Waarom moeten mensen altijd zeuren als je geen cap draagt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

0charlotte0

Re: Waarom moeten mensen altijd zeuren als je geen cap draagt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 10:00

Voor mijn gevoel is door blijven '' mekkeren'' een teken dat iemand om je geeft en dat diegene niet wil dat jij volgende morgen met een hersenschudding in het ziekenhuis ligt.
Als iemand zegt dat hij/ zij het er niet mee eens is dan respecteer ik dat . Hier kan je urenlang over gaan discusseren, maar uiteindelijk is het een meningvraag. Bijna hetzelfde als : wat vind je een leukere kleur : groen of geel?

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 10:02

Omdat ze je een enkeltje/retourtje ziekenhuis willen besparen?

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 10:07

Citaat:
Voor mijn gevoel is door blijven '' mekkeren'' een teken dat iemand om je geeft en dat diegene niet wil dat jij volgende morgen met een hersenschudding in het ziekenhuis ligt.
Of iemand die persé zijn mening door wilt drijven en niet dingen vanuit een ander standpunt kan bekijken.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 10:09

Maar dat kan je dan ook zeggen over de mensen die geen cap dragen. Tong uitsteken

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 10:29

Wat mij betreft: als ik iets zeg over het wel/niet dragen van een cap heeft dat niks te maken met bemoeizucht, maar komt dat voort uit oprechte bezorgdheid over iemands veiligheid...
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 24-12-07 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

xBibi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 10:30

Ik vind het ontzettend dom om geen cap te dragen, maar zeg er meestal niks van als ik het zie in topics hier op bokt. Eigen domme keus! Pling

0charlotte0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 11:44

Margreth schreef:
Citaat:
Of iemand die persé zijn mening door wilt drijven en niet dingen vanuit een ander standpunt kan bekijken.

Citaat:
Als iemand zegt dat hij/ zij het er niet mee eens is dan respecteer ik dat

Knipoog

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 11:54

Ik maak er wel een opmerking over, omdat het gewoon niet veilig is. Wat je met die opmerking doet moet je (als je oud genoeg bent) zelf weten. Maar ik sta mensen in mijn les niet toe om zonder cap te rijden, dan zoeken ze maar een andere instructrice.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 12:00

Pistasche schreef:
Omdat ze je een enkeltje/retourtje ziekenhuis willen besparen?

Dat lijkt mij inderdaad ook een reden, althans voor mij wel.
Al moet ik zeggen dat ik er op bokt niks over zeg, omdat dat genoeg gedaan wordt door medebokkers.
Wanneer er bij mij in de bak zonder cap wordt gereden dan is het: of afstappen of een cap opdoen, want dorrijden zonder cap wil ik hier gewoon NIET hebben.

En over bitloos buiten rijden: dat vind ik echt niet te vergelijken met geen cap dragen. Het enige verschil is dat de druk niet in de mond terecht komt, maar op de neus en achter de oren. Gevaarlijker vind ik het dus niet, het is maar wat je je paardje aanleert.
Laatst bijgewerkt door Judje op 24-12-07 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 12:02

Na al verscheidene malen gezegd te hebben dat ik het ook niet al te slim vind, en dat minderjarigen gewoon verplicht dat ding op hun ei moeten zetten.... denk ik nu, bladzijden vol gejengel verder: laat maar lekker af die cap, ruimt lekker op.
Dan ga ik zo even aquaplanen zonder autogordel....
Fijne kerst.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 12:06

ik rij al jaren zonder cap,
en dat gaat niemant wat aan,
en als ik hier een topic open als ik een paard rij,
zonder cap,dat is mijn eigen verantwoordelijkheid,
dat gaat niemant wat aan,
ik zet een topic om te laten zien hoe het paard gaat,
en niet om GEZEUR te krijgen over een cap.
ik vind dat dat iedereen zelf moet weten,
of ik nu geen cap draag,of ik loop het hoekje om glijd uit en breek mijn nek,overal zit gevaar achter,

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 12:12

Ik rijd ook zonder cap op mijn brave paard. Op mijn jonge merrie zet ik hem wel altijd op.
Reden dat ik hem niet op heb:
- braaf paard
- caps passen mij niet, ook niet de verstelbare, dus krijg er hoofdpijn van
- het zit niet lekker
- eigen (domme) keuze (ik ben echt wel bekend met wat er ZOU KUNNEN gebeuren

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 12:12

Needje schreef:
Maar dat kan je dan ook zeggen over de mensen die geen cap dragen. Tong uitsteken

Ik heb nog niet ergens echt een "hetze" meegemaakt dat mensen die geen cap dragen, voordurend mensen die wel een cap dragen proberen te overtuigen dat ze moeten ophouden met een cap te dragen.
Die reageren alleen maar met tegenvragen als ze erop "aangevallen/cq ermee lastig gevallen" worden dat ze geen cap dragen. De cap dragers zijn nmi veel minder tolerant tov niet cap dragers dan omgekeerd.
Laat iedereen gewoon in hun waarde en laat iedereen gewoon leven met zijn eigen keuzes en eventuele gevolgen daarvan.

