succesverhalen over angst overwinnen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chocomelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 21:46

Heee!
Ik ben vorig jaar ook erg bang geweest, nadat ik van een paard was afgevallen.. durfde toen aleen nog maar op het braafste paard. Daarna kwam er een nieuwe, en daar werd ik helemaal verliefd op, ik rij nu ook alleen nog maar op de nieuwe, maar door hem heb ik geleerd niet meer bang te zijn en er gewoon voor te gaan. En raad eens.. vorige week ben ik opnieuw op het paard gestapt waar ik vorig jaar af was gevallen :D

XxLaura98

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 16:10

Met het dressuur mag het bij mij het eind in zicht komen maar met springen nog niet... ;(

Vandaag had ik les dat ging wel goed. De ponyclub is 'verhuisd' en de oude hindernissen heeft iemand van onze stal overgekocht, kortom we kunnen nu weer springen met de les (eerst hadden we wel balken maar niet echt handige staanders). :P

Ik heb 2x in de week les en één keer met een ander meisje. Zij vind springen op haar verzorgpony leuk dus ze vroeg aan mij of ik ook wel wou springen vrijdag als dat van de instructrice zou mochten. Op dat moment leek het me wel leuk om weer eens wat te proberen met springen en over mijn angst heen te komen. Maar nu we het gevraagt hebben... :+

:(:) ...Kijk ik toch met een berg op tegen vrijdag. Ik ben gewoon zo bang dat het niet goed gaat. (de laatste keer in de winter in een binnenmanege in de buurt ging het wel goed maar toen hebben we ook maar een paar lage sprongetjes gemaakt) Maar aan de andere kant wil ik toch ook heel graag over die angst heen en kunnen springen. :o

Dorus

Re: succesverhalen over angst overwinnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 21:21

Springen is voor mij ook nog een brug te ver. Die van mij trekt heel erg aan op de sprong en omdat ik te laat terug kom na de sprong is het voor mij dan heel lastig om het tempo te controleren. Maar een vriendin van mij heeft laatst met mijn paard gesprongen en nadat ik daar filmpjes van heb gezien heb ik wel weer vertrouwen dat als ik het op mijn tempo doe het wel weer goed kan komen.
Als paard te vroeg aantrekt gewoon op een volte zette net zo lang tot ze snapt dat we op mijn tempo gaan :+

XxLaura98

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 12:34

ja ik heb wel eens gesprongen dat het wel goed gaat maar ook veel keren dat hij er keihard op af gaat dan weigert en als een gek door de bak gaat crossen enzo al is dat wel een tijdje geleden maar dat zit toch nog steeds in mijn hoofd. :'(

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 13:18

Ik heb al eens eerder gereageerd. Vandaag sta ik op het punt om mijn angst echt voor eens en altijd achter me te laten.
Met mijn instructrice erbij durfde ik Wiets wel te rijden, maar heb nog nooit vrij gereden, en durfde dat door het vallen ook niet. NU vanavond ga ik op wiets rijden zonder mijn instructrice erbij. Een uurtje dressuren in de bak (in de avond, anders is het echt te warm). Als dat goed gaat, kan ik mijn angst vergeten!

XxLaura98

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 13:21

Succes het gaat vast goed. :D
Gewoon net zo rijden als anders he :D
(tenzij je allemaal moeilijke dingen doet in de les zoals pirouettes en galopswissels om de pas etc. ;) )

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 13:25

Haha met mijn jaar ervaring te paard zal ik vast al galopwissels kennen enzo RIGHT 8-) Paard kent het zelf niet eens, ze is zelf nog niet zo ver. Laat staan ik :) hihi

Nee, ik ga werken aan de ontspanning, lekker lang en laag rijden, actief houden vanuit de achterhand en veel figuren om haar lekker soepel te maken. Denk vooral veel voltes met de juiste stelling rijden (dat vind ze soms moeilijk, ze wil echt ALLES zien). En overgangen rijden, actief houden.
Ik merk dat ik wiets wel veel meer ben gaan vertrouwen de laatste tijd. Sinds we van de longeerlijn af zijn. Ze doet ook echt haar best voor me :)

XxLaura98

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 15:10

Ik rijd nu ook steeds vaker voor mezelf gewoon en dat gaat steeds beter eerst echt alleen maar met de ontspanning bezig nu ook al oefeningen.

Nu de springles vrijdag nog...

wilma_b

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-10 16:02

Ik rij helemaal niet voor mezelf. Ik heb 1 x in de week groepsles en 2 prive-lessen (samen met mijn 2 kinderen). Dat komt omdat mijn paard nog erg groen is. Ik vind dat wel lekker zo, dus laat maar gaan. De rest doen we bosritten.
Toch heb ik nog af en toe spanning, maar ja, daar moet ik misschien mee leren leven. In ieder geval lig ik niet meer van tevoren krom van de zenuwen en stap ik relaxed op.
Ik merk wel dat als mijn paardje begint te klieren, dat ik hem wel durf aan te pakken. En daar ben ik al heel blij om, want het kan echt af en toe een deugniet zijn.

