Ik zit er mee ..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Oreo

Re: Ik zit er mee ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 20:04

Dat is super mirgino, maar ik neem aan dat jou paard niet de uren arbeid verricht die een manegepaard normaal verricht in een week. Verder ga ik er vanuit dat jij je paard niet zwaar in de weg zit, waarschijnlijk zelfs verbeterd qua bespiering en lossigheid en zie ik dat jij ook heel serieus bent met preventie ed. in de vorm van bezoek van een osteopaat ( en meer misschien?) Voor het gemiddelde manegepaard liggen die dingen toch vaak net een tikkie anders.

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 20:22

Nou ja ik snap het ook wel aan de ene kant, maar met zijn allen wegen op een rij is ook weer zo wat haha. Maar ik heb het ook weleens aan de hand gehad, een kind wat bij mij reed, werd met de week zwaarder, groeide maar door en door (in de breedte), mijn grootste paard had er zichtbaar moeite mee op een gegeven moment, heeeeeeeeeeel voorzichtig bij de ouders neergelegd...

Kind rijd niet meer bij mij -O- Jammer voor t kind, maar ga de paarden niet afbeulen ten koste van alles.

Ook ligt het er enorm aan of diegene wel of niet kan rijden en meegaat in de beweging, ik vind dat je daaraan gewoon af kan laten hangen of je wel en niet op t paard kan op de manege. Daar hoeft niemand voor op de weegschaal. Dat doe ik tenminste met mijn paarden...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 20:33

Tries_en_Faf schreef:
Nou ja ik snap het ook wel aan de ene kant, maar met zijn allen wegen op een rij is ook weer zo wat haha. Maar ik heb het ook weleens aan de hand gehad, een kind wat bij mij reed, werd met de week zwaarder, groeide maar door en door (in de breedte), mijn grootste paard had er zichtbaar moeite mee op een gegeven moment, heeeeeeeeeeel voorzichtig bij de ouders neergelegd...

Kind rijd niet meer bij mij -O- Jammer voor t kind, maar ga de paarden niet afbeulen ten koste van alles.

Ook ligt het er enorm aan of diegene wel of niet kan rijden en meegaat in de beweging, ik vind dat je daaraan gewoon af kan laten hangen of je wel en niet op t paard kan op de manege. Daar hoeft niemand voor op de weegschaal. Dat doe ik tenminste met mijn paarden...

Zakelijk ligt dat natuurlijk helemaal anders. Je hebt totaal geen duidelijkheid wanneer die grens bereikt is. Heb het al eerder gezegd maar waarom pietje dan wel en jantje niet. Omdat jantje niet goed mee beweegt. Als je duidelijkheid schept met zoveel kilo punt dan is dat gewoon heel duidelijk iedereen weet waaraf en waaraan. Je zit niet goed mee is toch meestal nog een mening en waar jij vindt dat het nog kan vind een andere dat weer niet. Geen duidelijkheid. Daarbij wanneer ga je dat zeggen. Waarom vandaag en niet 2 weken geleden bv. Een manege is een bedrijf en daar heb je gewoon meer duidelijkheid voor nodig om al je klanten gelijk te behandelen. Particulier is dat anders.
Verder is er ook al gezegd dat ze niet allemaal in het openbaar gewogen worden maar dat ze apart genomen worden.
Gewicht is nog steeds een moeilijk punt maar als bedrijf moet je paarden ook beschermen als je wil blijven draaien. Uiteindelijk kost het je als bedrijf ook alleen maar geld als je dat niet doet. Er is een groot verschil tussen een privé paard wat misschien een uurtje of 5 loopt per week en een manege paard dat 2 uur per dag toch vrij intensief aan de gang is gezien iedere ruiter anders is de ene is een beginner en dat moet je niet onder schatten, de andere is wat zwaarder, beweegt misschien beter mee, maar ook dat vraagt wat van een paard natuurlijk. Een manege paard loopt vaak het dubbele aan uren van een privépaard als het niet meer is.

