Wat is er mis met n goede klap op t juiste moment?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Krijgt jou paard wel eens een verdiende klap?

Ja
356 (63%)
Alleen in heel uitzonderlijke situatie's
147 (26%)
Alleen als ik mijn zelf controle verlies
18 (3%)
Nee hoog uit n tikje op de borst
27 (4%)
Nee nooit
17 (3%)

Totaal aantal stemmen: 565

Keukenkast

Re: Wat is er mis met n goede klap op t juiste moment?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 19:32

Heino schreef:
Als een paard gericht naar mij trapt/bijt kan hij een trap 1(letterlijk) terug verwachten. Geen zweep, dat heeft zn weidemaatje ook niet Clown
Is overigens extreem uitzonderlijk en hoeft maar 1 x

Als ze trapt en ik heb toevallig een zweep bij de hand, dan kan ze dus wel een tik terug verwachten!
En tsja zonder, dan volstaat mijn voet ook Knipoog

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 19:35

KiWiKo schreef:
laten we het erop houden dat alle paarden waar ik mee gewerkt heb kopschuw zijn geworden, ongelukkig zijn geworden, dwangneuroses hebben ontwikkeld, angstig zijn, vluchten, bibberend op stal staan, geen vertrouwen hebben in het wezen mens, geen respect door waardering hebben en bovenal heel zielig zijn.........

dat komt omdat ik me niet verdiep in het wezen paard, in 30 jaar helemaal niks geleerd heb, en al helemaal niet in staat ben om van een paard te houden.........

haha ja die van mij heben precies het zelfde niet dus.
wat een onzin ik heb ook een goede band met mijn paardje en die respecteerd mij ook wel maar soms is een tik gewoon nodig ik sla mijn paarden heus niet lens en kiwiko ook niet ik denk vrijweinig bokkers

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 19:37

Maar het is bij mij wel zo dat als ik een mep verkoop, dat het geen zachte tik is Knipoog

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 19:41

Welshcobfan schreef:
Maar het is bij mij wel zo dat als ik een mep verkoop, dat het geen zachte tik is Knipoog

is bij mij ook zo ze krijg er niet vaak 1 maar als ze een tik krijg is die wel gelijk raak en houd ze zich toch wel een tijd rustig maar kopschuw is ze echt niet

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 19:43

ik heb een (voor mijn doen) gigantische knol (belg) ikzelf ben erg klein en madame gaat nog wel eens met me aan de wandel als ik dr longeer in de wei (die is gigantisch dus zet ze t op een rennen ) ook als ze dr weer eens gruwelijk aanstelt kan ze goed op dr flikker krijgen.

pas reed ik door de wei begon ze gruwelijk te bokken iets wat ze nog nooit eigenlijk gedaan heeft bij elke bok mep ik dr op met de zweep want het was gewoon gemeen (geen pijntjes of gezeur) naast waar mijn paard staat is een soort manege of iets waar paarden (als er mensen bij zijn) als fluweel worden gezien (als die mensen er niet bij zijn gaat dat wel anders maar dat tot daar aantoe) die mensen begonne me toen aan te spreken over oneerlijk gedrag tegenover mijn paard omdat ik dr zo op los sloeg met de zweep maar ik vind dat je paard als die t verdient best een mep op trap mag krijgen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 19:47

ik zeg wel eens: 1 ferme tik en wij kunnen weer een paar maand vooruit Tong uitsteken

Hij laat het nu wel om ons weg te duwen met zijn kont omdat hij wil eten, 1 keer 'uh' zeggen en hij stapt keurig opzij of loopt weg Tong uitsteken
Die tik was absoluut terecht destijds, want hij weet nu weer dondersgoed wat zijn plaats is Knipoog
Moet altijd erg goed op hem letten, want als het aan hem ligt is hij de absolute baas!

Ik zeg het ook tegen mijn stalgenoten: schroom niet om hem een tik te geven als hij te dominant word en hij niet reageert om waarschuwingen.

