Gewicht ruiter, wanneer teveel voor paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ruga

Re: Gewicht ruiter, wanneer teveel voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 11:29

BitchyWitchy schreef:
*leest al een poosje mee en is allang gestopt met reageren maar vraagt zich af hoeveel anorexia patiëntjes weer gekweekt zijn nu* Frusty

Ik vind dit soort overdrijvingen niet bijdragen tot de discussie.

Citaat:
M.i. is beweging in combinatie met sober eten toch nog steeds de beste manier om af te vallen- maar dat weet je zelf ook. (Een flinke buikgriep kan trouwens ook wonderen doen!)
Lastig dat je nu examens hebt, maar kun je niet bv. 's avonds een stuk gaan lopen (mét je paard, zodat die ook nog beweging krijgt)?

Dit vind ik een goeie tip OK dan! . En het werkt ook echt. Half uurtje actief vanop de grond met je paard werken is echt zweten. En het is gezonde beweging, gewoon hard doorstappen en af en toe wat meejoggen. Er kan vanalles, grondwerk, lange lijnen, longeren in andere figuren als een cirkel, paard iets leren trekken, schriktraining...
Toen ik mijn paard leerde boomslepen (eerst in het tuig beleren) was er meteen 2 kilo af. Wat best veel is want ik heb eigenlijk geen overgewicht en loop een hele dag.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 11:46

Bandida schreef:
BitchyWitchy schreef:
*leest al een poosje mee en is allang gestopt met reageren maar vraagt zich af hoeveel anorexia patiëntjes weer gekweekt zijn nu* Frusty

Ik vind dit soort overdrijvingen niet bijdragen tot de discussie.

Overdrijving? Als er al iemand reageert van 1.70m met een gewicht van 43 kilo die zich zorgen maakt of ze te zwaar is??? En niemand die daar raar van op kijkt? Nou, dat vind ik toch best zorgwekkend dan hoor...........
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-01-08 18:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote gerepareerd.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 12:23

BitchyWitchy schreef:
Overdrijving? Als er al iemand reageert van 1.70m met een gewicht van 43 kilo die zich zorgen maakt of ze te zwaar is???

Waar had je dat gelezen dan?

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 12:26

@ BitchyWitchy, bedoel je niet 1,70 met een gewicht van 74 kg?
die 43 kg heb ik niet gezien Knipoog

@ wennedy, ik heb het even voor je uitgerekend, en je BMI is nu 25,6 wat betekent dat je nét een klein beetje overgewicht hebt.
als je 2 kilo afvalt, zit je al op 24,9 dus binnen de 20-25 categorie van een normaal gewicht.
jouw normale gewicht hoort tussen de 57,8 en 72,25 te liggen.

de polsfactorformule houdt ook rekening met je beendergestel:
je neemt je polsomtrek, doet die x4, telt daar je lengte boven de meter bij, en deelt het resultaat door 2.
in mijn geval geeft dit het volgende ideale gewicht:
17 (polsomtrek in cm) x 4 => 68 + 75 (want in ben 1,75) => 143 : 2 = 71,5

en geen van deze formules houdt rekening met hoe je gewicht verdeeld is over vet en spiermassa.
spieren wegen ongeveer dubbel zoveel als vet, dus het kan best zijn dat je boven je 'normale' gewicht zit omdat je heel gespierd bent (wat natuurlijk geen probleem is), of dat je op je 'normale' gewicht zit, maar dat je vetpercentage alsnog te hoog is (wat dan weer wél een probleem is voor je gezondheid).

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 12:35

mennotje schreef:
ik was laatst op mijn pony aan het rijden..
ff snel..ik ben 1.70 en weeg 43 kilo..
maar mijn pony is 1.20..
dus ik reed zo zegt die vrouw zo..arme pony..
maar die vrouw was heel stevihg dus ik zehg zo..
nee die fiets van u ziet er lekker uit..dat is pas zielig..

ben ik nou te zwaar of niet maar ik vind het nu wel eng om weer reacties te krijgen met rijden..

Dit bedoel ik............................

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 12:36

Volgens die formule mag ik 61 wegen Nors opkijken Dat kan niet hoor, dan zit ik bij de gewone BMI berekening maar net onder de drempel voor overgewicht. Misschien dat dit voor kleine mensen (ben 1,58) niet echt klopt Clown

@BW: dat is inderdaad erg weinig, had het nietgezien. Ik veronderstel dat ze opmerkingen krijgt over haar lengte op een pony van 1.20, en niet over haar gewicht want dat mag dan best wat meer zijn.

