Cap? Een lelijk, oncomfortabel ding

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 08:07

Een zorgverzekeraar betaalt inderdaad alles, of je nu je cap of je autogordels oid op hebt of niet. Maar hoe zit het met aansprakelijkheid? Uit een aansprakelijkheidspolis van Interpolis voor verenigingen en bedrijven haal ik:

18 Niet dragen caps
Niet verzekerd is de aansprakelijkheid voor schade door of verband houdend met het niet dragen van een cap tijdens het berijden van paarden.

Stel nu, je rijdt bij een manege. Daar hoor je volgens de regels een cap te dragen. Je doet het niet en krijgt ernstig hersenletsel met veel hoge zorgkosten en arbeidsongeschiktheid. WIe is er dan aansprakelijk voor welke kosten? Is daar al eens een uitspraak over gedaan? Weet iemand dit?

LadyMadonna

Re: Cap? Een lelijk, oncomfortabel ding

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 09:56

Overigens, dat ik zelf kies voor een cap geeft mij niet het recht voor anderen te beslissen :n

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 10:00

Ninia schreef:
Een zorgverzekeraar betaalt inderdaad alles, of je nu je cap of je autogordels oid op hebt of niet. Maar hoe zit het met aansprakelijkheid? Uit een aansprakelijkheidspolis van Interpolis voor verenigingen en bedrijven haal ik:

18 Niet dragen caps
Niet verzekerd is de aansprakelijkheid voor schade door of verband houdend met het niet dragen van een cap tijdens het berijden van paarden.

Stel nu, je rijdt bij een manege. Daar hoor je volgens de regels een cap te dragen. Je doet het niet en krijgt ernstig hersenletsel met veel hoge zorgkosten en arbeidsongeschiktheid. WIe is er dan aansprakelijk voor welke kosten? Is daar al eens een uitspraak over gedaan? Weet iemand dit?

Ik denk dat de gene die zonder cap rijd aansprakelijk is dit omdat er meestal op een manege/stal staat dat er verplicht gereden moet worden met cap en ze niet aansprakelijk zijn voor schade/diefstal etc.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 10:01

Daarom mag je nog wel je mening geven. Ik vind het niet slim, haast een beetje dom. Maar goed, ieder zijn keuze en hoop voor de gene zonder cap dat die nooit in contact zullen komen met een bakrand, het beton of de hoeven van het paard.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 10:02

Rienn: tussen je mening geven en je mening opdringen zit wel een groot verschil.

Die "wij zijn niet aansprakelijk" bordjes zeggen trouwens niks

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 10:04

Klopt, die mensen snap ik ook niet. Leven en laten leven. :j

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 10:07

Net gebeld met ej, zij geven aan dat het de keuze van de klant is, en dat de kans dat als je van hè paard valt er op een egel land erg klein is ;)

Marijke_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 10:51

xAnnouk schreef:
Ninia schreef:

18 Niet dragen caps

Ik denk dat de gene die zonder cap rijd aansprakelijk is dit omdat er meestal op een manege/stal staat dat er verplicht gereden moet worden met cap en ze niet aansprakelijk zijn voor schade/diefstal etc.

Bij de manege waar ik reed, lieten ze je niet eens zonder cap rijden,
dan is het gelijk duidelijk en heb je ook geen gedoe met aansprakelijkheid (:

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 12:14

Rienn schreef:
Daarom mag je nog wel je mening geven. Ik vind het niet slim, haast een beetje dom. Maar goed, ieder zijn keuze en hoop voor de gene zonder cap dat die nooit in contact zullen komen met een bakrand, het beton of de hoeven van het paard.

Heb jij dan ook je bodyprotector om? Want het zou sneu zijn als jij je rug breekt terwijl je dat kan voorkomen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 12:24

Anne_GTI schreef:
MayDayParade schreef:
Dan hoop ik voor je dat je de rekening van het ziekenhuis en alles daar omheen kan betalen als je er achter komt dat de meeste verzekeraars niet vergoeden als je geen cap op hebt.

Dit is pertinent NIET waar. Je zorgverzekering vergoed elke stommiteit. Of je nu van een paard of een ladder af valt maakt geen verschil. Hou op met deze fabel te verspreiden en mensen onnodig bang te maken.