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 23:07

Nee dat is ook weer waar! Blijft lastig waar je een grens trekt, vind het wel netjes dat ze max 85 kilo doen, maar ja als je zelf al bijna 2 meter bent!

Loesk1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 23:16

Wat raar zeg weeg week. Net als wat de andere zeggen ben ik het mee eens ! En als ze je weg zouden sturen om dat je 3 kg te zwaar bent (om op hun paarden te rijden) zou dat wel een beetje gek zijn!

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 23:31

Loesk1 schreef:
Wat raar zeg weeg week. Net als wat de andere zeggen ben ik het mee eens ! En als ze je weg zouden sturen om dat je 3 kg te zwaar bent (om op hun paarden te rijden) zou dat wel een beetje gek zijn!

Hoeveel kilo zouden ze dan volgens jou moeten afwijken van de al gestelde en bij deze ruiters bekende grens?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 23:47

Loesk1 schreef:

Een grens is een grens waarom 3 kilo over de grens wel maar 4 of 5 kilo niet meer. Zo blijf je natuurlijk uitstellen. En als nog geen duidelijkheid.

Daisy8626

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:32

Jeetje wat raar, daar heb ik nog nooit van gehoord?!?

Als je snel wat kilo's kwijt wil raken kun je de dag van te voren alleen maar yoghurt eten.

Ontbijt: magere yoghurt
Tussendoor: Fruit
Lunch: magere yoghurt
TUssendoor: Fruit
Avondeten: Magere yoghurt en rauwkost

Daarbij veel water drinken en dan ben je de volgende dag wat kilo's kwijt. Minimaal 1.
Super gezond is het niet, maar 1 keer moet kunnen!

xknurrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 20:07

Ga sporten! Hardlopen ofzo. Ik ben zelf 13 en weeg 38...

jacquelinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 16:19

ik ben wel super benieuwd wat er nu uit is gekomen!
iedereeen heeft er zijn eigen mening over dat is prima :P maar ben zo benieuwd wat de manege nu gedaan heeft of was alle stress en moeite voor niks?
of heb ik daar overheen gelezen?

jacquelinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 16:20

ik weet niet of dit zo goed idee is om op een forem te zetten..

Daisy8626 schreef:
Jeetje wat raar, daar heb ik nog nooit van gehoord?!?

Als je snel wat kilo's kwijt wil raken kun je de dag van te voren alleen maar yoghurt eten.

Ontbijt: magere yoghurt
Tussendoor: Fruit
Lunch: magere yoghurt
TUssendoor: Fruit
Avondeten: Magere yoghurt en rauwkost

Daarbij veel water drinken en dan ben je de volgende dag wat kilo's kwijt. Minimaal 1.
Super gezond is het niet, maar 1 keer moet kunnen!

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 17:08

Daphne_Uria schreef:
Ga sporten! Hardlopen ofzo. Ik ben zelf 13 en weeg 38...

Er zit een vrij duidelijk verschil tussen een slungelige puber (niets negatief bedoeld hoor, ik ben er zelf ook 1 geweest :P) en een 'uitgezwaarde' volwassene van 30+
Jouw tip is niet erg functioneel :P

TS heeft een prima gewicht voor haar lengte en hoeft niet af te vallen als je naar haar BMI kijkt, kans is zelfs groot dat ook al val je 5 kg af je op den duur toch weer terug komt op hetzelfde gewicht omdat de meeste mensen een gewicht hebben waar ze altijd op en/of nabij blijven als ze gezond zijn, hetzelfde eet en bewegingspatroon aanhouden etc dat dat niet altijd het gewicht is wat je zou willen hebben... tja dat is wat anders.

