met cap rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zirkonia

Re: met cap rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 09:11

Ik rijd op bepaalde moment wel met cap en andere momenten niet. Als we voor het eerst naar een nieuwe plek gaan(jong paard) dan heb ik hem op. Ik weet dat ze niks doet, maar ze kan altijd wát zien.
Ook met de rijles heb/had ik hem nooit op, instructrice zei er niks over en is er zelf ook wel eens half uurtje zonder cap opgeweest.. Tot de laatste les bij een vriendin van mij in de bak. De moeder had voor mij en het andere meisje dat op het paard dat bij die van mij staat 2 caps gepakt. Dus wij deden die op. Toen vond onze instructrice het opeens toch wel verstandig..

Ik zag dat iemand hier met cap een keer tegen de bakrand was gevallen?
Nou ik ook, had m'n schouderblad gebroken. M'n hoofd heeft die bakrand geen seconde geraakt.

arankie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 14:21

een cap dragen is veilig als ie goed past maar als ie te groot of te klien is is het niet veilig:P

bjarnikeHVJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 16:16

ik draag altijd een cap! vind het veel veiliger

xchanel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 18:04

ik rij op mn pony altijd wel met cap, veel veiliger
Op 2 shetten niet altijd ging wel prima zonder en je valt niet hoog en je kan er toch zo afstappen Tong uitsteken

chantal84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 19:03

Ik rijd altijd met cap ook al is je pony nog zo braaf t blijven vluchtdieren

Riejanne1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 19:06

ik rij altijd met cap! een paard blijft een paard en kan altijd schrikken, zelf als je het niet verwacht van dat paard. ik heb mijn cap ook een keer in stukjes zien vallen en moet er niet aan denken dat het mijn hoofd was.
het rijd natuurlijk wel lekkerder zonder cap, maar veiligheid gaat voorop!

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-08 19:28

Bij ons moet iedereen nu verplicht met cap rijden op de manege. Ik deed dat altijd al.

kallista90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 15:47

Ik heb altijd een cap op, je weet maar nooit wat er gebeurd, al is je paard nog zo braaf..

Celien_Alex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 15:51

Ik rijd ook altijd met cap!!! Ik heb er absoluut geen problemen mee,, en k voel me gewoon veiliger met een cap op!!

mr_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 10:28

ik rij altijd met cap nou ja bijna altijd
een jaar of 10 geleden reed ik op een paard die al heel oud was en heel erg braaf was en nooit iets deed dat is het enige paard geweest waar ik zonder cap op reed maar voor de rest altijd met cap en eentje die goed past had er eerst eentje die wat minder goed zat en ben er toen afgevallen en die cap lag eerder op de grond dan ik en ben toen met m'n hoofd op m'n cap gevallen en dat deed heel zeer

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 12:02

zoekatje29 schreef:
ik rij altijd met cap nou ja bijna altijd
een jaar of 10 geleden reed ik op een paard die al heel oud was en heel erg braaf was en nooit iets deed dat is het enige paard geweest waar ik zonder cap op reed maar voor de rest altijd met cap en eentje die goed past had er eerst eentje die wat minder goed zat en ben er toen afgevallen en die cap lag eerder op de grond dan ik en ben toen met m'n hoofd op m'n cap gevallen en dat deed heel zeer

Hoofdletters en interpunctie graag. Dat leest een stuk gemakkelijker dan een doorlopende "woordenbrij".

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 12:09

je cap wel of niet dragen is je eigen risico
ik draag hem altijd.
als je er geen draagt zal je net hebben dat er iets gebeurt Knipoog

mr_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 12:22

dat oude paard was het het enige paard maar voor de rest altijd cap op
ongeacht wat iemand zegt
ik meen dat het nu ook overal verplicht is om met cap te rijden

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 13:55

zoekatje29 schreef:
ik meen dat het nu ook overal verplicht is om met cap te rijden

Nee, is ook al een aantal keren in dit topic (en in andere topics) uitgelegd. Gewoon even teruglezen

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:01

Aan alle veiligheids dingen zitten nadelen. Denk je tot een autogordel zo superveilig is? (het kan ik je huid snijden Clown)

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:04

Jolandaa schreef:
Aan alle veiligheids dingen zitten nadelen. Denk je tot een autogordel zo superveilig is? (het kan ik je huid snijden Clown)

En de vraag is of het afweegt tov de voordelen. En persoonlijk wil ik liever dat de gordel in mijn huid snijd of dat het wellicht zorgt voor blauwe plekken dan dat ik door de voorruit vlieg!

Hetzelfde met een cap! Liever een gebroken neus dan een gebroken schedel Knipoog Ze zijn immers niet voor niks uitgevonden!

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 14:10

Jolandaa schreef:

Dat is ook de reden dat je altijd je verstand moet blijven gebruiken.

Als je verwacht dat je bij een bepaalde rit, onder díe omstandigheden die je daarbij verwacht tegen te komen, meer nadelen hebt dan voordelen bij het dragen van een cap, dan moet je in dat geval geen cap opzetten. (Als je die keuzevrijheid hebt)

Als je op een andere rit verwacht dat een cap wél meer voordelen heeft, dan moet je hem in dat geval wel opzetten.

In het geval van die snijdende autogordels wordt daarom ook wel eens ervoor gekozen om bij kleine kinderen (of andere kleine mensen bij wie de gordel tegen/in de hals zit) het bovenste deel van een driepuntsgordel "achterlangs" te doen (dus eigenlijk een tweepuntsgordel ervan maken).