Ik ben namelijk wel degelijk niet verzekerd tegen hoofdletsel als ik geen goedgekeurde veiligheidshelm draag. Wellicht iets minder hard schreeuwen. Er zijn verzekeringen (nu woon ik niet in Nederland, boeit ook weinig) die niet mee doen aan dat spelletje. Daarom is het ook aan te raden aan iedereen om de clausules van zijn/haar verzekering te kennen en te weten waar (zoals in mijn geval) een supplement af te sluiten. :j

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 15:51

Het grappige... als ik met een scooter (scooter is toch met helm? Geen idee heb er geen) val en ik heb geen helm op...of met mijn motor die ik ook niet heb... dan hoef ik toch ook niet per se op mijn hoofd te vallen... Dus waarom zou ik een dure helm daarvoor aanschaffen? :')

Dat is precies hetzelfde als met paardrijden geen cap op doen... Het niet alleen veiligheid maar ook verzekeringstechnisch een vraagstuk...

Ik hoop echt dat ze het ooit gewoon gaan verplichten, geen cap, gewoon een bekeuring... Van mij mogen ze het iig :)

En over de prijs gesproken, ga eens naar meerdere ruiterzaken waar ze verschillende merken verkopen... Het ligt zo aan het merk.. (maarja, die is misschien wat minder mooi...) maar ik kijk als ik paardrij niet constant in een spiegel dus ik heb er ook geen last van dat ie minder mooi is ;)

ICatharina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 16:03

Al is het een goed iets.
Ik haat het! :) En hoef het gelukkig op mijn werk ook niet te dragen :)

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 16:16

Jessix schreef:
Rienn schreef:

Heb jij dan ook je bodyprotector om? Want het zou sneu zijn als jij je rug breekt terwijl je dat kan voorkomen.

:')
Nee. Heb ik ook niet nodig.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 16:18

Een bekeuring als je geen cap draagt... jezus wat gaan mensen ver om hun mening op te dringen. Met een snorscooter hoef je GEEN helm op. Daar ga ik ook mee rijden omdat ik dat voor mezelf veiliger vind en beslis. Mijn verantwoordelijkheid. Krijg ik een ongeluk? Jammer dan, heb ik pech ;)

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 16:23

Kijk dat volwassen mensen daarvoor kiezen prima.... Maar kids vinden het stoer... Ze overschatten zichzelf. Dus daarom is denk ik "verplichten" praktisch... denk dat er dan minder ernstige ongelukken zouden gebeuren...

En ik vind het eigenlijk niet meer dan normaal, waarom moet het op een scooter en weet ik veel wat wel en bij een paard niet? (Ik vind het ook krom dat een auto 240 kan halen, en een brommer niet eens opgevoerd mag worden/niet harder mag dan...) dus mjah... Verplichten gaat ver, maar in sommige landen zijn kids zelfs verplicht om fietshelmen te dragen! Denk niet dat dat voor niets is.. misschien niet voor volwassenen, laat die zelf dan de keuze maken... eigen verantwoording... Maar met kinderen.. tjah...

Zijn er trouwens cijfers bekend over ongelukken met/zonder cap of cap die echt iets betekend heeft voor mensen?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 16:50

Nogmaals, met een snor hoef je dus geen helm op ;) gelukkig maar. Je kan daarmee max 25-30 km per uur mee rijden en dat is ook ongeveer een snelheid die je met hardfietsen kan bereiken. Een paard zal op volle snelheid ook wel zoiets gaan, maarja hoeveel mensen doen nou alles in alleen rengalop? :')

We spreken in dit topic niet alleen over kinderen die geen cappen dragen, al moet ik wel zeggen dat ik het er absoluut mee eens ben dat ze het verplichten op maneges etc tijdens de les. Ik ben volwassen, draag gewoon meestal een cap, maar ik draag het ook wel eens niet en als er dan iets met mij gebeurt is het aan mij.

Ik reed eens zonder cap, viel op mijn gezicht en liep een hersenschudding op. Mijn eigen probleem, niet dat van iemand anders ;) Daarbij ook een dik been wat nog steeds na 2 jaar gevoelig is en een kleine zenuwbeschadeging in het gezicht. Dat is het risico wat je neemt met op een paard stappen. Een cap had in mijn geval ook absoluut geén verschil uitgemaakt.

