Afgedankte paarden.....wat doe je ermee

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 15:07

Ik kan mijn gekochte (dus niet gratis) tweede pony echt niet anders noemen als afdankertje...
Maar ze heeft door ons wel een nieuw leventje gekregen en dat wordt in dankbaarheid aanvaardt door haar.
We waren bang voor aanpassingsproblemen na 12 jaar 1 vaste stek gehad te hebben, maar dit dametje heeft ons bijzonder verrast met haar coole koppie en braaf gedrag. Hilarisch moment na 3 dagen: pony's uit de bak, Tom loopt weer eens niet gelijk zijn stal in, madam wel en staat triomfantelijk in de open deur te wachten, zo van: kijk eens, ik snap het allemaal al... :D
Al onze harten zijn allang gestolen door dit afdankertje.

Ik probeer dus te zeggen dat de een zijn/haar afdankertje een ander nog veel plezier kan geven. *D

Wat ik wel minder vind, is dat er vaak een achterlijk hoge prijs wordt gevraagd voor dit soort paardjes.
Waar ben je dan in godsnaam mee bezig?!?
Breng dan je afdankertje naar de slacht...

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 15:20

Princesst schreef:
Ik lees dit topic met een extreem gevoel van schuld.
Ik zit nu met een afgekeurd paard. Een gevalletje van verborgen gebreken, voor vragen mag je altijd pb-en maar ik zet het hier even niet neer.
Ik weet sinds gister na een half jaar van bloed zweet en tranen en continu dierenartsen over de vloer.

En eigenlijk.. kan ik het niet aanzien. Ze staat daar maar, de mag niets meer, geen pijn maar na zoveel pure tegenspoed voelt het verkeerd.
Ik weet niet of ik haar houd, of naar een fijn ander plekje doe. De financiële kant van bijvoorbeeld een paardenrusthuis ben ik bereid te betalen, echter elke dag er naar toe om haar zo te zien staan, nee.
(overigens heeft ze geen pijn, ze wil alleen graag aan het werk en mag het niet)

Ik typ dit bericht in de hoop er niet volledig op afgebrand te worden aangezien ik het met tranen in mijn ogen typ.
Echter vond ik dat er ook de gedachtengang van het 'misschien weg doen' uitgelicht mocht worden.

Heb een beetje hetzelfde met mijn paard. Ik wil haar echt niet verkopen, puur omdat ik dan niet weet wat er met haar gaat gebeuren. Ik doe haar ook niet meer naar een rusthuis, ze heeft daar al een keer gestaan om te herstellen van een blessure. Daar kan ze ook niet aan het werk en mijn ervaring is dat ze het fijner vind als ik nog dagelijks kom poetsen ed, als wanneer ik haar 1 keer in de zoveel tijd daar kom opzoeken. Dus ze blijft gewoon op de pensionstal , ik ga er dagelijks naar toe en het went wel een beetje, voor ons allebei. Ze staat overdag op de wei en 's avonds kom ik poetsen, soms gaat ze lekker onder het solarium en als het lekker weer wordt gaan we weer buiten wandelen etc.
Ik mis echt wel eens een rijpaard, maar de hond bijvoorbeeld doe je ook niet weg als er iets aan mankeerd. Ben zo gek met mn beessie, de gedachte alleen al dat ze ergens terechtkomt waar ze niet goed voor haar zijn...

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 16:19

Ik begrijp jullie helemaal.
Het is ook niet zo zwart/wit als sommige mensen denken.
Wij zochten een gezelschapspaardje en werden bedolven door andermans 'leed'...
Iedereen heeft dan een verhaal achter de 'aanbieding', sommige waren echt hartbrekend. Helaas hadden wij maar 1 stal beschikbaar...
Anderen waren/zijn nog steeds op (teveel) geld uit.

Wat ons dus het meest steekt is dat laatste.
Kopen okay, maar als je de beperkingen weet van je eigen paardje of jezelf, waarom dan zo'n achterlijk hoog prijskaartje?!?
Wij hier willen en kunnen dit niet begrijpen.
Het gaat toch om het welzijn van het paardje? Niet om jouw portemonnee of om er nog een slaatje uit te slaan ?!?

