Dat doodknuffelen van een paard, word er zo moe van..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lalalauraaa

Re: Dat doodknuffelen van een paard, word er zo moe van..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 17:20

Af en toe een knuffel of wat gekroel vind ik best fijn op z'n tijd, moet iedereen ook zelf weten. Maar idd dat gehang om de hals lijkt me ook niet echt fijn voor je paard.

Mies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 17:21

Onzin! Clown

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 20:30

als je je armen om zijn hals heenslaat dan is dat toch prima ....je gaat er toch niet met je volle gewicht aan hangen...
ik sla ook wel eens mijn armen om zijn hals heen en knuffel even met hem en hij staat altijd tevreden met zijn oortjes naar voren te kijken....

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 21:15

tylando schreef:
als je je armen om zijn hals heenslaat dan is dat toch prima ....je gaat er toch niet met je volle gewicht aan hangen...
ik sla ook wel eens mijn armen om zijn hals heen en knuffel even met hem en hij staat altijd tevreden met zijn oortjes naar voren te kijken....

Als je paard dat prima vindt, zoals die van jou, is het inderdaad prima, als een paard er niet van gediend is, dan is het niet prima Duivel

watercitroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 00:14

Dan laat ie dat wel merken

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 00:29

watercitroen schreef:
Dan laat ie dat wel merken

en hoeveel mensen gaan daar daadwerkelijk op in? ik zie in mijn omgeving veel paarden die al aangeven het gekroel niet echt te waarderen, die mensen zien de eerste subtiele signalen niet eens. pas als het paard écht duidelijk wordt (en dan ben je al even verder), door bijv. om te draaien of te bijten, ben je eigenlijk al te laat.

hoe zie je aan een paard of hij wel of geen behoefte heeft aan een knuffel? en zíé je het wel, of is het een kwestie van voelen? hoe ga je ermee om, en is het niet zo dat de knuffeldrang van de mens naar het paard toe eigenlijk véél groter is dan andersom, in de meeste gevallen?

hoe knuffelt een paard in zijn eigen groep, en vooral, hoe vaak? wat zijn dat voor momenten? kiezen ze die uit om een bepaalde reden? waarom knuffelt een paard met zijn ene weidemaatje wel en met het andere niet, of veel minder? en wat zegt dat over de relatie tussen die verschillende combinaties?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-08 02:21

Nogmaals, daarom ben ik het topic begonnen. Vind het wel grappig dat het nog steeds loopt en dat iedereen zo'n verspreidde mening heeft Lachen

Knuffelen om een band is natuurlijk lariekoek. Ik knuffel mijn paard nooit, maar mijn band met haar is vele malen beter dan als ik haar regelmatig om de hals had gehangen.

Nogmaals, niets mis met het knuffelen van je paard als die ervan gediend is, maar neem niet dat hoofd in de houdgreep of je volle gewicht om de hals. Meeste paarden zijn veelste vergevingsgezind en zullen je niet bijten, maar de ene die het wel doet krijgt een knal terwijl je eigenlijk jezelf zou moeten slaan.. Maar goed, ieder paard is anders Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 02:25

precies, ieder paard is anders. en zo zijn er ook die een hoofd in de houdgreep of een 'tweearmige wurgklem' wél waarderen... die paarden zijn echter véél zeldzamer dan de gemiddelde penny zich kan voorstellen. ik kan mijn veulen blij maken met een ros (dwz kleine draaibewegingen met m'n hand door z'n kuif) over z'n hoofd, mijn merrie vindt krabbelen op de onderhals prettig. em mijn ruin staat het nu en dan toe, die momenten moet je bij hem kunnen inschatten, anders word je inderdaad gebeten. hij is een heer, en trots, en vindt het véél prettiger om lekker naast je te staan en je even met zijn voorhoofd aan te raken dan dat je 'm loopt te aaien en knuffelen.

nogmaals, leer je paard kennen, het paard vertelt je zelf wel of hij zin heeft in een aai. laat je leiden door je paard en niet door je eigen penny neigingen (want ja die hebben we allemaal).

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 09:35

En of... gelukkig heb ik een oude ruin die aandacht en kroelen heerlijk vind. Hij gaat er helemaal voor staan...
Aan zijn nek hangen doe ik ook niet, maar dicht bij hem staan, hem gewoon aanraken, beetje krabbelen, soms ff met gezicht tegen zijn zachte, heerlijke pels...
Zijn ideaal? Lekker hooi knabbelen terwijl vrouwtje beetje kroelt en masseert... Dan staan zijn oortjes helemaal naar voren en heeft hij die ontspannen, tevreden blik... zodra ik ff wegloop, schieten de oortjes naar achteren en kijkt hij naar mij... wat ga je nu doen?
Totdat ik weer bij hem kom en verder ga... Dan ontspant hij weer.
Maar hij is de enige van het viertal.(maar dan kan ik tenminste mijn pennygevoel kwijt Clown ). De merrie van mijn man heeft graag dat je bij haar staat, maar is geen knuffelpaard, mijn ene minishet heeft er het geduld niet voor en zoekt een ander soort aandacht en de ander wil wel bij je komen staan, maar je moet niet overdrijven in knuffeldrang want daar is hij te stoer voor.

