Waarom draag jij geen helm?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 14:51

Ik heb ook al gezegd; ik moei me niet met een ander zolang die persoon mij maar niet aan spreekt op het feit dat ik een cap op heb (en ja dat gebeurt wel eens als je er ook langs staat te borstelen met cap.) maar ik heb er natuurlijk wel een mening over. :) Zal die alleen niet uiten zolang die persoon mij ook maar met rust laat. Mijn man zeg ik ook niet dat hij zijn gordel aan moet ondanks dat het me ergerd dat ie zoveel extra moeite doet om maar niet die stomme gordel aan te doen. Hoogstens nu met de feestdagen dat ik zei "denk je er wel aan dat het 150 euro kost als ze je tegen houden en ze zullen nu wel extra controleren" omdat ik anders een week lang het gezeur moet aanhoren van de boete. :+ maar dan nog, als ie dan niet wil, joh dan niet, maar dan wil ik er ook niks van horen als ze je tegen houden. Ben al bij al niet zo'n irritant mens irl hoor. :D Ben best wel van het "leven en laten leven". Maar op alles op een forum reageren met "leven en laten leven" dan zou er niet veel gediscussieerd worden denk ik. :D

Ik sta er verder ook niet abnormaal veel bij stil, anders zou ik niet meer rijden en niet meer kunnen leven. Maar zulke kleine dingen, ja die doe ik dan wel. :) Op de kerstjumping stonden we te wachten op de pendelbus en ik ben een kleintje dus ik sta met mijn hoofd ter hoogte van veel ellebogen. Merkte dat mijn man me ineens helemaal tegen zich aan trok, zodat ik met de rechterkant van mijn hoofd kon "schuilen" tegen hem. :) Gezien het een beetje gek is om daar met een helm op te lopen doen we het dan zo. ;) Ook op de tribune heb ik vrijwel heel de avond met mijn hoofd op zijn schouder gelegen. :)

_Dreamer: Hmm ja en nee... Ik heb aparte paarden zeg maar... (beetje onvoorspelbaar) en dan is het helemaal niet zo gek om ook dan een cap op te hebben. :) Elk paard kan schrikken, maar die waar ik nu vooral mee werk zijn sowieso al onvoorspelbaar zeg maar... :) Maar je bent niet de enige die dat overdreven vind aan veel van de reacties irl te horen. :) Maar ben daar vrij kort in dan. (en ja, misschien ook gemeen, maar als ik me niet "mag" moeien met het niet dragen van een cap, dan anderen ook niet met het wel dragen. _O- ) En hiermee bedoel ik niets naar jou he, maar irl willen mensen echt wel eens apart reageren als ze me mijn cap zien opzetten voor het zadelen of laden.. :=

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 14:59

little_king schreef:
En als je een hart hebt draag je een bp en anders niet??

Nee, als je ruggegraat hebt ;)

tanjaatjuhh

Re: Waarom draag jij geen helm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 15:06

Hier ook een altijd cap drager. In de winter kwam ik er 1 keer achter dat ik mijn muts nog op had ipv cap :P Had blijkbaar gedacht zit wat op mijn hoofd dus zal mijn cap wel zijn :P

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 15:14

Ik heb 1 keer zonder cap gereden en dat was toen ik een gigantische koppijn had. Dom maar toch gedaan. Verder rijd ik nooit maar dan ook nooit zonder cap. Het heeft toch wel een aantal keer mij behoed voor hoofdletsel.
Na mijn ongeluk nu 3 maanden geleden waardoor ik op de IC beland ben ga ik ook kijken als ik weer ga rijden voor een airjacket.
Als ik mij niet veilig genoeg meer voel weet ik niet of ik er verder mee wil. Mijn lijf en leven is mij toch meer waard dan paardrijden. En dat zegt iemand die opgegroeid is met paarden en gewerkt heeft op een manege als jong tiener meisje.

Precyll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 15:18

Vroeger trok mijn moeder mij van de pony af als ik het in mijn hoofd haalde zonder cap op te stappen.

helaas hier ervaring met mijn tante wat de gevolgen kunnen zijn zonder cap. Zij is gevallen met haar paard waarbij zij onder het paard terecht kwam. Zij liep daarbij hersenletsel op en is eenzijdig verlamd geraakt. Paard was superbraaf maar struikelde....

Ik rij altijd met cap, is er zo bij mij "ingeramd" door mijn tante en moeder dat ik niet eens durfde zonder te rijden. Ook mijn dochter is, door mij en haar oma, verplicht om met cap te rijden.

Mijn dochter is nu 11 en heeft een 4 jarige ruin die nog doorgereden moet worden en draagt nu ook verplicht een BP. 2 weken geleden ging de pony op de kletter en is zij er in volle galop afgevallen. Als gevolg alleen maar ontzettende spierpijn in rug en nek....heeft de cap en BP letsel voorkomen? Geen idee, maar ik geloof zelf van wel want haar cap zat van voor tot achter onder het zand.

Slagroomsoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 16:56

Ik rij ook altijd met cap op de meeste maneges moet het ook. Soms is een bp ook verplicht.

esmee_2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 17:17

Ik rijd tegenwoordig altijd met cap en bp. Ik dacht dat mijn paard braaf was maar toen ze me laatst paar keer probeerde af te gooien was ik blij dat ik hem op had hoor.

Ik heb toen ik een verzorgpony had wel eens zonder cap gereden, meestal was dat als ik ging uitstappen of afstappen maar dan nog ff snel een rondje stapte. Maar sinds ik een keer op mijn hoofd ben gevallen heb ik hem altijd op behalve als ik even snel voor de foto op haar klim maar dan stap ik gelijk weer af.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 17:30

Ceriadwen schreef:
little_king schreef:
Maar dat moet de werkgever ook als ik mijn pols breek.

ja precies. maar 6 weken deels niet kunnen werken (want er is vast aangepast werk met een kapotte pols) of 2 jaar vanwege hersenletsel omdat je als een kasplantje in bed ligt, zit een verschil in van ongeveer 100.000 euro.

Dat hersenletsel kan je ook oplopen wanneer je in een fikse aanrijding betrokken raakt. En daar hoef je zelf niet eens veroorzaker van te zijn. Het is niet zo dat alle risico van het leven alleen in de paardensport zit.

Tevens heeft hier ook ooit al een persoon gemeld dat het dragen van een cap ook tot schijnveiligheid kan meedragen. Natuurlijk kan een cap bescherming bieden bij een gemene val en daarmee erger letsel voorkomen. Maar het is niet zo dat je als je een cap draagt gelijk minder kans heb op te vallen en nooit letsel kan hebben. Een cap maakt niet onschendbaar, en dat denken helaas veel mensen in mijn omgeving wel. Rijden met of zonder cap zou met evenveel voorzichttigheid moeten worden gedaan. Sommige ruiters zie ik behoorlijk laks rijden en als je dan wat zegt is het "ja maar ik heb toch een cap op, dus geen schade aan mijn kop".

Edit: middelste quote eruit gehaald omdat ik niet meer quotes juist kon plaatsen.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 17:43

Vind het een goed artikel. Heb niet het hele topic doorgelezen, maar ik rijd altijd met cap. Ben ooit eens van een paard afgevallen die ergens van schrok en ik daardoor met mijn hoofd tegen de bakrand aan belande. Ik had een cap op en een BP aan. Toch raakte ik bewusteloos en werd ik wakker in de ambulance. Ik moet er niet aan denken wat er was gebeurd zonder cap, dan zat ik hier waarschijnlijk niet. Zelfs met cap had ik een zware hersenschudding en een gigantische bult. Sindsdien ben ik nooit meer zonder cap opgestapt. Het paard dat ik nu rijd is superbraaf, maar toch altijd cap op!

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 17:44

Geryon schreef:
Ik draag soms geen cap tijdens bakwerk. Dat komt omdat ik soms ineens bang ben dat er een spin in zit.

_O-

Ik heb hier op Bokt geloof ik wel eens iets gelezen over een werkgever die risicosporten verbood, ik meen dat dat de ns was. Mijn baas zegt er ook regelmatig wat van, zo van ja als jij van je perdje valt dan....
Is nog nooit gebeurd, en aangezien hij zelf van de week is gaan bungeejumpen maak ik me niet al teveel zorgen.

Ik las hier net ook iets van handschoenen met longeren en/of poetsen, wat is daar de toegevoegde waarde van? :o?
Bij ons heeft jaren geleden een bekende pianist gereden, die reed ook met handschoenen voor de veiligheid. Vond ik wel grappig.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 17:48

Ik heb altijd trouw mijn cap gedragen, totdat ik een tijdje western ging rijden, toen werd het ongelooflijk met "niet cool" bestempeld. Godzijdank is alles goed afgelopen en cap gaat nu ook altijd weer op. Vind het een interessant artikel om gelezen te hebben.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 17:53

Ayasha schreef:
Spreek voor jezelf als je wil. Ook naast het paard heb ik een cap op en handschoenen aan. Zo snel ik bezig ben met mijn paard gaat die cap op.

En een bodyprotector en veiligheidsschoenen en-bril?

mignonne2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 17:59

Ik rijd altijd met cap, en ik spring altijd met bodyprotector, en als ik op manegepaarden rij doe ik zoizo mijn bodyprotector aan, voelt veel veiliger. Met Chantal, mijn verzorghaf doe ik alleen met springen mijn bodyprotector aan.
Na het rijden doe ik hem in de zomer snel af, maar in de winter is het wel lekker warm hihi :+

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 18:04

bodyprotector heb ik zelfs nog maar 1x in mijn leven in handen gehad, en dat was omdat ik hem moest vasthouden voor een meisje.. :') Nog nooit aangehad, wil ik ook niet. Cap doe ik alleen thuis in de bak niet op, verder wel altijd!

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 18:07

miss_lizje schreef:
Ceriadwen schreef:

ja precies. maar 6 weken deels niet kunnen werken (want er is vast aangepast werk met een kapotte pols) of 2 jaar vanwege hersenletsel omdat je als een kasplantje in bed ligt, zit een verschil in van ongeveer 100.000 euro.