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 18:46

die prijs kan ik deels wel verklaren. Op goedkope gratis paarden komen allerlei idioten op af :). Die voor een habbekrats een paard willen die er mooi uitziet ;). Voor een bepaald bedrag weet je zeker dat de interesse serieus is en de bedoeling goed. Wanneer ik dat weet, is de prijs voor mij hartstikke bespreekbaar :)

pinuts

Re: Afgedankte paarden.....wat doe je ermee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 18:54

ik lees hier veel van: je hebt het dier gekocht dus je moet er voor zorgen.. Een paard is overigens geen hond of kat, het is een heel duur beest, en als je in een financiele crisis komt kan het zijn dan je je paard wel MOET afstaan, is heel sneu, maar niets aan te doen.. en het maakt het nog zieliger als het paardje al oud is en niet meer bereden kan worden

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 20:05

randie schreef:
die prijs kan ik deels wel verklaren. Op goedkope gratis paarden komen allerlei idioten op af :). Die voor een habbekrats een paard willen die er mooi uitziet ;). Voor een bepaald bedrag weet je zeker dat de interesse serieus is en de bedoeling goed. Wanneer ik dat weet, is de prijs voor mij hartstikke bespreekbaar :)

Bij een gratis paard ben jij de eigenaar niet! ;)
Dat heb ik dus willen voorkomen.
Mag ik mooi een paardje 'oplappen' , wordt het later weggehaald voor andere doelen. Met andere woorden: bedankt en dag! :evaw:
De paardenwereld is hard en niemand is te vertrouwen.
Mensen gaan over lijken. En kijken vooral naar hun portemonnee.
OOK met afdankertjes.
SCHANDALIG!!!! :(

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 20:10

in dat soort gevallen is het inderdaad helemaal niet netjes! Heel de paardensport draait het om de centen..helaas

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 21:53

MarvanTom schreef:

Dat hoeft niet. Ik heb hier een paard staan wat met haar 24e bij ons is gekomen voor pensioen. De eigenaar wilde er eerst geld voor hebben, maar daar bedankte ik voor. Ik vond het al heel netjes dat het dier hier haar laatste jaren mag slijten, daar ga ik niet voor betalen. Maar ik ben gewoon eigenaar hoor.

prinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 19:10

Als je paard ergens anders een super leventje heeft waar die van zn oude dag kan genieten is dat alleen maar beter voor hem/haar.
Zelf zou ik er wel moeite mee hebben maar uiteindelijk toch kiezen voor wat het beste is voor het paard. Als dat bij iemand anders in een weiland is i.p.v. bij mij op een pensionstal dan kies is daar voor...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 23:17

En dat vind je op dit moment niet vervelend voor je paard dan , dat die niet op een weiland mag staan....?

Ik snap dat nooit zo , bij een gezond paard gelden toch echt dezelfde behoeftes...alleen de behoeftes van de eigenaar veranderen.

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 09:20

Diablo schreef:
MarvanTom schreef:

Dat hoeft niet. Ik heb hier een paard staan wat met haar 24e bij ons is gekomen voor pensioen. De eigenaar wilde er eerst geld voor hebben, maar daar bedankte ik voor. Ik vond het al heel netjes dat het dier hier haar laatste jaren mag slijten, daar ga ik niet voor betalen. Maar ik ben gewoon eigenaar hoor.

Zelvde geld voor mijn pony.
Ik heb haar altijd verzorgt maar toen de oude eigenaars gingen verhuizen heb ik haar gekregen... Ze was toen al 24 ofzo...

Hippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 01:04

Mijn paard heb ik op rust staan op de privestal waar ik al stond.
Het is idd veel geld elke maand voor een paard waar je niets meer mee kan. Hij heeft luchtweg problemen. De stal waar hij nu staat, is super. Hij gaat in de winter hele dagen de paddock in en in de zomer de wei.
Hij is pas 15.
Ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om hem weg te doen. Want waarom zou ik iemand opzadelen met zijn luchtweg problemen? En buiten dat, het is voor het paard ook niet eerlijk om aan het werk te moeten bij vreemden terwijl hij het benauwd krijgt van het werken. Dan dus maar zo. Voorlopig. Want die 310 euro per maand, hakt er wel in. Zeker in deze tijden. Ik moet er niet aan denken als ik het niet meer kan betalen. De enige optie zou dan zijn, in laten slapen.
Ik herken hier heel veel

