Wat is er mis met n goede klap op t juiste moment?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Krijgt jou paard wel eens een verdiende klap?

Ja
356 (63%)
Alleen in heel uitzonderlijke situatie's
147 (26%)
Alleen als ik mijn zelf controle verlies
18 (3%)
Nee hoog uit n tikje op de borst
27 (4%)
Nee nooit
17 (3%)

Totaal aantal stemmen: 565

anneliesdj

Re: Wat is er mis met n goede klap op t juiste moment?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 00:09

laetitia schreef:
anneliesdj schreef:
Dan heb je wss een dominantieprobleem Knipoog

Kun je hem niet longeren voor je gaat rijden of even los in de bak en dan ff opjagen en moe maken (deken af!).
Doet hij dit alleen in de winter?

Ja hij doet dit alleen in de winter, ik begon hem te rijden in de zomer en de eigenaresse had mij al gewaarschuwd voor zijn gevaarlijke gedrag. Helemaal niets aan de hand. Maar als de temperatuur daalt, stijgt zijn gevaarlijke gedrag.

Misschien dat ik hem morgen voor het rijden even moe ga maken (hij loopt lekker in zijn wintervachtje zonder deken). Want hem even laten uitrennen ohz durf ik met hem niet aan (met andere paarden wel).

Eigenaresse heeft ook een paar keer een NH-instructrice bij hem gehad en hij is idd heel erg dominant. Tijdens loswerken begon hij te bokken, ogen draaiden weg, op haar afstormen. Je kan op zo'n moment ook geen contact meer met hem krijgen...dan is hij op de een of andere manier buiten zinnen.

NH-instructrice heeft ook met mijn paardje gewerkt en dat was een wereld van verschil.

Als hij het alleen in de winter doet zal het echt komen doordat hij fris is, misschien zit de deken hem in de weg als hij vrij loopt? Komt hij soms in de zomer met vriendjes buiten en in de winter niet?
Ik zou hem gewoon even moe maken van tevoren dan heb je het probleem wss ook niet meer.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 13:22

laetitia schreef:
Nou ik ben vandaag voor het eerst echt boos geworden.

Bijrijdpaard is in de winter echt een draak (komt wel buiten overigens!), ik kan niet normaal de hei over zonder een bokparade (en dan echt rodeobokken), in de bak is alles eng en vliegt hij er continu vandoor.

Ik ben zelf een hele rustige en kalme amazone en niet snel onder de indruk en doe er verder niets mee, ik negeer het gewoon compleet.

Gister een bosrit gemaakt, hij was vrij fris maar braaf. Nog geen bokpartij gehad. Ik maak een rustig gallopje en ja hoor, ineens wilt hij harder, ik hou in maar meneer wilt gewoon heel hard dus neemt ineens de benen (ging dus op hol) en bokken en bokken.

Ik werd boos, heb hem hardhandig omgetrokken en hem niet meer laten galloperen de hele rit. (was erg moeilijk aangezien hij tijdens de draf enorm gaat bokken en dan in een bok overspringt naar de gallop....draakje).

Gelukkig heel thuisgekomen.

Vandaag maar in de bak, had geen zin om gevaarlijk het bos in te gaan. Rijd met stalgenote in bak.

Hard aan het werk, en ja hoor ineens schiet hij er weer keihard vandoor en begon toch te bokken en te bokken. Ik ben echt met heel veel moeite blijven zitten. Dacht echt dat ik eraf zou vallen.
Toen ben ik zo kwaad geworden dat ik hem een paar flinke tikken heb gegeven met de zweep. Het zal dan wel te laat zijn geweest, maar ik was het zo zat dat gedrag van hem.

Het is echt een draak, en bokt zo gemeen dat je er haast wel vanaf moet vallen.

Morgen flikt hij het me niet nog een keer.

Goh heb je op de mijne gereden?????
Haha!

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 13:29

Chrissy_93 schreef:
Ja natuurlijk moet je consequent zijn, maar als het niet de bedoeling van het paard was om naar jou te schoppen kan je het wel gaan afstraffen, maar dan weet hij ook niet meer wat hij wel of niet mag... Want een beetje speelsheid kan geen kwaad toch Clown

Ik neem aan dat dit een geintje van je is? Mijn paard heeft wel eens naar een hond getrapt die achterlangs liep terwijl ik met zijn staart bezig was. Fout, hij behoord zijn benen op de grond te houden. Als je beenbeschermers achter omdoet kan ik me voorstellen dat dat raar zit en ze hun benen even optrekken. Maar zeker niet naar achter uithalen. Ik denk niet dat je bij het straffen moet gaan nadenken wat de bedoeling van het paard is. Als je een wortel in je handen hebt en terwijl hij die snel wil pakken grijpt hij je in je vingers, dan vind ik dat een reactie op zijn plaats is. Hij moet wachten tot hij hem aangeboden krijgt en je er op voorbereid bent. Paarden reageren instinctief en een correctie moet naar mijn idee ook zo gebeuren. Als je gaat nadenken dan ben je te laat. Speelsheid kan geen kwaad in zijn vrije tijd. En als je het goed vind dat hij speels is als je met hem bezig bent. Maar dan moet je dat dus ook altijd accepteren. Dus als hij uit speelsheid uithaalt en je accepteert dat dan moet je het ook accepteren als het een keer (per ongeluk misschien) wel raak is. Aan jou de keuze..

