Voor of tegen rijden met sporen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AndreaB

Re: Voor of tegen rijden met sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 11:38

Ik ben zowel voor als tegen. Zelf gebruik ik sporen bij mijn pony, ze zitten er eigenlijk alleen maar om en een enkel keertje pak ik hem erbij als zijn aandacht wat verslapt. Maar een stalgenoot gebruikt ze dus voor alles en nog wat en dat paard heeft dus echt drukplekken/witte haren/wondjes op de plekken waar de sporen zitten. Zij zou imo dus niet met sporen mogen rijden, omdat ze het paard er gewoon mee bezeert.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 13:23

Ik ben zelf iets te groot voor mijn pony, waardoor been aanleggen iets moeilijker is.
Heb altijd met zweep gereden, maar laatst adviseerde mijn instructrice me eens met sporen te proberen daar ze totaal niet op de zweep reageert.
Moet het nog steeds uitproberen en zal het de eerste keer ook op les doen.
Laatst reed er een ander meisje op m'n pony, zei had wel sporen en ze reageerde er heel goed op.

Mits je ze goed gebruikt en met verstand, is er niks op tegen denk ik

anja136

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 13:24

ik rij ook altijd met sporen, maar wel korte stompe. Als je geen rustige beenligging hebt zou ik het niet doen.

Diamante

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 18:31

Als je je sporen op de juiste manier gebruikt heb ik geen moeite met rijden met sporen!

Marije88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 20:20

Ik heb geen moeite met rijden met sporen, mits je ze gebruikt waar ze bedoeld voor zijn, namelijk het verfijnen van de hulpen en je ook je benen stil kunt houden en verder het paard er niet onnodig mee prikt.

Als ik met sporen rijd, rijd ik met knop sporen van 2,5 centimeter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 14:31

Tegen. Een paard zou het niet nodig moeten hebben als hij goed afgericht is. Daarbij zie ik veel te veel mensen die ermee rijden en er totaal niet mee om kunnen gaan..

Spetter007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 14:34

hier zijn al zo veel topics over..

Laira__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 14:50

Ik rijd zelf altijd met sporen. Natuurlijk moet een paard gewoon op je kuit reageren maar
zo'n spoortje kan af en toe wel is handig zijn. om even streng in te komen bijvoorbeeld.

ik heb stompe sporen van 3 cm, wieltjes met een bot kartelrandje en sporen van 3 cm
met een plat uiteinde. Maar ik rijd het meest met de stompe.
Lachen

Cyruss__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 14:51

alleen als het genood zaakt is Lachen maar liever niet..

kunamosity

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 16:10

Ik heb een keer voor de grap mezelf in de ribben 'geprikt' met zulke kleine knopspoortjes. Erg prettig kan ik je vertellen! (not). Ik ben niet zozeer tegen sporen, maar ik zal ze zelf nooit gebruiken. Ik vind het erg onprettig voor het paard en ik ben ook niet iemand met een erg stil been, dus ik denk dat als ik met sporen zou rijden ik het paard telkens perongeluk 'prik'. Nee, geen vriendelijke oplossing vind ik zelf.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 18:30

Sporen zijn net zo vriendelijk als de ruiter die erop zit.

Ik gebruik ze zelf niet, maar als het niet anders kan dan kan ik er de noodzaak wel van inzien. (hoezo vage zin Clown +

kunamosity

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 19:14

magda_90 schreef:

Ik gebruik ze zelf niet, maar als het niet anders kan dan kan ik er de noodzaak wel van inzien. (hoezo vage zin Clown +

Met die eerste zin ben ik het volledig eens. Maar wanneer is het volgens jou 'als het niet anders kan'?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 19:17

kunamosity schreef:
magda_90 schreef:

Met die eerste zin ben ik het volledig eens. Maar wanneer is het volgens jou 'als het niet anders kan'?

Nu ik het teruglees had ik het anders moeten formuleren.
Ik bedoel meer ter verfijning.

Excuses voor de verkeerde formulering

kunamosity

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 19:41

@ magda_90. Ok, dan begrijp ik het. Daar ben ik het wel mee eens. Toch zou ik zelf nooit met sporen rijden. En ik heb gezien dat veel mensen sporen gebruiken om de verkeerde redenen. bijv. dat het staat alsof je een 'pro' bent in de dresuur (serieus, dit zei iemand tegen mij). Of om een paard 'harder' te laten lopen.

