politie, ruiters te paard mogen ook een bekeuring!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lot189

Re: politie, ruiters te paard mogen ook een bekeuring!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 21:07

goed!!!

genoeg over het feit, wel of niet..

zijn er dingen die jullie in de toekomst voor het buitenrijden graag wel verbeterd zouden zien?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 10:34

Ja, voorlichting via TV zodat ook de sukkels die het niet nodig vinden om les te nemen bv ook bereikt worden. En de andere verkeersdeelnemers. Ruim passeren bv treft de anderen, daarkunnen de ruiters weer zelf weinig aan doen.
Korte spotjes met pakkende slogans.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 10:35

Brainless schreef:
lot189 schreef:
jaa je kunt em krijgen die bekeuring,

maar ik kan jullie garanderen als jij 40 km ph gaat war je 30 mag, geen politie die je aanspreekt!

Fietsers worden dan ook niet aangehouden?
Terwijl ook zij zich aan de maximum snelheid moeten houden.

edit:
En meer dan 30 op je paard is wel redelijk hard hoor!

Nou bij ons op stal is een paard die passeert de 50 :+

Fietspaden etc. mogen niet gebruikt worden door ruiters, maar ik doe het ook regelmatig en nog nooit commetaar op gehad.
Heb wel ooit op m'n flikker gehad van de boswachter dat ik stronkjes op het bospad sleepte maar nooit een boete :n

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 11:08

Amiigo schreef:
Nou bij ons op stal is een paard die passeert de 50 :+

Fietspaden etc. mogen niet gebruikt worden door ruiters, maar ik doe het ook regelmatig en nog nooit commetaar op gehad.
Heb wel ooit op m'n flikker gehad van de boswachter dat ik stronkjes op het bospad sleepte maar nooit een boete :n

En neem van mij aan, als je dat tempo rijdt op een plek waar dat niet verantwoordt is, de politie je ongezouten op je kl*te geeft! Zelfs zonder je exacte snelheid vast te stellen kunnen ze je gewoon opschrijven op basis van het in gevaar brengen van medeweggebruikers.......

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 11:55

Nee doe ik ook niet ;) Ga toch niet in de berm oid zo hard galoperen? :=

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 12:41

Op sommige stukken (80 of 50 km weg, brede strook gras van 2 tot 15 meter breed, fietspad) laat ik de mijne ook gaan en houd deze een flink stuk de auto's ernaast aan, paard moet toch af en toe zijn benen strekken.
Is dan wel zo dat ik eerst de berm af ga in stap (controleren op gaten, afval) en dan terug pas laat gaan, hier word trouwens aan beide zijdes van het fietspad (liggen 5 stallen aan die weg) een 1 meter brede strook gekortwiekt, wss zodat de paarden hier over kunnen.

Ben trouwens meermaals met het paard op de kermis geweest, het terras, bij de Mc Donnalds en politie, stadswacht en handhaving liepen keer op keer langs met een opmerking naar hun collega als "Kijk hoe rustig die is", "Kijk wat een leuke pony" en als ze in de auto langs kwamen zwaaide ze vrolijk. Lijkt me sterk dat ze de regels niet kennen, hier wordt zowat alles gedoogd wat dat betreft.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 12:45

Naast een drukke autoweg je paard vol laten gaan vind ik vrij onverantwoord. Maar goed dat vind ik...

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 12:50

Waarom? Als ik haar laat gaan concentreert zij zich puur op het versnellen en die power er in houden, dan merkt die niks meer, terwijl als ik stap, er veel te veel tijd is om afgeleid te raken, te schrikken, opzij te springen... :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 12:50

xSlvna schreef:
Op sommige stukken (80 of 50 km weg, brede strook gras van 2 tot 15 meter breed, fietspad) laat ik de mijne ook gaan en houd deze een flink stuk de auto's ernaast aan, paard moet toch af en toe zijn benen strekken.
Is dan wel zo dat ik eerst de berm af ga in stap (controleren op gaten, afval) en dan terug pas laat gaan, hier word trouwens aan beide zijdes van het fietspad (liggen 5 stallen aan die weg) een 1 meter brede strook gekortwiekt, wss zodat de paarden hier over kunnen.