Ik denk wel: als ik zie wat paarden elkaar aandoen om dominantie plek te bevechten, dan valt mijn tik reuze mee Nagelbijten / Gniffelen

7 jaar geleden ben ik wel eens echt met een longeerzweep achter hem aangegaan, omdat hij je gewoon aanviel in de wei omdat hij de baas was. 6 ferme klappen later en het is heeeeel lang rustig geweest. Als het weer eens de kop op steekt, dan is tegenwoordig 1 tik genoeg om hem te doen afdruipen. En ja daarna komt hij wel gewoon weer naar mij toe, op een lieve manier Knipoog In het voorjaar wil hij nog wel eens vervelend worden in de wei.

joosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 19:47

Mijn verzorgpony (1,5 jaar) vorige week zondag stond in haar stal en ze haalt met 2 benen gericht naar me uit, nou dan schop ik terug!
Schopte ze nog een keer heb haar toen nog een schop gegeven. Het was gewoon echt gericht met 2 benen elke keer normaal doet doet ze het nooit weet niet wat haar bezielde maar het blijven beesten. Wou dat ik zweep bij me hand had gehad dan had ze alle hoeken even gezien. Ik heb ruim een week lopen strompelen en heel me heup en boven been blauw.

Verder geef ik ze wel eens een tik als ze me proberen te bijten dat leren ze wel af proberen ze alleen als ze nog jong zijn (veulenfase) Ik vind dat wel kunnen. Ik zie ze in de wei ook wel eens een mep uitdelen of bij elkaar in de hals hangen.

Verder heb ik nooit met een zweep geslagen wou alleen dan vorige week zondag dat ik hem bij de hand had.

Af en toe is een corrigerende tik wel eens nodig, want ik weet zeker dat hun mij af en toe meer pijn doen dan ik hun. Hoef trouwens ook geen pijn bij hun te doen maar het moet in 1 x duidelijk zijn en niet dat je 6 keer tikjes uit moet delen.

joosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 19:50

Welshcobfan schreef:
7 jaar geleden ben ik wel eens echt met een longeerzweep achter hem aangegaan, omdat hij je gewoon aanviel in de wei omdat hij de baas was. 6 ferme klappen later en het is heeeeel lang rustig geweest. Als het weer eens de kop op steekt, dan is tegenwoordig 1 tik genoeg om hem te doen afdruipen. En ja daarna komt hij wel gewoon weer naar mij toe, op een lieve manier Knipoog In het voorjaar wil hij nog wel eens vervelend worden in de wei.

Herken dit ook alleen is al 5 jaar geleden die viel je aan met longeren daar ben ik ook achter aan gecrosst. Zijn ze helemaal gek geworden ze stijgerde en bokte echt naar je toe nou dan probeer ik hem te meppen zodat ze door loopt.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 19:52

Welshcobfan schreef:
ik zeg wel eens: 1 ferme tik en wij kunnen weer een paar maand vooruit Tong uitsteken

Hij laat het nu wel om ons weg te duwen met zijn kont omdat hij wil eten, 1 keer 'uh' zeggen en hij stapt keurig opzij of loopt weg Tong uitsteken
Die tik was absoluut terecht destijds, want hij weet nu weer dondersgoed wat zijn plaats is Knipoog
Moet altijd erg goed op hem letten, want als het aan hem ligt is hij de absolute baas!

Ik zeg het ook tegen mijn stalgenoten: schroom niet om hem een tik te geven als hij te dominant word en hij niet reageert om waarschuwingen.

Ik denk wel: als ik zie wat paarden elkaar aandoen om dominantie plek te bevechten, dan valt mijn tik reuze mee Nagelbijten / Gniffelen

heb precies het zelfde haha 1 flinke klap en je kan weer ff vooruit

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 19:54

Als een paard onder het zadel niet luistert zeggen ze toch ook: beter 1 goede tik dan 10 keer aansporen? dus waarom ook niet op de grond. Beter 1 goede tik, dan 10 keer waarschuwen zonder effect.
Als wandelaars gaan piepen van: oh wat zielig! zeg ik altijd: hij weegt 500 kilo, ik weeg nog geen 60. Heeft u dan liever dat hij zijn 500 kilo tegen mij gebruikt?
En dan hebben ze er eigenlijk altijd wel begrip voor Lachen

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 20:00

ik las hier ergens dat paarden elkaar eerst heel veel waarschuwingen geven voordat ze elkaar een trap geven? Sorry, maar als er een paard te dominant is tegenover de leider krijgt hij toch echt wel een mep. En als ik zie hoe hard paarden elkaar wel eens trappen in het land ( al dan niet om de rangorde te bepalen of een beetje spelen) dan kan jijzelf echt wel een paard een keer een mep geven als hij denkt dat hij de baas is.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 20:02

Mijn paard geeft wel duidelijk een waarschuwing naar zijn vriend: oren plat in de nek leggen en boos uit zijn ogen kijken voordat hij ook maar iets doet. Vaak is dat voldoende om zijn vriendje weg te laten lopen. Loopt hij niet weg, valt hij aan.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 20:06

ja dat bedoel ik.. dus als het paard bij een waarschuwing niet wegloopt, krijg hij een klap.. En als een paard zo dominant is dat hij er in 1 keer op een leider afstapt vaak zelfs gelijk..