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 12:14

Citaat:
Dan ga ik zo even aquaplanen zonder autogordel....
plane maar lekker Knipoog Maar sleur geen anderen met je mee Duivel
Fijne kerst en goeie roetsj

_Yvonne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 12:15

Ik rij met cap, en daar was ik blij om ook toen mijn paard schrok van iemand anders, anders had ik hier niet meer gezeten nu.
Iedereen kan wel zeggen mijn paard is zo braaf, of ik vertrouw hem volledig, maar dan nog, een paard IS en BLIJFT een VLUCHTDIER, hoe goed je hem ook vertrouwt en kent!!
Maar het blijft voor ieder eigen keuze om een cap te dragen of niet, vroeg of laat zal iedereen er toch wel een keer achterkomen dat het toch veiliger is om een cap te dragen....

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 12:17

Er zijn ook paarden die niet vluchten maar alleen verschieten. Ik heb er 2 staan Ja
Bokken heeft hij ook nog nooit gedaan en verder voel ik hem heel goed aan.
Elk paard is anders en heeft andere dingen meegekregen die zijn karakter en schrikvermogen bepalen.

_Yvonne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 12:20

Maar in vreemde situaties weet je nooit hoe je paard gaat reageren. Kan altijd anders zijn dan hoe hij 'normaal' doet, is afhankelijk van de situatie natuurlijk.
Dat is mijn reden waarom ik een cap draag. Mijn paarden vertrouw ik ook volledig, maar dat neemt niet weg dat ik om die reden geen cap op zet.
Maar het is en blijft iedereen zn eigen keuze...

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 12:20

mijn paard is eens op hol geslagen,
en op het harde vol met mij op het gezicht gevallen,
en ikhad ook geen cap op,
en zit toch hier,
ik ben al zo vaak gevallen met paarden inrijden in het verleden,
en ik zit er toch nog,
nu blijf ik gelukkig wat beter zitten Haha!
of je nu met of zonder caprijd,
iedereen moet dat zelf weten.

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 12:22

Maar sommigen denken alleen maar aan het vluchtgedrag. Ok, ik vertrouw mijn vzfjord ook voor 100%, maar ze zal maar struikelen en vallen Scheve mond Of je zal zelf ineens iets krijgen en daardoor van je paard afvallen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 12:35

Je kunt overal wel rampscenarios bij bedenken Nannes...
Ik kan hier buiten ook omvergereden worden, of ontzettend lelijk op mijn plaat gaan. Moet ik daar dan ook maar een veiligheidscap gaan dragen???

En Crisje, ik weet dus wel hoe mijn paard in vreemde situaties reageert. Daar ken ik hem goed genoeg voor. Kan met hem lezen en schrijven...

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 12:37

sammy1 schreef:
en zit toch hier,
en ik zit er toch nog,

Als je wel een cap op had gehad, dan had deze ook niet geholpen. Een normale cap zit namelijk niet voor je gezicht. Er zit geen vizier of andere gezichtsbescherming op, zoals bij de meeste motor- en brommerhelmen wel gebruikelijk is.

Crisje_Lanc schreef:
...maar dan nog, een paard IS en BLIJFT een VLUCHTDIER...

Een paard is geen vluchtdier. Wel een mogelijk prooidier en als zodanig nogal schrikachtig.
Schrikken is een reflex, en kan zeker bij paarden makkelijk kunnen gebeuren. Wat een paard doet wanneer het schrikt, is geen reflex, maar gedrag, en dus te trainen. Een paard zal niet altijd vluchten wanneer het schrikt.

Weet jij wat een hengst doet als hij schrikt van een andere hengst die zo zijn wei inrent? Denk jij dat die eerste hengst zal vluchten?
Zal een merrie zomaar bij een veulen wegvluchten wanneer ze schrikt van een passerende scooter?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 12:39

Nannes schreef:
Maar sommigen denken alleen maar aan het vluchtgedrag. Ok, ik vertrouw mijn vzfjord ook voor 100%, maar ze zal maar struikelen en vallen Scheve mond Of je zal zelf ineens iets krijgen en daardoor van je paard afvallen.

