Nieuwe regel, paarden op latere leeftijd in Z-dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 13:02

Zo wordt het verschil nóg groter dan ik al dacht.........

Een paard, geboren in 2002 (V-jaargang) ...........
mag op 31 maart 2007 maximaal L2 starten
mag op 31 december 2007 maximaal M2 starten (9 maanden later)
mag op 1 januari 2008 gelijk INTERMEDIAIR 1 starten........... (1 dag later)

Vind je het gek dat ik zoiets niet snap?

Odie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 14:00

CGJ12 schreef:
Zo wordt het verschil nóg groter dan ik al dacht.........

Een paard,
geboren in 2002

(V-jaargang) ...........
mag op 31 dec 2006 maximaal L2 starten
mag op 31 december 2007 maximaal M2 starten (12 maanden later)
mag op 1 januari 2008 gelijk INTERMEDIAIR 1 starten........... (1 dag later)

Vind je het gek dat ik zoiets niet snap?

Das extreem.
Maar volgens mij zeggen de nieuwe FEI regels dat het paard voor Lichte Tour minimaal 7 moet zijn en voor Zware Tour 8 jaar.
Zou de KNHS daar expres een jaar onder gaan zitten of is het een foutje?

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 14:10

Odie schreef:
Maar volgens mij zeggen de nieuwe FEI regels dat het paard voor Lichte Tour minimaal 7 moet zijn en voor Zware Tour 8 jaar.
Zou de KNHS daar expres een jaar onder gaan zitten of is het een foutje?

Zal wel gebeurd zijn in samenspraak met Anky.
Uiteindelijk zit die in de Discipline Commissie Dressuur.....
........... en die start toch nooit onder de LT..........

Vonkie2009

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 15:12

Ik rijd ook een U-tje en ik ben van plan om hem iig nog voor 01 april te starten in de Z. Het is volgens mij geen probleem voor hem. Hij heeft in zijn hele leven nu zo'n 10 wedstrijden gelopen dus van overbelasting is absoluut geen sprake, maar hij kent alle oefeningen en voert ze met gemak uit. Tevens wil de mede-eigenaar hem graag Z zien ivm de index van zijn eigen hengst waar dit een nakomeling van is en willen we hem dan gaan verkopen.
Vroegah... .... kwamen vijfjarige paarden dus gewoon in de baan in de Z en werd er niet over gesproken. Nu er een overgangsregeling is is het ineens heel erg dat een vijfjarige voor 01 april nog Z wordt gestart .. Vertel eens Amondi... waarom is dat nu zo erg nu de regelementen worden aangepast en eerder met de oude regeling niet?? Verras me...

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 15:42

Ik geef het op.
We worden het toch niet eens...

besita

Re: Nieuwe regel, paarden op latere leeftijd in Z-dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 18:23

Dit is erger dan een 5-jarige in het z
Afbeelding

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 18:37

Héle rare regel;

Als je dus in het bezit bent van een stress kip en je wilt je paard uitbrengen bij een wedstrijd "op de hoek" voor de ervaring, dan wordt je daar wel verdomd in beperkt .....

Ja je mag hem dan wel lekker op 6 jarige leeftijd ZZGP starten met een paard wat in elke wit hekje een spook ziet

Over happy athlete gesproken ..............

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 19:47

Libke: _/-o_

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 20:14

Tja dat voorbeeldje van CG had ik ook al bedacht. Vond ik ook nergens op slaan. Ik wilde het onderwerrp aansnijden op die Kick off avond maar Mnr. Peeters wilde het er niet over hebben, er werden geen discussies gevoerd die avond zei hij.

Ik vind dat ze de paardvriendelijkheid niet in de Z aan moeten pakken maar in de B,L en M waar maar aangeschopt en getrokken wordt door onervaren ruiters die Anky gaan nadoen (als je erachter staat zie je het zadel geeneens meer, zo hoog is de croupe) en die hun knol de vernieling in "rijden".