Lika93

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 20:02

kunamosity schreef:
@ magda_90. Ok, dan begrijp ik het. Daar ben ik het wel mee eens. Toch zou ik zelf nooit met sporen rijden. En ik heb gezien dat veel mensen sporen gebruiken om de verkeerde redenen. bijv. dat het staat alsof je een 'pro' bent in de dresuur (serieus, dit zei iemand tegen mij). Of om een paard 'harder' te laten lopen.

Hahahahaha een pró ROFL
Volgens mij ben je eerder een ''pró'' als je, je paard zónder sporen kan rijden, ofniedanhé Vork
even zonder dolle Hyper! Ik rij mn pony soms mét sporen en soms zonder. Ik heb trouwens de kleinste van de kleinste spoortjes. Knipoog

kunamosity

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 20:16

Offtopic: Nee echt geen grapje hoor! dat zei ze echt Knipoog En ze loopt er zelfs mee rond over de manege, met die sporen nog aan dr been gebonden. even laten zien hoe 'pro' dat er uit ziet. haha.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 20:19

Ik rijd met sporen omdat ik anders geen goed beencontact met mn pony kan hebben. (Ik groei er nu iets onder vandaan Bloos )

Als je een goede reden kunt geven voor het gebruik, en ze ook nog eens góed gebruikt vind ik niet dat het een probleem is.

amorlover1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 20:21

ik ben voor sporen ik rij altijd met sporen.
mijn paardje luisterd er gewoon beter naar als dat ik zonder zou rij.
het komt waarschijnlijk ook omdat ik zelf klein en korte benen heb zo heb ik meer kontact met me paard

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 21:22

kunamosity schreef:
Offtopic: Nee echt geen grapje hoor! dat zei ze echt Knipoog En ze loopt er zelfs mee rond over de manege, met die sporen nog aan dr been gebonden. even laten zien hoe 'pro' dat er uit ziet. haha.

Whahah té gek voor woorden Tong uitsteken

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 21:23

Ik ben er niet echt voor maar ook niet tegen; op de manege rijd ik zonder, en probeer ook zo veel mogelijk zonder te rijden. maar bij mijn bijrijdpaard jim gebruik ik ze wel.

edit; maar wel de kleinste puntjes van de kleinste. Tong uitsteken

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 21:31

Ben niet speciaal voor of tegen (mits op een goede manier gebruikt en niet als satéprikkers), maar in principe moet je je paard of pony gewoon zónder kunnen rijden. Mijn dochter is de B, de L1 en L2 doorgekomen zónder sporen en ik moet zeggen dat zij daarmee een héle grote uitzondering is. Tegenwoordig rijdt iedereen in de B al met sporen (én zweep). In de L2 zijn we niemand meer tegengekomen zónder sporen ( waarmee niet gezegd wordt dat die mensen beter reden mét sporen gezien de uitslagen Haha! ).

Volslagen beginnelingen zie je al rijden met sporen: ik zou zeggen ga eerst eens leren rijden, ga werken aan je houding, je zit en een rustige beenligging en dan - en alleen als het nodig is - pas beginnen met sporen !

sgwrijdster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 21:42

ik rij zelf tijdens dressuur met sporen simpelweg omdat ze zich met springen al druk genoeg maakt. ik ben er voor, ik zie er niet zoveel slechts in mist je er goed mee om gaat

ik rij zelf met kleine, stompe knopsportjes

xAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 10:23

Netje schreef:
Ben niet speciaal voor of tegen (mits op een goede manier gebruikt en niet als satéprikkers), maar in principe moet je je paard of pony gewoon zónder kunnen rijden. Mijn dochter is de B, de L1 en L2 doorgekomen zónder sporen en ik moet zeggen dat zij daarmee een héle grote uitzondering is. Tegenwoordig rijdt iedereen in de B al met sporen (én zweep). In de L2 zijn we niemand meer tegengekomen zónder sporen ( waarmee niet gezegd wordt dat die mensen beter reden mét sporen gezien de uitslagen Haha! ).

Volslagen beginnelingen zie je al rijden met sporen: ik zou zeggen ga eerst eens leren rijden, ga werken aan je houding, je zit en een rustige beenligging en dan - en alleen als het nodig is - pas beginnen met sporen !

Helemaal mee eens. Ja

Terrorrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 16:11

SOms zijn sporen gewoon handig Vork

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-07 18:19

Hulde aan degene die de spoor heeft uitgevonden! Haha!