Gebruiken jullie rijhandschoenen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Draag je handschoenen?

Ja, altijd.
382 (61%)
Soms.
137 (22%)
Nooit.
99 (16%)

Totaal aantal stemmen: 618

Yvettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 18:55

Ja meestal wel. Sowieso het paardje wat ik het meeste rijd, heeft nogal ruwe springteugels aan haar hoofdstel zitten en daar krijg je nogal snel blaren van, een keer had ik me handen ongeveer open liggen terwijl ik echt niet raar met me handen had gedaan.
Maar als ik gewone zachte dressuur teugels gebruik, maakt me het niet veel uit of ik met of zonder handschoentjes rijd.

Francinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 19:40

In de winter draag ik ze eigenlijk altijd, en in de zomer soms, als het niet te warm is ;) .

abefidosam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 20:21

PalominoX schreef:
Ja ligt er aan of de pony/paard aan de teugels trekt /3

heb ik ook ik rijd een paard die trekt soms de teugels door mn vngers dus vind ik fijner met handschentjes de anderen weer zonder de ene is heel evoelig in zn mond en zou dus ook nooit trekken en de andere rijd ik gewoon voor de beweging en heb ik de teugels ook nooit vast hij doet zn rondje wel ;)

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 20:22

Ikke meestal wel. Bij het dressuren en springen dan. Want anders krijg ik blaren. Maar als ik naar mijn familie in Amerika ga dan rij ik western en dan rij ik er nooit mee.

Neok_Grijsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 21:00

Soms wel, bij bijvoorbeeld zelfgemaakte touwteugels die ik heb want die snijden nog wel.
Ik doe het ook bij paarden die heel erg tegenhangen of die moeilijk te sturen zijn want ik heb geen zin in blaren.
In de winter gebruik ik winterhandschoenen en verder is het eigenlijk je eigen keus of je dat fijn vidt.

Susan01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 21:18

Ik heb ze altijd aan, anders krijg ik vreselijke open blaren op mijn handen. Maar dat komt mede omdat ik met springteugels rijd en meestal op sterke paarden rijd.

michelle___

Re: Gebruiken jullie rijhandschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 21:25

Ben van mijn geloof afgestapt, van het met handschoenen rijden. :j
Heb nieuwe teugels aangeschaft, en heb ze uitgeprobeerd zonder handschoenen. Kreeg wat ruwe handen erdoor, maar geen pijn. :) Erg tevreden mee.

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 00:38

Ik draag altijd handschoen. Zomer- en winteruitvoering van MacWet. Dun maar wel warm in de winter, zomers geen zweethanden. Ik draag ze niet vanwege blaarvorming, gebruik "gewone" leren teugels, maar ik mis het gevoel in mijn handen. Het gebeurde dus wel dat tijdens het rijden de teugels uit mijn handen glipten. Met de handschoenen van MacWet geen problemen meer. Ook als de teugels glad zijn door regen heb ik ze altijd in mijn handen.

NB: geen gevoel komt door nekhernia's; afgeklemde zenuw dus zeer sterk verminderde handfunctie.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 08:40

Neok_Grijsje schreef:
Ik doe het ook bij paarden die heel erg tegenhangen of die moeilijk te sturen zijn want ik heb geen zin in blaren.
.

In dit geval dus blaren omdat je zoveel kracht op de teugels moet zetten omdat de paarden tegenhangen of slecht te sturen heeft?
Hoe zou dat nu in de gevoelige paardenmond voelen, als jij er al blaren van op je veel minder gevoelige handen krijgt?

Ik pik je even eruit, maar ik heb hier heel veel reacties gelezen van mensen die als reden voor handschoenen opgeven dat het paard sterk is/hangt op de teugels/moeilijk te sturen is/Teugels uit de handen trekt...

Paard kan geen mondschoen dragen he? Vraagt niemand van de mensen in deze reacties zich dan ooit af wat het paard voelt, als ze er zelf zo'n pijn van in de handen krijgen?