LotteElf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 12:41

Mijn moeder had een keer, stond ze in een stand(nog op de oude manege), met Big Ben te kroelen (beetje borstelen enzo), en in de stand naast haar, stond een ander paard. Er kwam ineens zo'n meisje aan en begon aan de nek van dat paard te hangen, en dat paard stak echt zo zijn hoofd naar mijn moeder met zo'n blik van 'help!'.

Ik vindt het vreselijk voor een paard.

senoritakimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:37

haha! Ach heerlijk als jonge meiden/jongens dat leuk vinden om ze dood te knuffelen! De pony's zullen er niet veel aan overhouden en zowieso als je ouder bent ook niet. Sommige paarden knuffelen vanzelf heerlijk mee.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:11

Ik zelf "knuffel" mijn paard gewoon,
maar ik knuffel hem niet dood.
Met rijden krijgt het paard altijd een flinke aai over zijn hals
als hij het goed gedaan heeft ,
of ik ga voorover liggen om hem een (!) zachte knuffel
te geven.
Als ik aan kom lopen , krijgen ze allebei altijd een kusje op hun
snuitje , en een blaasje in hun neusje ,
omdat ze dat gewoon fijn vinden.
Verder krijgen ze als ze iets goed doen
een kriebel en aai ,
en soms een zachte knuffel. :)
ik vind niks mis aan een knuffel geven ,
behalfe als je je paard heel strak vast houd enzo.
Ik ga zelf altijd gewoon zacht tegen ze aan staan ,
en dan doe ik mijn armen om hun nek en aai ze.

En je hebt trouwens pony/paarden die echte
knuffels zijn , en sommige die er niet van houden,
en die laatste moet je dan ook gewoon niet knuffelen.

:+ :o

( ik ben trouwens 13 , maar vind gewoon
dat als een paard iets goed heeft gedaan ,
hij een aai/knuffel en "stem belooning" moet krijgen,
en ik vind als ik aan kom lopen het veel vriendelijk
om hem een aai/knuffel te geven en tegen hem te praten
dan dat ik hem gewoon gelijk mee neem.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:13

Mijn pony knuffelt de hele dag met z'n vriendjes. En als ie mij ziet, knuffelt 'ie mij dood. Word ik soms ook best moe van. :Y)

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:15

RianneH schreef:
Mijn band met haar is vele malen beter dan als ik haar regelmatig om de hals had gehangen.

Dat vind ik wel sneu , als je hem hard knuffelt en echt om hem heen "hangt"
wat ik zelf doe is niet hangen maar gewoon aaien en mijn armen zacht om hem heen
met mijn gewicht op mijn eigenvoetjes en niet op zijn nek
, en dat vinden de meeste alleen maar fijn. ( beetje raar uit gelegt ,
maar ik denk dat ze meeste het wel snappen. )

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 17:45

tylando schreef:

Heel veel mensen schijnen te leren dat paarden dat te vrede zijn. Maar vaak zien ze dan wat wat hun aandacht opeist en waar ze alles van moeten weten. Je ziet bijvoorbeeld wanneer ze van iets schrikken dat ze hun oren naar voren zetten en vol spanning daar naar toe kijken.
Voor mij is een paard ontspannen wanneer de oortjes gewoon onspannen opzij staan. En hij er alleen af en toe wat mee rond draait. :)

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 17:50

Hihihi leuke discussie :D
Ik heb een paard die het liefst de hele dag geknuffeld wil worden en ja daar krijg ik af en toe de neiging van om haar helemaal dood te knuffelen. Heerlijk vind ik dat af en toe even zo'n dikke knuffel :D
Ik ben me er heus wel van bewust dat dat dier daar geen boodschap aan heeft, maar net als dat ik af en toe mijn vriend, of mijn vader of moeder even een dikke knuffel wil geven omdat ik blij met ze ben, heb ik af en toe gewoon zo de neiging om haar helemaal fijn te knuffelen... en ja het dier laat het gelaten over zich heenkomen... so what? :D
Zou ik een betere band met haar hebben als ik het niet meer deed? :D
Ik denk het niet hoor :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 18:10

Ik heb drie verschillende types op stal staan.

Eentje kan niet genoeg knuffelen, als je in zijn stal komt heb je voor je het weet zijn hoofd op je schouder steunen en als je dan niet aait word hij ongeduldig :+ Als je hem aait kan hij echt uren zo blijven staan met zijn ogen half dicht en zijn oortjes ontspannen naar op zij. (erg vermoeiend want hoe meer hij ontspant hoe meer je het gewicht van zijn hoofd op je schouder hebt) Die kan dus echt genieten van geknuffel en gekroel!

