arno8 schreef:Ik wilde graag een onderwerp aansnijden.
Voeding
Gebitsverzorging
Huisvesting sportpaarden
Training met hartslagmeter
Fysiotherapie
Trainingsopbouw sportpaard na blessure
Je ziet al dat ik een tweedeling heb gemaakt. Voor de eerste drie onderwerpen was bijna geen belangstelling (de lezing over gebitsverzorging was gisteren opnieuw ingelast, omdat er donderdag helemaal niemand was komen opdagen). Wisten mensen niet dat er lezingen waren? Toch wel, want voor de laatste drie was er wel volop belangstelling.
Wat is nou het verschil tussen de twee groepen? Waren komen mensen wel naar die laatste lezingen?
Om deze reden: ze willen alleen betere prestaties van het paard, maar het welzijn van het paard, daar is geen aandacht voor. Dom natuurlijk, want een paard met een beter welzijn zal ook beter presteren, maar zo ver denken veel mensen blijkbaar niet. Het zou ook wel triest zijn als dat de enige reden is dat mensen eindelijk eens naar het welzijn van hun paard gaan kijken.
Ik vind het zonde dat er ook zo weinig belangstelling was voor de lezing over voeding. Daar werd heel duidelijk uitgelegd dat krachtvoer niet nodig is en dat we onze paarden allemaal onnodige troep voeren en er nog voor betalen ook.
Ook is nu wetenschappelijk aangetoond dat het huisvesten van paarden in boxen waarin ze elkaar alleen maar kunnen ZIEN slecht is voor de psychische gesteldheid van een paard. Dat boxen waarbij de paarden gescheiden zijn door tralies alleen maar meer frustratie oplevert omdat ze nooit kunnen vaststellen of ze nou wel of niet met hun buurman het kunnen vinden. Een paard heeft meer contact nodig dan alleen kunnen ruiken.
Het heeft niets met natural of niet natural te maken, voordat het daar weer over gaat. Dit heeft gewoon met onderzoek te maken. Je hoort mensen vaak jammeren: "Het is zo moeilijk te bepalen wat het beste is omdat er nauwelijks onderzoek naar is gedaan."
Onzin. Er is dus wel onderzoek naar gedaan, maar als onderzoekers hun kennis in een lezing willen presenteren komt er niemand opdagen.
Ik kan er gewoon niet bij dat er wel duizenden mensen 30 euro betalen om naar een stel opgefokte springpaardjes te kijken en dat er nauwelijks mensen zijn die 12 euro willen neerleggen voor die ontzettend interessante lezingen, waar je wel iets mee kunt als je thuis komt.
Tja Arno, je ziet wellicht een bepaald beeld dat je zelf hebt bevestigd, hoewel ik de tweedeling op zich ook nog wel discutabel vindt.
Het is verder heel goed dat je verwijst naar wetenschappelijk onderzoek dat aangeeft dat paardenhouderij en de praktijk van voeden van alle dag wellicht niet optimaal zijn. Het is daarom heel jammer dat jezelf op basis van een mening en een waarneming, zonder echt (wetenschappelijk) onderzoek te hebben gedaan, dit soort conclusies trekt.
). M