De cap; van veiligheidsmiddel naar statussymbool

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 23:39

Nouvel schreef:
Fitzroy schreef:
Je vat hem niet, Repelsteel. Ik rijd geen wedstrijden, ik was jurylid, En het maakte bij mij voor het verzorgingscijfer werkelijk niet uit of je nu met een HH cap of een Kep of lelijke Samshield aan kwam zetten. Als je maar netjes verzorgd bent en dat zit niet in de duurte vd spullen zoals jij leek aan te geven in je berichtje, dat je daarvoor 'beloond' werd. Kreeg je daadwerkelijk een hoger cijfer dan je mederuiters? Ik geloof daar niet zo in.
Vaak is het cijfer van de verzorging tenzij iemand een heel vies paard of schabrak heeft bij iedereen hetzelfde.

Ik ging me al bijna heel ongelukkig en ongemakkelijk voelen met in de wedstrijdring mijn Uvex of BR cap op...
Ik zie veel dure kleding en dure caps op wedstrijd en ik zou het toch wel echt shocking vinden als dat terug zou komen in je punten.
Natuurlijk moet alles schoon en netjes zijn, maar met een kleiner budget kun je er met minder dure merken toch ook netjes uit zien?
Ben je daardoor voor een jury dan gelijk ‘minder waard’?
Dat zou mij wel verdrietig maken eigenlijk...

Ik geef alle ruiters in de B hetzelfde cijfer voor verzorging. Zolang het heel en schoon is is het al lang prima!

Vandaag heel veel 'simpele' outfits in de ring gehad maar die waarderen zichzelf wel op door een ontzettend goede proef neer te zetten.

Dus nee, voor een jury hoef je geen outfit van 2k aan te trekken om hoge cijfers te rijden ;)
(bij geen enkel jurylid welke ik ken)

Nouvel schreef:
Janine1990 schreef:
Verzorging van het geheel bestaat toch niet meer???

Alleen in de B volgens mij nog.

Maar ik lees bijv ook dat mensen in hogere klassen lager gepunt worden omdat ze in zomertenue rijden.
Dat kan toch eigenlijk ook niet?
Wat is toegestaan kun je toch niet afstraffen als jury?
Maar goed, dat is een ander onderwerp dan de cap hier...

Ook dat geloof ik niet, het zal een jurylid een worst wezen of iemand een travers in een jasje of in een shirtje rijd. 'Keurige schouderbinnenwaarts, zeker een 7. Maar geen jasje aan dus doe maar een 6...)

Ik denk dat de ruiters het beter op de gereden oefeningen kunnen betrekken dan op het geen jasje aan hebben :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 23:54

Janine1990 schreef:
[naam] schreef:

Ik heb nog nooit meegemaakt dat een jurylid iets vermeldde over mooie dure spullen. Dat zou ik ook erg raar vinden.

Ik begrijp wel dat die conclusie wordt getrokken uit jouw berichten.

Maar ben je jezelf niet aan het onderschatten en aan het afschuiven op je mooie sets ipv je goede inzet waardoor je een mooie, harmonieuze combinatie bent?

Dat hoop ik natuurlijk ook, maar ik krijg van andere amazones regelmatig de vraag waar ik iets weg heb omdat ze het zo mooi vinden.
Ik bestel soms dingen uit Oostenrijk of Tsjechië als het nergens anders te vinden is.
Ik probeer er steeds weer iets bijzonders van te maken (zonder dat het schreeuwerig wordt).
Daarbij heb ik een fantastische groom die uren bezig is om paard en alles in topstaat om te toveren.
Die maakt er net zo'n punt van als ik.
Dat is echt genieten, ook voor haar.
Ik zou toch echt balen als ik een 7 voor verzorging zou krijgen want als je B start is dat het enige cijfer waar je zelf toch aardig wat invloed op uit kunt oefenen. Van de rest moet je altijd maar afwachten hoe het verloopt.
Thuis of op les lopen mijn paarden tot nu toe altijd nog anders dan op welke wedstrijd dan ook.
Zelfs op thuiswedstrijd moet ik maar weer zien hoe ik hem langs het juryhokje krijg die ineens op een andere plek staat dan anders enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 00:33