Ik juich het toe dat een manege hierin een stap zet voor de welzijn van hun paarden en een beetje een taboe hiermee doorbreekt.
Als manege moet je ergens een grens stellen en deze manege heeft er voor gekozen dat op 85 kg te doen, vergeet niet dat met kleding/laarzen/cap en optoming er toch al weer rond de 10 kg bijkomt wat het paard ook moet dragen.
We weten allemaal dat er verschil zit in lichaamsbouw bij iemand van 1.90+ en 85 kg of iemand van 1.60 en 85kg, om niet discriminerend te zijn moet iedereen bij deze manege op de weegschaal, begrijpelijk want niet iedereen kan even goed gewicht inschatten op het oog (ik ben daar bijv heel slecht in)

Daarnaast hebben verschillende instructrices die daar lesgeven in dit topic al aangegeven ook naar de individuele ruiter (en paard/combinatie) te kijken, iemand die net over de 85 kg is maar netjes rijdt zal waarschijnlijk gewoon mogen blijven rijden, iemand die net boven de 85 kg is en 1.90+ is zal waarschijnlijk ook gewoon mogen blijven rijden, dit omdat bij lange mensen het gewicht gewoon netjes verdeeld is en minder 'vet' heeft dan bijv iemand van 1.60 met 85 kg.
Een ruiter van 1.60 en net boven de 85 kg zal misschien niet meer kunnen blijven rijden bij deze manege. Het klopt dat 85 kg, 85 kg is hoe je het ook wendt of keert, echter bij de laatste ruiter is het hoogstwaarschijnlijk dat deze rompzwaar is, ofwel het meeste (overtollige) gewicht zit op en rond de romp, dit kan je balans als ruiter behoorlijk veranderen omdat je middelpunt iets anders ligt, ook meegaan in de beweging kan wat lastiger zijn omdat vetmassa trager reageert dan spiermassa, daarnaast kan het ook zijn dat je conditie minder goed is als je te zwaar bent.

Dit is en blijft een beladen onderwerp zeker voor de mensen die zelf met gewichtsproblemen rondlopen, dat je zelfs tijdens het uitoefenen van je hobby ermee geconfronteerd wordt, echter voor deze ruiters geldt dat ze zelf er voor kiezen op deze manege te rijden of te blijven rijden, er zijn waarschijnlijk ook wel manege's in de buurt waar geen gewichtslimiet wordt gesteld waar ze wel terecht zouden kunnen alleen moet je je in sommige gevallen afvragen of dat dan ook verstandig is.

Manegepaarden moeten hun leven lang behoorlijk hard werken met veel verschillende ruiters op hun rug met verschillende niveau's. Bij een paardeigenaar die (te) zwaar is heb ik al veel minder moeite ermee mits deze er bewust mee omgaat en rekening houdt met zijn paard. Een (eigen) paard wat goed getrained is, een goede conditie heeft en waarbij je rekening houdt met de belasting van het paard kan zeker wel 100 kg of meer dragen, echter je kunt hierbij niet de vergelijking trekken met manegepaarden die meerdere uren per dag moeten lopen en dus veel meer belast worden dan het gemiddelde recreatiepaard.

Ik heb geprobeerd het zo netjes mogelijk en met grote voorzichtigheid te schrijven, maar dit is mijn mening

Vanillala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 03:55

Tigra_ schreef:
Matheno schreef:
Wij hadden altijd een dame op stal met haar paard van 1.75, zijzelf was ruim 130 kilo en toch reed ze altijd heel fijn met hem. Paard liep ook heel los en soepel en uiteindelijk zijn ze nog aardig hoog in de dressuur gekomen ook.
Natuurlijk was het totaalplaatje niet al te mooi om te zien, men ziet liever een mooie slanke dame te paard, maar het kon dus wel..

Behoorlijk egoistisch als je het mij vraagt. Kan me niet voorstellen dat ze paard niet in de weg zat en dat heeft er helemaal niets mee te maken dat wel liever slanke dames op het paard zien. Voor het paard gewoon niet fijn. Met 130 kilo is er geen twijfel over dat je best wat vet hebt. Vet zit niet vast en heb je geen controle over je belast een paard onnodig. Paar heeft er geen boodschap aan wat de reden ook is dat je extreem overgewicht hebt. Een ruiter moet z'n verstand gebruiken. En niet alleen je eigen plezier want die gaat in dit geval duidelijk boven het welzijn van het paard.
Het is toch ontzettend krom om topprestaties te verwachten van je paard terwijl je zelf helemaal niet echt in conditie bent?
En ja wat mij betreft zouden ze daar op wedstrijd ook zeker wat van mogen zeggen en iemand eventueel weigeren. Gaat wel om het welzijn van een paard.