Ben trouwens meermaals met het paard op de kermis geweest, het terras, bij de Mc Donnalds en politie, stadswacht en handhaving liepen keer op keer langs met een opmerking naar hun collega als "Kijk hoe rustig die is", "Kijk wat een leuke pony" en als ze in de auto langs kwamen zwaaide ze vrolijk. Lijkt me sterk dat ze de regels niet kennen, hier wordt zowat alles gedoogd wat dat betreft.

Er kan ook best heel veel, zolang er geen gevaarlijke situaties ontstaan. Ik ben op Renesse vaak genoeg in de ijssalon geweest met paard en al, vanilleijsje voor paard, chocolaatje voor mij. We reden ook regelmatig dwars door het dorp met de vakantiefile mee. Kwestie van je gewoon netjes gedragen. Als kinders dan ook nog eens paardje mogen aaien, nou, dan kun je een paar potjes breken bij de meeste mensen..........

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 12:53

Maar hoe zit het nu eigenlijk over waar paarden wel en niet mogen komen, las op internet enkel dat paarden net als voertuigen op de weg moeten, niet op het fietspad/trottoir mogen (al wordt dit vaak gedoogd) maar hoe zit het verder?
Gezien je uitspraken verwacht ik dat jij er wat meer van weet, ik kan niet googlen door een virus.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 13:19

xSlvna schreef:
Maar hoe zit het nu eigenlijk over waar paarden wel en niet mogen komen, las op internet enkel dat paarden net als voertuigen op de weg moeten, niet op het fietspad/trottoir mogen (al wordt dit vaak gedoogd) maar hoe zit het verder?
Gezien je uitspraken verwacht ik dat jij er wat meer van weet, ik kan niet googlen door een virus.

Als geleider van rij- en trekdieren en vee val je onder landbouwverkeer en hoor je op de rijweg te rijden/lopen. Daar waar middels borden landbouwverkeer en/of geleide dieren verboden zijn, moet je op de parallelweg (als die er is) of een andere route kiezen.

Deze regels maken deel uit van de wegenverkeerswet, al heb ik de exacte artikelen even niet paraat.
Er is in een ander topic onlangs wel naar verwezen, wellicht kan de zoekfunktie je daarbij helpen.

Wat er verder allemaal gedoogd wordt is aan het inzicht van oom agent en het gebruik van de juiste argumenten door de begeleider van de betreffende dieren.......

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 13:21

Bedankt :)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 19:12

miss_lizje schreef:
lot189 schreef:
Ja maar je kunt "gezond verstand" niet afdwingen met regels! Dat is dezelfde stupide opvatting als denken dat je bedrijf veiliger wordt door meer regels te stellen. Veiligheid zit tussen je oren en verder helemaal nergens.

hier boven een quote van ikke......

voorbeeld, pas op het nos, een kleding fabriek was in elkaar gestort, achteraf is toegekend dat dit had kunnen voorkomen als de rechten, eisen en REGELS waren waargemaakt!

het is in mijn ogen totale onzin om te zeggen dat regels niet meer veiligheid bieden. als we alle verkeerregels op 0 zouden zetten en onze auto's op de snelwegen met 'gezond verstand'moeten gaan besturen zien ik het ongevallen aantal steigen met dik 5000 %. en dan heb ik het niet over de vergelijking paard--> auto, neee, over de vergelijking regels---> regels!

en ja, door meer regels voor ruiters tijdens het buitenrijden, en dingen niet overlaten aan het gezonde verstand zullen we allemaal met een veiliger gevoel buiten opstap gaan...
niet alleen wij, ook onze medeverkeerdelnemers.

ik ben sowieso morgen van plan om via de gemeente doorgestuurd te worden naar de juiste instantie die mij meer kan vertellen over dit onderwerp. paarden in het verkeer. ik ga dit ook zeker weer aan jullie mededelen!

keeep it on topic, hou het gezellig, deel je mening en blijf discussieren!

greeetsz de TS

Niet mee eens.

Puur alleen al volgens de regels zou ik in de berm of op de weg moeten rijden. Hier in de polder gaan ze met 70 a 80 km/h over die weg heen. De berm is gevaarlijk, deze wordt bijna weekelijks opengegooid voor het verwerken van kabels. Ik heb ooit een tinker door onaangestampte aarden zien zakken, godzeidank is dat toen goed afgelopen maar zoiets zien is zeker geen pretje.

Omdat de weg gewoon te gevaarlijk is en mensen hier niet gewend zijn om paarden op zulk soort wegen aan te treffen rij ik op het fietspad. Dit is veiliger voor mij en mijn paard en voor overige weggebruikers, maar mag volgens de regels dus niet. En wandelen doe ik al helemaal niet op een 50 km en/of 80 km weg niet.