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 21:36

Maar hoe zit het dan met mensen die hun paard uit laten brengen om het sportpredikaat te halen. DAt wordt dus nu wel bemoeilijkt.
Zou dit betekenen dat de merries op 2 jarige leeftijd gedekt gaan worden om vervolgens als 3 jarige met het veulen te scharrelen en daarna de sport in te gaan?
Ik noem dit even als extreem voorbeeld.

Maar zelf vind ik het niet zo verkeerd om de leeftijd omhoog te gooien. 6 is ook nog jong genoeg.

memiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 23:14

CGJ12 schreef:
maar de gemiddelde fokker stapt er niet zelf op, of heeft een dochter die het klusje met plezier klaart.

om dus dat sport predicaat bij de merrie te krijgen moeten de fokkers dus proberen zelf een goed rijdende dochter te fokken. En die natuurlijk dan meteen op een paard te zetten, of zit je dan weer met het probleem met de 4 jarige kleuter;)

Maar denk dat het niet zo'n probleem is voor een 5 jarige in het Z. Denk eerder wat suus al zegt dat er meer problemen zijn bij de mensen die juist wel blijven hangen in de lagere klasse

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 00:49

Het heeft natuurlijk ook voordelen........
Zo kan je met je 5-jarige lekker de kampioenschappen rijden in de M2, ook als je al M2+53 bent........

Senja_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 01:48

Leeftijd zegt niet alles ook niet in de paarden wereld. Ben het wel eens met een ondergrens van 5 jaar. alleen met de bovengrens heb ik wel moeite. Je kan het ene paard niet vergelijken met het andere paard. Sommige paarden zijn uitermate geschikt om op late leeftijd nog perfect werk te kunnen doen. Ik zie daar ook geen enkel bezwaar in.

Wat wel goed zou zijn is een fit test elk jaar na een leeftijd van 15. Dat zou volgens mij veel reeler zijn dan er paal en perk aan te stellen. Waarom zou je met een paard dat in op en top conditie is niet meer mee mogen laten doen aan wedstrijden terwijl dat paard het leuk vind om te doen. Als je paard het niet trekt dan merk je dat vanzelf. Je bouwt met die fit test een veiligheid in dat je het dier niet onnodig belast.

Het is maar een optie maar volgens mij wel een hele goede. Je voorkomt ermee dat sportpaarden naar een handelaar verkocht worden omdat je geen wedstrijd ermee kan rijden. Wat gebeurt er vervolgens, dat de fitte paarden naar een manege verhuizen of naar de slacht gaan. Sorry hoor maar wat is nu menselijker.

Ik spreek uit ervaring ik heb zelf ooit twee sportpaarden voor de manege klaar moeten maken en dat was echt niet grote lol. Die paarden waren binnen een jaar afgestompt en kwamen ook hun box niet uit behalve voor de les. Het is alleen maar mijn ervaring en dat is ook een van de redenen dat ik daar ben weggegaan. Het is dan ook niet raar dat sommige manege paarden zo gek zijn als een ui

Moet dat dan het einde zijn van een sportpaard? Want laten we eerlijk wezen we kunnen hier allemaal wel zo vriendelijk zijn maar een paard in de stal en in de wei kost geld en veel mensen hebben die last er niet voor over en doen het paard weg. Niet iedereen zou zo denken hoor maar als je maar geld hebt voor een paard en je kan hem nog weg doen voor een paar euro's en een nieuwe kopen voor de sport dan moet je een keuze maken.

Ik probeer hiermee de advocaat van de duivel te spelen want in werkelijkheid gaat dat wel gebeuren en ik wil en kan mijn ogen daar niet voor sluiten Waarom zou je een paard dat nog een aantal jaren meekan in de sport om zijn leeftijd eruit knikkeren.

