Te zwaar om te paardrijden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 16:27

Ik ben zelf ook te zwaar.
En heel eerlijk gezegd, trek ik mij dit soort topics ook erg aan en probeer dan weer mijn stinkende best te doen om wat gewicht te verliezen, wat maar heel minimaal lukt.

Maar...

Ik ben er na de in en in trieste reacties van sommigen hier toch wel helemaal klaar mee, om het mij nog aan te trekken, wat andere vinden.
Want de reacties waar ik op doel, daar druipt de jaloerse kift vanaf (wat ik niet begrijp, want waar moet een slank persoon dan eigenlijk zo jaloers op zijn bij een dik persoon), want zodra er vetrollen te zien zijn, mag die persoon niet meer op een paard stappen, terwijl er van qua gewicht even zware personen, maar slank tonen en op zelfde soort/type/gewicht paard zitten, geen woord verkeerd word gezegd.
Hiermee doel ik inderdaad op de vergelijking, dat het blijkbaar wel heel normaal is om een man van 1.90 en 90 kg, die dus gewoon slank is, paard te laten rijden, maar dat een vrouw van 1.70 en hetzelfde gewicht, nog net niet aan de hoogste boom word gehangen, als ze op hetzelfde paard stapt. 8)7
Gewicht = gewicht en dan maakt het geen donder uit of dat dit gewicht vet/spier/uitrusting of voor mijn part stenen zijn, het blijft allemaal hetzelfde.

En idd Froos, niet gaan afvallen, meid je bent hartstikke prachtig!!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-05-16 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 16:33

Ohjajoh

Dat heb je helemaal fout hoor.
Ons vet stuitert nog drie minuten later na :j

Ach wie weet bij 40 kilo te zwaar.
Maar daar zie je sowieso amper mensen van op een paard stappen.
De 10/15 waar de meeste het hier over hebben is overgewicht maar wordt bekeken als zwaar obees.
En waar een slank persoon blijkbaar wel kijkt op welk paard die past doet een dikkere dat blijkbaar niet.
Zoals marlindeRooz oneerbiedig het over op ELK paard parkeren heeft.

Alsof dat ook gebeurt. :?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 16:37

Little_Gift schreef:
Jeetje listiglistje en bruintje, wat zijn jullie kinderachtige mensen!
Bevestigt maar weer eens de vooroordelen over de zwaardere mensen die strontjaloers zijn en een ander moeten afbreken daardoor... en dan mogen anderen niets zeggen over de zwaardere want dat is beledigend? Schandalig!

Jaloers.
Nee niet echt.
Ik hoef me niet voor te doen als geweldig sportief als ik dat niet ben.

Guanti.
Nee ik ken haar niet.
Zij andere wel dan?
Die zijn met 90 kilo misschien ook in top vorm.

Dat is dus precies wat ik bedoel.
En door jullie twee reacties mooi weer inzichtelijk.

Gianti

Re: Te zwaar om te paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 16:40

Feit is dat je met te zwaar voor paard zijn wel schade aandoet en dat daar de discussie over gaat. Als dat zo gevoelig onderwerp voor je is, moet je het niet lezen. Want haar gewicht heeft niets met deze discussie te maken, laat staan om het helemaal op te zoeken en zelfs haar medische verleden er zo bij te gooien

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 16:47

Ik ben al erg lang in dit topic aanwezig.
En als je dan mijn berichten leest zul je zien dat ik te zwaar voor een paard ook niet goed keur.
Maar een slanke dame kan net zo goed te zwaar zijn voor een bepaald type paard.
Maar daar wordt telkens overheen gekletst.

En nee het is geen gevoelig onderwerp voor me. Wel sta ik op en geef mijn mening als andere hier even als een bulldozer verkondigen hoe in top conditie iedereen moet zijn.
En ja dan geef ik toe dat ik het wel erg apart vind dat iemand dan een topic kan laten zien met hoe ongezond de persoon met grote mond dan zelf is.
Werk dan eerst aan jezelf voordat je afgeeft op andere.
Dat lijkt me toch niet zo raar.
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 02-05-16 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 16:48

En als het je zo stoort Bruintje, dan houdt niemand je tegen toch om daar ook effectief iets aan te doen en gewicht te verliezen?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 16:49

Wat stoort me?
Mijn gewicht of de ongenuanceerde opmerkingen van dames die doen alsof ze gezond zijn?

En als je dan even klikt op mijn naam weet je ook al een antwoord op je opmerking.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 16:53

Moderatoropmerking:
Graag ontopic blijven. Enkele te veel op de persoon gerichte posts verwijderd. Tevens een aantal berichten die reageerden op de post die ik verwijderd heb. Het is niet de bedoeling om vetes via Bokt uit te vechten.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 16:56

Dat bericht wat je nu hebt verwijderd geeft wel precies aan hoe slecht tegenwoordig het beeld is over gewicht. En hoe dat dus door geprojecteerd wordt over ruiters.
Jammer.
Want die persoon laat het ook niet een ander haar mening te geven over dit onderwerp.