Regeltjes zijn heel leuk, maar gezondverstand vind ik belangrijker. Als er een auto van links door rood rijd, en jij heb groen en rijd door, dan rij je toch ook niet boven op die auto? "omdat jij groen had en dus door moest/mocht rijden" Dan trap je toch ook op het rempendaal?

Nee ik analyseer liever zelf: Wat zijn de regels? -> zijn de regels veilig toepasbaar? -> is er een alternatief dat beter bij de situatie past?( al dan niet via legale of "illegale" wegen).

De weg is te gevaarlijk, het fietspad verboden en de berm ongeschikt. Zou dan je gezonde verstand niet zeggen dat je daar niet met een paard moet komen? Bij alternatieven die beter bij de situatie passen, krijg ik beelden van auto's over de vluchtstrook langs de file, snel even parkeren op een plek waar het verboden is, rechts inhalen, etc.

Als mensen in een groep samenleven, heb je nou eenmaal regels nodig om het leefbaar te houden. En zeker in een drukker bevolkt land als Nederland geldt dat. Je niet aan regels houden, gewoon omdat jij dat zo uitkomt is gewoon asociaal.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 20:13

Karl66 @ dat het je nou eenmaal als je in een polder woond. En ja ik rij dus gewoon op het fietspad, dat is het veiligst. Je word hier zelfs raar aangekeken als je dus op de weg rijd. Kom vaak genoeg politie tegen en die zeggen er nooit wat van.

In mijn rijtje moet je wel stoppen waar het antwoord "ja" op is. De regel "niet rechts inhalen" is over het algemeen veilig toepasbaar. Dan ga je ook geen andere stunds uithalen. Mocht je echter in je spiegel zien dat er een ambulance aankomt en je aan de kant moet, tja dan moet je dus gewoon aan de kant. Gelukkig kunnen mensen goed genoeg nadenken wat dan te doen.

Maar betreft het buitenrijden:
Afbeelding

Dit is de rand van mijn wijk. Het gras word regelmatig dus omgeploegd om weer kabels in te verwerken en de weg rijden ze 70 km/h. Het gras is dus niet veilig omdat het niet aangestampt word. En nu blijken er ook nog mollen te zitten, zomers blijft er niks van het gras over. Bijna 1 en al molshoop. Wat ook gevaarlijk is om op te rijden.

Dus ja, ik rij lekker "illegaal" op het fietspad. En ben nog nooit hierover aangesproken. De mensen kennen mij allemaal en weten ook dat ik mijn paard zijn mest kom opruimen als hij onderweg heeft gemest. Ik zie het probleem niet, ik geef iedereen voorrang en gedraag mij als gast op het fietspad.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 23:03

ikke schreef:
xSlvna schreef:
Misschien minder ongelukken, minder gevaar?

Al vind ik het opzicht prima, de huidige regels. Een vrouw wilde gister de politie bellen toen ik met mijn paard in de stad was en het paard achter de auto van mijn mam had geparkeerd (in het zelfde vak), ze vond het onverantwoord dus heb ik vriendelijk gelachen en haar succes gewenst bij het informeren van de politie over dit, voor hun, oninteressante iets. Stel je voor, je mag niet met je paard de stad in...

Dream on want de werkelijkheid zal je sneller achterhalen dan je de regels verzonnen kunt krijgen!

Je geeft zelf het voorbeeld al. Los van het feit of het wel of niet gevaarlijk is wat je deed (er zijn nogal wat factoren die daarop invloed hebben) als je het op de Dam in Amsterdam had geprobeerd, had je waarschijnlijk al politie achter je staart aan voordat je zelfs maar in de buurt was........

Is de Dam verboden voor paarden?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 12:22

Volgens mij, als jij op de Dam in Amsterdam je gewoon netjes aan de verkeersregels houdt voor bestuurders dan zal er geen haan naar kraaien.

Als je dan voor de leuk een tweespan weet te regelen met mooi tuig en een opgepoetste koets en je draaft een rondje rond de Dam dan zul je daar al helemaal niets van horen :))

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 14:03

Apple schreef:
Volgens mij, als jij op de Dam in Amsterdam je gewoon netjes aan de verkeersregels houdt voor bestuurders dan zal er geen haan naar kraaien.

