Afgedankte paarden.....wat doe je ermee

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ijskast2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 20:03

als je een paard koopt weet je dat het dier ook een keer wat ouder gaat worden, kwaaltjes gaat krijgen en dat je er dan op den duur niet meer op kan rijden. Maar nee, men kan er niet meer op rijden en voor de hobby komt er dan maar een nieuw paard. Het oudje gaat vaak naar een handelaar of komt ergens alleen op een wei te staan ;( , ik snap niet dat iemand zijn dier zomaar weg kan doen, natuurlijk kost een oud paard geld, maar goed het is geen auto die even inruilt. Ik beschouw een paard als mijn maatje die ga je dan toch niet wegdoen.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 20:14

Citaat:
als je een paard koopt weet je dat het dier ook een keer wat ouder gaat worden, kwaaltjes gaat krijgen en dat je er dan op den duur niet meer op kan rijden. Maar nee, men kan er niet meer op rijden en voor de hobby komt er dan maar een nieuw paard. Het oudje gaat vaak naar een handelaar of komt ergens alleen op een wei te staan , ik snap niet dat iemand zijn dier zomaar weg kan doen, natuurlijk kost een oud paard geld, maar goed het is geen auto die even inruilt. Ik beschouw een paard als mijn maatje die ga je dan toch niet wegdoen.

deze mensen zijn er inderdaad, maar er zijn ook mensen die ervoor zorgen dat ze prima terecht komen :)

bakkabouter

Re: Afgedankte paarden.....wat doe je ermee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 12:49

Mijn paardje mag hier rustig oud worden, zolang dat op een 'normale' manier kan. Ik ben niet van plan om meer (permanente) medische kosten te gaan betalen dan weidehuur.

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 13:03

Ik lees hier vele meningen. Ik heb mijn paard op een gegeven moment ook weggedaan omdat ik hem te fel voor mij vond. Dit paard was moeilijk voor allen, om het zo maar te zeggen. Kon er niet op rijden, kon er ook niet mee naar buiten. Heb hem toen maar 24/7 neergezet totdat ik een aanbod kreeg om hem ergens anders neer te zetten, paard zou super verzorgt worden..vrouwtje kon zelf niet meer rijden vanwege medische problemen en hoorde van mij. Prima, paard naartoe gedaan op proef en het ging heel goed. Achteraf gezien bleek het vrouwtje toch te willen gaan wandelen, en juist dat kon mijn paard al niet hebben. Paard sloeg op hol in enorme paniek omdat het meegetrokken werd aan een touwtje, en is toen weggedaan. Zonder woord erover.. boem pats, paard weg. Ik weet niet waar hij is nu, maar ik weet wel als ik hem vind..bied ik alles dat ik heb en meer, om hem terug te krijgen.

Mijn lesje heb ik geleerd. Bij mij gaat er nooit geen paard meer aan de kant omdat ik er niets mee kan. Overigens ging ik netjes elke dag langs het beest om hem te poetsen en te kroelen, daar genoot hij namelijk wel van (mits op eigen plekje). In mijn geval durf ik dus best te zeggen..paard had het beter bij mij dan bij een ander. Paard hoefde niets te doen, koste mij alleen maar geld en had een luizenleventje op het weiland in een kudde. Kreeg elke dag zoveel mogelijk aandacht, kreeg een extra verzorger die hem kwam poetsen. Hij genoot. Toen ik dit aanbod kreeg ging ik erop in omdat ik dacht dat het misschien maar beter voor hem zou zijn, paard zou aan huis komen te gaan bij het vrouwtje..vrouwtje werkte niet dus alle aandacht voor het paard. Nu weet ik wel beter, bij mij gaan ze never nooit meer weg.

Als ik ooit nog zo'n moeilijk paard zou tegenkomen, zou ik mijn armen openen en zeggen kom maar hier, kom maar thuis. En dat meen ik vanuit het diepste puntje van mijn hart..

EsBianc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 13:10

Ik zou mijn pony nooit weg doen. Als ik niet meer met haar kan rijden, jammer dan, er zijn genoeg andere leuke dingen die ik nog kan doen met haar.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 09:24

Ook ik ben een van de mensen die de luxe heeft om mijn paarden bij huis te kunnen houden.
Wij zijn zelfs zover gegaan, dat we een huis in Duitsland gekocht hebben zodat ik mijn oude merrie, waar ik niet meer op rijd, aan huis kon houden.
Een vriendin had ook nog een oudje, die staat er nu gezellig bij en ik.......................ik leg ze zoveel mogelijk in de watten.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 17:05

Ik vind eigenlijk dat iedereen dit voor zichzelf moet beslissen.
Persoonlijk zou ik mijn paarden nooit wegdoen maar er zijn ook mensen die daar anders overdenken.

Wat ik wel jammer vindt is dat je zoveel slechte verhalen hoort over paarden die gratis weggaan, ik persoonlijk zou dan om zeker te weten dat hij of zij niet in verkeerde handen zou vallen hem nog liever inlaten slapen of slachten maar dat is mijn mening.

