Stalgeld 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Re: Stalgeld 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 10:36

Klopt, maar voor 709 euro per maand vind ik dat toch echt wel niet meer het probleem van de klant.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 10:47

Als ik deze abnormale bedragen lees en dat je in principe alleen een paard hebt zodat je ermee kan pochen maar je het dier niet eens ziet, ben ik blij dat ik zelf mijn handjes moet laten wapperen.

En ja wij vervloeken het wel eens, zeker vorige winter.
Maar onze paarden zijn gelukkig, we hebben er een super band mee, ik zie direct wanneer er iets loos is en ik ken mn dieren door en door.
Daar heb ik geen personeel voor nodig.

Om een voorbeeld te geven wat voor extra dingen erbij komen bij paarden in eigen beheer;
's Avonds voeren en het noorderlicht zien, vallende sterren, vorig weekend waren heel veel sterrenstelsels te zien. Je hoort om de haverklap uilen.

Wij staan in een buitengebied en hebben dus geen straatlampen of woningen in de buurt. Alleen maar bos. De hemel is dus glashelder. Geen lichtvervuiling.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 11:01

Pochen met een paard? Op school was dat misschien zo, maar mijn collega's kijken me toch eerder meewarig aan terwijl ze hun derde reis van het jaar boeken. :')

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 11:12

Gini schreef:
Pochen met een paard? Op school was dat misschien zo, maar mijn collega's kijken me toch eerder meewarig aan terwijl ze hun derde reis van het jaar boeken. :')

HAHAHA ja, precies dat idd.
Wat doen we onszelf aan eigenlijk he? :))

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 11:12

Gini schreef:

_O- _O- _O- _O-

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 11:26

Ik heb één collega die vraagt altijd heel voorzichtig hoe het met mijn paard is. Hij weet ook dondersgoed dat er vaak meer lasten dan lusten zijn. En de baas van mijn vriend heeft al een paar keer tegen hem gezegd 'jullie hebben wel pech hè met die beesten'.

Dus nee echt pochen kan ik het ook niet noemen hahaha. Mensen hebben soms bijna medelijden.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 11:34

Huh? Ik betaal 'abnormale bedragen' én laat mijn handen wapperen. Zojuist de stal uitgemest en opgestrooid.
Die paddockservice is zodat ze éxtra buiten komt, niet in plaats van de uren die ik zelf met haar doorbreng.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 11:49

Celebi schreef:
Ik heb één collega die vraagt altijd heel voorzichtig hoe het met mijn paard is. Hij weet ook dondersgoed dat er vaak meer lasten dan lusten zijn. En de baas van mijn vriend heeft al een paar keer tegen hem gezegd 'jullie hebben wel pech hè met die beesten'.

Dus nee echt pochen kan ik het ook niet noemen hahaha. Mensen hebben soms bijna medelijden.

We hebben die "pech" alleen maar omdat we ze niet zelf voeren in de avond :Y)
Je weet toch wel dat wanneer je als eigenaar zelf het hooi geeft en drollen verwijderd, dat je dan altijd een gezond paard hebt? :+

Maar Onali, zonder gekheid, betalen voor al die diensten kan er ook zomaar voor zorgen dat eigenaren hun tijd in andere dingen steken mét hun paard. En als die eigenaren een dagje omvallen, dan komt het paard alsnog niets tekort. Waarom daar zo negatief over? Ik persoonlijk juich het toe!

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 11:52

Mijn paard wordt trouwens helemaal niet gevoerd. Er gaat gewoon eens in de zoveel dagen een baal in de ruif vanuit stal en de rest doen we zelf, dus ik val ook vast niet in die categorie. :+

Maar man wat had ik graag volpension gestaan hoor met alle huidige lichamelijke klachten en vaak ziek zijn. Helaas is het inderdaad toch vaak veel op stal en volpension of 24/7 buiten en (bijna) alles zelf/onderling regelen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 11:58

Dat is dan toch mijn inziens half pension.
De vol pensionplekken waar ik vroeger stond hoefde je niets te doen.
Ja enkel rijden bij wijze van.
Paarden stonden daar overdag altijd op de wei, ook in de winter.
Dus een dag overslaan was geen probleem en deden veel stalgenoten ook.

Dit soort stallen zijn er hier in de omgeving toch best veel, waar vol pension ook echt vol pension is.
Neem aan dat dat ook een regio gebonden ding is? Als je dan nog alles zelf moet regelen onderling en het dan toch vol pension noemen?

