Waarom GEEN cap???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

marloezzke

Re: Waarom GEEN cap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 21:47

nee maar als ik over straat loop en een auto rijdt me om is het ook afgelopen.
ook al draag je een cap dan kan het nog verkeerd aflopen.

en over dat ik er dan maar een moet zoeken die wel lekker zit, ik vind het gewoon weg niet prettig om iets op mijn hoofd te hebben dat zal echt niet veranderen als ik een andere op heb.
ik heb er al heel veel geprobeerd geloof me, ik werk in een ruitersportzaak en heb al veel verschillende modellen geprobeerd.

ik kies er zelf voor en ik vind dat dat geaccepteerd moet worden.

Susie_Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 21:56

Ik rij ook altijd met een cap ! Wat een ander doet moet degene zelf weten !
vroegah (t is al weer zo'n tijd geleden) toen je nog die oude caps had met een enkel elastieke kinbandje stapte ik af en toe nog wel eens op een verzorgpaard/pony als het warm was zonder cap (van deze caps kreeg ik inderdaad koppijn) maar tegenwoordig hebben ze van die fijne verstelbare helmen met luchtgaten waardoor het koppijn tijdperk voorbij is!
Maar heb een aantal incidenten meegemaakt waarom ik nooit meer zonder cap op een paard stap:
- Een vriendin had een merrie (was net klin. en rontg. goed gekeurd) waarmee ze in een bak aan het rijden was. Paard was altijd super braaf maar kreeg tijdens het rijden een hartinfarct waardoor die vriendin over de omheining werd gelanceerd en op het beton viel. Godzijdank had zij een cap op anders had ze het niet meer na kunnen vertellen (volgens ambulance personeel). Gelukkig had ze alleen een hersenschudding en een gekneusde arm. Helaas heeft de merrie het niet overleefd (ze was opslag dood).
- Ik zat zelf op een braaf paard die ik volledig vertrouwde maar z'n benen vergat op te tillen waardoor we samen op de grond lagen (gelukkig beiden niets).
- Een vriend was op een buitenrit met een groep ook weer op een super braaf paard, gaat galloperen paard stapt in een konijnhol (in het ruiterpad) vliegt met hem over de kop. Hij kon bewusteloos afgevoerd worden naar het ziekenhuis. Had ook zijn cap op en had dit ook niet kunnen na vertellen als hij zonder had gereden.

Zo zie je maar een paard kan nog zo braaf zijn en je kan nog zo goed rijden, als hij/zij struikeld of het hart begeeft zich lig je ook op de grond/omheining en ben je blij als je op kop valt dat je een cap op hebt.

Ellebelletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 06:07

[quote="marloezzke"]
nee maar als ik over straat loop en een auto rijdt me om is het ook afgelopen.
ook al draag je een cap dan kan het nog verkeerd aflopen.
quote]

Sorry, maar dat is wel weer heel erg ver gezocht Rolleyes
Met paardrijden neem je gewoon een extra risico...ga jij ook in de auto zonder gordel? want tsja...je kan op straat ook wel doodneervallen?

Ik vind dat echt een slap weerwoord..(niet aanvallend bedoeld tegen jou persoonlijk hoor!)

Je kunt voor alles wel een tegenwoord bedenken..maar als het te laat is dan denken mensen vaak...had ik maar!

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 07:02

Hoezo slap?

Over de straat lopen heeft meer risco om dan van een paard te vallen. (IMO)
Er gebeuren zo veel verkeersongelukken!

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 07:24

Ik rijd nooit met cap, alleen met wedstrijden.
Reden : als ik van mijn paard afval dan heb ik pech gehad en ik vind dat iedereen dit voor zichzelf moet weten.

Als iemand anders op mijn paard rijd dan zeg ik wel altijd: moet je geen cap op, dan is het in iedergeval niet mijn pakkie aan als diegene eraf valt en op z'n hoofd valt.

Ieder zijn eigen beslissing net zoals draag je wel of geen autogordel ....
en dat soort dingen.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 14:15

het was maar een voorbeeld een ongeluk zit in een klein hoekje als ik me echt veilig zou voelen dan zou je beter helemaal niets meer moeten gaan doen dan kan je ook niets overkomen.

aan paardrijden zitten nou eenmaal risico's een paard kan ook schoppen maar daar ga je ook niet altijd vanuit. ik rijd paard voor mijn plezier en ik vind een cap niet plezierig dus zet ik hem ook niet op.
ik aanvaard wel de risico's die ik kan lopen met paardrijden daar kies je voor vind ik als je voor de sport kiest.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 20:04

MoonChloe schreef:
Hoezo slap?

Over de straat lopen heeft meer risco om dan van een paard te vallen. (IMO)
Er gebeuren zo veel verkeersongelukken!