De tweede is een beetje een no-nonssens type. Die duwt wel even zijn snuit in je hand bij wijze van begroeting maar daarna moet het ook gedaan zijn. Dan doe je wat je moet doen of je laat hem doen wat hij moet doen... Echt zo'n "verspil mijn en jouw tijd niet" dier. Die draait niet weg oid, maar na een aaitje merk ik gewoon dat hij weer afstand wil, en dat krijgt hij dan ook van mij. Dan doe ik gewoon wat ik moet doen en daarna mag hij weer zijn gang gaan. Vooral in zijn stal is hij "niet gedient" van veel geknuffel. Op weide wil hij wel eens uit zichzelf naar je toe komen en staan genieten van heerlijk gekroel onder zijn kaak (vlak bij de hals dat gleufje daar. Ben even kwijt hoe het noemt)

De derde is de merrie en het aparte geval ( :D)
Als je binnen komt móet je haar begroeten, aai je haar niet over der bol of richt je niet even je aandacht tot haar staat ze nerveus op en neer te lopen in haar stal en dan is er echt geen huis meer mee te houden tot je haar een aai over de bol geeft. Als ik met haar bezig ben, dan staat ze meestal gewoon rustig stil, en dan heel af en toe draait ze haar hoofd even, komt ze even knuffelen, en dan als ze er genoeg van heeft, gaat ze weer met wat anders bezig, met haar touw, met hooi eender wat. Soms vraagt ze om de vier minuten aandacht (wat vermoeiend is bij het vlechten. Ze staat nl heel los gebonden ivm angst voor vast te staan die ik er uit wil werken dus ze duwt me steeds van mijn krukje omdat ze echt haar hoofd tegen je borstkas legt en dan gewoon wacht tot je haar oortjes kroelt :') ), soms kan ik een uur met haar bezig zijn en doet ze het niet een keer.

Of je een paard dus doodknuffelt, of zelfs niets tegen hem zegt. Hangt volledig van je paard af, en wat voor paard je hebt, kun je alleen te weten te komen door zijn of haar persoonlijkheid te leren kennen. Imo voelt een beetje ruiter wel na een tiental minuten wat voor vlees hij of zij in de kuip heeft.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 21:59

Ik denk dat het geen kwaad kan, mits het paard het niet erg vind en het met mate gebeurd. (Zoals eigenlijk alles :P )
Ik kan soms ook lekker tegen mijn paard aanstaan of gewoon een tijd staan kroelen echt eromheen hangen oid doe ik niet, dat vind hij niet leuk. Hij is er sowieso eentje waar dingen niet te lang moeten duren.

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 22:02

Oooooooooooow doodknuFFelen! Hahahaha. Ik dacht in eerste instantie doodknuPPelen te lezen :+

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 22:21

MarjonTampon schreef:
Oooooooooooow doodknuFFelen! Hahahaha. Ik dacht in eerste instantie doodknuPPelen te lezen :+

:')

tamara_sissi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 00:24

Ik heb mams en dochter staan. Mams is geen knuffelaar maar haar kind des te meer. Die komt er gewoonweg om vràgen. Als ik in de wei drollen loop te scheppen volgt ze me van hoop naar hoop en staat dan steeds met haar neus in mijn nek te ademen. Ze kan ook echt staan genieten van haar poetsbeurt en staat dan met der ogen toe te soezen.

Honeys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 14:15

Lees...en niet lachen he :+ !

Ik ben 30 jaar ..ja 30... En heb een Welsh A merrie die helemaal verzot is op t volgende:

Ken je dat als je op je arm blaast of iemands buikje :o ? Natuurlijk met dat gekke geluid erbij. Dat doe ik dus op de zijkant van die pony haar neus, vind ze helemaal geweldig! Draai ik weg, komt ze weer met d'r neus! Idioot beest :D , en telkens opnieuw he!

ikke99

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 15:34

Aandacht JA maar dat knuffelen NEE

Merryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 20:32

Het is wel fijn ja:D Maar het moet ook niet too much lijken.. WNat soms lijkt het op fotos een beetje gemaakt..
Maar knuffelen mag altijd!! :D

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 20:41

Honeys schreef:
Lees...en niet lachen he :+ !

Ik ben 30 jaar ..ja 30... En heb een Welsh A merrie die helemaal verzot is op t volgende:

Ken je dat als je op je arm blaast of iemands buikje :o ? Natuurlijk met dat gekke geluid erbij. Dat doe ik dus op de zijkant van die pony haar neus, vind ze helemaal geweldig! Draai ik weg, komt ze weer met d'r neus! Idioot beest :D , en telkens opnieuw he!

Dat vindt mijn paard ook geweldig :D liefst midden op haar neus hahaha, dan blijft ze ook terugkomen.

En heel handig, ik poets haar altijd terwijl ze los staat, dan krab ik haar achterhoeven en wil ze eigenlijk aan mijn rug kroelen maar daar kan ze niet bij maar ze weet dat ze eigenlijk stil moet staan...en dan valt ze bijna om :') (ziet ook erg lollig uit, kijk je achter je met dat been nog vast, staat paardlief bijzonder belangstellend mee te kijken wat je aan het doen bent... doet ze met opzadelen trouwens ook en dan steeds ff friemelen :P )