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 22:58

Hippie schreef:
Mijn paard heb ik op rust staan op de privestal waar ik al stond.
Het is idd veel geld elke maand voor een paard waar je niets meer mee kan. Hij heeft luchtweg problemen. De stal waar hij nu staat, is super. Hij gaat in de winter hele dagen de paddock in en in de zomer de wei.
Hij is pas 15.
Ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om hem weg te doen. Want waarom zou ik iemand opzadelen met zijn luchtweg problemen? En buiten dat, het is voor het paard ook niet eerlijk om aan het werk te moeten bij vreemden terwijl hij het benauwd krijgt van het werken. Dan dus maar zo. Voorlopig. Want die 310 euro per maand, hakt er wel in. Zeker in deze tijden. Ik moet er niet aan denken als ik het niet meer kan betalen. De enige optie zou dan zijn, in laten slapen.Ik herken hier heel veel

Je kunt best nog een goedkopere pensionstal zoeken voor je denkt aan inslapen!

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 10:20

ik heb een haflingermerrie en die blijft tot dat ze dood gaat en ik krijg straks een paard en daar mee wil ik de wedstrijdsport in maar als dat niet lukt ga ik hem niet houden en verkoop ik hem maar dan wil ik wel zeker weten dat ie een goed thuis krijgt

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 14:23

Ik wil niet het risico lopen dat mijn paard terecht komt bij iemand die verkeerde bedoelingen heeft evenmin wil ik het paard blijven onderhouden. Want dat zou voor mij betekenen dat ik geen nieuw rijpaard zou kunnen aanschaffen. Stel dat mijn paard 30 wordt dan zou ik pas op mijn 45e een nieuw paard kunnen aanschaffen. Ik denk daarom dat ik het paard met veel verdriet zou laten inslapen.
Ik heb overigens veel respect voor de mensen die kosten noch moeiten sparen om het paard een goede oude dag te bezorgen.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 16:52

Als wij het geld en ruimte hadden was mijn paard ook zeker tot zijn einde bij mij gebleven. Maar than again die van mij is pas 11 jaar oud, niet geschikt voor de sport dan zou ik zelf nog minstens 14 jaar voor een paard moeten betalen waarmee ik niet kan doen wat ik leuk vind en waar mijn hart ligt. Dan ben ik niet gelukkig, en uiteindelijk mijn paard ook niet. Want hier kan hij maar halve dagen naar buiten in het padock en hebben we geen weidegang.

Ik heb nu een meisje gevonden van 15 jaar, die aan het bos woont tig hectare land thuis heeft. Een andere pony voor gezelschap en een uitloop stal. Ik heb hem dus ook verkocht voor een laag bedrag aan deze familie. Hij wordt overladen daar met knuffels van 3 meiden en heeft verder een hemel op aarde met zoveel land tot zijn beschikking..

Voor mezelf vind ik het verschrikkelijk, ben op het moment ook echt helemaal niks waard. Maar ik heb het JUIST gedaan uit belang voor mijn paard.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 17:44

randie schreef:
Als wij het geld en ruimte hadden was mijn paard ook zeker tot zijn einde bij mij gebleven. Maar than again die van mij is pas 11 jaar oud, niet geschikt voor de sport dan zou ik zelf nog minstens 14 jaar voor een paard moeten betalen waarmee ik niet kan doen wat ik leuk vind en waar mijn hart ligt. Dan ben ik niet gelukkig, en uiteindelijk mijn paard ook niet. Want hier kan hij maar halve dagen naar buiten in het padock en hebben we geen weidegang.

Ik heb nu een meisje gevonden van 15 jaar, die aan het bos woont tig hectare land thuis heeft. Een andere pony voor gezelschap en een uitloop stal. Ik heb hem dus ook verkocht voor een laag bedrag aan deze familie. Hij wordt overladen daar met knuffels van 3 meiden en heeft verder een hemel op aarde met zoveel land tot zijn beschikking..

Voor mezelf vind ik het verschrikkelijk, ben op het moment ook echt helemaal niks waard. Maar ik heb het JUIST gedaan uit belang voor mijn paard.