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 12:00

Ik had ook graag op volpension gestaan, maar wel op mijn voorwaarden. Maar zulke stallen bestaan niet (terecht, mijn eisen zijn absurd :+ ), dus ik heb ze ook aan huis.
Toch voel ik me niet echt bevoorrecht dat ik de sterren wat vaker zie :')

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 12:19

Onali schreef:
Als ik deze abnormale bedragen lees en dat je in principe alleen een paard hebt zodat je ermee kan pochen maar je het dier niet eens ziet, ben ik blij dat ik zelf mijn handjes moet laten wapperen.

En ja wij vervloeken het wel eens, zeker vorige winter.
Maar onze paarden zijn gelukkig, we hebben er een super band mee, ik zie direct wanneer er iets loos is en ik ken mn dieren door en door.
Daar heb ik geen personeel voor nodig.

Om een voorbeeld te geven wat voor extra dingen erbij komen bij paarden in eigen beheer;
's Avonds voeren en het noorderlicht zien, vallende sterren, vorig weekend waren heel veel sterrenstelsels te zien. Je hoort om de haverklap uilen.

Wij staan in een buitengebied en hebben dus geen straatlampen of woningen in de buurt. Alleen maar bos. De hemel is dus glashelder. Geen lichtvervuiling.

Och guttegut, schouderklopje hoor!

Wat een lelijke veroordeling zeg.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 19:43

Nou nou Onali. Sommige mensen hebben gewoon een full time baan en dan is het toch fijn als het paard buiten gezet wordt en weer binnen gehaald. Dat je de tijd die je overhoudt naast je baan ook daadwerkelijk kan besteden aan quality time met je paard, zoals genieten van die sterrenhemel vanaf je paard, ipv dat je poep staat te scheppen. En ja hoor, ook dan kun je een hele goede band met je paard opbouwen. Ik snap werkelijk niet wat het met pochen te maken heeft, de enige die hier in mijn ogen loopt te pochen ben jij.

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 20:01

Ja wat een vooroordelen zeg Onali, jij bent zeker de beste van iedereen. Wat een super onnozele en onzinnige reactie. Maar misschien nu maar weer ontopic voor de tweede keer.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 23:03

@Onali, 700 euro voor een volpensionstal met luxe accommodatie zou geen abnormaal bedrag mogen zijn.

Wat is jouw eigen uurloon?
Hoeveel uren werk neemt een volpensionstal per maand je uit de handen? En besparing aan benzine omdat je niet 3x per dag naar stal moet?

Maar dan moet je nog hooi, stro en krachtvoer betalen - vooral bij grotere (sport)paarden echt een dure grap.

Stallen van 700 euro bieden vaak ook een luxe accommodatie aan.
De kosten die daarbij komen kijken, zijn hallucinant.
De jaarlijkse verzekeringen van zo'n stal alleen al, zijn soms meer dan wat mensen jaarlijks aan de hypotheek van hun huis betalen.

En dan zijn er nog de kleintjes: het laten draaien van de stapmolen voor 1 paard, het solarium, het warm water (en mensen wassen hun paard vaker dan nodig). De lichten die heel de dag branden.

700 euro is een eerlijke prijs maar niemand durft het vragen omdat de stallen niet meer gevuld zouden staan (toch zeker in bepaalde regio's).

Mensen zijn gewend aan 250 euro als gezond gemiddelde, maar eerlijk, wat mag je eigenlijk verwachten voor 250 euro? Voor 8 euro per dag?

Mensen gaan zelf niet voor 8 euro per uur werken, maar verwachten wel dat hun paard voor dat bedrag:

de hele dag onbeperkt ruwvoer heeft, een warm strobed of fijne PP, altijd vers water, de mest opgeruimd, een onderhouden accommodatie om lekker in te rijden én werkuren van iemand die van 's ochtends tot 's avonds laat 7/7 in de weer is om dit àllemaal te voorzien voor klanten.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 00:11

mavantos schreef:
joyce B schreef:
Een meisje van 12 hoort die eindverantwoordelijkheid niet te krijgen.

Helpen en samen doen met brave dieren is 1 ding, maar zelf doen zonder een ouder iemand er bij vind ik niet alleen de schuld van dit meisje.

Als je een dienst afneemt voor betaalt moet je er inderdaad vanuit kunnen gaan dat het gebeurd.

Dit inderdaad. Sowieso ben je als eigenaar van een bedrijf eindverantwoordelijke en hoor je zoiets op te lossen. Helemaal als het zo vaak mis gaat. Daar kan je een meisje van 12 niet de schuld van geven, die heeft gewoon onvoldoende begeleiding en handvatten gekregen om het juist te doen. Je kan niet zoveel verantwoordelijkheid leggen bij een jong meisje.

Daarnaast ben ik heel benieuwd wat de verzekering ervan zou vinden als zo'n jong meisje verongelukt tijdens het werk... :n

Kind mag nog niet eens werken!

