Paardrijden in stijl.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-09 15:12

Peelie schreef:
hihi, de jury zal je giga uitlaggen ben ik bang :)

Sigself dan tog egt.

moonprayer

Re: Paardrijden in stijl.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 15:14

kijk als je het echt ins tijl brengt,
en niet clownesk.
kan het best heel mooi zijn.

het jasje wat ik nu heb ben ik niet tevreden over,
mijn mouwen zijn pas goed op lengte als ik een maat te groot koop. en dat siert ook niet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-09 15:24

moonprayer schreef:
mag dit volgens de richtlijnen?

De richtlijnen van FEI (KNHS) omkaderen een bepaalde vorm van dressuur.
Dat is in dit geval een in de eerste helft van de 20ste eeuw geformaliseerde vorm van 19de eeuws cavallerie rijden.
Uiterlijk is dat automatisch vergroeid met een het formele jachtkostuum van eind 18de, begin 19de eeuw wat nu eenmaal het referentiekader was van deze dressuurvorm.

Veel van de stijl is niet concreet omschreven omdat ten tijde van het tot stand komen van de formalisering dit aangenomen werd.
In de 17de eeuw zou ook geen ecuyer eraan gedacht hebben de stijl van het rijkostuum vast te leggen anders dan hooguit; ´in gebruikelijk rijkostuum´ :D

Bij wedstrijden in de ringdressuur in NL is het historisch en inhoudelijk correct om daar een aan het engelse jachtenue verwante stijl bij te dragen omdat de wedstrijdvorm een geformaliseerde vorm is met dat kader.
Dat kostuum, die stijl, heb ik echter bewust UITGESLOTEN in de ts :D

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 15:54

Huertecilla schreef:
Peelie schreef:
hihi, de jury zal je giga uitlaggen ben ik bang :)

Sigself dan tog egt.

huh? wat wil je hier mee zeggen?

Ik snap dat mijn spelling niet altijd 100% is.. Dit komt doordat ik dyslexties ben ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-09 16:05

Ik ook niet, ik ben hyperlectisch 8-)

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 16:22

Jurken, zelfmaken blijkt vaak nog het goedkoopst als je ergens een goed stofje voor een goede prijs op de kop kan tikken (bankstof is mooi... maar lang niet altijd prettig spreek ik uit ervaring ;) )... ben vandaag even met een vriendin in conclaaf gegaan... we hebben namelijk een jaarlijks terugkerend festijn waarbij we met alle vrienden in thema gaan eten (eten bij voorkeur in thema.. en vegetarisch)... dit jaar bal masqué. Super :D Helemaal losgegaan op naaipatronen.nl... we worden cancan danseressen (nog even een dansje instuderen). Maar bestel dan ook maar meteen het patroon voor mijn halflange jasje (heb eigenlijk altijd een halflang jasje... kort is voor mij gelijk aan halflang...).
Maar dankzij het feet heb ik hier toch echt wel wat ervaring opgedaan in het maken van jurken (mijn eerste proect was een barok jurk... maanden geknoei geweest maar geslaagd!) super mooi, je trekt het te weinig aan alleen. Heb der echt helemaal zin in !
al weet ik nie of cancan en paard niet te decadent wordt... wil geen ongelukken veroorzaken

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-09 17:50

KDS schreef:
Jurken, zelfmaken blijkt vaak nog het goedkoopst als je ergens een goed stofje voor een goede prijs op de kop kan tikken

Vast.
Het punt is dat je doorgaans de stof/voeringsstof en andere materialen niet zo goedkoop kan betrekken als een atelier. Ook moet je een goed patroon vaak kopen.
Ook spendeer je er meer tijd aan en die reken je niet.
Dit als je de vaardigheid al hebt.
Op dit moment zijn op het web aanbiedingen te vinden, zelfs nieuw waar je zelf nauwelijks voor kan maken. De dollarkoers is nl. ook nog eens enorm gunstig.
Als het je hobby is, dan blijft het een goedkope manier om te komen aan wat jíj wil, dat zonder meer. Als je een echt vaardige hobbyist bent is het zelfs écht goedkoop omdat voor de complexe stukken echte goede couturiers bezig zijn = pittig uurloon = duur kledingsstuk.