Ach ja voel je niet schuldig, je paard heeft het alleen maar beter gekregen! *D
Ik denk wel dat je je schuldig moet voelen over de huisvesting die je je nieuwe paard kunt bieden....halve dagen naar buiten? Geen weidegang??

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 21:03

Citaat:
Ach ja voel je niet schuldig, je paard heeft het alleen maar beter gekregen!
Ik denk wel dat je je schuldig moet voelen over de huisvesting die je je nieuwe paard kunt bieden....halve dagen naar buiten? Geen weidegang??

Of dat er een nieuw paard komt voor mijzelf weet ik nog helemaal niet ;). Verder staan ze halve dagen in een paddock met
andere paarden & de andere helft van de dag komen ze er nog uit om in de stapmolen te gaan. Dus ik vind ook niet dat ik me daar schuldig over hoef te voelen. Aangezien de mogelijkheden met alles er op en eraan binnen een bepaalde afstand beperkt zijn.
We stonden op een prachtige accomodatie, die is toen helaas gesloopt voor de nieuwbouw, toen meegegaan naar de manege,
ook vertrokken wegens het zo goed als niet buiten komen van de paarden, toen nieuwe accomodatie gevonden met alles erop
en eraan helaas mochten de paarden ook daar maar een uurtje op de wei. Dus uiteindelijk zijn we hier beland, dat is altijd al
beter dan we hadden op de eerste gesloopte stalling na. Die was ideaal, maar helaas.

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 21:24

Mijn oudje is bij mij gebleven totdat hij zijn laatste adem uitblies. :)
Ook al reed ik de laatste paar jaar niet meer en betaalde ik iedere maand stalgeld, ik heb er nooit maar 1 seconde aan gedacht om hem weg te doen!
Mijn pony heeft mij als kind tot volwassen meid 18 jaar lang rondgezeuld, en mij het paardrijden geleerd. Ik heb zoveel leuke herinneringen aan hem! Hij verdiende het niet om afgedankt te worden, daarom heb ik hem op vrij hoge leeftijd nog overgenomen van de vorige eigenaar. Ik moet er niet aan denken waar die van mij anders terecht gekomen zou zijn :n , gelukkig heb ik het financieel ook altijd goed kunnen regelen en heb ik ouders die achter mij staan. :)
Ik mocht van mijn ouders kiezen, een ander leuk jong paardje of [**]. Nou die keuze was supersnel gemaakt. :D
De laatste paar jaar heeft hij lekker overdag op het weiland gestaan, en 's nachts in zijn stalletje.
Iedere dag ging ik er naar toe, om lekker te poetsen en te knuffelen. Ook toen ik niet meer reed heb ik nog met volle teugen van hem genoten.

Als het paard geen pijn heeft en de ruiter wil het paard wegdoen omdat het niet meer te berijden is (en vervolgens een andere koopt), vind ik dat hartstikke egoïstisch.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 21:33

Citaat:
Als het paard geen pijn heeft en de ruiter wil het paard wegdoen omdat het niet meer te berijden is (en vervolgens een andere koopt), vind ik dat hartstikke egoïstisch.

vind je ? Hoe je het wend of keert paardrijden blijft een hobby, en een hobby moet leuk blijven.
ik heb in die 6 jaren al meer naast mijn paard gelopen dan echt fanatiek kunnen rijden. Echt alles heb ik voor hem over gehad en gelaten, om van de kosten dan nog niet te spreken ..En ik mis het fanatiek rijden echt, dat is een uitlaatklep voor mij. En ik ben niet te genieten als ik dat niet kan. Ik ben verder hartstikke gek met dat beest en ik heb ook altijd gezegd als ik niemand vind die geschikt is, gaat hij gewoon niet weg. Simple as that. Maar nu maak ik een meisje heel erg blij, en mijn paard gaat daar een harstikke goed leven tegemoet. Hij mag de rest van zijn leven daar slijten, ik mag zo vaak langs komen als ik wil.

Ik ben gewoon geen boscrossruiter nu met dit weer vind ik dat wel leuk, in de winter absoluut niet. Dus of ik ga dan nog jaren met tegenzin de bossen in met hem, of ik zorg ervoor dat hij een plekje krijgt bij iemand die zich hierbij wel heel erg goed voelt.

edit: ik heb het hier dus niet over een oud paard, als hij richting de 20 was gelopen wat hij gewoon gebleven. Nu heb ik een meisje heel blij met hem gemaakt en die kan nog jaren van hem genieten:(:) .