Nifinao

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 16:39

Voor mij is het heel simpel. Als je een paard (of elk ander dier) aanschaft maakt je het paard afhankleijk van jou. Want jij hebt dan de verantwoording om het paard een stal te geven, eten te geven, medische zorg te geven enz. Je moet je ervan bewust zijn op het moment dat je een dier aanschaft dat als het dier ouder wordt er (meer) medische kosten komen.
Ik zie nogal eens dat mensen een gezond paard aanschaffen, er het plezier aan beleven en als het moment aanbreekt dat een paard extra afhankelijk wordt, juist dan besluiten dat het paard verkocht moet worden.
Dat snap ik niet, waarom kunnen ze zo'n paard niet een fijne oude dag geven op een rusthuis of bij een boer op een weiland.
In sommige gevallen kunnen ze de kosten daarvoor niet opbrengen, maar in veel gevallen vraag ik me dat af. Want het 'oude' paard moet weg i.v.m. de kosten, maar dan komt er wel een 'nieuwe' waaraan wel veel geld uitgegeven kan worden (aanschaf, nieuw zadel, nieuwe setjes enz.)

Een jonger paard dat niet geschikt blijkt te zijn voor de sport zou bij mij ook niet weggaan. Maar voor de mensen die dat doen, kan ik iets meer begrip opbrengen. Alleen is het zo jammer dat deze paarden vaak in het handelscircout terecht komen en bij de volgende eigenaar weer aan het werk moeten. Totdat deze er ook weer achterkomen dat het paard niet geschikt is voor de sport en dan begint het weer van vooraf aan....

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 18:34

Citaat:
Een jonger paard dat niet geschikt blijkt te zijn voor de sport zou bij mij ook niet weggaan. Maar voor de mensen die dat doen, kan ik iets meer begrip opbrengen. Alleen is het zo jammer dat deze paarden vaak in het handelscircout terecht komen en bij de volgende eigenaar weer aan het werk moeten. Totdat deze er ook weer achterkomen dat het paard niet geschikt is voor de sport en dan begint het weer van vooraf aan....

Klopt daar was ik ook heel erg bang voor, maar ik kan je vertellen dat er nog wel leuke mensen zijn. Je moet alleen
erg goed zoeken en selectief zijn :). Die van mij staat nu op een wei met een stalletje en een vriendje en maakt
3 keer in de week een bosritje met een 15jarig meisje, zijn vriendje en andere familieleden van dit meisje.

Nifinao

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 09:53

@randie: dat is goed om te lezen. Jij hebt de verantwoording genomen om tijd en energie te steken in het vinden van een goed nieuw thuis voor jouw paard. Deed iedereen dat maar.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 20:06

Anders had ik zelf ook geen rust gehad, het is en blijf mijn maatje..! Ik heb het er zelf nog wel heel moeilijk mee hoor, hij wat minder als ik hem daar zo zie :)

Wendy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 16:31

Bij mij zijn de 'oudjes' zowiezo blijvertjes, in goede en kwade dagen. Het zijn er 4, en het kost aardig wat, maar ik heb het er voor over. ze zijn nog niet bejaard hoor, de oudste is inmiddels 17.

Maar we hebben het wel vaak gezien, 'afdankertjes' werden door mijn vader gekocht indien er een goede stamboom achter zat, de oorzaak vd afdanking niet erfelijk was, en ze wel nog veulentjes op de wereld kon zetten. De afwijking van de merries die mijn vader kocht werd bij ons behandeld, de dierenarts is hier kind aan huis..
Zo hadden deze paarden bij ons nog een waardig bestaan, lekker veel op het land, op tijd hun voeder, aandacht, zorg..
Maar wat hebben we al vaak afscheid moeten nemen, omdat door het verloop van tijd deze dieren behoorlijk op leeftijd kwamen, ofwel doordat hun aandoening te zwaar werd... als leven lijden is geworden.

Mijn quartermerrie van 15j heeft zware botontkalking aan d'r voorbenen. Ik heb deze winter een beslissing moeten nemen, ze had gewoon veel te veel pijn. Inmiddels is mijn spaarboek weer wat lichter, maar Jess haar pijn is weggenomen (ontzenuwd). Dit is ook weer iets tijdelijks, de dierenarts sprak over een 3tal jaar.. maar die beschouwen we nu als extra credit, ik maak haar leven zo mooi als ik kan.

Nifinao

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 16:55

Tja, Randie het blijft moeilijk als het anders loopt dan je verwacht. Maar als je hem dan gelukkig ziet geeft dat wel een goed gevoel. Je moet het maar zo bekijken: jij hebt je paard niet afgedankt, maar bedankt voor wat hij jou heeft gegeven door hem een fijn nieuw thuis te geven.

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 11:20

misschien gaat dit alleen over oudtjes dat weet ik zo niet (ikheb niet alles gelezen)
maar ik heb hier bij mij op stal nu een 2 jarige hengst staan die min of meer een beetje afgedankt werd door de vorige eigenaar want die vond dat hij niet goed sprong.HIJ IS NET 2 JAAR. maar hij vond het helemaal niks toen heb ik gezegt geef hem een kans,en toen heb ik het paard zo gekregen.nu krijgt hij van mij een kans en als blijkt dat het echt niks is mag hij lekker hier oud worden.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 11:26

Ik heb voor mijn, bij mij gepensioneerde paard een leuk adres gevonden en zij rijdt er recreatie mee, en zo nu en dan een B dressuur wedstrijdje. Overigens was hij wel gewoon gezond en mankeerde hij verder niks. Maar voor in de hogere sport vond ik hem niet meer geschikt. (19 jaar)