En toch vind ik dat je hier niet zo naar moet kijken! Dit wordt echt als smoes gebruikt 'Het kan ook gebeuren als ik over straat loop, dus waarom zou ik een cap op zetten Blond "

Je moet wel eens over straat lopen, je HOEFT geen paard te rijden Knipoog
Dus ja, slap.

En er is ong. net zoveel kans dat jij betrokken wordt bij een verkeersongeluk als dat jij en je paard een raar val maken.
Klein dus, maar hij is er wel.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 20:10

Ik merk niet eens dat ik hem op heb, dus waarom zou ik hem niet opzetten Haha!

Vroeger vond ik een cap ook vervelend, toen waren er ook alleen nog van die vieze zweterige dingen

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 20:11

Morge buiten rit, maar doe toch maar m'n cap op
rijd normaal nooit met cap

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 21:06

ik hoef geen paard te rijden nee, maar ik doe het wel heel graag en ik vind het ook erg prettig dat ik de keus krijg om er wel of geen op te zetten. ik vind het dus niet slap want ik vind nog steeds dat iedereen hetzelf moet weten.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 21:08

orionneke schreef:
BasjeGuwrl schreef:
Die van HH had ene vriendin van me, hij was me te klein (:+) maar bij haar leek het ding fijn te zitten.

Ik heb migraine, en wanneer ik me inspan en een cap opzet heb ik 3 dagen hoofdpijn.
Nee, dan liever niet.
Buiten overigens wel, als ik weet dat het geen heftige buitenrit wordt.

Smoesjes als 'ik vertrouw mijn paard' vind ik overigens bullshït.
Ik vertrouw mijn paard namelijk ook, maar ieder paard kan schrikken oid.
Nee, ik hou het op mijn migraine, en dat mijn cap niet lekker zit.
Krijg er zo'n zwaar hoofd van. Nagelbijten / Gniffelen

Smoesjes als ik vertrouw mijn paard zijn volgens jou bullshit, nou migraine ook want net of dat je bij dat smoesje minder risico loopt!! Er zit vaak meer achter het smoesje ik vertrouw mijn paard anders deed men niet moeilijk over die cap........

En inderdaad vertrouw ik mijn paard, niet dat hij niks doet, maar dat de kans dat hij wat doet klein is en dat hij niet als een dolle stier aan rodeo partijtjes doet. Mijn jonkie ken ik nog niet dus daar draag ik netjes een cap op, ook omdat we tegenworodig de nieuwe hebben, met mijn oude had het gewoon geen nut........die lag eerder op de grond dan ik Tong uitsteken

Ik ben het, in zekere zin, met je eens.
Ik heb het echter niet over het risico van rijden zonder cap.
Ik weet ook dat ik net zo goed een week hoofdpijn heb als ik met mn hoofd op de grond kletter!
Dat ik zonder cap rijd vanwege mijn migraine draagt net zoveel risico bij zich als dat ik zou verklaren dat mijn paard 'te vertrouwen is'.
Mijn paard is ook zeker te vertrouwen, maar als hij doodsbang is, gaat hij ook aan de kletter, betrouwbaar of niet.
Het risico is er altijd, ik bedoel alleen dat ik, als ik geen migraine zou hebben, eerder een cap op zou zetten.
Zou ik dan eigenwijs zijn, dan zou ík eerder zeggen dat de kans dat ik van mijn paard val zo klein is dat ik lekker eigenwijs risico neem, en mn cap in de zadelkast laat liggen. Knipoog

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 23:11

Dat je op straat ook risico's loopt is geen goede reden om zonder cap te rijden.
Dit is eerder een reden om wel met cap te gaan rijden en daarnaast zo'n leuke kleurige fietshelm te gaan kopen zodat je in het verkeer ook goed beschermd bent. Haha!

In de auto ben je al beschermd door de autogordel. De kans dat je lopend op de stoep wordt aangereden is niet groot maar je kunt altijd naar keuze of je fietshelm of je cap blijven dragen. Haha!

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 12:35

ik draag ook altijd een cap
gewoon omdat ik me dan veiliger voel

veel mensen bij mij op stal rijden zonder cap terwijl hun paard vervelend is
dat snap ik dan niet

maar ja het is hun eigen risico

groetjes lisa

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 13:51

Ik draag nu meestal een cap. als het heel warm weer is doe ik hem wel eens af omdat ik snel hoofdpijn krijg. Op mijn jonge paard draag ik altijd een cap. Mijn moeder wil geen cap dragen omdat ze het er niet uit vind zien. M'n bijrijder rijd eigenlijk ook alleen maar zonder cap. Eigenlijk heb ik liever dat de mensen die op mijn paarden rijden een cap op doen. Maar hij is al 30, dus ga hem niet steeds zeggen dat ie een cap op moet doen.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 21:51