Festeropre schreef:
Het gaat mij om de omvang, de levenshouding , een zeer sterk verlangen naar verzamelen en consumeren van materiële zaken.
Het creëren van een sociale status en gelukzaligheid.
Overigens heeft een mens steeds meer nodig om dat gevoel te bereiken, er is dus wel degelijk een grote groei daarin.
Er is niet voor niets sprake van zingevingscrisis in het Westen en de geestelijke ziektes die daarmee gepaard gaan.

Heb jij nooit dat je ergens bent en bij een ander iets ziet waarvan je denkt ...
:wow: :wow: wooooowwww dat is mooi <3 <3
Dat zou ik ook graag willen hebben :):)
Prachtig!! Schitterend +:)+

Heb je dat nooit?
Gewoon omdat je het voor jezelf en die ander mooi vindt, dus niet omdat je je ego er mee wilt oppompen oid.

Ik zou dat echt missen als ik zulke momenten niet meer zou hebben.
Dromen en verheugen over...
Dat kun je natuurlijk ook wel over een zak chips doen maar da's toch anders vind ik.

Zo ben ik van Casco overgestapt op KEP.
Ik was op een wedstrijd waar een dame aan het losrijden was en ik zag alleen maar haar KEP voorbij komen :wow: <3
Ik had niet eens in de gaten dat ik de dame in kwestie kende :D
Heb er toen ook één besteld en alhoewel die van haar glanzend was heb ik voor mezelf toch een matte besteld.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 00:41

Anoniem schreef:
Ik zou toch echt balen als ik een 7 voor verzorging zou krijgen want als je B start is dat het enige cijfer waar je zelf toch aardig wat invloed op uit kunt oefenen.

Ik zie het cijfer op verzorging toch als het enige punt waar je nauwelijks invloed op hebt. De meeste jury's hebben gewoon er een standaard cijfer voor of soms een eigen voorkeur. Ik weet bijvoorbeeld nog wel bij mijn Haflinger dat ik bij een jury een 9 kreeg omdat zijn manen zo mooi waren (na 5 minuten borstelen, stond op mijn protocol hoe netjes ik hem had klaargemaakt) terwijl mensen die een uur hadden staan knotten een 7 kregen bij dezelfde jury.

Denk ook niet dat dus de outfit daar nou extra positieve of negatieve invloed op zal hebben. Dat moet je gewoon dragen omdat zoals je hierboven noemt je het zelf graag wil hebben :)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 01:50

Ik heb 4 caps, matchend bij mn harnachement....1 zelf gespoten....

Ik rij overigens zelden :')

Ik vind het mooi om te matchen. Alleen ik zou nooit meer dan 150 uitgeven voor een cap.

Vind de keps prachtig en al die andere dure merken. Misschien als ik wedstrijden zou rijden dat ik zo'n dure aan zou schaffen

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 10:20

Ik heb nog 2 caps die amper gebruikt zijn met EN1384 keurmerk, dus nog steeds veilig. Die gebruik ik nog gewoon. Ik doe niet aan dure caps, val je een keertje, dan is eentje van 20 euro weg en eentje van 1300 ook. Dure zijn niet veiliger. Het g aat om de pasvorm. Lelijk zijn ze toch. Heb laatste een fel blauwe gekocht voor 10 euro. Gewoon omdat ik het een leuk kleurtje vond. Maar is niet voor wedstrijden hoor.
Het hoedje mag van mij terug, dat was tenminste elegant. Ik heb nog steeds mijn blauwe jasje met goudkleurige bies en blauwe cap en zwarte laarzen met witte rijbroek. Eenvoudig? Nee hoor, dit was een heel duur setje en ik vind het nog steeds mooier dan al dat kleurige spul. Een 7 is toch vaak het standaard cijfer op verzorging en in de M krijg je toch geen punten er meer voor.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-18 12:28