Kun je dan niet beter naast het paard blijven staan? (Of misschien nog veiliger: heel ver uit de buurt van paarden blijven?)
Natuurlijk neem je een risico als je op een paard stapt. Met of zonder cap: het blijft een risico. Alleen, in hoeverre jij dat risico verantwoord vindt is een persoonlijke zaak. Mijn moeder vindt het met alle veiligheidsmaatregelen van de wereld nog niet aanvaardbaar en zal het dus gewoon niet doen. Dat kan. Ik stap wekelijks op een paard en weet dat daar gevolgen aan kunnen zitten, zodat ik nu door het huis hinkel met een blauwe enkel. Maar ik heb bv weer geen behoefte aan het rijden van een cross-country, omdat ik dat te eng vind. Zo legt iedere persoon de grens van welke risico's aanvaardbaar zijn en welke niet, ergens anders. En dat hoort ook zo: dat zijn nou typisch persoonlijke keuzes.

En ik heb geen enkele behoefte dat mensen die paardrijden hoe dan ook te gevaarlijk vinden (die zijn er) mij wekelijks komen vertellen hoe gevaarlijk paardrijden wel niet is. En ik denk dat de mensen die SGW rijden ook geen behoefte hebben om elke keer te horen dat hun sport risicovol is.

En zou jij elke keer dat je een zak chips koopt of een patatje haalt willen horen van een voorbijganger (of erger: van iedere voorbijganger) hoe ongezond dat is? Elke keer dat jij een glaasje wijn bestelt een lezing krijgen over de gevolgen van alcohol?

Zorg gewoon dat je zelf bewust blijft nadenken over je eigen leven, en misschien dat je soms ook kennissen en vrienden een keertje advies kunt geven. Maar verder wordt de wereld niet aangenamer van duizenden mensen die allemaal precies weten hoe ik mijn leven zou moeten leven, maar zelf ook genoeg dingen doen waarvan je je afvraagt of dat nou zo verstandig is.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 12:42

oomens schreef:
sammy1 schreef:
en zit toch hier,
en ik zit er toch nog,

Als je wel een cap op had gehad, dan had deze ook niet geholpen. Een normale cap zit namelijk niet voor je gezicht. Er zit geen vizier of andere gezichtsbescherming op, zoals bij de meeste motor- en brommerhelmen wel gebruikelijk is.

Wist jij dat de caps van tegenwoordig (buiten de caps die jockey's gebruiken) in bovenstaand geval levensgevaarlijk voor je nek kunnen zijn door het klepje wat er op zit???
Je krijgt als je plat op je gezicht valt en dus op dat klepje wel zo'n ontzettende klap op je nek dat je hem kunt breken... Hoezo veilig IN DIT GEVAL!

Crisje_Lanc schreef:
...maar dan nog, een paard IS en BLIJFT een VLUCHTDIER...

Een paard is geen vluchtdier. Wel een mogelijk prooidier en als zodanig nogal schrikachtig.
Schrikken is een reflex, en kan zeker bij paarden makkelijk kunnen gebeuren. Wat een paard doet wanneer het schrikt, is geen reflex, maar gedrag, en dus te trainen. Een paard zal niet altijd vluchten wanneer het schrikt.

Weet jij wat een hengst doet als hij schrikt van een andere hengst die zo zijn wei inrent? Denk jij dat die eerste hengst zal vluchten?
Zal een merrie zomaar bij een veulen wegvluchten wanneer ze schrikt van een passerende scooter?

Mijn hengst gaat erop af Haha! (en ja, dat is mijn superbrave 200% betrouwbare knol Ja )

@Shadow0, heel netjes verwoord!

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 12:47

ach ja dat is nou eenmaal zo. Zou me er niet druk om maken hoor. Ik rij ook altijd zonder cap... mijn keus dus. Op mijn vorige stal vonden sommige mensen dat ook een probleem. En ach als mensen dat 100 x in een topic als antwoord willen plaasten moeten ze dat lekker doen Haha!

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 12:49

griebels schreef:
oomens schreef:

Wist jij dat de caps van tegenwoordig (buiten de caps die jockey's gebruiken) in bovenstaand geval levensgevaarlijk voor je nek kunnen zijn door het klepje wat er op zit???
Je krijgt als je plat op je gezicht valt en dus op dat klepje wel zo'n ontzettende klap op je nek dat je hem kunt breken... Hoezo veilig IN DIT GEVAL!

Ja, dat wist ik. Verder zijn er ook nog caps waar dit klepje in zo'n geval af zou moeten breken. Het klepje is dan veiliger voor de nek, maar biedt het gezicht geen enkele bescherming (behalve een heel klein beetje tegen regen/zon).