Het heeft ook niets met een vete te maken.
Kende die link en petsoon niet eens voordat hij hier geplaatst werd.
Dan lijkt het Me vrij onhandig wel een vete te hebben. :P
En zoals ik begrijp LL ook niet.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 17:55

Pfoe wat een reacties...

Froos: ik zou ook niet afvallen hoor. Te mager is ook niet goed!

Iemand zei dat je in topconditie moet zijn. Nou fijn, in dat geval: interesse in een 11-jarige vosse KWPNmerrie? Ze mag weg gezien baasje blijkbaar toch niet mag paardrijden want ze is niet in topconditie...
Ik ben 1.67 en weeg 55kg. Netjes in verhouding dus, tikje ondergewicht volgens de dokter want ben erg slank en heb quasi niks vet (zware botten en een mooie C-cup). Helaas lijd ik aan het Marfansyndroom dus ben ik hart/spierpatiënt. Erfelijke aandoening dus echt niet voor gekozen hoor.
Ik rij mijn merrie 5/6 dagen per week 3 kwartier. Werk nu aan mijn conditie na lang longklachten gehad te hebben. Kan dus nu weer drie kwartier rijden met soms een stappauze of een intensieve les van een halfuur. Wil het zo opbouwen dat ik een uur intensief kan rijden maar dat gaat nu eenmaal wat trager bij mij dan bij een doorsnee mens.
Lopen, fitness etc mág ik van mijn artsen niet (jaja heb een heel team dat ik jaarlijks zie). Paardrijden mag ik op mijn tempo maar met voldoende rust, mag mezelf niet forceren. Fietsen en zwemmen mag ik ook en dan zijn we uitgepraat denk ik...
Doe alles wat ik kan om mezelf op een goed gewicht te houden, probeer mijn conditie te beteren, neem wekelijks les. Maar omdat ik niet in topconditie ben zou ik niet mogen paardrijden? Mijn paard is mijn leven, ik doe alles voor haar...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 18:01

@maximuss
Jammer dat je he berichtje hebt weg gehaald.

Xles
Ja schandalig hoor.
Vlug verkopen. (grapje)
Of zouden ze dat voor jou dan weer niet bedoelen omdat je niet te zwaar bent?

Toepasselijk voor het topic: Meten met twee maten.

Koia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 18:07

@TS; ben je al bij manege's gaan kijken? Ik neem aan dat als je interesse toont in lessen dat er wel (subtiel) vermeld wordt of er een gewichtslimiet is of dat ze je te zwaar vinden ogen. Ikzelf heb ook een tijd getwijfeld of ik het al aan zou durven om weer te beginnen met paardrijden (ben ook een hoop afgevallen, op dit moment 76kg bij een lengte van 1.75). Ik ben ook gewoon langs een paar manege's gegaan zodat ze mij 'in person' konden zien en ik heb tot nu nog geen vragen of opmerkingen over mijn gewicht gehad. :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 18:09

bruintje123 schreef:
Ohjajoh

Dat heb je helemaal fout hoor.
Ons vet stuitert nog drie minuten later na :j

Ach wie weet bij 40 kilo te zwaar.
Maar daar zie je sowieso amper mensen van op een paard stappen.
De 10/15 waar de meeste het hier over hebben is overgewicht maar wordt bekeken als zwaar obees.
En waar een slank persoon blijkbaar wel kijkt op welk paard die past doet een dikkere dat blijkbaar niet.
Zoals marlindeRooz oneerbiedig het over op ELK paard parkeren heeft.

Alsof dat ook gebeurt. :?

Ik kan je vertellen dat ik ook niet uit mezelf op gewicht blijf. Ik houd de boel ook in de gaten.
Je kan wel op een paard gaan zitten, maar niet op een smal ding van net aan 1.60.
En ik voel mezelf er echt niet fijn bij hoor, om op een smalle pony te gaan zitten.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 18:09

Jij bent nu ook niet te zwaar. Zou erg onterecht zijn als ze er wel een opmerking over zouden maken.
Of je zou perse op de beginners A pony willen rijden. :+

Wat wil je nu zeggen marlinde?
Een ander parkeert zich toch ook niet zomaar op elk paard?
En wie zegt dat een ander niet continue op let op zijn eet gewoonte?
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 02-05-16 18:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: 2 berichten in paar minuten geplaatst samen gevoegd

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 18:13

bruintje123 schreef:
Wat wil je nu zeggen marlinde?
Een ander parkeert zich toch ook niet zomaar op elk paard?
En wie zegt dat een ander niet continue op let op zijn eet gewoonte?

Je komt geen pak hem beet 30 kilo aan van lucht (ziektes uitgezonderd).

