Nu misschien nog niet, maar in de toekomst..... Vergeet niet, dressuurpaarden worden al eeuwen gefokt, al veranderde de mode hierin geregeld. Nederland is wat dat betreft niet zo'n goed voorbeeld, omdat we tot een jaar of veertig geleden helemaal geen rijpaardfokkerij hadden. Alleen de Fries (jawel) was oorspronkelijk een dressuurpaard in de traditie van de Lippizaner en het Spaanse paard. Maar de fokkerij van dressuurpony's staat nog helemaal in de kinderschoenen. Al zijn er stamboeken die beslist de goede weg ingeslagen zijn. We spreken elkaar over een jaar of tien nog wel eens .
Sorry, maar ik vind die regeling echt onzin!!! Wat heeft dressuur nou te maken met hoogte?? Dressuur heeft toch te maken met aanleg, willen werken, doorzettingsvermogen en dingen willen leren? Mijn pony is 2 cm te klein... SO WHAT? Als mijn pony het zou kunnen... Wat maakt het dan uit hoe groot ze is?? Waarom zou ze zich dan niet mogen bewijzen?
Barbara_m schreef: Ik heb niet beweerd dat de pony's met 49% de ring uit zullen komen, maar ze zullen nooit in de top 3 van een goed bezette GP eindigen.
Karin schreef: Ik durf te beweren dat er een boel 'grote' paarden zijn die dat ook niet redden. Dat is niet iets wat onlosmakelijk verbonden is met (gebrek aan) hoogte.
Idje schrijft: Dat is zowiezo alleen voor de Happy Few weggelegd. Hoeveel procent van de "grote dressuurpaarden" zullen dit wel bereiken? En dan lopen er zoveel meer speciaal voor de sport gefokte paarden dan pony's in de sport.