arno8 schreef:Ik begreep uit het boek van Kassai (hij is echter niet altijd even goed gedocumenteerd) dat de hunnen ook van de hit & run waren. Na het op de vijand in een rechte lijn afgalopperen draaiden ze om, namen al naar achteren schietend afstand om vervolgens een nieuwe aanval uit te voeren. Door de snelheid van het paard bij de snelheid van de boog op te tellen zouden ze zelfs een groter bereik hebben dan de vijandelijke boogschutters die stil stonden op de grond.
De mongolen heb ik me nog niet zo mee bezig gehouden, maar het lijkt mij dat alle 'ruiterboogvolken' deze tactiek aanvankelijk toepasten omdat het eigenlijk een logische is (zelfs in moderne computerspelletjes kom je daar al snel achter). Ik denk dat hun legers later door het overwinnen van anderen groter en diverser werden, waardoor de tactieken ook veranderden. Het is denk ik ook onmogelijk te zeggen wat nou 'de beste' tactiek is. Een mameluk kan misschien 10 mongolen aan (ik zeg maar wat), maar misschien duurt het 20 jaar om 1 mameluk op te leiden en 1 jaar om 20 mongolen op te leiden.
De hunnen en mongolen veroverden. Zowel gebied als de steden in dat gebied. Hielden dat ook onder hun leiderschap. Dat gaat niet met hit & run

Alleen het moment van tevoren zit ik ontzettend te zenuwpezen. Begin ik mezelf af te vragen of ik het paard wel bij me kan houden totdat we mogen, of dat de rest zn paard wel kan houden zodat het niet mis gaat. En dat vind ik behoorlijk stom van mezelf!
)