Anoniem schreef:
Festeropre schreef:
Het gaat mij om de omvang, de levenshouding , een zeer sterk verlangen naar verzamelen en consumeren van materiële zaken.
Het creëren van een sociale status en gelukzaligheid.
Overigens heeft een mens steeds meer nodig om dat gevoel te bereiken, er is dus wel degelijk een grote groei daarin.
Er is niet voor niets sprake van zingevingscrisis in het Westen en de geestelijke ziektes die daarmee gepaard gaan.

Heb jij nooit dat je ergens bent en bij een ander iets ziet waarvan je denkt ...

Heb je dat nooit?
Gewoon omdat je het voor jezelf en die ander mooi vindt, dus niet omdat je je ego er mee wilt oppompen oid.

Dat kun je natuurlijk ook wel over een zak chips doen maar da's toch anders vind ik.

Ik was op een wedstrijd waar een dame aan het losrijden was en ik zag alleen maar haar KEP voorbij komen :wow: <3
Heb er toen ook één besteld en alhoewel die van haar glanzend was heb ik voor mezelf toch een matte besteld.

Nee ik heb dat niet echt, nooit gehad.
Ik kom uit een nest waar alles er altijd in overvloed was maar heb desondanks gelukkig wel ouders gehad die mij de waarde van spullen leerde.
Desondanks heb ik een broer die wel weer heel materialistisch is en altijd het beste en het duurste wilt hebben, op alle gebieden.
Dus in hoeverre dat opvoeding/karakter is, ik weet het niet.
De euphorie die je voelt bij het kopen van mooie dingen duurt maar even en je hebt steeds meer nodig om hetzelfde gevoel te bereiken.
Ik ervaar dat er veel bevredigendere dingen zijn dan spullen,
misschien is dat ook wel ego.
Ik moet zeggen, ik ben wel gevoelig voor schoonheid /esthetiek in zijn
natuurlijke vorm, bv. een mooi paard.
Maar wat dan “mooi” is is natuurlijk ook heel persoonlijk en niet zo meetbaar als bij materialen waar een waarde aan wordt toegekend.

Janine1990

Re: De cap; van veiligheidsmiddel naar statussymbool

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 12:44

Interesse is ook wel vrij belangrijk hoor. Iemand die geinteresseerd is in auto's gaat niet in die fiat panda van een paar paginas terug rijden. De hecht waarde aan zijn interesses.

Mijn vader is niet enorm behoevend, geeft weinig om mode. Maar wil er op zijn motor wel mooi uit zien en de motor is er ook eentje waar mensen bij blijven staan. Ben je dan materialistisch? Ik zie dat niet zo. Hij vindt dit een mooie motor. Hij wil graag een mooi pak er bij aan. En hij heeft er hard voor gewerkt. Een ander zal daar misschien anders naar kijken. Maar dat ligt dan meer aan die ander.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 12:46

Dus je hebt nog nooit een barok paard gezien en gedacht: wauw, die is mooi, later wil ik er zeker eentje hebben.
Je kiest spullen toch niet uit op hun prijs, maar op een combinatie van smaak en prijs. Je kiest voor én wat je mooi én voor een prijs die je bereid bent te betalen. En als dan iemand iets mooi vindt wat toevallig in de hogere prijsklasse valt, maar wel binnen het vooropgestelde budget, dan is dat toch alleen maar...ok?
Waarom zo in hokjes denken? Volgens jou ben je of een materialistisch ingesteld persoon die alleen maar blij wordt van dure dingen of je bent een levensgenieter die de kleine dingen in het leven weet te waarderen. 1 persoon kan toch beide zijn?
Iemand met een Samshield cap op kan toch net zo goed van een uitgestrekte galop door de heide genieten, dan iemand met een Decathlon cap op?