Als je dan voor de leuk een tweespan weet te regelen met mooi tuig en een opgepoetste koets en je draaft een rondje rond de Dam dan zul je daar al helemaal niets van horen :))

Sterker nog: vanaf de Dam in Amsterdam vertrekken ritjes met paard en wagen (Tinkers of Hafs ervoor). Dus voor het paleis staan ze altijd te wachten. Mag echt gewoon; of je het ook moet willen is natuurlijk een tweede :D

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 19:15

Off topic, maar als je het over de Dam hebt:Ik heb in mijn tienerjaren met mijn pony (zonder zadel en met het pontje over) op de Dam gestaan.
Ik weet nog dat er een trein over het spoorviaduct ging toen wij er net onder waren. Pony (3 jaar) maakte er niks van.
Moet zeggen dat ik toen (anno 1977) wel aangesproken werd door de politie, maar omdat het circus in de stad was, vond hij het okee. Ik vond het vreemd, ik had nog nooit van een verbod voor paarden in een stad gehoord, maar ging verder niet in discusie.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 08:43

Brainless schreef:

edit:

30 is echt niet redelijk hard. Een normaal paard gaat daar dik overheen.
Gevalletje niks gewend :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 09:18

Wafel schreef:
Brainless schreef:

edit:

30 is echt niet redelijk hard. Een normaal paard gaat daar dik overheen.
Gevalletje niks gewend :+

Een gewone galop gaat aan een slordige 20km/h. Geef je wat gas bij, ga je richting 25km/h maar heel veel harder wordt er door veel mensen niet gereden.

We hebben ooit een draver geklokt op 60km/h in draf. Ouwe Sok werd op d'r 24e geklokt op 40km/h en toen had ze nog wat reserve.

Snelheid en snelheidsbeleving zijn nogal verschillende begrippen.
Ik ben eens mee geweest op een buitenrit en twee dames die erbij waren hadden aangegeven niet zo hard te willen galoperen (ze waren nog wat onervaren).
Op een lang, recht pad gaf de voorruiter steeds een klein beetje gas bij, totdat ik op een zeker moment merkte dat ik aardig aan moest poten om bij te blijven. Hij vroeg steeds netjes aan beide dames of het goed ging en dat werd steeds bevestigt. Op dezelfde wijze haalde hij weer het tempo eruit en kwam aan het einde van het pad uit op een rustig drafje. Of de dames het een aangename galop vonden? Ja, lekker galopje was dat!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 12:25

ikke schreef:
Snelheid en snelheidsbeleving zijn nogal verschillende begrippen.

In een auto voelt dertig als kruipen. Op de scooter is het een rustig gangetje, Op de fiets is het kneiterhard en te paard voor je gevoel ook.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 12:43

Heb met mijn vroegere verzorgpaard eens een auto achter me gehad, we schommelden op de teller tussen de 55/60. Nou zeg dat de teller meestal wat te hard aangeeft, dan zal het nog steeds 50 km per uur zijn.

Dus 50 geloof ik best, als je een beetje atletisch gebouwde warmbloed hebt. :j

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 11:07

Maar ik neem niet dat je dat doet in een woonwijk, toch?
Want dat zijn vaak de plaatsen waar je 30 km/h mag.

Ik heb ook dat soort dingen gedaan, maar niet in een woonwijk. Wel langs een weg waar je gewoon 60 mag. Maar dan mag dat ook met je paard, of met je fiets ( :+ )

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 11:43

Heb ik ook al gezegd, gewoonlijk zul je op plaatsen waar je maar dertig mag, dat is met name woonerven, niet eens draven, laat staan galopperen. Of je bent wel erg asociaal bezig.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 07-06-13 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 11:48

Lusitana schreef:
Heb ik ook al gezegd, gewoonlijk zul je op plaatsen waar je maar dertig mag, dat is met
name woonerven, niet eens draven, laat staan galopperen. Of je bent wel erg sociaal bezig.

Sociaal? :+

Nee, hoor ik snap je wel :) .

Ben het ook eens met ikke, ik ken eigenlijk maar weinig mensen die echt goed kunnen schatten hoe hard ze gaan te paard. Met de fiets gaat 't nog wel. Ik rijd zelf geen auto, maar vind het ook redelijk lastig om te schatten hoe hard we gaan (vooral op nationale wegen, nu weet ik ook de limiten niet hier)