Zonder cap???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rijd jij met cap?

Ja ,altijd!
1645 (61%)
Nee, Nooit!
202 (7%)
Ja , maar niet altijd
605 (22%)
Nee, maar soms wel
227 (8%)

Totaal aantal stemmen: 2679

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 11:29

Het heeft niet zo zeer met de veiligheid op straat te maken, ik vind dat het te allen tijde moet, dus ook in de bak! Ik weet niet wat je verder bedoelt met idiote regeltjes voor de paardensport?

nobody05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 11:31

Maar met een cap kan het ook fout gaan? en zag hier al eerder een reactie dat het mis ging en bij mij ook al eens een keertje dus?

Merel_xx

Re: Zonder cap???

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 11:34

mijn cap is een keer door midden gebroken

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 11:36

Merel_xx schreef:
jij hebt het over een brommer waar je zelf bepaalt met of zonder helm.
volgends mij bepaal je ook zelf waar je brommer heen gaat.
een brommer schrik niet ineens en gaat er vandoor of gaat stijgeren.
ik vind persoonlijk dat je een paard en een brommer niet kan vergelijken

Met een brommer bepaal je 99% van de tijd waar je heen gaat want anders waren er niet zoveel ongelukken mee, en met mijn paard bepaal ik ook 99% van de tijd waar ik heen ga. ;)
Daarbij helpt lezen: IK was niet degene die ze begon te vergelijken, ik ben er enkel op ingegaan omdat de vergelijking van Nadir mank liep.

nadir: verplicht chippen enz bv. ;)

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 11:38

Ayasha schreef:
IK was niet degene die ze begon te vergelijken, ik ben er enkel op ingegaan omdat de vergelijking van Nadir mank liep.

Dat zie je een beetje verkeerd. :)

In de wet staat dat je als motorrijder een helm moet dragen ivm veiligheid.
In de wet staat dat je als autobestuurder een gordel moet dragen ivm veiligheid.

Dat is de reden dat ik vind dat men ook in de wet mag opnemen dat je als ruiter een cap moet dragen. In verband met veiligheid.

Ik heb niets gezegd over snelheid of een andere vergelijking gemaakt, ik heb het puur over veiligheid.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 11:39

Dan vind je toch dat die 3 op dezelfde manier behandeld mogen worden?

Artoflosing

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 11:39

Soms.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 11:40

Ayasha schreef:

Als het om het stukje veiligheid gaat wel ja.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 11:42

Dus dan vergelijk je ze toch op dat gebied? :?

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 11:44

Op het gebied van veiligheid vergelijk ik ze ja, dat heb ik al een paar keer gezegd, zie o.a. mijn post van 5 min. geleden. Ik weet niet wat je nou precies niet snapt, maar ik stop met deze discussie. :)

gonnyvdz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 11:45

ik ben het er mee oneens dat je geen foto's meer zou mogen plaatsen als je een keer geen cap op hebt!
en zowiso met een fiets kan je ook pijnlijk vallen moeten we dan daar ook maar een cap/fietshelm op ?

ik rij zelf meestal met cap maar bijvoorbeeld met uitstappen en vertrouwen is hoog dan mag de cap wel af van mezelf ;)
en ik rij ook nooit alleen men zus of vriendinne zijn der ook altijd wel bij!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 11:47

Nadir schreef:
Op het gebied van veiligheid vergelijk ik ze ja, dat heb ik al een paar keer gezegd, zie o.a. mijn post van 5 min. geleden. Ik weet niet wat je nou precies niet snapt, maar ik stop met deze discussie. :)

Ik snap vooral niet waarom je tegen me in gaat als dat niet nodig is. Maar goed, zinloos inderdaad.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 11:49

Nadir schreef:
Ayasha schreef:

Als het om het stukje veiligheid gaat wel ja.

Dan ook maar lopend een helm op.
Ook dan kan je vallen op je hoofd. Zeker oudere mensen vallen vaker op hun hoofd tijden het lopen...

Vind het vervelend als iemand wil dat een cap dragen verplicht wordt. Prima als je zelf kiest voor een cap, maar laat een ander zelf de keuze maken.
Zeker omdat de andere letstels ivm paarden en paardrijden wsl meer voorkomen dan hoofdletsel.
Met paarden omgaan is nu eenmaal risicovol, al bleken er meer blessures bij voetballers voor te komen :x

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 11:57

superwoman schreef:
Dan ook maar lopend een helm op.
Ook dan kan je vallen op je hoofd. Zeker oudere mensen vallen vaker op hun hoofd tijden het lopen...