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 01:00

Maar even he, er wordt gesproken over een meisje van 12!!!
Die mogen naar mijn weten niet eens werken, laat staan eindverantwoordelijk zijn.
En dan zo'n kind lui noemen, hoeveel WERKervaring heeft zo'n kind?

Ik snap de frustratie, maar doe dit botvieren op de eigenaar van het bedrijf!

XRuby_SymmyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 03:14

Alleen kale stal gaat tot nu toe omhoog van 465 naar 480 daarbij zit voeren en mesten en gebruik paddock. Wel gezegd dat dit geen vaste prijsstijging is. Als de prijzen dalen daalt dit mee.

Ik betaal toeslag hooi geen kuil, trailerhelling, service paddock kom uit op €630 totaal

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 08:31

Zo sommige zijn gelijk op hun teentjes getrapt.

Solarium, stapmolen, paddockservice zijn er voor jou. Niet voor je paard.

Alleen al het feit dat het paddockservice heet en 2 keer per dag moet gebeuren betekent dat die stal niet biedt wat een paard hoort te hebben.
En dat is meerdere uren (meer dan 4 uur) aaneengesloten tijd om de benen te strekken buiten een stal om. En dan ook nog eens een paddock die ruimte biedt en niet een veredelde buitenstal is.

Triest dat er stallen bestaan die dit dus niet eens kunnen bieden voor alle paarden tegelijk.

Btw ik hoef niet 3 keer per dag naar stal, zelfs niet eens 2 keer. Bovendien werk ik ook. En ja ik geniet van het uitzicht en het aanwezig zijn.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 08:43

De hele “het kost me weinig want ik heb ze aan huis staan” is voor de vraag “wat kost stalling jou” niet relevant. Paarden aan huis staan niet in een pension stalling, die staan thuis.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 08:52

Onali schreef:

Alleen al het feit dat het paddockservice heet en 2 keer per dag moet gebeuren betekent dat die stal niet biedt wat een paard hoort te hebben.
En dat is meerdere uren (meer dan 4 uur) aaneengesloten tijd om de benen te strekken buiten een stal om. En dan ook nog eens een paddock die ruimte biedt en niet een veredelde buitenstal is.

Triest dat er stallen bestaan die dit dus niet eens kunnen bieden voor alle paarden tegelijk.

Btw ik hoef niet 3 keer per dag naar stal, zelfs niet eens 2 keer. Bovendien werk ik ook. En ja ik geniet van het uitzicht en het aanwezig zijn.

Triest dat er maar één keer per dag toezicht is. Je gaf zelf aan dat het heel achtergelegen is bij het bos. Als er eens eentje ergens vast hangt moeten ze uren wachten tot er weer eens iemand langskomt... Daar vind ik persoonlijk dan weer wat van ;)

Geef mij maar een goede pensionstal waarbij er altijd toezicht is. Ik ken mijn paard ook door en door. Juist omdat ik alleen de stal hoef uit te mesten en voor de rest al mijn tijd kan spenderen aan mijn paard.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 09:34

Ik heb ervaring met paarden aan huis en in half pension en volpension. Kost allemaal geld en tijd is ook geld!

Geef mij maar een goede volpension stal, lekker met binnenbak. Het scheelt mij veel werk en ik heb er meteen gezellige stalgenoten bij en leuke activiteiten. Wel onder voorwaarde dat paard genoeg te eten krijgt, schoon staat en buiten komt natuurlijk. Daar heb ik best wel wat geld voor over. Stalhouder is natuurlijk geen filantropische instelling maar wil ook gewoon kaas op zijn brood.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 09:38

Onali schreef:

Dus omdat jij wel genoeg geld heb om ze thuis te hebben, mogen de rest van ons niet van paarden genieten?

Ik zie zo vaak paarden die dan zogenaamd “24 uur per dag” helemaal natuurlijk staan. Fantastisch volgens de eigenaar. Tot dat je ziet dat ze 24 uur per dag in de blubber staat….

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 09:47

Ja, dit is waar het hem in zit...
Mensen hebben géén idee van dexwerkelijke kosten en hoeveel werk het is om alles goed draaiende te houden. Stellen veel eisen, hebben veel wensen en verwachtingen maar een normaal uurloon voor diegene die dat werk doet elke dag kan er niet af.

Voor een fysiotherapeut of osteopathie betaalt men €70,- per uur, plus reiskostenvergoeding voor een instructeur €40,- tot €50,- per uur. Een uurtje vrij rijden in een binnenbak als je zelf geen 1 hebt kost al €5,- tot €10,- per uur samen met andere combinaties.
Vooreen lapje stof met vulling en mooi merk er op betaalt men rustig €60,- of meer en een cap en leren laarzen moge ook gerust honderden euro's meer kosten.