Los daarvan denk ik niet dat een topic dat eens kritisch kijkt naar ruitergewicht mensen een eetstoornis gaat bezorgen, dat zit voor zo ver ik weet toch wel iets complexer in mekaar.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 12:41

tja BitchyWitchy,das 1 voorbeeld en gaat over en pony van 120 ....
tis niet dat ze te zwaar is voor haar lengte (juist licht, maar dat weet iedereen), maar er komt een tijd dat je niet meer kan rijden op een kleine pony.
Heeft imo niks te maken met anorexia patiëntjes kweken.
Onzin vind ik dat!

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 12:47

Citaat:
tis niet dat ze te zwaar is voor haar lengte (juist licht, maar dat weet iedereen)

Als ze zegt zich zorgen te maken of ze te zwaar is, en niemand (tot aan jouw post) die zegt dat ze juist aan de lichte kant is, dat kan voor iemand nou net het laatste zetje zijn om door te slaan...

Dus wat is dan onzin?? Maar goed dit is niet bepaald ontopic meer, dus laat maar.

En ja, ik weet waar ik het over heb, helaas....

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 12:47

fojoe schreef:
En geen van deze formules houdt rekening met hoe je gewicht verdeeld is over vet en spiermassa.
spieren wegen ongeveer dubbel zoveel als vet, dus het kan best zijn dat je boven je 'normale' gewicht zit omdat je heel gespierd bent (wat natuurlijk geen probleem is), of dat je op je 'normale' gewicht zit, maar dat je vetpercentage alsnog te hoog is (wat dan weer wél een probleem is voor je gezondheid).

Voor je eigen gezondheid is het natuurlijk niet slecht wanneer je "overgewicht" zou hebben door een bovengemiddelde spiermassa.

Voor het paard maakt het echter niet zo heel veel uit waardóór die extra kilo's veroorzaakt worden. Een kilo spieren weegt even veel als een kilo vet. Wanneer je op je paard zit, dan schommelt de belasting door je bewegingen en die van het paard altijd rondom je gewicht op de weegschaal. Door je spieren op een goede manier te gebruiken kun je die schommelingen (en dus de piekwaarden) verkleinen, maar je gemiddelde gewicht blijft gelijk. De duurbelasting bij lange ritten wordt dus ook groter van iedere extra kilo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 12:49

Bandida schreef:
Los daarvan denk ik niet dat een topic dat eens kritisch kijkt naar ruitergewicht mensen een eetstoornis gaat bezorgen, dat zit voor zo ver ik weet toch wel iets complexer in mekaar.

Zeker weten. Hooguit kan een topic als dit triggeren, maar veroorzaken niet.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 12:53

RedPassion schreef:
Bandida schreef:

Zeker weten. Hooguit kan een topic als dit triggeren, maar veroorzaken niet.

Triggeren lijkt me ook al erg genoeg toch????????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 12:56

BitchyWitchy schreef:

Ja, absoluut.
Zoals jij al schreef, het kan het laatste zetje zijn om door te slaan.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 12:58

RedPassion schreef:
BitchyWitchy schreef:

Ja, absoluut.

En dat was dus het hele punt wat ik probeerde te maken....... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 13:01

Okee, dan begrijp ik je Lachen

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 13:05

RedPassion schreef:
BitchyWitchy schreef:

Ja, absoluut.

Het is natuurlijk heel vervelend als mensen (mede) door dit topic een eetstoornis krijgen.
Volgens mij was dit topic echter geopend met de vraag welk gewicht voor het paard het beste (of minst slechte) is. Het antwoord daarop, zo min mogelijk, is duidelijk.

Eventuele eetstoornissen die mensen kunnen ontwikkelen, veranderen niets aan dat antwoord, want dat blijft voor het paard nog steeds hetzelfde.

De vraag hoe ver een ruiter zou moeten gaan om aan de behoeften van zijn/haar paard te voldoen, is een andere vraag, en bij het antwoord op díe vraag zijn die eetstoornissen weer wel een factor om rekening mee te houden.

wennedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 13:06

allereerst bedankt iedereen voor de tips!!
ik vind eigenlijk dat de discussie over anorexia hier niet echt past sorry. We willen het toch een beetje gezellig houden?
Persoonlijk vind ik dat er hier niet overdreven wordt qua gewicht enzo, dit onderwerp mag toch ter sprake worden gebracht niet?
Het heeft mij toch al aan het nadenken gezet, ik ga nu niet zomaar extreem beginnen lijnen maar er een beetje op letten is wel eerlijk tov jou paard Knipoog
Ik heb het zo is bekeken: ik kan perfect een kind van 25 kg dragen op mn rug, eentje van 35 kg zou ik ook met alle plezier dragen (cfr oortjes naar voren) maar ik zal toch uiteindelijk last krijgen van mn rug en het kind zal ook niet meer op mn rug kunnen zitten!
DUS weg plezier!!! Ach gut