Dat hersenletsel kan je ook oplopen wanneer je in een fikse aanrijding betrokken raakt. En daar hoef je zelf niet eens veroorzaker van te zijn. Het is niet zo dat alle risico van het leven alleen in de paardensport zit.

Klopt maar behoudens je de hobby autoracen hebt, zal je niet hobbymatig in een fikse aanrijding betrokken raken.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 18:09

IKbenEllen schreef:
Geryon schreef:
Ik draag soms geen cap tijdens bakwerk. Dat komt omdat ik soms ineens bang ben dat er een spin in zit.

_O-

Ik las hier net ook iets van handschoenen met longeren en/of poetsen, wat is daar de toegevoegde waarde van? :o?
Bij ons heeft jaren geleden een bekende pianist gereden, die reed ook met handschoenen voor de veiligheid. Vond ik wel grappig.

Handschoenen met longeren zijn handig omdat het longeertouw bij een stoute actie behoorlijk in je hand kan snijden en fikse wonden kan veroorzaken.

Net zoals je nooit een longeertouw (of wandeltouw) om je hand moet binden, je breekt je hand geheid als paardlief besluit in hoog tempo de andere kant op te gaan

Rachelle_DL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 18:09

Bodyprotector heeft flinke klappen opgevangen na een paar keer gevallen te zijn geweest van mijn 4 jarige tijdens het springen. Cap zet ik ook altijd op, vind het een stuk veiliger voor als er wat gebeurd. Toen ik klein was rende er na de les ook 4 paarden over me heen omdat ze wegschoten van een trekker, blij dat ik mijn cappie nog ophad. :)

En ja, alles "moet" verplicht, trek maar een keeperpak aan van hockey ofzo. :')

Rachelle_DL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 18:10

Waar gaat de discussie over trouwens? Want er zijn veel mensen die voor een cap zijn en die gaan te nadelen van een cap benoemen en dat alles maar verplicht moet worden. XD

Gientje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 18:18

Ik rij altijd met cap! heb een enkele x geen cap op voor een foto. maar dan nog moet het paard in een goede bui zijn. Maar rijden??? noway dat ik dat zonder cap doe!

pjmpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 18:21

ik draag altijd mijn cap zelfs als ik alleen een paard voor iemand uitstap!

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 18:32

Ceriadwen schreef:
Handschoenen met longeren zijn handig omdat het longeertouw bij een stoute actie behoorlijk in je hand kan snijden en fikse wonden kan veroorzaken.

Net zoals je nooit een longeertouw (of wandeltouw) om je hand moet binden, je breekt je hand geheid als paardlief besluit in hoog tempo de andere kant op te gaan

Misschien moet men dan eens een andere longeerlijn zoeken. Zijn ook niet-snijdende / brandende in de handel.
Die lussen aan het einde van longeerlijn heb ik ook nooit begrepen. Maar goed, ook met handschoenen trek je je hand aan gort als je lijn om je hand doet en paard is ineens stout.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 18:35

IkbenEllen, als mensen al niet willen investeren in een goede helm, denk je dat ze dan wel geld uit gaan geven aan niet nylon longeertouwen?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 18:38

Dit topic gaat toch over mensen die GEEN Helm/Cap dragen?
Bijna iedereen draagt er wel een.
Ik heb idd. ook een longeerlijn die niet snijd of brand,zijn duurder,maar heerlijk zacht en heeft een brede band.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 18:42

Niet perse over geen helm dragen, dat moet ieder voor zich weten, wel over de bewustwording en dan vooral met betrekking op de redenen om geen helm te dragen. En dat die eigenlijk in geen verhouding staan tot het leed wat voorkomen kan worden door het dragen van zo een helm

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:08

sflj schreef:
Ayasha schreef:
Spreek voor jezelf als je wil. Ook naast het paard heb ik een cap op en handschoenen aan. Zo snel ik bezig ben met mijn paard gaat die cap op.

En een bodyprotector en veiligheidsschoenen en-bril?

Misschien moet je Ayasha's verhaal even lezen voor je zo'n sarcastische opmerking plaatst.

Ik draag bijna altijd handschoenen bij de paarden, nog nooit wat gehad, tot een jaar geleden natuurlijk... één keer een paard buiten gezet die een beetje heet was (hij stond stil ivm blessure en er was maar één eigenaar op die hele stal die haar paard samen met hem wilde hebben... dus hij was nogal blij om zijn vriendje te zien :') ). Ik gebruikte zo'n Parelli-touw. Nou die wachtte dus niet tot ik hem los had gemaakt, even vijf meter touw door mijn hand in een fractie van een seconde :\ goed touw heb je dan dat je daar niks van krijgt....
Was niet heel ernstig maar toch een paar weken last van gehad, was een flinke brandblaar op drie vingers.

Zoals ik al eerder heb gezegd trouwens, die BP is zo interessant niet. Een cap kan namelijk je leven redden, een BP doet dat niet.