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-18 12:54

Nee, ik zeg niet dat iedereen met mooie spullen materialistisch is, ik zie mi de wereld ( en ook de paardenwereld ) veranderen naar een steeds meer materialistische wereld.
Ik denk dat dat ook wel een feit is ipv een mening.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 13:00

Festeropre schreef:
Nee, ik zeg niet dat iedereen met mooie spullen materialistisch is, ik zie mi de wereld ( en ook de paardenwereld ) veranderen naar een steeds meer materialistische wereld.
Ik denk dat dat ook wel een feit is ipv een mening.

Maar dat is jouw interpretatie van de verandering.

Want je laat naar mijn idee blijken dat je de ontwikkelingen met betrekking tot persoonsbeschermende middelen van de afgelopen jaren, geheel buiten beschouwing.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 13:44

Nee hoor, vroeger waren de mensen ook materialistisch. Hoe rijker je was, hoe meer je je kon veroorloven en dat zag je aan de spullen die de mensen hadden. Dat is al van 4000 v. Christus zo.
Of denk je dat de piramides volgestouwd met pracht en praal geen materialistische insteek hadden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 13:45

Festeropre schreef:
[naam] schreef:

Heb je dat nooit?

Nee ik heb dat niet echt, nooit gehad.
Ik kom uit een nest waar alles er altijd in overvloed was maar heb desondanks gelukkig wel ouders gehad die mij de waarde van spullen leerde.
Desondanks heb ik een broer die wel weer heel materialistisch is en altijd het beste en het duurste wilt hebben, op alle gebieden.
Dus in hoeverre dat opvoeding/karakter is, ik weet het niet.
De euphorie die je voelt bij het kopen van mooie dingen duurt maar even en je hebt steeds meer nodig om hetzelfde gevoel te bereiken.
Ik ervaar dat er veel bevredigendere dingen zijn dan spullen,
misschien is dat ook wel ego.
Ik moet zeggen, ik ben wel gevoelig voor schoonheid /esthetiek in zijn
natuurlijke vorm, bv. een mooi paard.
Maar wat dan “mooi” is is natuurlijk ook heel persoonlijk en niet zo meetbaar als bij materialen waar een waarde aan wordt toegekend.

Ik voel geen euforie daarbij hoor, ik geniet er gewoon van.
Voor mij is dat genieten van de kleine dingen in het leven.
Euforie is één van de gevoelens die ik krijg bij mij kinderen bijvoorbeeld.
Maar misschien ben ik gewoon wat minder vlak van karakter dan veel anderen.
Ik mag graag vaak alles uit de kast halen, op veel gebieden.
Als het mooier, beter, sneller enz kan en me dat wel aantrekt, waarom zou ik mezelf dan moeten beperken?

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-18 15:37

Gini schreef:
Nee hoor, vroeger waren de mensen ook materialistisch. Hoe rijker je was, hoe meer je je kon veroorloven en dat zag je aan de spullen die de mensen hadden. Dat is al van 4000 v. Christus zo.
Of denk je dat de piramides volgestouwd met pracht en praal geen materialistische insteek hadden?