Mijn conclusie: Door een ondergrens te stellen van vijf jaar krijg je een groter percentage dat langer mee kan in de sport. Een leeftijdsfitheid keuring na een bovengrens zou dus een welkome aanwinst zijn en kunnen veel sportpaarden nog makkelijk en met veel plezier hun wedstrijden blijven doen.

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 08:30

CGJ12 schreef:
Het heeft natuurlijk ook voordelen........
Zo kan je met je 5-jarige lekker de kampioenschappen rijden in de M2, ook als je al M2+53 bent........

Het lijkt me lastig om tussen april en augustus 53 winstpunten bijelkaar te rijden...

Het kan wel in de L2. In 2007 in april met een W'tje in de L2 beginnen en in 2008 tijdens de indoorkampioenschappen met L2+70 nog steeds L2 rijden...

Odie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 11:21

Ik denk dat je in 2008 geen L2 meer mag starten met je W-tje als je al zoveel winstpunten hebt in het L2. In 2008 zijn alle W-tjes 5 jaar oud dus zal je M moeten starten.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 11:22

maar dat mag pas per 1 april.

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 11:27

Inderdaad. Zo zie je maar hoe lastig het blijkt te zijn om de reglementen te lezen en te begrijpen...

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 11:33

Het was handiger geweest om het dan per 1 januari te doen.

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 11:39

Dat ben ik helemaal met je eens.
Al is het alleen al om je jonge paard de eerste keren mee te kunnen nemen naar een indoorwedstrijd. Dan kan het paard in een afgebakende ruimte beginnen en niet op een groot en druk veld waar erg veel ruimte is om rare dingen te gaan doen.

Odie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 12:58

Lielle schreef:
maar dat mag pas per 1 april.

Ja per 1 april 2006

Het is niet zo dat elk jaar opnieuw de 3,4 en 5 jarigen pas in april verjaren en de ouderen allemaal al per 1 januari.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 13:10

Odie schreef:
Een paard dat deelneemt aan een dressuurwedstrijd behoort de volgende leeftijdsgrens te hebben bereikt:
Klasse B minimaal 3 jaar vanaf 1 april
Klasse L1 en L2 minimaal 4 jaar vanaf 1 april
Klasse M1 en M2 minimaal 5 jaar vanaf 1april
Klasse Z1 en Z2 minimaal 6 jaar
Klasse ZZ-Licht minimaal 6 jaar
Klasse ZZ-Zwaar minimaal 6 jaar
Klasse Lichte Tour minimaal 6 jaar
Klasse Midden Tour minimaal 7 jaar *)
Klasse Zware Tour minimaal 7 jaar

*) Met 6-jarige paarden mag wel in de Intermédiaire I worden gestart, echter niet in de Intermédiaire II.

De leeftijd wordt gerekend vanaf de eerste januari van het geboortejaar en wordt telkenmale per 1 januari met een jaar verhoogd. Voor paarden van 4 en 5 jaar geldt dat pas vanaf 1 april van het jaar waarin het paard de vereiste leeftijd heeft bereikt het paard in die klasse uitgebracht mag worden. Voor 3-jarige paarden geldt dat zij na 1 april van het jaar dat zij 3 zijn geworden in de klasse B morgen worden uitgebracht ( in overeenstemming met de startgerechtigheidstabel).

Nee hoor, dat blijft zo.

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 13:10

Voor de duidelijkheid.
Paarden worden altijd per 1-januari een jaar ouder.

Alleen paarden van 3,4 en 5 jaar niet. Die bereiken pas die leeftijd per 1-april...........

Odie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 13:36

Oh sorry ik was compleet in de war.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 13:40

Joh, is Ulysses dan nu weer 4? De fountain of youth eindelijk gevonden

bobomelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 18:01

mijn pony van 1.44m heeftnu twee leuke verzorgmeisjes van 14 en 15 jaar, pony wordt dit jaar 15, dan kan zo'n leuke B en L proefje toch geen kwaad.........