In Amerika dragen mensen bijna geen cap waar ik zat (Kansas). Ik heb ze alleen voorbij zien komen op pleasure/hunter wedstrijden en daar dragen ze de cappen letterlijk voor de sier :')

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 17:00

lifaya schreef:
Nogmaals, met een snor hoef je dus geen helm op ;) gelukkig maar. Je kan daarmee max 25-30 km per uur mee rijden en dat is ook ongeveer een snelheid die je met hardfietsen kan bereiken. Een paard zal op volle snelheid ook wel zoiets gaan, maarja hoeveel mensen doen nou alles in alleen rengalop?

Ik heb echter nog nooit een snorfiets zien schrikken en bokken of op hol gaan.... En ik den kdat er meer paarden dan snorfietsen bang zijn van groot verkeer.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 17:03

We hebben het hier over het dragen van een helm, niet de gedragingen van het voertuig ;) :P
Nogmaals, het is ieders eigen verantwoording in mijn ogen (tenzij minderjarig) en vind dat men eens moet stoppen met het bemoeien met elkaar. Als er een fototopic voorbij komt met iemand die foto's heeft zonder cap dat ze op het paard zit moet ze per definitie al in het topic neerzetten dat ze dit op eigen risico doet en er geen commentaar op wilt om een dikke rel te vermijden. Dat is toch erg? Ik vind dat men het gewoon helemaal lekker zelf mag weten.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 17:07

Helemaal mee eens :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 17:08

Ach jongens, als we gaan zeuren over geen vergoedingen bij het niet dragen van een cap, dan weet ik er ook nog wel een paar, hoor: alle rokers, alle ongezond etende mensen, alle te dikke mensen, alle mensen die net effe te hard hebben gereden, etc. etc., ook maar niets vergoeden. Lekker simpel, toch? Overigens draag ik over het algemeen altijd een cap, ik weet de gevaren dondersgoed, maar moet eerlijk bekennen dat ik hem ook wel eens niet op heb.... Van de week hadden we een hele intensieve grondwerktraining gedaan en toen ben ik daarna gewoon lekker relaxt gaan uitstappen zonder cap. Tja....... oliebol happens, maar ik leef nog steeds. :P

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 17:40

lifaya schreef:
We hebben het hier over het dragen van een helm, niet de gedragingen van het voertuig ;) :P

Ik zou zeggen dat de noodzakelijkheid van de helm ook enigszins afhankelijk is van de gedragingen van het voertuig...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 17:46

Rienn schreef:
Jessix schreef:

Dan heb je ook geen cap nodig. :o

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 18:04

Jessix schreef:
Rienn schreef:

Dan heb je ook geen cap nodig. :o

Klopt. Voorlopig niet. Hopelijk over 6 maanden weer. (Paard heeft blessure aan haar pees)

:+

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 18:55

Nou Twiggy2008, die discussie wordt hier in Nederland ook al heel lang gevoerd. In het buitenland zie je dat soms al wel gebeuren. Dat is natuurlijk ook niet waar het over gaat. De kern is dat je je eigen veiligheid in acht neemt, en gewoon een cap op doet.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 19:07

Lara_Silver"
[quote="Anne_GTI schreef:
MayDayParade schreef:
Dan hoop ik voor je dat je de rekening van het ziekenhuis en alles daar omheen kan betalen als je er achter komt dat de meeste verzekeraars niet vergoeden als je geen cap op hebt.
[/quote
Dit is pertinent NIET waar. Je zorgverzekering vergoed elke stommiteit. Of je nu van een paard of een ladder af valt maakt geen verschil. Hou op met deze fabel te verspreiden en mensen onnodig bang te maken.

Ik ben namelijk wel degelijk niet verzekerd tegen hoofdletsel als ik geen goedgekeurde veiligheidshelm draag. Wellicht iets minder hard schreeuwen. Er zijn verzekeringen (nu woon ik niet in Nederland, boeit ook weinig) die niet mee doen aan dat spelletje. Daarom is het ook aan te raden aan iedereen om de clausules van zijn/haar verzekering te kennen en te weten waar (zoals in mijn geval) een supplement af te sluiten. :j

Dat boeit wel degelijk, elk land heeft zijn eigen verzekering en zijn eigen regels. De Nederlandse zorgverzekering mág een uitkering simpelweg niet weigeren op basis van het niet dragen van een cap.