Ik rijd eigenlijk altijd met cap. Al moet ik toegeven dat ik me de laatste tijd steeds vaker schuldig maak aan em niet op zetten.
op de stal waar ik rijd zet eigenlijk niemand em op en het gebeurd steeds vaker dat als ik een paard in- of uit moet stappen ik denk van ach, ik meot er maar ff op. En dat breidt zich dan uit naar de paarden waar ik zelf op rijd. Slechte gewoonte, ik mag me er niet meer schuldig aan maken. Nagelbijten / Gniffelen

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 22:12

elmiran schreef:
M'n bijrijder rijd eigenlijk ook alleen maar zonder cap. Eigenlijk heb ik liever dat de mensen die op mijn paarden rijden een cap op doen. Maar hij is al 30, dus ga hem niet steeds zeggen dat ie een cap op moet doen.

Jouw moeder geeft het verkeerde voorbeeld....

En jouw bijrijder moet ook al is ie al 30 jaar een cap op zijn kop als jij dat vraagt! Ten slotte zijn het jouw paarden en ben JIJ verantwoordelijk als jouw bijrijder er van af valt!

jacco_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 06:17

jij kan niet verantwoordelijk gehouden worden als een vaste berijder van je paard geen cap draagt en derhalve letsel oploopt bij een valpartij. anders is het als je eenmalig iemand op je paard zet

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 10:44

Ik reed de laatste tijd ook steeds vaker zonder cap, maar voelde me er niet goed bij, heb hem toen weer opgezet. Mijn paard is super braaf, maar als hij schrikt... dat heb im afeglopen donderdag mee mogen maken, ben er keihard afgevallen, op mijn hoofd, cap in diggelen maar ik nog heel... ik rij nooit meer zonder, dan maar niet charmant, soms wat warm en zweterig enz, mijn leven is me wel lief!

JackieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 10:51

Heb hem alleen op bij springen omdat ik dat zelf gewoon eng vind vertrouw mijn paard wel, en buiten omdat het verplicht is anders deed ik het niet.
Zonder zadel of met dressuur of wat anders niet omdat ik mijn paard vertrouw en als die is schrikt blijf ik wel zitten hij bokt nooit en stijgerd nooit nog maar 2x meegemaakt in al die jaar dat ik hem ken.

gollempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 11:04

ik heb hem in de bak nooit op, maar als ik nu lees wat er bijvoorbeeld met waterkippie is gebeurd, moet ik hem maar misschien wel op gaan zetten. ik wil in ieder geval wel een nieuwe, want deze is echt niet veilig meer.

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 11:12

JackieLover schreef:
Heb hem alleen op bij springen omdat ik dat zelf gewoon eng vind vertrouw mijn paard wel, en buiten omdat het verplicht is anders deed ik het niet.
Zonder zadel of met dressuur of wat anders niet omdat ik mijn paard vertrouw en als die is schrikt blijf ik wel zitten hij bokt nooit en stijgerd nooit nog maar 2x meegemaakt in al die jaar dat ik hem ken.

Ik heb mijn paard drie jaar, waarvan hij zeker 95 % van de tijd braaf is, maar het blijft een dier en als hij schrikt kun je toch lelijk vallen hoor! ongeluk zit in een klein hoekje!

__Martine__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 11:29

Ik rijd op een manege, dus ik heb de keuze niet om mijn cap af te laten. Maar ik wil toch even vragen: waarom zijn mensen te lui om een cap op te zetten, terwijl ze zichzelf én hun paard helemaal in een setje hijsen? Dan is het toch ook geen moeite om een cap op te zetten?

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 11:36

ik heb ook geen cap op .. alleen met springen.. ik ben in de afgelopen 8 jaar dat ik rijd (altijd dus) alleen maar gevallen met springen (zeg niet dat het met dressuur niet kan gebeuren) en dat is ook een stuk gevaarlijker.. ook op straat af en toe (niet altijd) voor de verzekering.. ik vind dat ding gewoon niet fijn op mijn kop.. mijn hoofd wordt dan zo zwaar en heb al heel veel last van mijn nek meestal en dan nog meer.. nee dan neem ik het risico wel om te vallen zonder cap Knipoog maar dit is gewoon ieder zijn eigen wil.. en ik vind dat het gewoon gerespecteerd moet worden als je zonder cap wilt rijden even goed als je met cap wilt ryden Knipoog

persikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 11:59

ik rijd altijd met cap, ik heb dan ook wel een druk beesie maar wat dan nog,
De meeste die geen cap dragen zeggen ja het is dom.. maar als je zelf weet dat het dom is waarom zet je m dan niet gwoon op? Clown
xx mandy

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 15:57

Ik rijd af en toe een een 4 jarige die best druk kan zijn maar ik zet ook geen cap op nooit eigelijk