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 09:24

Ik heb ze eigenlijk altijd al standaard handschoenen aan met rijden, ik had een bak vol met allemaal soorten en maten handschoenen.
voor de winter met fleece gevoerd aan de binnenkant :9 maar de laatste tijd ´vergeet´ ik het steeds.
Ik vind het wel fijn, sommige paarden zorgen dat ik blaren op me handen krijgt en daar zit ik niet op te wachten.

wouterfl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 10:05

Ik rij eigenlijk altijd met handschoenen. Op de 1 of andere manier vind ik het gewoon stukken fijner

xsuzannexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 10:07

ik rij altijd met
laatst reed ik 1 x zonder en had gelijk 2 grote blaren
dus ik rij nooit meer zonder.

BanjerLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 17:13

Ik heb er geen aan, omdat als ik dan een keer zonder moet rijden, ik gelijk blaren heb. En ik wil mijn handschoentjes nog wel eens makkelijk vergeten... :P Rijd eigenlijk alleen met handschoentjes tijdens dressuurwedstrijden omdat dat moet volgens de jury die ik tot nu toe gehad heb bij ons op de manege (kreeg zonder lager cijfer voor verzorging ;) ).

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-11 17:18

Alleen met wedstrijd en in de winter als het behoorlijk hard vriest :)
Ik vind het fijner zonder en ik heb nooit last gehad van blaren of ander ongemak. Het enige is een klein eeltplekje bij mijn ringvinger, daar zit precies zo'n stopje van mijn springteugel, heeft dus niets met trekken te maken.

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 01:27

rij sinds enige tijd, na een paar blaren, ook met handschoenen. Met warm weer als ik zweethanden heb vind ik t ook fijner om mn teugels vast te blijven houden...

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:44

X
Laatst bijgewerkt door xNK op 12-02-23 12:54, in het totaal 2 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 16:08

Jep, ik heb altijd handschoenen aan, krijg al blaren als ik een longe touw losjes in de hand heb dus :+
Heb gevoelige huid op mijn handen om een of andere reden (ook als ik niet rijd heel snel kloven enz)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 28-08-11 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

_Belle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 16:10

Niet altijd maar wel heel vaak anders krijg ik heel snel blaren.

SHARONxSTAR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 16:17

meestal als ik koude handen heb haha. :o

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 16:22

Ik rij altijd met handschoentjes. Heb snel kapotte en zere handen.

Wieze

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 17:10

Ik gebruik ze eigenlijk altijd, vind ik veel fijner gewoon

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 19:28

Ik rijd altijd met handschoenen, Anders heb ik altijd een dikke blaar tussen mijn vingers zitten :o
Heb dan ook meer grip, de teugels glijden dan niet meer uit mijn handen bij Zweet handen.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 22:07

Sinds operatie reed ik altijd zonder. Tot m'n fijne handschoentjes een keer niet droog waren na een flinke regenbui. Heb toen zonder handschoenen gereden met springteugels. Het enige nadeel wat ik toen ondervond was dat m'n handen zo vies werden van het opspattende zand tijdens m'n buitenrit.

Toch blijf ik altijd met handschoenen rijden. Waarom? omdat ik 1 hand niet goed tot een vuist kan maken en bang ben dat ik m'n ene teugel beter vast hou dan de andere dus ongelijk druk (onbewust) geef. Met handschoenen is de druk voor mij veel gelijker omdat ik niet meer moeite hoef te doen om teugels vast te houden.

kim_hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 00:05

ik rijd altijd met handschoenen!
heb de BR Jos Lansink, lekker soepel, en ook niet zo dik.
Voor training heb ik bruine en voor wedstrijd dezelfde in het wit :)
Ook ik krijg blaren bij mn ringvinger, zelfs met een aardige losse teugel..

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 00:15

Ik vind het nodig dat je ook leert met handschoenen rijden maar eigenlijk zouden mensen minder met handschoenen moeten rijde. Je moet naar mijn mening exact kunnen voelen hoeveel gewicht je in je hand hebt en met handschoenen gaat dat niet.