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 13:19

wennedy schreef:
allereerst bedankt iedereen voor de tips!!
ik vind eigenlijk dat de discussie over anorexia hier niet echt past sorry. We willen het toch een beetje gezellig houden?
Persoonlijk vind ik dat er hier niet overdreven wordt qua gewicht enzo, dit onderwerp mag toch ter sprake worden gebracht niet?
Het heeft mij toch al aan het nadenken gezet, ik ga nu niet zomaar extreem beginnen lijnen maar er een beetje op letten is wel eerlijk tov jou paard Knipoog
Ik heb het zo is bekeken: ik kan perfect een kind van 25 kg dragen op mn rug, eentje van 35 kg zou ik ook met alle plezier dragen (cfr oortjes naar voren) maar ik zal toch uiteindelijk last krijgen van mn rug en het kind zal ook niet meer op mn rug kunnen zitten!
DUS weg plezier!!! Ach gut

En dan wordt jouw rug nog verticaal (in de lengterichting) belast wanneer je staat met een kind op je rug.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 15:26

Bandida schreef:
Volgens die formule mag ik 61 wegen Nors opkijken Dat kan niet hoor, dan zit ik bij de gewone BMI berekening maar net onder de drempel voor overgewicht. Misschien dat dit voor kleine mensen (ben 1,58) niet echt klopt Clown

ik heb nog een stuk of wat formules om je ideale gewicht te berekenen, en ik ben er zeker van dat alle formules een iets ander resultaat zullen geven. Knipoog
deze formules zijn bedoeld om eenvoudig een grove schatting te kunnen maken, niet om elk geval apart perfect te kunnen berekenen.
m'n man is 1,94 dus volgens de bmi-methode zou zijn minimum 'normaal' gewicht 75,27 mogen zijn.
dit zou echt niet gezond zijn
als je 61 zou wegen, zit je nog steeds tussen 20 en 25, dus gemiddeld gezien nog steeds binnen de grenzen van een normaal gewicht.
als je een hoog vetpercentage hebt, kan het zijn dat die 61 eigenlijk een overgewicht is.
als je veel spiermassa hebt, kan je misschien wel méér dan die 61 wegen zonder dat dit een probleem is. Haha!
oomens schreef:
Voor het paard maakt het echter niet zo heel veel uit waardóór die extra kilo's veroorzaakt worden. Een kilo spieren weegt even veel als een kilo vet. Wanneer je op je paard zit, dan schommelt de belasting door je bewegingen en die van het paard altijd rondom je gewicht op de weegschaal. Door je spieren op een goede manier te gebruiken kun je die schommelingen (en dus de piekwaarden) verkleinen, maar je gemiddelde gewicht blijft gelijk. De duurbelasting bij lange ritten wordt dus ook groter van iedere extra kilo.

dat bedoel ik nu net, voor het paard is 10 kg vet hetzelfde als 10 kg spieren.
je moet wél een paard hebben dat aan je grootte en gewicht aangepast is.
of je bij overgewicht die extra kilo's vet moet verliezen om te rijden, is vooral een ethische kwestie.
oomens schreef:
En dan wordt jouw rug nog verticaal (in de lengterichting) belast wanneer je staat met een kind op je rug.

dit zou kloppen als het kind op je hoofd zit Clown
voor een kind op je rug moet je de oude fysica-lessen nog eens bovenhalen, en dan met name het hoofdstuk 'moment van een kracht' Haha!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 16:53

oomens schreef:
Volgens mij was dit topic echter geopend met de vraag welk gewicht voor het paard het beste (of minst slechte) is. Het antwoord daarop, zo min mogelijk, is duidelijk.

Dan weer on-topic, heeft iemand afgezien van het ruitergewicht nog goeie tips om de combinatie ruiter-tuig zo licht mogelijk om dragen te maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 17:10

Een lichtgewicht zadel (kunststof bv) zal wat kilo's schelen denk ik...
Verder lijkt het me belangrijk dat de ruiter soepel en lenig is, en een goede zit heeft, en recht op het paard zit. Een scheve ruiter is natuurlijk een extra belasting Lachen

Maar na de hele discussie over onder- en overgewicht: doet dat hier wel ter zake?
MIjn man weegt bv. 90 kilo, wat voor hem een goed gewicht is. Maar voor een warmbloed van 1.65 is hij toch echt te zwaar.
Denk dat het er eerder om gaat een passend paard te zoeken. Een Tinker of een Fjord, of een niet te luxe Haflinger, zou voor hem een prima keus zijn...