XxLaura98

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 16:08

dat heb ik dus ook,

eerder als hij ervandoorging of bokte omdat hij gewoon vrolijk was durfde ik nooit wat te doen nu kan ik gewoon echt weer boos worden. :D

Nu het springen nog...... ;( ;(

Dat heb ik nu trouwens wel 1000x gezegd maar ik vind springen gewoon eng maar ik wil het ook heel graag weer doen nu we weer hindernissen hebben op stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 16:40

Ik vind voor mezelf rijden ook nog best eng, ik bouw enorme spanning op dan. Als er iemand staat te kijken is alles ok...
Iemand daar tips voor?

XxLaura98

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 16:42

Tsjaa..

Eigenlijk alleen maar dat je gewoon rustig moet blijven en net zo moet rijden als anders.
Bij ons op stal staat een huis dus er is altijd wel iemand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 16:48

ateo schreef:
Ik rij helemaal niet voor mezelf. Ik heb 1 x in de week groepsles en 2 prive-lessen (samen met mijn 2 kinderen). Dat komt omdat mijn paard nog erg groen is. Ik vind dat wel lekker zo, dus laat maar gaan. De rest doen we bosritten.
Toch heb ik nog af en toe spanning, maar ja, daar moet ik misschien mee leren leven. In ieder geval lig ik niet meer van tevoren krom van de zenuwen en stap ik relaxed op.
Ik merk wel dat als mijn paardje begint te klieren, dat ik hem wel durf aan te pakken. En daar ben ik al heel blij om, want het kan echt af en toe een deugniet zijn.

Dan heb jij nu toch al een succesverhaal? :D

Ik herken me wel in je verhaal, ik was zelf ook erg angstig en als ik op een vreemd paard stap en deze schrikt merk ik nog altijd dat ik verkramp en bijv. voorover ga zitten. Gelukkig heb ik een goede instructeur die hiervan op de hoogte is, een brul geeft en dan doe ik het weer goed :+
Overigens vond ik buitenrijden pas echt eng. En het stomme is: hoe langer je dat uitstelt om weer te gaan doen (geldt voor alles overigens, niet specifiek voor buitenrijden), des te enger wordt het. De drempel wordt namelijk steeds hoger om het weer goed te doen. Maar toen ik eenmaal op pad ging... vond ik het hartstikke leuk en NIET eng! Tuurlijk zat ik op een braaf paard en werd ik begeleid door een bekende... maar toch. De dag erop ging ik in mijn eentje op pad met een paard dat nieteens helemaal 100% betrouwbaar is buiten := en toen durfde ik er gewoon mee te galopperen, iets wat ik de dag ervoor nog niet deed. Kortom, je overwint je angsten enkel en alleen door het te doen.
En je paardje aanpakken ondanks je angsten is super! Goed voor jouw vertrouwen, goed voor je band met je paard (want gek genoeg wordt die beter als je je paard een keer tegen durft te spreken) en voor zijn opvoeding natuurlijk.
En tuurlijk moet je je beperkingen kennen. Je zal wellicht altijd een beetje sneller angstig zijn dan een ander. Nou en? Als jij maar plezier hebt, en je paard ook.

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 22:52

Iedereen heeft het over springen, dat heb ik nog nooit gedaan := Dat kan ik eeeecht niet :+

Heb vandaag vrij gereden, ging netjes! Ik was wat zenuwachtig, waardoor paardlief ook zenuwachtig werd. Maar na een halfuurtje rustig stappen, afwisselend met korte stukjes draf ging het eigenlijk best lekker, ze mocht wat actiever, maar voor de eerste keer alleen vond ik dat even wel welletjes. Ze liep wel ontspannen (zo traag was ze nog net niet haha!). Mijn moeder heeft fotos gemaakt, ik plaats ze vanavond of morgen nog bij RIJ-ITP. Ze zijn niet het mooiste, en op sommige is mijn houding bagger van de zenuwen. Maar ik vond het geslaagd, en volgende week woensdag ga ik weer ! Elke woensdag avond ga ik vrijrijden op haar :) Heb er nu al zin in!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 23:18

Springen deed ik vroeger wel, met mijn vorige paard, huppa halstertje, touwtje, zonder zadel erop en dan springen. Maarre dat zie ik mezelf nu niet meer doen, nou kan mijn paard ook niet springen, die vind het makkelijker om gewoon de hele hindernis omver te lopen.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 23:47

hier meld zich ook nog iemand met angst/onzekerheid. Terwijl het eigenlijk nergens op slaat. Het paard zet eigenlijk geen stap verkeerd. Vanuit het zadel vertrouw ik haar veel meer. Maar bij een vreemde reaktie. Soms al door haar oren en of een dikke nek maken kan ik schrikken.
Juist omdat ze eigenlijk heel braaf is weet ik dat het in mij zit. Maar ik zet door, wil gaan buitenrijden en droom van lange ontspannen buitenritten. ;)

wilma_b

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 00:27

Buitenritten vind ik niet zo eng meer. We zijn altijd met een paar paardjes, ik ga nooit alleen (vind ik ook niks aan). Daarbij voel ik me vrij veilig.