Ja, en omdat ze dat paard zo ontzettend in de weg zat, liep het heel los en soepel en haalden ze goede punten in de dressuur.
Ik heb het ook niet gezien hoor, net als jij, maar ik zie jou er allemaal conclusies aanhangen terwijl het het tegenovergestelde staat. Beetje vreemd.

Bovendien ben je niet automatisch in superslechte conditie als je 130kg weegt. Niet helemaal gezond, nee, maar je bent ook niet automatisch een hijgende en puffende, hambuger etende, zwetende papzak die de bank niet meer afkomt.

Ben ook wel benieuwd of de manege echt vastgehouden heeft aan die 85kg.
Volgens mij is zoiets echt wel een goede manier om nieuwe eetstoornispatiënten te kweken, want hoewel ik het goed begrijp van een manege in verband met rij-ervaring en -kunst van klantjes en de uren die een paard maakt, moet dat toch anders kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 10:28

Vanillala schreef:
Volgens mij is zoiets echt wel een goede manier om nieuwe eetstoornispatiënten te kweken, want hoewel ik het goed begrijp van een manege in verband met rij-ervaring en -kunst van klantjes en de uren die een paard maakt, moet dat toch anders kunnen.

Ik ben erg nieuwsgierig naar je suggesties hoe het dan toch anders zou kunnen.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 14:09

hannahaapje schreef:
Ja nou, die worden tegenwoordig toch echt niet meer gebruikt om alleen maar te ploegen? :P

[BKR] dressuur met een trekpaard, wie nog meer?

[RIJ-ITP] Julie, het Belgisch trekpaard

[ITP] Mijn maatje Nikita en wat foto's van Nouchka

Als iemand van 130 kilo toch moet rijden, dan het liefst op zo'n stevige knol ipv een welsh of zo.

Nou ik kan het niet laten om hier even te reageren, ik weeg zelf momenteel 111 kilo, en rijd ook op een belgisch trekpaard.
Ik vind het absoluut niet prettig dat ik zoveel weeg (maar ik schaam me er absoluut niet meer voor), en vind het voor de paarden ook niet altijd eerlijk. Nu snap ik dat jullie denken: stop er dan mee.
Maar ik kan het niet laten, ik vind paardrijden zooooo leuk.
Ik heb ooit eens ergens gelezen dat er een regel was hoeveel een paard mag dragen (ik meen 20% van het gewicht van het paard) in dat geval zou het paard waar ik op rijd bijna 150 kilo mogen dragen (dit is echt te absurt voor woorden!!) dus zit ik ruim binnen de regel, maar toch denk ik dat ze het niet altijd makkelijk heeft met mijn gewicht op haar rug (helaas).

Ik heb een eetstoornis (gehad) en ben daarom in 5 jaar tijd zo'n 40 kilo aangekomen, maar ik vind het heerlijk om bij de paarden te zijn, dat zijn de afgelopen 1,5 jaar voor mij de momenten dat ik niet aan eten denk en me rust gaf.
Het paardrijden gaf me een mogelijkheid om te bewegen, ik weet dat er ook andere sporten zijn (ik sport daarnaast ook 2x per week in de sportschool) maar daar vind ik niets aan.
Momenteel weeg ik dus 111 kilo en val ik (heeeeel langzaam) nog steeds af.

Ik ben alleen bang met de weegmomenten op maneges dat er meer meiden met eetstoornissen komen, zeker met zulk soort (crash) dieten waarvan ik er net een langs zag komen.
Meiden ga aub niet idioot dieten omdat je een paar kilo te veel weeg maar ga naar een goede dietiste (ook al zijn die ook moeilijk te vinden).
Voor vragen omtrend eetstoornis staat mijn pb-box altijd open!!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 14:16

Het blijft altijd lastig om te kiezen of je gaat voor iets wat voor jou belangrijk is of wat gezond is voor het paard. Ook bij bv paardrijden voor gehandicapten is het niet altijd even 'comfortabel' voor het paard, maar ik kan me wel voorstellen dat een ander belang daarbij voor gaat.