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 21:42

pharagirlke schreef:
Afdanken... Of mensen willen het dier gewoon een fijn leven geven op een weide. Als ik 250 euro per maand moest betalen voor een paard dat enkel nog op weide kan en dat dan ook nog maar eens beperkt op weide kan (aantal uren per dag) zou ik hem ook liever weg doen, zodat het dier 24/24 op weide kan genieten.... Nu heb ik de gelegenheid wel om ze lekker op weide te zetten maar velen moeten het doen met de beperkte mogelijkheden van een pensionstal. IMO mag je zulke dingen niet zo zwart wit bekijken.

Mijn pony kwam iedere dag van 8.00 tot 16.00 op de wei. 's avonds en 's nachts stond hij in zijn stalletje en dat vond hij ook zeker fijn. Op de pensionstal was altijd wel wat te doen dus dan kon hij mooi alles in de gaten houden, bovendien ging ik er ook iedere dag heen.

Ik denk dat als ik hem ergens achteraf goedkoop op een weitje had gezet dat hij veel eerder was weggekwijnd. Ik snap dat het voor sommige mensen niet leuk is om te horen maar ik vind dat je een dier voor het leven neemt, in goede en in slechte tijden. Het lijkt wel of het ''afdanken'' van een paard hier een beetje goedgepraat wordt, voor de eigen gemoedsrust.

Wanneer er sprake is van een financieel probleem vind ik het een andere situatie, maar het ene paard inruilen voor een ander omdat hij niet (meer) aan je verwachtingen voldoet stuit mij tegen de borst. :n

randie: dan ben jij degene met het probleem, en niet het paard. ;)

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 21:48

Citaat:
randie: dan ben jij degene met het probleem, en niet het paard.

Misschien wel ja, maar uiteindelijk zou mijn probleem ook de zijne worden.
Waar hij nu heen gaat staat hij gewoon lekker fulltime buiten op een gemaaide wei
van tig hectare en een inloop stal en vriendjes. Veel beweging is goed voor zijn knie,
en dit zou ik hem dit nooit kunnen bieden al heb ik het graag! Wanneer het straks
kouder wordt is het nog meer van belang dat hij heel de dag rond kan lopen.

En verder finacieeren mijn ouders mijn paard, dus heb ik niet zo heel erg veel in te
brengen uiteindelijk tenzij ik hem zelf ga betalen wat ik niet kan i.v.m studie. En
mijn ouders vinden dat ik een paard heb om te rijden en niet alleen om mee rond
te wandelen en bosritje te maken..

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 21:58

Ik kan wel een paard wegdoen, maar alleen als gezond paard en niet ouder dan zeg maar 14 jaar, is het ouder en mankeert er wat aan, dan doe ik het niet meer weg, en hou ik het, want als het ouder wordt en het wordt meer een grasmaaier en of gezelschapspaard, als het pijnvrij is en er geen last van iets heeft, dan nog heb ik er plezier aan, gewoon lekker mee tutten, en zorgen dat het lekker bij de boer kan, dat is goedkoper dan pensionstalling, en tja je hebt het ermee te doen.

Dat vind ik wel zo netjes naar het dier toe, ik zie vaak wel iets op het internet, een bejaarde paard of pony dat weg moet omdat het een nieuw jong paard heeft, dat vind ik niet fair.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 09:04

randie schreef:
Citaat:

vind je ? Hoe je het wend of keert paardrijden blijft een hobby, en een hobby moet leuk blijven.

Dat is dan het egoisme van de mens.. Voor "ons" is het maar een hobby, voor een paard gaat het om zijn leven!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 09:26

En het is ook egoistisch om te denken dat het paard bij jou gelukkiger is dan bij een ander.. Een ander kan er net zo goed voor zorgen en hem ook heel gelukkig maken ;).

Hij is overigens nog wel te berijden hoor, heeft ook geen pijn alleen een beperking. En als hij een ouwetje was geweest was hij gewoon gebleven. Want dat vind ik inderdaad ondankbaar als je hem op hoge leeftijd wegdoet.

Maar goed zo heeft iedereen zijn mening