Vanavond in de groepsles ging hij op de kletter. Ik weet niet wat er gebeurde, maar weg was-ie. Er waren nog 2 andere groepen aan het rijden. Iedereen ging voor ons aan de kant. De instructice van mijn kinderen zei: kijk, daar komt je moeder aancrossen. Achteraf best wel mee gelachen, maar op dat moment zit je te bidden dat hij ophoudt. In mijn angstige periode zou ik helemaal verstijfd zijn. Nu was ik bezig hem gerust te stellen en te kijken waar ik heen ging (dat heeft P. me geleerd, zoals je weet als je het hele topic gelezen hebt, op snelheid en de blik naar voren). Ik heb hem ook zijn hoofd naar links gehouden, zodat de snelheid er een beetje uitging. En toen ik hem rustig had, heb ik hem nog even door laten galopperen. Ik weet niet of dat verstandig was, maar ik dacht: oke, jij galopperen, dan gaan we galopperen en heb hem extra aan het werk gezet. Daarna was hij in de les toch ook wel weer opgefokt. Hij denkt nl. dat hij nog hengst is en wil dan koste wat kost achter de anderen aan. Het is een andalusier, moet je weten, en meneer was me toch aan het showen! Dat geeft op zich wel een lekker gevoel, maar dat doet-ie maar als ik daar om vraag (tegen de tijd dat we dat kunnen). Dus heb ik hem laten stappen en even de rust teruggebracht. Daarna ging het goed. Dit was allemaal aan het eind van de les en ik moet je zeggen dat ik stiekem toch wel een beetje blij was dat we bijna klaar waren. En tegelijkertijd heel trots op mezelf!!

XxLaura98

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 13:43

@ Judith1601
Fijn dat het rijden buiten de les om goed ging :D

Ik ben nog steeds zenuwachtig voor de les van morgen, er komen wat mensen van stal kijken aan de ene kant vind ik dat fijn maar aan de andere kant ben ik dan nog banger dat het mis gaat.

Ik heb ook iemand gevonden die men paardje wil rijden als ik op vakantie ben :D
Dat is namelijk wel nodig want de vorige keren had ik nooit iemand die dat deed en dan als ik er voor het eerst op zat dan ehh.. .. ja ging dat niet zo heel relext om het maar zacht uitgedrukt te zeggen.

Cheyenne98

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 13:48

ik heb ook een hele lange tijd last van angst gehad. ik heb anderhalf jaar geleden een ongeluk gehad op de weg met mijn pony. (De pony heeft het niet overleefd..) Na dit ongeluk was ik ontzettend bang om weer op een paard te stappen. Ik heb eerst een jaar geen eigen paard gehad. in dat jaar ben ik op voltige gegaan, en na een halfjaar op voltige te hebben gezeten deed ik alweer van alles op het paard. ik heb besloten om weer op zoek te gaan naar een paard op leeftijd, en die is er! Zij geeft mij vertrouwen waardoor ik mijn angst heb overwonnen!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 16:18

Na 4 weken gips ga ik vanavond weer kijken of ik te paard kan komen, mijn arm is wel superslap, dus ik hoop dat het lukt

lisanne013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 16:20

de verhalen hebben mij ook geholpen ;)

wilma_b

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 16:34

Succes Rockwitch, het gaat wel lukken.

Lisanne, dat is heel mooi, wil je er meer over kwijt?

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 16:47

Ik ben niet zozeer 'bang' of 'angstig' maar ik ben geen heldhaftige ruiter, ik heb nu een hele lieve, brave fjord, maar soms heeft zij ook nog wel 'acties'.

Zo was ze van de week niet meer terug te rijden naar de draf (vanuit galop) en ging ze alsmaar harder. Op dat soort momenten krijg ik dus een angstgevoel. Ook de dagen erna dat ik dan weer ga galopperen spring ik aan met klotsende oksels.

Gisteren had ik les, en naast de bak was een maaimachine bezig, in het begin was ze er erg kijkerig op, op een gegeven moment begon ze er schuin voor weg te lopen, en toen moest ik galopperen, wat ik op dat moment nog steeds niet heel tof vond. Toch gedaan, en dankzij mn instructrice kreeg ik haar aan het einde van de les, zónder dat ze dr hoofd in de lucht gooide of zónder dat ze 'versnelde' of 'gek' deed erlangs.

Mijn tip, een instructeur/trice waarbij je je op je gemak voelt, waarbij je eerlijk kan zijn over wat je wel en wat je niet durft en waar je vertrouwen in hebt. Dát werkt voor mij dus perfect!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 08:44

wat mij ook erg helpt,is het 'moeten'loslaten.
Heb mijn nieuwe pony nu 2 maanden,en heb er pas 5x op gereden.
Als het een dag voor mij niet helemaal lekker voelt,ga ik er niet op....niets hoeft/moet,alles mag....

XxLaura98

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 08:46

over 2uurtjes heb ik nu springles :?
whaaa, ik hoop zo dat het goed gaat! :(:)