Hier een prachtlink voor een justaucorps; http://www.yvettes.net/PirateCoatConstruction.html

Het zwáárd slaat nergens op overigens. Dat is een jian, een chinees zwaard. Bij dit ensemble hoort een duelleerdegen, een hofdegen:
http://www.jcamericana.com/img/edged-we ... word1L.jpg
Een heer-ruiterkrijger echter had een steviger variant, meer ´Walloon´, velddegen:
http://www.hessink.nl/Webalbum/toetanch ... a/4362.jpg
Deze laatste hoort dus bij een dergelijke stijl ruítercombi.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 19:22

Huertecilla schreef:
Dit als je de vaardigheid al hebt.

Geen optie voor mij, ik heb nog nooit een naaimachine van dichtbij gezien en ik verlies vast vingers als ik er ooit eentje aanzet :D
Jullie zelf-jurken-naaisters weten niet hoe blij je moet zijn met die kennis!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 22:38

moonprayer schreef:
Malenka schreef:
hafjegek,
Voor jou moet er toch ook wel iets te vinden zijn? Meer dan een zwart shirt en broek in ieder geval...
Welke maat heb je dan?

Zoiets als dit jasje zou ik wel in de dressuurring willen zien. :9
http://link.marktplaats.nl/275169758

mag dit volgens de richtlijnen?
dan zou ik dat heel graag doen namelijk.
met een hoedje op,
1 pijpenkrulletje laten hangen, tadaa!

Helaas niet. Ik heb het net even opgezocht en dit staat er:
Citaat:
Deelnemers dienen in de ring te verschijnen, gekleed in:
- een rij-jas type colbert met knopen en platliggende revers, het zitvlak geheel of gedeeltelijk bedekkend.

Maar een gepimpt colbert mag dus wel. Die kun je ook voorzien van rijglinten aan de achterzijde, aan de bovenzijde poffende mauwen en her en de een stukje lint of kant. Met deze richtlijnen is best het een en ander te doen!

selinemisty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 23:02

Die foto is gaaf! Echt heel tof! :D

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 00:24

Laatst bijgewerkt door Malenka op 20-09-09 00:41, in het totaal 1 keer bewerkt

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 00:36

Hoe mooi ik de (historische) kostuums met prachtige verhalen en uitleg ook vind.............ik hou het bij mijn sloeberstijl met boerenpet :+

Het enige wat ik kan bijdrage aan het topic qua historie:

Heeft me (op het laatste moment) 3 dagen shoppen en naaien gekost, vooral de cap verhullen was een crime maar aardig gelukt.

Voorkant:
Afbeelding

Achterkant:
Afbeelding

HC mocht je zoon in Spanje als Nederlandse Ridder willen rondrijden.............ik kan het hele pakket opsturen.

Volgend jaar wil mijn jongste dochter weer mee doen maar dan als meisje........dit topic is dus goed voor de inspiratie. Maar eigenlijk moet daar dan een mooi damespaardje bij ipv de stevige (lompe) haflinger. Zal ik hem vast op dieet zetten??

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 08:51

Helemaal goed. De helm is ook helemaal goed uitgepakt.
Moo ook de aandacht voor details als de teugels en de zwaardophanging :wow:
De inspanning waard. VETTE pluim pri_lady!

Bedankt voor het aanbod.

Bandida is inmiddels onderweg en http://www.aemet.es/es/eltiempo/predicc ... 29960&p=29
Een week fantástisch rijweer *\o/* Die neemt weer veel lesstof ter verwerking mee naar huis.

Intussen meer dan 5000 kijkerds....
Beetje triest eigenlijk, maar goed, dat is de realiteit waar ik me al helemaal bij aangepast heb.

P.s. Ik laat het net aan Madame la Blanche de la Huerta zien en die vindt het ook gewéldig pri_lady, met de aandacht voor detail.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 20-09-09 09:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Tezzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 08:55

Wauw, wat heb ik een mooie jurken en jassen voorbij zien komen. Het maakt mij en m'n goede vriendin erg jalours op de mensen die daar lekker mee kunnen rijden..
Vanmiddag toch nog maar een keer mijn instructrice peilen of het echt niet toegestaan is..