Ik zie heel vaak mensen op haflingers / fjorden die lang en zwaar zijn. Dan denk ik, waarom? Ze zijn niet zo sterk als een paard van 1.75. Waarom ga je niet op zo'n paard zitten?

En nogmaals de vraag, waarom per se op een (te klein) paard zitten wanneer je te zwaar bent? Waarom wil men overgewicht en paardrijden goedpraten. Ik zeg niet dat het niet mag, maar waarom toch blijven rijden ondanks dat je op het randje zit wat betreft je gewicht / paard.

Koia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 18:17

bruintje123 schreef:
Jij bent nu ook niet te zwaar. Zou erg onterecht zijn als ze er wel een opmerking over zouden maken.

Volgens de BMI schaal helaas nog steeds te zwaar. Er komt ook een hoop onzekerheid bij kijken na jaren heel erg overgewicht gehad te hebben en nare ervaringen op een vorige manege wat betreft mijn gewicht. Daarom heb ik er ook voor gekozen om zelf manege's te bezoeken ipv te bellen,zodat ik zeker weet dat mijn gewicht geen(of wel) een issue is. Misschien helpt zo'n aanpak ook voor TS. Dan weer ze meteen zeker of het volgens de manege van haar keus wel of niet kan/mag. :)

xchey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 18:19

Het maakt ook wel uit hoe je gewicht in verhouding is met je lichaam, iemand die 1,85 is en 80 kg weegt daar zal het paard veel minder last van hebben dan iemand die 1,50 is en 80 kg weegt.
Over het algemeen denk ik dat je wel kunt paardrijden met 85 kg, mits het een groot, sterk paard is. Je moet natuurlijk niet op een slank beestje van 165 gaan zitten maar een goede manege houdt daar wel rekening mee.
Zoals al gezegd, veel mannelijke springruiters wegen ook rond de 80 en die paarden hebben daar absoluut geen last van anders konden ze niet zulke prestaties leveren.
Maar je kan het denk ik ook vaak zelf wel aanvoelen of het te zwaar is of niet, zelfde met te lang, dan merk je ook echt wel zelf dat het niet goed voelt.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 18:20

Hoeveel zijn er echt 30 te zwaar?
En inderdaad als je gezond bent kom je dat niet zomaar aan.
Maar er zijn een hoop ziektes die je niet aan iemand ziet.
Dus let op met wat je dan denkt.

Ik denk dat een stevig gebouwde fjord (niet dik) meet aan kan dan een slank paard van 170.

En wie zegt dat men perse op een te klein paard gaat zitten?

Ik denk dat kijk tank van een tinker.
Met brede borst. Dikke knieeen. En korte rug. Geen last heeft van mijn 80 kg.
Als ik dat wel dacht liep hij alleen nog maar voor de wagen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 18:20

Koia schreef:
bruintje123 schreef:

Volgens de BMI schaal helaas nog steeds te zwaar. Er komt ook een hoop onzekerheid bij kijken na jaren heel erg overgewicht gehad te hebben en nare ervaringen op een vorige manege wat betreft mijn gewicht. Daarom heb ik er ook voor gekozen om zelf manege's te bezoeken ipv te bellen,zodat ik zeker weet dat mijn gewicht geen(of wel) een issue is. Misschien helpt zo'n aanpak ook voor TS. Dan weer ze meteen zeker of het volgens de manege van haar keus wel of niet kan/mag. :)

Volgens mijn BMI meter is het gewoon gezond.
Of ben je nog onder de 18?

Koia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 18:34

bruintje123 schreef:
Volgens mijn BMI meter is het gewoon gezond.
Of ben je nog onder de 18?

Nee ik ben 29 :) ik dacht nog net iets te zwaar maar kan het mis hebben. Misschien zit het gewoon tussen mijn oren. Ik kom van 161kg af en heb helaas wel wat los vel hier en daar dus voel me ook niet echt slank. Ik blijf er wel aan werken natuurlijk maar ik vond mezelf nu pas 'licht' genoeg om weer met paardrijden te beginnen. Maar ja je weet nooit zeker hoe een ander het ziet natuurlijk :) als je aangewezen bent op paarden van een ander (manege in dit geval) moet je helaas ook wel aan hun standaard voldoen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 18:37

Lekker gaan genieten dus :)

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 18:48

sommige reacties zijn weer eens heerlijk onderbouwd.
TS: lekker rijden.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 18:54

sardientje schreef:

Wat wel onderbouwd werd is verwijderd.

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 18:55

bruintje123 schreef:
sardientje schreef:

Wat wel onderbouwd werd is verwijderd.

irri modjes... en irri bokkers (sommige)
Laatst bijgewerkt door sardientje op 02-05-16 19:02, in het totaal 2 keer bewerkt

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 18:55

@ Bruintje: niet ik maar een groentje ;-)... Ik haal niks weg :-p