Ik zeg ook niet dat het enkel van deze tijd is.
Er is wel een verandering en dat zal ook komen door de welvaart.
Veel meer mensen kunnen zich “dingen”permitteren.
Dat maakt ons mi tot ware consumptie zombies.
Om een ander voorbeeld te noemen ( vandaag nl. weer aanschouwd); ik woon op een zeer zwaar gereformeerd dorp.
Elke zondag zie ik hier al jaren de mensen naar de kerk lopen.
Er is veel veranderd in de tijd.
Waar de mensen voorheen sober gekleed waren, zie je nu dat het allemaal niet meer zo sober is.
Je kan zeggen; tijden veranderen, ook die mensen worden modieuzer.
Maar hun geloof schrijft dat uiterlijk vertoon een zonde is.
Daarin speelt tijd geen rol, sober is sober.
Nu, 99% van die mensen, op een enkeling na ( en dat is toch echt niet enkel op dit dorp ) zijn ware modepoppen met de daarbij horende toeters en bellen, hele gezinnen, compleet op elkaar afgestemd.
Fraaie hoeden, fraaie kleding, fraaie tassen en schoenen en ik geloof dat ze daar ook veel geld voor betalen.
En dat heb ik het echt over de meest zware gereformeerde kerk.
Met alle respect, maar als er al zo’n verandering is in zo’n specifieke groep mensen (met hun geloof in ogenschouw genomen ) dan vraag ik mij af; hoe komt dat? Wat is er mis vandaag de dag?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 15:47

Waarom zou er iets mis zijn? Dat vind jij. Misschien zij niet, en ook de kerk veranderd door de jaren heen.

Ik volg hierin Repelsteel. Ik hou gewoon van mooi en functioneel. Het is altijd form follows function maar aan die form mag best wat gesleuteld worden vind ik. Daarnaast valt er over smaak niet te twisten :D

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-18 15:53

Pantykous schreef:
Waarom zou er iets mis zijn? Dat vind jij. Misschien zij niet, en ook de kerk veranderd door de jaren heen.

Ik volg hierin Repelsteel. Ik hou gewoon van mooi en functioneel. Het is altijd form follows function maar aan die form mag best wat gesleuteld worden vind ik. Daarnaast valt er over smaak niet te twisten :D

Niks mis mee, maar het vertaald niet waar ze naar willen leven.
Dat vind ik bijzonder, dat je niet bij je geloof blijft.
Tijden veranderen, principes niet, sober is sober.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 15:58

TS, als ze er gelukkig van worden, wie zijn wij dan om er over te oordelen? Jij vind het niet nodig en hebt er geen behoefte aan, fijn toch? Lekker zo houden!

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-18 15:59

eclair98 schreef:
TS, als ze er gelukkig van worden, wie zijn wij dan om er over te oordelen? Jij vind het niet nodig en hebt er geen behoefte aan, fijn toch? Lekker zo houden!

Waaruit concludeer je dat ik oordeel?
Ik vraag het mij af.
Het is een constatering, geen oordeel

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 16:02

Festeropre schreef:
eclair98 schreef:

Waaruit concludeer je dat ik oordeel?
Ik vraag het mij af.
Het is een constatering, geen oordeel

De hele toon uit je berichten ;)

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-18 16:04

Dat is pas een oordeel

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 16:06

Nee, een gevoel. Maar dat is vaker met discussies over het materialisme, los van bokt.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-18 16:11

eclair98 schreef:
Nee, een gevoel. Maar dat is vaker met discussies over het materialisme, los van bokt.

O is dat zo?
Ik heb daar nl. een heel ander gevoel bij.
En dan moet je zeggen; DAT VIND IK met discussies over materialisme.
Ik zeg ook duidelijk dat het MI is, de zaken die ik noem zijn gebaseerd op wat ik constateer, niet noodzakelijk wat ik voel of denk.
Als je een discussie aan wil gaan kun je toch niet alles weerleggen bij de ander?
Kom dan met een argument