Dus als een paard je wilt bijten als je langsloopt en je steekt je arm omhoog of roep ehhh als waarschuwing maar probeert het gelijk daarna weer sorry.. dan krijgt hij toch echt een mep hoor.. En nee ik sla hem de stal heus niet door.. Maar ik zet hem wel op zijn plaats dat hij mij niet hoeft te bijten.

Toen ik mijn eigen paard net had en voor het eerst een zadel er op deed thuis ( was al ingereden ect) en aansingelde, probeerde ze me echt heel erg lelijk te bijten.. Uit reactie gaf ik haar met een platte hand een mep op haar neus.. daar was ze even best van onder de indruk maar ze heeft het dan ook in de 3 jaar dat ik haar heb nooit meer gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 20:07

Als het nodig is ben ik niet te krenterig om een welgemikte schop of mep uit te delen. En kopschuw is daar nog nooit eentje van geworden, hoor. Kwestie van goeie timing Knipoog

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 20:09

precies hetzelfde dat ik laatst op een onbekend manege paard moest rijden voor de Orun cursus en die trapte mij tijdens het aansingelen en het was ook raak, welliswaar niet hard omdat ik het net optijd aan zag komen en dus opzij sprong. Die heeft toch echt een schop terug gehad, direct en maar 1. Maar een paard mag mij niet slaan of bijten..

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 20:10

Ik sla mijn pony dus maar zelden!
Ik rijd nooit met zweep, maar daarbij zou ze onder het rijden nooit gemeen zijn. Dus die heb ik dan niet nodig. Anders waarschuw ik met een boze stem
1 keer onder de les was ze dwars. Toen heeft mijn instructrice er een zweep bij gepakt, en haar een flinke mep verkocht. Dat ze gewoon bokte! (Dat was de allereerste keer sinds ik haar rijd!!)

Verder schopt ze vaak als ik haar achterhoeven wil krabben (komt door een 'trauma' van een verwaarloosde hoefzweer) Ik heb wel eens een zweep erbij gepakt en haar telkens als ze het deed een tik gegeven. Maar dat hielp niet. Nu doe ik het met mijn stem, en dat werkt veel beter!

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 20:20

Ben het helemaal met je eens Ja

Ik heb zelf nog een jong dier. En die kan nog wel eens puberen. Denken dat hij zomaar door je heen kan lopen dat soort dingen. Dan kan hij echt wel een klap verwachten. Hij leert ervan ik doe het als het nodig is.

Vind wel dat het per paard scheelt. Mijn vorige paard was heel erg gevoelig. Haar kon je gewoon echt geen klap geven als ze iets deed. Haar boos toespreken vond ze al erg genoeg. Mn hoefsmid heeft het wel eens gedaan toen ze haar voet niet wilde geven, en sindsdien mocht hij niet maar aan haar zitten..

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 23:37

Ik hou niet van bijtende, trappende en opdringerigge paarden.
Mij heeft jaren gelden een een shetlandhengstje geterroriseerd, deze stond bij mijn pony.
Het was zo erg dat ik niet eens meer naar mijn eigen pony durfde, dat hengstje kwam met open mond en oren in de nek naar me toe en joeg me de wei uit.
Toen kwam na maanden de dag dat het raak was en hij beet zo gigantisch hard in mijn been en uit reflex heb ik hem zo hard voor zijn kop op gemept dat hij echt even sterren zag had ik het idee, alleen hiervoor hield ik altijd vol dat slaan niks oplost.
Nou, sinds die klap heeft hij me nog twee keer proberen te verjagen en steeds weer een klap en toen ging hij mij respecteren, vreemden flikte hij hetzelfde, dus stelen deden ze deze pony's nooit.
Maar je kunt beter een goede klap uitdelen dan een paard tikjes, vaak.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 01:14

ik ben heel simpel en duidelijk in de omgang met mijn merrie, als mijn waarschuwingen niet helpen dan kan ze (en dat weet ze) de volgende reacties verwachten