Uiteindelijk moet ieder voor zich bedenken of zijn eigen keuze om wel of niet te rijden verantwoord is, als het om een eigen paard gaat. Op een manege zal de manege-eigenaar dat moeten doen voor z'n paarden.

saffiralove1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 15:33

spatter schreef:
ik vind het belagelijk !

zo kun je toch niet met mensen omgaan, echt schandalig :(

een ruiter van 70 kilo die stuitert op een paardenrug is veel erger als een ruiter van 85 kilo die keurig meezit

Ik vind inderdaad dat het zo is, maar anders zou je nog gewoon even kunnen praten met de eigenaar, praten helpt!!

donna0546

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 20:19

wat raar ? doen ze bij ons op de manege niet , maar misschien kun je met de eigenaar praten dat het komt door de kerst enso.. en dat je na de tijd gewoon gaat afvallen ?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 00:42

Matheno schreef:
Matheno schreef:

Een groot en gezond paard zou ook 150/160 kilo moeten kunnen dragen, ik weet niet hoeveel kilo de meid is die jij beschrijft, alleen boven dit gewicht lijkt ze me niet eens in staat om gewoon te lopen, laat staan op een paard te klimmen en te rijden.

Wij hadden altijd een dame op stal met haar paard van 1.75, zijzelf was ruim 130 kilo en toch reed ze altijd heel fijn met hem. Paard liep ook heel los en soepel en uiteindelijk zijn ze nog aardig hoog in de dressuur gekomen ook.
Natuurlijk was het totaalplaatje niet al te mooi om te zien, men ziet liever een mooie slanke dame te paard, maar het kon dus wel..

Zijn de benen en rug van het paard ook al eens gecontrolleerd dmv röntgen (?), vaak zijn die naar de ***** als ze gereden worden door zware ruiters.

Charmaiineee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 04:42

Ik vraag mij nog steeds af hoe het met TS is afgelopen... :)

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 08:27

Wat apart!
Maar ik vind het een goede zaak :)
En ik denk niet dat dit eetstoornissen aanwakkerd.
Het staat op de site, je weet het als je er gaat rijden, dus wat is het probleem?
Ouders mogen erbij zijn en juist voor de kids en jongeren is het goed!
Er zijn steeds meer kinderen met overgewicht.
Je kiest zelf en/of je ouders ervoor om daar te gaan rijden :)

Zelf ben ik sinds mijn 11e maar 7-10kg aangekomen, maar wel 25cm gegroeid.
Ik weeg al zo een 6-7 jaar 45-47kg.
Ik stap ook liever niet op hele grote paarden omdat ik zo licht ben, vind het niet meer dan logisch dat je te zwaar kan zijn voor bepaalde ponies en paarden.
Waar ik heb leren rijden waren ook 2 grotere ponies met een lager max gewicht en werd er ook gekeken naar de combinatie kind+pony en volwassene+paard :)

Ik zou juist wel bij deze manege willen rijden!
Hart voor de dieren! :D

Ik ben wel benieuwd hoe t met TS is.afgelopen :)
Maar uhm..je rijdt er al 14jaar...en nu kom je ermee?
Dit weet je dan toch al heel lang ;)

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 13:54

Echt jammer dat de TS totaal niet meer reageert nu

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 14:16

Volgens mij is alles wel vermeld in t topic zelf.
Welke updates zouden er nog moeten volgen?

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 17:03

Misschien heb ik er over heen gelezen, maar ik ben wel benieuwd naar het laatste weegmoment van de TS en de eventuele gevolgen.....

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 17:04

Ruiter zat idd iets boven gewicht maar gezien rijstijl waren er geen consequenties aan verbonden.