik het gewoon heel erg getroffen , maar vinden jullie het zelf niet een beetje sneu voor de paarden?

jij hebt het gewoon heel erg getroffen :j
hier in mijn omgeving zijn alle weides dicht
wij staan bij de buren en dat is veengrond
daar wil je echt je paard niet op hebben ze zakken tot de oksels weg :+
we hopen dat na dit weekend de wei open gaat, maar kan ook de komende dagen ineens mogen

en sneu voor mijn paard? echt niet!
wij hebben een super paddock waar hij met maatje samen in staat en een ander paard ernaast met draad ertussen
en met z`n 3en spelen ze wat af :+

maar dan staat jouw paard in elk geval overdag buiten als ik het goed begrijp? en heeft hij dus de kans om zn benen te strekken, en om "gewoon" paard te zijn. en in jouw geval is het logischerwijs aangezien tot kniehoogte in de veengrond staan nou ook niet bepaald ideaal te noemen is.

DiekeC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 19:18

Elke dag ook met sneeuw(hoefijzerloos) ;) , lekker makkelijk!
Ookal zijn er wel paarden op stal waarbij de baasjes dat liever niet hebben, maar ik laat mijn paard maar lekker paard zijn.
Ze staat overigens s'winters alleen over dag op stal en zomers 24/7 met een kudde van 6 andere paarden.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 20:22

Amalarab

Re: wanneer gaan jullie paarden weer naar het land?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 20:33

Ik heb ze 14 maart weer op het gras gezet, ze krijgen nog wel kuil bij. Ze zijn dolgelukkig!

manfredie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 20:35

mijne gaat het hele jaar door naar buiten mits het echt extreem weer is ....zelden staat hij binnen :D

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 20:38

Gelukkig kunnen ze hier het hele jaar door lekker de wei op overdag, ik heb geluk met droog land. :)

Huberta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 20:38

overdag zo veel mogelijk naar buiten. 's nachts altijd binnen, behalve met een hittegolf.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 23:03

mirgino schreef:

dat is toch heerlijk om te zien!! lekker vrijheid blijheid.

moet eerlijk bekennen dat ik er als ik op een manege kom ook altijd moeite mee heb hoor, die paarden afzonderlijk in boxen, en hooguit op zondag een paar uurtjes weidegang.....

beremans

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 23:58

Vrijdag mogen ze weer *\o/*

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 06:56

Hier staan ze vanaf oktober/november ook gewoon binnen tot maart/april de pensioneigenaar wil niet dat ze dan op het land komen ik zou het ook anders zien hoor maar ja. Ze staan wel in paddocks een paar uur per dag.
En in de zomer is de stal waar ik sta de enige in de buurt die een beetje vroeg weer op het land staan en ook waar 24/7 mogelijk is dus daarom vind ik het hier toch fijn.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 07:00

Bij ons ook hoor Tooske. Ze komen van nov-mrt in de paddocks op de dag en ze zijn vanaf afgelopen zondag weer het land op gegaan. Nu nog een paar uurtjes zo van 9 to 2 maar dat wordt straks ook weer langer.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 08:30

Bij ons is het zo dat ze van ongeveer april tot begin december van 10u tot 22u op het land staan. En 's nachts binnen. In de wintermaanden staan ze verdeeld in 3 groepjes 2,5u per dag in de paddock. Ik zou ook liever hebben dat hij de hele dag in de paddock stond. Maar die is net even te klein voor alle 11 paarden. Het past wel. Maar dan krijg je ruzie door het gebrek aan ruimte. En wij hebben hier denk ik ook veen grond. Want in de winter (Herfst ook al aardig) staat het weiland helemaal onder water. De paarden staan dan tot voorknie hoogte in het water. Op sommige stukken nog hoger. En je zakt er echt in weg.