trap? = schop terug (hoef meestal alleen maar dreigend een been op te trekken)
bijten? = pak met mijn hand een velletje in dr hals, ff kwartslag draaien (oftewel ik bijt terug Clown )
door me heen lopen = kneep (beet) in de borst/schouder
niet terug = kneep in borst/schouder
op mijn voet staan (bewust) = trap op de kroonrand

meeste dingen heb ik ooit 1x moeten doen en is nu niet meer nodig, alleen het achteruit was van de week even zoek, nu weer ok. Met een kneep bedoel ik wel dusdanig dat je reactie krijgt, mijn merrie piept dan even van au! mooi dat is de bedoeling, daarna wordt b.v. nog een x terug gevraagd en bij reactie beloond

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 01:16

met een goede reden en op je het juiste moment, anders dringt het vaak niet door dusja,,

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 01:18

ach ik ben blij met mijn beest, hoef haar echt zelden te corigeren, zij weet wat mijn grens is, ik weet wat haar grens is en dat respecteren we

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 14:45

trustHim schreef:
ach ik ben blij met mijn beest, hoef haar echt zelden te corigeren, zij weet wat mijn grens is, ik weet wat haar grens is en dat respecteren we

Maar áls ze de grens overgaat, dan zal ze toch gecorrigeerd moeten worden Lachen
Ik hoef bij die van mij meestal maar een hand op te steken, en dan snapt ze ook dat ze fout is. Dus meestal hoeft ik haar nog niet eens een mep te verkopen Lachen

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 12:09

Echwel schreef:
Chrissy_93 ik denk dat je door je leeftijd deze dingen zegt, wat ik dus als gebrek aan ervaring opvat.
Als je een eigen paard hebt en dan heb ik het dus niet over afgestompte manegepaarden, en deze wil over je heen walsen dan zul je toch moeten ingrijpen

Foei zeggen helpt niet , wel foei met een lel dan snappen ze de volgende keer foei ook..

Sorry hoor, maar ik ben echt niet achterlijk ofzo Verward Het is wel erg naïef om te denken dat ik in mijn leven alleen maar manegepaarden heb meegemaakt, en daarom een soort van wereldvreemd ben ofzoiets.
Ik ben het ook helemaal eens met de dingen die jullie zeggen hoor, ik val jullie niet aan ofzo. Iedereen doet alles op zijn eigen manier ofniet? Ik ga echt niet reageren omdat ik er niks vanaf weet, dan zou ik mijn mond wel houden. Ik geef alleen mijn ideeën. En als die fout zijn, wil ik dat heel graag horen, maar dat kan ook op een normale manier!
Maarja, ik ga mijn mening niet meer geven, want daar krijg ik alleen maar aanvallende reacties op, en dat is zeker niet hoe ik het bedoeld heb Knipoog

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 12:14

LADPR schreef:
Chrissy_93: Hoe kan het dan dat mijn dieren dan niet kopschuw zijn

Omdat het, wat al eerder is gezegd, inderdaad aan het type paard ligt Knipoog Het kan best zijn dat jouw paarden daar totaal niet gevoelig voor zijn.. Maar bij mijn verzorgpony moet je het echt niet proberen om haar een tik op haar hoofd te geven, dat vindt ze echt doodeng. Ze wil al liever niet dat je met een borstel richting haar hoofd gaat. Maar dat is dan ook wel een heel gevoelig paardje. Dus inderdaad niet alle paarden hoeven kopschuw te worden van een tik op het hoofd, maar het kán wel, dat wilde ik alleen zeggen Knipoog

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 12:20

Ja ik geef toch wel regelmatig een stomp of een schop. Het gekke is, dat mijn paard er in 1 klap liever van worden. Blijkbaar voelen ze wel aan dat ze het verdiend hadden!
Ik geef die stomp of schop dan tegen de boeg, billen of ribben.

Ik keur slaan en schoppen maar in 1 situatie af; als je het doet omdat je kwaad bent / je zelfbeheersing verliest. jij moet als leider boven de situatie staan en als je het nodig acht, een klap verkopen uit opvoedkundige motieven. Nooit omdat je blijkbaar de situatie niet kan hanteren.

met kinderen denk ik daar trouwens exact net zo over. Al heb ik het dan niet over stompen en schoppen, maar een tik voor de billen.
En het gekke is, dat ik het aantal tikken die ik echt heb gegeven, letterlijk op 1 hand kan tellen.