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 16:22

Festeropre schreef:
Ik zeg ook niet dat het enkel van deze tijd is.
Er is wel een verandering en dat zal ook komen door de welvaart.
Veel meer mensen kunnen zich “dingen”permitteren.
Dat maakt ons mi tot ware consumptie zombies.
Om een ander voorbeeld te noemen ( vandaag nl. weer aanschouwd); ik woon op een zeer zwaar gereformeerd dorp.
Elke zondag zie ik hier al jaren de mensen naar de kerk lopen.
Er is veel veranderd in de tijd.
Waar de mensen voorheen sober gekleed waren, zie je nu dat het allemaal niet meer zo sober is.
Je kan zeggen; tijden veranderen, ook die mensen worden modieuzer.
Maar hun geloof schrijft dat uiterlijk vertoon een zonde is.
Daarin speelt tijd geen rol, sober is sober.
Nu, 99% van die mensen, op een enkeling na ( en dat is toch echt niet enkel op dit dorp ) zijn ware modepoppen met de daarbij horende toeters en bellen, hele gezinnen, compleet op elkaar afgestemd.
Fraaie hoeden, fraaie kleding, fraaie tassen en schoenen en ik geloof dat ze daar ook veel geld voor betalen.
En dat heb ik het echt over de meest zware gereformeerde kerk.
Met alle respect, maar als er al zo’n verandering is in zo’n specifieke groep mensen (met hun geloof in ogenschouw genomen ) dan vraag ik mij af; hoe komt dat? Wat is er mis vandaag de dag?

IS er überhaupt iets mis?

Waarom zou tijd geen rol spelen?

De kerk verkeerd in nood... Denk je nu echt dat ze kunnen voortbestaan door dit soort regels op te leggen in een maatschappij waarin de wetenschap voor de kerk gaat?
Kom nou, we leven niet meer in de 19e eeuw... Er zijn niet voor niets talloze evangeliën verbrand door het Vaticaan. De kerk kan niet meer bepalen wat haar leden dragen.
Is dat erg? Mwah... ik zie het probleem niet... Sowieso, wie zonder zonde is werpe de eerste steen. Was het niet Jezus die dat zei? Toen een vrouw werd gestenigd wegens vermeend vreemgaan?

Soberheid gaat veel verder dan uiterlijk vertoon. Sober leven is ook het niet bemoeien met andermans leven. Sober leven is ook wel integer leven. En heeft integriteit te maken met hoe we er uit zien?
De ontwikkeling die jij beschrijft te zien, beleef ik heel anders. Het doet er steeds minder toe hoe je er uit ziet. Het doet er toe hoe je bent. Want dat is waar men veel meer aan heeft.

Iets dat je natuurlijk veel breder kan trekken. Veel mensen zijn bang dat de automatisering hun banen overneemt. Ik zie daar persoonlijk juist kansen liggen. In ziekenhuizen kan je tegenwoordig 'inchecken' met je ziekenpas. Op een scherm wordt bijgehouden hoelang het nog duurt tot je aan de beurt bent.
Maar mensen hebben daar de behoefte om met iemand te kletsen. Gastvrouwen zijn op sommige plekken al terug, maar dit gaat veel grotere vormen aannemen. Het wordt voor bedrijven ook weer belangrijk dat er persoonlijk contact is en daar gaat binnen tien jaar flink op ingezet worden.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-18 16:28

Festeropre schreef:
eclair98 schreef:

O is dat zo?
Ik heb daar nl. een heel ander gevoel bij.
En dan moet je zeggen; DAT VIND IK met discussies over materialisme.
Ik zeg ook duidelijk dat het MI is, de zaken die ik noem zijn gebaseerd op wat ik constateer, niet noodzakelijk wat ik voel of denk.
Als je een discussie aan wil gaan kun je toch niet alles weerleggen bij de ander?
Kom dan met een argument

Ik zal straks je berichten eens even doorlezen, en wat dingen aanhalen. Maar ik denk niet dat het zin gaat hebben, we verschillen te veel van mening en ik wil daar geen ruzie over maken. Het gaat daarbij geheel off topic (in mijn ogen ;)

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-18 16:44

En dan zijn we weer waar we waren;
Als het om de innerlijke mens gaat, waarom dan een presentatie van spullen.
Ik geloof zeker dat er een verandering aan de gang is, we staan op een keerpunt.
Juist het feit dat er weer behoefte is aan persoonlijk contact zegt al hoe individueel wij vandaag de dag leven.
Ik geloof dat materialisme de individualisatie tot stand heeft gebracht en de individualisatie het materialisme.