Ik ben 1.60. Als ik 90 kilo weeg, heb ik natuurlijk een flink overgewicht, en zal ik toch een paard moeten zoeken, wat dat gewicht kan dragen, en kom ik in dezelfde categorie paarden terecht als mijn man...

Als ik dan bv een grote Tinker aan zou schaffen, heb ik voor dát paard een prima gewicht. Want of het nu een man is van 1.80 met een normaal BMI of een vrouw van 1.60 die zo'n 30 kilo overgewicht heeft, maakt voor het paard weinig uit....

Dáár gaat het om imo Lachen

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 17:55

Yamcha schreef:
Een lichtgewicht zadel (kunststof bv) zal wat kilo's schelen denk ik...
Verder lijkt het me belangrijk dat de ruiter soepel en lenig is, en een goede zit heeft, en recht op het paard zit. Een scheve ruiter is natuurlijk een extra belasting Lachen

Maar na de hele discussie over onder- en overgewicht: doet dat hier wel ter zake?
MIjn man weegt bv. 90 kilo, wat voor hem een goed gewicht is. Maar voor een warmbloed van 1.65 is hij toch echt te zwaar.
Denk dat het er eerder om gaat een passend paard te zoeken. Een Tinker of een Fjord, of een niet te luxe Haflinger, zou voor hem een prima keus zijn...

Ik ben 1.60. Als ik 90 kilo weeg, heb ik natuurlijk een flink overgewicht, en zal ik toch een paard moeten zoeken, wat dat gewicht kan dragen, en kom ik in dezelfde categorie paarden terecht als mijn man...

Als ik dan bv een grote Tinker aan zou schaffen, heb ik voor dát paard een prima gewicht. Want of het nu een man is van 1.80 met een normaal BMI of een vrouw van 1.60 die zo'n 30 kilo overgewicht heeft, maakt voor het paard weinig uit....

Dáár gaat het om imo Lachen

dat ben ik helemaal met je eens, Yamcha. Afgod
mijn kruising-paardje is een stevige knol die ervan verdacht wordt oa trekpaardbloed in zijn aderen te hebben, dus prima geschikt voor mijn (over)gewicht. Knipoog
en idd, mijn kunststof zadel scheelt ook behoorlijk wat kilo's Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 18:05

Thanks Haha!
Dan doe jij het imo prima Lachen

Het heeft helemaal niks met overgewicht te maken, wel met een PASSEND paard zoeken. En als je een paard hebt wat jou volgens de tabellen goed kan dragen... is er geen enkel probleem Lachen

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 18:58

Yamcha schreef:
Het heeft helemaal niks met overgewicht te maken, wel met een PASSEND paard zoeken.

En ook dat is niet zonder valkuilen. Ik zie op bokt regelmatig zwaardere ruiter => zwaar paard voorbij komen als oplossing, maar daarbij wordt vergeten dat veel van die zwaarder gebouwde rassen in essentie niet gefokt waren (zijn) om een ruiter te dragen en dikwijls vooral een lange rug + stevige achterhand en schouder hebben (om goed te trekken dus).
Ik denk eigenlijk dat je vooral op het aanwezig zijn van een korte sterke rug moet letten, onafhankelijk van het type paard (zwaar of licht).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 20:31

Klopt, hoor Knipoog
Daarom is de tabel op Buitenzinnig een heel nuttig hulpmiddel, om te bepalen wat voor type paard bij je past.

Veel mensen denken bv dat een zware Fries geschikt is voor zware mensen, terwijl dat bij uitstek een ras is wat weinig draagkracht heeft, want vaak een lange, weke rug, en lagere botdichtheid.
Terwijl een veel kleinere IJslander meer kan hebben, een grote IJslander van 140 kan een mens van 90 kilo dragen... want hogere botdichtheid, korte sterke rug en stevige droge benen...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 20:47

RedPassion schreef:
BitchyWitchy schreef:

Ja, absoluut.

ja, maar zo kun je ook het laatste zetje geven voor een persoon om overspannen te raken of zelfmoord te plegen......
Er gaat een heel senario vooraf, voordat iemand ziek wordt. Zoals er hier over gewicht gesproken wordt, vind ik dat heel onschuldig.
Sorry, maar dit gaat mij echt te ver!