Kingsley2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 15:09

Onder je arm door heb ik geleerd toen ik een kind kreeg. En daar voor deed ik dat ook al als ik bv met een klein kind op de achterbank zit, en dat kindje zit op schoot dan doe ik ook de gordel onder mijn arm door. Mijn man zijn neefje werkt bij de politie en die zei dat dit het beste was.

En om je auto gordel kan je zo'n hoesje doen dan snijt het niet meer. die zie je nog weleens in sport auto's.
Zo'n hoesje is lekker zacht bij kinderen die zo op de achterbank mogen zitten wordt dit ook vaak gebruikt.

ik gebruik mijn cap ook alleen als ik ga buiten rijden en niet in de bak.

oomens schreef:
Jolandaa schreef:

Dat is ook de reden dat je altijd je verstand moet blijven gebruiken.

Als je verwacht dat je bij een bepaalde rit, onder díe omstandigheden die je daarbij verwacht tegen te komen, meer nadelen hebt dan voordelen bij het dragen van een cap, dan moet je in dat geval geen cap opzetten. (Als je die keuzevrijheid hebt)

Als je op een andere rit verwacht dat een cap wél meer voordelen heeft, dan moet je hem in dat geval wel opzetten.

In het geval van die snijdende autogordels wordt daarom ook wel eens ervoor gekozen om bij kleine kinderen (of andere kleine mensen bij wie de gordel tegen/in de hals zit) het bovenste deel van een driepuntsgordel "achterlangs" te doen (dus eigenlijk een tweepuntsgordel ervan maken).

carrylies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 15:20

Ik rijd altijd met cap. Paarden blijven vluchtdieren. Een paard kan net zo goed als een mens ergens van schrikken.

En anders is het altijd handig als ik buiten weer eens niet op zit te letten en omgedraaid om ijn paard zit waardoor ik die laaghangende tak niet zag aankomen! Blauw oog

Armanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 00:13

heey,

ik rijd thuis nooit met cap, doet pap ook niet, dus ik ook nie. als je valt val je toch:P

xxx

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 00:17

janouke schreef:
heey,

ik rijd thuis nooit met cap, doet pap ook niet, dus ik ook nie. als je valt val je toch:P

xxx

yeah right Gestoord ..... Even voor de goede orde: een cap zorgt er niet voor dat je niet valt Vork , maar een cap zorgt er wel voor dat je dure onvervangbare koppie zo goed mogelijk beschermd wordt!!

sietje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 00:35

Citaat:
janouke schreef:
heey,

xxx

yeah right ..... Even voor de goede orde: een cap zorgt er niet voor dat je niet valt , maar een cap zorgt er wel voor dat je dure onvervangbare koppie zo goed mogelijk beschermd wordt!!

je halt me de woorden uit de mond Knipoog

Nienke1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 01:22

Ik heb op de manege altijd met cap gereden en op elk paard waar ik nieuw op stap eigelijk ook wel. Tot ik het paard vertrouw. Ook al kan er altijd wat gebeuren.
Later ben ik wat luier geworden en ben zonder cap gaan rijden. Dit is zeker niet altijd goed gegaan. Ben heel vaak op mijn hoofd gevallen en ook weleens tegen mijn hoofd aangetrapt toen ik er af viel. (ben toen knock-out gegaan). Dit is natuurlijk mijn eigen keus en ook echt heel dom.
Ik ben vaak echt gewoon te lui Bloos heb ook vaak nepdreads en pas dan me eigen cap niet meer. Geen enkele, want mijn hoofd is groter dan 62 cm dan. Normaal heb ik gewoon maat 54.

Zelf ben ik van plan wel weer regelmatig met cap te gaan rijden, omdat het gewoon echt veel veiliger is.

Het voortkomen van de bijna geen cap meer dragen, is omdat ik op voltige ben gegaan en je je cap daar ook niet hoeft te dragen. Dan zeggen wel meer mensen: maar dat zijn goed getrainde paarden. Nou dat denk je. Ben er vaak genoeg van afgevallen, omdat het paard bokte of in eens begon te rennen en jij net op het paard staat in galop. Voltige is natuurlijk ook mijn eigen keus en geen excuus van geen cap dragen. Bloos

Je hebt altijd uitzonderingen. Ik ken een meisje die van het paard afviel. Haar paard stond op haar cap, het klepje duwde op haar neus en spleet haar neusbot. Dit is allemaal goed gekomen, maar wat zou er gebeurd zijn als ze geen cap op had?

Een ander meisje ging zonder cap en viel er echt heel hard af. De dokter verklaarde een tijdje later dat als ze die keer wel met cap had gereden ze het waarschijnlijk niet had overleefd.

Ik vraag me af, hoe zit dat eigelijk met de verzekering. Dekt hij de schade bijvoorbeeld niet als je geen cap op had?

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 03:58

ik rij nooit met cap op welk paard dan ook, in de bak of buiten.
heb nog nooit wat gehad, en als dat wel gebeurd is dat het risico wat je neemt. eigen beslissing.
ik hoor ook dat met cap gevaarlijk kan zijn dus tja

celeron

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-08 16:47

Je moet gewoon met cap rijden, een gekeurde cap is veilig (altijd veiliger dan zonder cap)