Ook ik kan ervan meepraten. Bij mij begon het twee jaar geleden, en nu heb ik mijn angst eindelijk kunnen overwinnen.
Ik kroop iedere keer vol angst op een paard, heb er soms aan gedacht om er gewoon met te stoppen, maar dit kon ik niet, ik doe het veel te graag. Ik was bang van andere paarden in mijn les, bang voor wind, bang voor regen, bang voor een 'vliegending' die in de stallen ging naast de piste.. Doordat ik zelf steeds gespannen was, reageerde het paard daar natuurlijk ook sterk op, waardoor iedere les een ramp was, geen stap kwamen we vooruit. Zo heb ik geprobeerd met verschillende paarden, iedere keer lukte het na een tijd beter, maar iedere keer gebeurde er dan ook wel iets waardoor ik terug van nul kon beginnen. Hopeloos werd ik ervan! Uiteindelijk ben ik in oktober vorig jaar een ander paard gaan rijden, een paard met behoorlijk wat bloed, wat eigenlijk zeer onlogisch leek aangezien ik zo een schrik had, maar daarin zag ik dan net ook de uitdaging. We gingen samen aan de slag en het begon te lukken, maar tijdens de koude winter is het terug verkeerd gegaan, door de koude stond ze steeds redelijk fris, waardoor ik me opspande, waarna zij daar natuurlijk terug op reageerde, en zo ben ik vaak huilend afgestapt. Vroeger was ik nooit bang naast een paard, maar van haar werd ik bang, ik durfde zelf geen paard meer naar de weide te brengen! Ik nam enkele privélessen waarin ik vooral gewoon in stap figuren moest rijden, terwijl ik rustig sprak met mijn instructeur, hierdoor werd ik zelf ook rustiger, maar eens ik terug wou deelnemen aan de groepslessen waren we terug bij af. Een maand of 3 terug raadde mijn instructeur me aan om te proberen met een ander paard, wat ik dan ook gedaan heb want ik voelde dat we toch niet vooruit konden komen. In het begin dat ik met dit paard reed was het allemaal heel plezierig, ik zat op een rustig beest, niet meer op een paard die soms precies op ontploffen stond, maar na enkele lessen vond ik dit echt niet meer leuk, ik was niet meer bang, maar ik kwam er gewoon gefrustreerd van. Toen heb ik besloten om terug te proberen met het paard waar ik voorheen met reed, maar niemand geloofde in ons, iedereen zei dat het toch niet zou lukken, omdat ik mijn vertrouwen zeker kwijt was in haar. Ik wist dat het moeilijk zou zijn, maar ik wou bewijzen dat ik het echt wou, dat ik er nog in geloofde, ik wou hen tonen dat ze verkeerd waren. Dit heb ik dan ook gedaan, en nu rijd ik al een maand en een half terug met haar, en het gaat eigenlijk beter dan voorheen.

Hierdoor weet ik nu, dat het soms echt helpt als je het gevoel hebt dat je jezelf moet bewijzen, dit was bij mij het geval en daardoor kwam er meer 'vechtlust'. Als ik nu wind, regen, .. hoor, wordt ik terug angstig maar maak dan direct een klik, ik zeg tegen mezelf dat de angst niet nodig is, want het paard zelf reageert er niet heftig op bij anderen. Ook probeer ik meer op mijn houding te letten, zodat ik mooi naar achter blijf zitten, want door de angst destijds viel ik serieus naar voor, waar ik dus nu nog moet aan werken. Bij mij is alles dus terug in orde aan het komen, doordat ik zelf voortdurend een mentale klik maak. Is echt niet makkelijk soms, maar het werkt wel .. Gewoon doorrijden, zelfzeker proberen te zijn tegenover je paard en doorzetten .. Na enkele lessen zo te hebben gereden, zag ik in dat het allemaal zo erg niet meer is, en nu gaat het wel goed.

Sorry voor het lange verhaal!