Vind het vervelend als iemand wil dat een cap dragen verplicht wordt. Prima als je zelf kiest voor een cap, maar laat een ander zelf de keuze maken.
Zeker omdat de andere letstels ivm paarden en paardrijden wsl meer voorkomen dan hoofdletsel.
Met paarden omgaan is nu eenmaal risicovol, al bleken er meer blessures bij voetballers voor te komen :x

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Wat mij betreft moet cap eigen keuze blijven. En ik ben toch iemand die altijd met cap rijd. :+

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 12:23

Paardrijden kun je niet vergelijken met lopen, als je bij gewoon lopen valt, valt een normaal mens niet op zijn hoofd. En (oude) mensen breken eerder een arm, been of heup dan een hoofd, maar hoe dan ook: de wandelaars zonder cap zullen toe moeten geven dat stoeptegels zelden geneigd zijn je op de grond te gooien, ervandoor te gaan, te schrikken, te trappen, met elkaar te vechten terwijl je ertussen staat enz... Bij paardrijden komt dat toch wel wat vaker voor...

Overigens, er zijn oude tekeningen waarop kleine kinderen staan afgebeeld met een zgn valhoed. In die tijd (17e eeuw) waren de neurochirurgen nog niet uitgevonden, of in ieder geval was een hersenoperatie slecht te overleven, De valhoed was een lomp onhandig ding, waarschijnlijk is het ding mede daardoor in onbruik geraakt. :D

Wat het risico op nekbreken betreft: bij een goed passende cap hoort de nek vrij te zijn, dat kan per model verschillen, maar er is behoorlijk wat keuze, dat moet toch lukken, lijkt me. Verder heb ik het idee dat een zwakke, korte klep daarbij ook de veiligheid verhoogd, zodat je hoofd niet geblokkeerd wordt terwijl je een koprol maakt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 12:25

als je normaal rijd val je ook niet (normaal) het zijn net de abnormale omstandigheden die het gevaarlijk maken. :D
Een paard dat trapt, bijt, vecht naar/met baas noem ik geen normaal gedrag.

Ewan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 12:42

Ik rijd altijd met cap! stel je valt van je paard en valt met je hoofd op de bakrand... kan hard aankomen... En als je voorover van je paard valt en hij loopt over je heen, dan is in ieder geval je hoofd beschermt...

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 12:50

riekie15 schreef:
Maar met een cap kan het ook fout gaan? en zag hier al eerder een reactie dat het mis ging en bij mij ook al eens een keertje dus?

Dus?

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 12:52

Als ik echt ga rijden heb ik altijd een cap op. Soms alleen even wat stappen in de bak, dan wil ik hem in de warme zomer nog wel eens laten liggen. Maar dat ligt ook compleet aan het paard, er is eigenlijk maar één paard die ik daarvoor genoeg vertrouw.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 12:55

ligd er bij mij aan, als ik naar buiten ga heb ik wel altijd een cap op (tenzei ik een stukje uitstap kan het nog wel eens gebeuren) op een nieuw/andermans paard doe ik ook meestal een cap op.
in de bak op een verzorg paard soms niet. als ik zonderzadel ga ook niet :P

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 12:58

Heino schreef:
riekie15 schreef:

Dus?

dus een cap is geen wonder middel en uiteindelijk blijft de beste manier om ongelukken te voorkomen opletten en niet een kunststof helmpje verplichten. :)
Als je dan iets voor veiligheid wil doen moet je een motor-helm verplicht maken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 13:26

Ayasha schreef:
Als je dan iets voor veiligheid wil doen moet je een motor-helm verplicht maken.

ook niet veilig ivm het zicht en het gewicht van de helm waardoor je nek ook meer risico loopt.
Motorhelm is bewust gemaakt op ongelukken in het verkeer, waarbij de motorrijder veel kans heeft om als eerst op zijn hoofd te landen. blokkering aan de voorkant zorgt voor een lancering waarbij je met je hoofd naar voren van de motor af vliegt. Bij het glijden met de motor is de kans ook groot dat je door de klap met je hoofd op het asvalt komt.
Bij het paardrijden zijn er verschillende manieen om ten val te komen. Zelf ga ik tot dusver voornamelijk met het hoofd eerst, maar via een koprol in de lucht op mijn kont of zij terecht kom.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 13:29

Lichter maken lijkt me niet zo'n groot probleem met de hedendaagse materialen en lijkt me dat je in het verkeer minstens evenveel zicht moet hebben als bij paardrijden dus.. :)

Dan maak je de helm zo dat je hals ook ondersteund wordt (of we gaan gewoon met zn allen weer in harnas rijden O:) )

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 13:34

Ik rij altijd met cap, maar het is bij onze manege dan ook verplicht om met cap te rijden. De enige reden waarom ik zonder cap zou rijden, is als we foto's zouden maken. Dan nog moet je bij ons op stal met cap rijden, maar in bijzondere gevallen (zoals mijn laatste buitenritje met m'n oude pony, zonder zadel en hoofdstel) knijpen ze een oogje toe.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 13:43

Ik stelde de vraag niet aan jou, Ayasha.
Overigens lijkt het me logisch dat een cap geen ongelukken kan voorkomen :) Maar het kan wel hersenletsel en fatale ongelukken helpen voorkomen.