Wie rijdt er met trailer zonder BE rijbewijs?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 15:56

20282 schreef:
onverstandig om zonder BE opstap te gaan.

En waarom dan wel?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 16:56

Toydoll schreef:
Zoals ik al 3x gepost hebt, voor rijbewijs wordt gekeken naar Totale Maximum Massa van zowel auto als aanhanger, en dus fictieve gewichten.

Voor wat je auto technisch mag trekken wordt gekeken naar werkelijk gewicht.

Terug keuren werd tot vorig jaar gedaan omdat, tot vorig jaar, om met B een aanhanger te mogen trekken, het Totale Maximum Massa van de aanhanger onder het ledig (!!!) gewicht van de auto moest liggen. Tegenwoordig is die eis vervallen en is er (qua rijbewijs) ALLEEN nog maar de eis dat totale combinatie totaal maximum gewicht onder de 3500 kilo moet liggen. Terug keuren is in de meeste gevallen dus niet meer nodig!

Zo heb ik het ook altijd begrepen:
rijbewijs = max gewicht op papier
toegestaan achter de auto = werkelijk gewicht

In mijn geval zou de trailer dus ondanks de nieuwe regels teruggekeurd moeten worden omdat nu max auto + max trailer boven de 3500 kg uitkomt. Ander cijfertje in de kentekenpapieren van de trailer laten zetten, totaal blijft onder de 3,5 ton en RR mag ermee de weg op. Nu mag alleen mevrouw RR met de trailer op stap.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 18:20

20282 schreef:

Grappig dat je dit zegt ..
Mijn moeder heeft een oud rijbewijs en mag be rijden.
banketstaaf is dat ik beter met aanhangers kan rijden dan zij.
Als er dan ook een aanhanger gereden moet worden kruip ik vaak achter het stuur als het een is die mijn rijbewijs overschrijd doe ik alles wat niet rechtuit rijden is of smalle stukjes oid.
Mijn moeder kan gewoon niet manoeuvreren met een aanhanger.

En dit gaat op voor veel mensen.
Ik ben ooit voor be gegaan maar ben door zenuwen/ongeduld gezakt.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 17:10

Rex_Rolfo schreef:
Toydoll schreef:
Zoals ik al 3x gepost hebt, voor rijbewijs wordt gekeken naar Totale Maximum Massa van zowel auto als aanhanger, en dus fictieve gewichten.

Voor wat je auto technisch mag trekken wordt gekeken naar werkelijk gewicht.

Terug keuren werd tot vorig jaar gedaan omdat, tot vorig jaar, om met B een aanhanger te mogen trekken, het Totale Maximum Massa van de aanhanger onder het ledig (!!!) gewicht van de auto moest liggen. Tegenwoordig is die eis vervallen en is er (qua rijbewijs) ALLEEN nog maar de eis dat totale combinatie totaal maximum gewicht onder de 3500 kilo moet liggen. Terug keuren is in de meeste gevallen dus niet meer nodig!

Zo heb ik het ook altijd begrepen:
rijbewijs = max gewicht op papier
toegestaan achter de auto = werkelijk gewicht

In mijn geval zou de trailer dus ondanks de nieuwe regels teruggekeurd moeten worden omdat nu max auto + max trailer boven de 3500 kg uitkomt. Ander cijfertje in de kentekenpapieren van de trailer laten zetten, totaal blijft onder de 3,5 ton en RR mag ermee de weg op. Nu mag alleen mevrouw RR met de trailer op stap.

Maar dan mocht je er, volgens de oude regels, ook al niet mee rijden. ;) Dus wat is het verschil?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 17:11

rommulus schreef:
20282 schreef:

Grappig dat je dit zegt ..
Mijn moeder heeft een oud rijbewijs en mag be rijden.
banketstaaf is dat ik beter met aanhangers kan rijden dan zij.
Als er dan ook een aanhanger gereden moet worden kruip ik vaak achter het stuur als het een is die mijn rijbewijs overschrijd doe ik alles wat niet rechtuit rijden is of smalle stukjes oid.
Mijn moeder kan gewoon niet manoeuvreren met een aanhanger.

En dit gaat op voor veel mensen.
Ik ben ooit voor be gegaan maar ben door zenuwen/ongeduld gezakt.

Er zijn sowieso maar weinig mensen die goed kunnen rijden. Dus dat zegt niks. ;)

_Mellanie

Re: Wie rijdt er met trailer zonder BE rijbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 08:23

Ik heb dan wel mijn be rijbewijs en ben blij dat ik hem vorig jaar gehaald heb :j
heb tijdens de lessen toch wel dingen geleerd die ik anders niet zou weten :j

of het onverstandig is zonder te rijden ? dat weet ik niet je kan het je zelf altijd aanleren, maar ben wel blij als ik er een twee paards trailer mee neem dat ik dan met de combi legaal rij