Het heeft me wel al op ideeen gebracht om oude kleding te herbruiken om leuke dingen mee te maken binnen hetgeen wel toegestaan is bij ons op de manege..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 09:04

Gothic_TeZZy schreef:
erg jalours op de mensen die daar lekker mee kunnen rijden..
... peilen of het echt niet toegestaan is..
...binnen hetgeen wel toegestaan is bij ons op de manege..

Laat je niet door schijnregels in een keurslijf dwingen.

Dat is allemaal opgelegd natte-apen-effect.
Er is meer dan ´dressuur´ in de rijbak onder het dak van de KNHS. Een héle wereld namelijk :)*
De ringdressuur in NL is een zeer klein stukje van het paardrijden onder een vergrootglas van vergroeide conventies gelegd.

Paardrijden hoort léuk te zijn. Het rijden zelf, de lol dóór de knol en je mag daarbij aan wat joú vrolijk maakt.
Je kiest zelf of jij je laat kisten door de kleindenkende ´erkende´ zuurpruimen met hun vierkante geestjes.

Ga ervoor; leve Pocahontas, ¡A3VT!

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 09:19

Ja het is een goede hobby van me, en heb er inmiddels redelijk wat ervaring mee; mensen met talent er voor om me heen, en dus ook alle handige tips en tricks. En... via school via de modeacademie kan ik vrij goed aan allerlei stoffen komen, zij kunnen op grote schaal inslaan, wij op goedkope schaal kopen.

Nu ik dit zo opschrijf besef ik me ineens hoe gezegend ik ben.

Zonde zoals iedereen zich eigenlijk laat drukken door een norm binnen een zeer beperkte cirkel. Paardrijden gaat eigenlijk altijd over samen lol hebben, en dus niet over hoe je samen lol moet hebben. Whatever fits you right?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 09:24

KDS schreef:
Paardrijden gaat eigenlijk altijd over samen lol hebben, en dus niet over hoe je samen lol moet hebben.

...en bij ringdressuur onder de KNHS-hoed is dat hoe je in hun ogen ´correct´ moet rijden.
Het begrip lol is helemaal niet opportuun. Niet voor de ruiter niet voor het paard.
De door hén :)* ´gewenste uitstraling van de sport´ is het keurslijf waar de ruiterij ingeperst wordt.
Wat mij betreft een uitstraling van :r grijspap.

Vandaar dat ik dit in het ts geheel en al UITSLUIT *\o/*

8-)

p.s. zelfs in NL kan je legaal met een correct zwaard rondrijden trouwens -:)

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 09:36

vrienden van mij beoefenen middeleeuws zwaardvechten en kunnen inderdaad gerust met zwaard en alles over straat (oke, niet zonder nagekeken te worden... maar niemand die het in zijn hoofd haalt iets geks tegen je te roepen... "Hij heeft een zwaard" :Y) )

Het scheelde inderdaad enorm toen ik besloot dat het ging om lol tussen mij en mijn paard, we zijn nog nooit zo snel vooruitgegaan en zo ontzettend meer op elkaar ingespeeld geraakt. Ik zit ook nooit meer gefrustreerd op der ofzo, het is gewoon leuk en lachen. En als ik anderen daarmee op stal een lachbui bezorg (uitlachen, of toelachen?) is dat mijn goede daad voor die dag :+
Gisteren kreeg ik van dezelfde mensen die eerste dachten dat ik gek was complimenten op wat het paard doet op kleine hulpen en zonder hoofdstel of bit... Natuurlijk wil ik ook graag horen dat ik iets goed doe; maar het is nog beter om het naar me zin te hebben. Ga echt met heel veel plezier met het paard aan de gang; waar ik jaren terug nog wel met tegenzin ging :roll:

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 09:45

KDS schreef:
Ga echt met heel veel plezier met het paard aan de gang; waar ik jaren terug nog wel met tegenzin ging :roll:

..en dat is waar het om draait, om zou ´moeten´ draaien. Paardrijden is een hóbby :D

Citaat:
vrienden van mij beoefenen middeleeuws zwaardvechten en kunnen inderdaad gerust met zwaard en alles over straat

Voor LARP en oefenen hebben de zwaarden een stompe punt en afgeronde randen waardoor het geen steek of snijwapen meer is.
Niet verborgen dragen en klaar.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 10:01

Vraagje.
Kan je in NL bij de manege of rijschool eigenlijk de rijbak op een bepaalde tijd in daluur o.i.d. deze exclusief afhuren voor een uur of misschien twee?

Dan kan je onder gecontroleerde omstandigheden wapenvaardigheid te paard oefenen. Dat is de oorsprong van de rijbak tenslotte......

Zo, ik ga de latrine van de varkens verschonen. Dan zijn die ook weer helemaal gelukkig. Zálige beesten.
Zal kijken of in een foto kan maken.

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 10:13

bij sommige maneges kan dat vast wel, maar in je eentje lijkt me dat meestal een vrij grote som geld voor een uurtje? Ik weet het eigeniljk niet, ik rij op een stal waar vrij vaak gewoon plek is in de bak; en zo niet is er nog een bak vijf minuten stappen verder op, waar eigenlijk altijd wel een bak vrij is (ze hebben er 4)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 11:12

Hier ons spul net.
We hebben een omheinde ruimte als soort binnenplaats bij de stallen die we in ruime U-vorm gezet hebben.
De ruimte is circa 25 x 20 meter. Ideaal voor beestenboel; aan elkaar laten wennen, met elkaar leren communiceren.

Vanmorgen Arabella-racepaard bij Babe-en-de-Monsters.
Bella staat gewoon los en laat zich het graan niet uit de bak eten. Ze schopt nooit; de biggen begrijpen een waarschuwing prima.
Babe weegt nu circa 250 kilo en de Monsters 60-70.
Het is een voorbeeld van hoe je een paard zwijnvast maakt. Ik heb er nu drie waarmee ik ´s nachts veilig een troep zwijnen kan tegenkomen, mee zoú kunnen jagen met lans.

Derde foto is een stal waar we klein grut in zetten. Door de tralies kan er geen roofwild in.
Foto vier is wat er nu in zit; konijn broedt kuikens uit ;)

http://www.mijnalbum.nl/Album=8XRZUWVC

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 11:50

Huertecilla schreef:
Foto vier is wat er nu in zit; konijn broedt kuikens uit ;)

Multifunctioneel konijn :)*

Ik wordt me toch eens jaloers van al die dingen die hier voorbij komen :oo
Ik denk niet dat ik last heb van het 'ja maar dan val ik op'-verschijsel (in zoiets wil ik nl. best gezien worden O:)),
wel van 't 'waar haal ik het geld in godsnaam vandaan'-probleemm :))

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 12:00

TE5 schreef:
wel van 't 'waar haal ik het geld in godsnaam vandaan'-probleemm :))

Dat is relatief, want je rijdt nu niet naakt neem ik aan. Wat je aan hebt heeft ook geld gekost.

Als je én kluskleding én conformerend uniform én stijl wil en wel nú, kost het meer geld dan creatief combinerend vervangend aankopen.

Onze turf is aan een nieuw jasje toe. Dat heb je met groeiende kinderen. Zijn nieuwe jas wordt een jas in stijl, óók maar niet exclusief, voor paardrijden. Dat ding is nog niet eens gemáákt maar we, hij en ik, gaan vanmiddag naar Málaga en hij riep vanmorgen al dat hij ´JOEPIEEEEEEE´ zijn nieuwe jas aan wilde ;)

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 12:22

Daar heb je gelijk in.. :j
Het 'probleem' is dat ik op dit moment bijna evenveel kleding heb voor het rijden als normale kleding ( :o),
dus die moeten eerst 'op' :)
En dat gebeurt niet in een keer, dus ik kan ook niet in een keer een heel nieuw tenue aanschaffen :+
Moet nog maar eens gaan denken over de mogelijkheden...