Een dressuurproefje van 5 minuten wordt zo €10,- tot €12,50 voor neergelegd.

Maar als de kosten voor de leefplek voor je paard oplopen en met 1 of 2 euro per dag stijgen vanwege alle gestegen kosten dan is dat een schande. En maken stalhouders "misbruik" van hun machtspositie.

Elke winkelier bepaald zijn eigen prijs en gooit zonder overleg de prijzen omhoog. Maar stalhouder in Noord Nederland kunnen niet eens de werkelijke bedrijfseconomische kostprijs doorberekenen met een minimum uurloon voor zichzelf.

Wij hebben hier 6 paarden met 5 eigenaren inclusief mijzelf. Wij zijn gezamenlijk aan de dagelijkse zorg (3x per dag) per dag al 4 uur per dag kwijt. Dat wordt verdeeld, dus minimaal 4 beurten per week, 5 uur werk voor de 4 andere eigenaren.
En dan is het algemene onderhoud nog niet meegeteld en ook niet de extra (periodieke) klussen.

Reken eens om hoeveel dat alleen al aan bruto uurloon per maand zou moeten kosten?
Als het door en met machines efficiënter kan, of "goedkoper" met eigen hooi vergeet men dat dat enorme investeringen vraagt.

Wij hebben net een nieuwe kleine captain (25pk) compacttraktor met voorlader aangeschaft. Met cyclomaaier, schudder/hark, palletvork, balenprikker, trekbok, bakvlakker. Dat kostte €26.000,- inclusief btw

En er moet nog een mestverspreider en sneeuwschuif bij omdat we dat nu nog met de hand deden maar dat wordt te zwaar en tijdrovend. Dat moet bedrijfsmatig bekeken ook weer afgeschreven en terugverdiend worden!

Grotere trekkers en bekendere merken kosten nog vele malen meer!

Veel plekken doen een aantal stallen er bij om een deel van hun eigen hobby terug te verdienen. Die kosten te verlagen. Ze vragen niet een uurloon, of ze sparen niet voor de afschrijving en het onderhoud wordt op den duur onbetaalbaar! Dan vervalt de plek, of ze verkopen het, of er moet veel eigen geld bij. Geld wat verdiend wordt met bijv. Training, lesgeven of een andere baan binnen maar waarschijnlijk buiten de paarden.

Beemsterkaas schreef:
@Onali, 700 euro voor een volpensionstal met luxe accommodatie zou geen abnormaal bedrag mogen zijn.

Wat is jouw eigen uurloon?
Hoeveel uren werk neemt een volpensionstal per maand je uit de handen? En besparing aan benzine omdat je niet 3x per dag naar stal moet?

Maar dan moet je nog hooi, stro en krachtvoer betalen - vooral bij grotere (sport)paarden echt een dure grap.

Stallen van 700 euro bieden vaak ook een luxe accommodatie aan.
De kosten die daarbij komen kijken, zijn hallucinant.
De jaarlijkse verzekeringen van zo'n stal alleen al, zijn soms meer dan wat mensen jaarlijks aan de hypotheek van hun huis betalen.

En dan zijn er nog de kleintjes: het laten draaien van de stapmolen voor 1 paard, het solarium, het warm water (en mensen wassen hun paard vaker dan nodig). De lichten die heel de dag branden.

700 euro is een eerlijke prijs maar niemand durft het vragen omdat de stallen niet meer gevuld zouden staan (toch zeker in bepaalde regio's).

Mensen zijn gewend aan 250 euro als gezond gemiddelde, maar eerlijk, wat mag je eigenlijk verwachten voor 250 euro? Voor 8 euro per dag?

Mensen gaan zelf niet voor 8 euro per uur werken, maar verwachten wel dat hun paard voor dat bedrag:

de hele dag onbeperkt ruwvoer heeft, een warm strobed of fijne PP, altijd vers water, de mest opgeruimd, een onderhouden accommodatie om lekker in te rijden én werkuren van iemand die van 's ochtends tot 's avonds laat 7/7 in de weer is om dit àllemaal te voorzien voor klanten.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 09:55

Onali schreef:

Gelijk op hun teentjes getrapt? Ik vind het nog al wat om iedereen die op een luxe stal staat er van te betichten dat ze alleen een paard hebben om mee te pochen. Dat is gewoon een grove beschuldiging.

Ik wil goede zorg voor mijn paard. Dat kost geld. Op de meeste stallen waarvan ik vind dat de zorg goed voor elkaar is, komt er ook een hoop luxe bij. Ik hoef niet perse de gouden bollen maar zoals hier genoemd werd, de pensionhouder die een beetje geld mag verdienen moet ook wel luxe bieden anders staat z’n stal leeg.