Maar ik vind t nog altijd beter dan mijn vorige stal. Daar stonden 80 paarden en dan was het vechten om een stukje land. Dan stonden ze van mei tot oktober (Als je mazzel had) 3 uurtjes op het land. Maar als het ging regenen en de weide werd wat nat, dan moest alles zomaar 2 weken binnen blijven. En in de winter kwamen ze helemaal niet buiten. Alleen als je hem zelf in de paddock zette. En daar mocht je maar maximaal 30min in. En dat voor 400,- :(

Ben blij dat ik daar weg ben. Maar het is nogal schaars, die stalletjes met veel weidegang hier in de randstad.

krislove

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 13:52

ik weet het nog niet maar word wel aankomende lekker warm. :Y)

miranda73

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 22:30

Elke dag buiten alleen bij extreem regen blijven ze binnen en in de zomer als het overdag teheet is komen ze alleen s#nachts buiten.
Ze staan inde winter op een stuk dat we als de andere weiden zich weer regenereert hebben weer op nieuw in gezaait word.
Gelukig hebben we weer een beetje regen gehad vandaag dan kan de kalkstickstof zijn werk doen...
moet nog wat vaker regenen het is de laatste tijd tedroog voor het land.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 22:50

Vandaag is het land bemest.
Ruinen staan nu op een klein afgezet stukje. De rest kan dan groeien en wanneer het allemaal wat groener is kunnen ze verweid worden.
De merries kunnen dan op het kaalgevreten stukje van de ruinen staan, ze hebben de hele winter in de paddock gestaan dus voor hun is het extra rustig opbouwen.
Ik gok nog zo'n 2 weken en dan is het zo ver :Y)

caj2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 12:38

ik wou eigelijk 1 april maar wacht tot half april.

Luca2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 12:49

Ze staan sinds een paar weken weer op het land, eerst in het kleine weitje, dat mogen ze kapotlopen (3 paarden) en nu staat ze in de grote wei, waar genoeg gras staat. S morgens naar buiten en voor de schemer weer naar binnen. Tot dat de wei te nat is en ze alles kapot lopen, dan gaan ze de paddock op

isabelle_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 19:17

Ook hier de paarden alweer 3 weken op het land. Het is groot genoeg dus ze lopen het niet kapot.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 19:21

mijn paard moet eerst wennen jong gras is gevaarlijk,
hij gaat de 2e week van mei fulltime het land op :D .

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 13:23

Bij ons staan ze elke dag in de wei.. :j

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 14:16

Hier ook hoor, maar de winterwei mag de naam wei nu eigenlijk nauwelijks meer hebben.. is meer een vlakke modderlaag met her en der een grassprietje :=

Daarom zijn de dames vanmiddag voor het eerst weer op de zomerwei gegaan. Twee zeer vrolijke grijnzende paarden waren het resultaat, ze staan te grazen alsof hun leven ervanaf hangt :D Ben er lekker even bij gaan zitten, hier in limboland is het grijs weer maar wel heel lekker warm, heb lekker in mijn shirtje in het gras gezeten en genoten van de blije paarden.

Lievemensjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 14:32

in de tijden dat ik een verzorgpony of gewoon een pony thuis had dan was het gewoon elke dag pony naar buiten....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 14:39

Hier staan ze nu overdag op het land, en 's nachts op stal. Vanaf mei gaan ze weer 24/7 het land op. :)

lysquint

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 21:54

MORGEN ! *\o/* *\o/*

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 10:31

Die van mij staat 24/7 buiten. Bij mooi weer (geen hondenweer), gaat hij het land op, 's nachts komt hij in onze tuin staan (inloopstal). Ook als het regent/sneeuwt blijft hij in onze tuin staan.
Hij heeft 4 weides: onze tuin (vrij klein, iets minder dan de grootte van een paddock), daarnaast nog 3 weides: in 1 wei staat hij de volledige winter (groeit moeilijk gras en is naast ons huis dus gemakkelijk om hooi te brengen), de 2 andere weides zijn 100 meter verder, daar staat hij in de zomer. Wij hebben er nu opnieuw graszaad gegooid en meststoffen, als het in mei ongeveer weer mooi gegroeid is, gaat hij daar staan. Ik doe wel aan strookbegrazing, en helemaal in het begin zet ik hem dagelijks een uurtje op een ministukje van de verse wei en na dat uurtje gaat hij weer terug op zijn winterweide. Zo kan hij zeker niet te veel vers gras binnen krijgen.