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 14:20

Chrissy_93 schreef:
Ja natuurlijk moet je consequent zijn, maar als het niet de bedoeling van het paard was om naar jou te schoppen kan je het wel gaan afstraffen, maar dan weet hij ook niet meer wat hij wel of niet mag... Want een beetje speelsheid kan geen kwaad toch Clown

Ik zie dat niet onder speelsheid Lachen en als hij zo moet spelen, prima, maar niet bij mij in de buurt. Speelse klappen komen net zo hard aan hoor.

Als ik bij mijn paard sta dan heeft hij zijn benen op de grond te houden. Ik zou ook niet weten waarom een paard moet schoppen als ik in de buurt bent.... is namelijk helemaal geen rede toe.

Toevallig vandaag nog, pony ging een beetje staken en bokken/trappen.... Toevallig elke keer op hetzelfde punt en toevallig elke keer daar waar de instructrice stond Bloos . Het was niet tegen haar gericht (al zei ze wel: agosh, pony is boos op juf Tong uitsteken) , maar we hebben het wel flink afgestraft.

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 16:44

DendroFleur schreef:
Chrissy_93 schreef:

Ik neem aan dat dit een geintje van je is? Mijn paard heeft wel eens naar een hond getrapt die achterlangs liep terwijl ik met zijn staart bezig was. Fout, hij behoord zijn benen op de grond te houden. Als je beenbeschermers achter omdoet kan ik me voorstellen dat dat raar zit en ze hun benen even optrekken. Maar zeker niet naar achter uithalen. Ik denk niet dat je bij het straffen moet gaan nadenken wat de bedoeling van het paard is. Als je een wortel in je handen hebt en terwijl hij die snel wil pakken grijpt hij je in je vingers, dan vind ik dat een reactie op zijn plaats is. Hij moet wachten tot hij hem aangeboden krijgt en je er op voorbereid bent. Paarden reageren instinctief en een correctie moet naar mijn idee ook zo gebeuren. Als je gaat nadenken dan ben je te laat. Speelsheid kan geen kwaad in zijn vrije tijd. En als je het goed vind dat hij speels is als je met hem bezig bent. Maar dan moet je dat dus ook altijd accepteren. Dus als hij uit speelsheid uithaalt en je accepteert dat dan moet je het ook accepteren als het een keer (per ongeluk misschien) wel raak is. Aan jou de keuze..

Je hoeft niet gelijk in de aanval hoor! Ik geloof eerder dat hier sprake is van een misverstand.
Wat ik meer bedoelde is dat als het paard NIET naar jou trapt! Maar laat maar, blijkbaar begrijpen jullie niet helemaal wat ik bedoel Knipoog

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 16:46

zap schreef:
Toevallig vandaag nog, pony ging een beetje staken en bokken/trappen.... Toevallig elke keer op hetzelfde punt en toevallig elke keer daar waar de instructrice stond Bloos . Het was niet tegen haar gericht (al zei ze wel: agosh, pony is boos op juf Tong uitsteken) , maar we hebben het wel flink afgestraft.

Jaa dat bedoel ik dus eigenlijk.. Tuurlijk moet je het paard afstraffen als hij bokt, maar als hij toevallig zonder dat hij het door heeft in de richting van de instructie bokt, kan je hem daar toch niet extra hard voor gaan straffen? Of denk je dat je paard dat begrijpt?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 17:00

Extra hard straffen is er niet bij, straf is straf Lachen. Paard kreeg toch op zijn donder (overigens meer omdat het richting instructrice sloeg dan dat hij bokte omdat ik denk dat er meer zit dan gedonder).

Ik kan je wel vertellen dat als hij wel raak had getrapt hij mooi de pineut was geweest Lachen.

Pony is niet dom en ziet een mens echt wel staan (ze zien soms volgens mij miertjes op de grond lopen Tong uitsteken) en dan heeft hij gewoon zich te gedragen. Een paard begrijpt dondersgoed dat hij niet hoeft te trappen/slaan/bokken als ik erbij sta.

Ook met longeren als pony vrolijk is dan weet hij dondersgoed dat hij best mag bokken en springen, maar niet als ik erbij staat. Pony bokt dan ook pas of gaat helemaal los als hij netjes op de hoefslag is, eerder niet.

Nogmaals straf is straf en dat is niet harder of extra als er toevallig een instructrice of een mens staat. Overigens heeft mijn pony mij ooit een keer raak getrapt (wilde bilkoorden vastmaken) en heb hem mooi teruggetrapt (is tie helemaal).

Als ik ergens sta te kijken en er loopt een paard langs die ineens uithaalt (niet naar mij) kan hij ook een trap terug verwachten (moet tie maar opletten wat hij/zij doet). Natuurlijk doe ik dat niet als er iemand opzit of aan het rijden is (dan is het aan de ruiter), maar bedoel meer met losgooien.

Juist de paarden die van joligheid een keertje mogen uithalen onder het mom van 'ach het was niet tegen mij gericht' zijn de vervelendste om mee om te gaan. Niets geen joligheid, luisteren en voetjes aan de grond (ook al is het niet naar jou gericht)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 18:08

Paard met mij ernaast staat met 4 benen op de grond tenzij ik een voetje vraag.
\Tanden wil ik niet zien alleen als ik in de mond kijk, dus geen geklapper richting mij..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 18:43

Chrissy_93 schreef:
zap schreef:

Jaa dat bedoel ik dus eigenlijk.. Tuurlijk moet je het paard afstraffen als hij bokt, maar als hij toevallig zonder dat hij het door heeft in de richting van de instructie bokt, kan je hem daar toch niet extra hard voor gaan straffen? Of denk je dat je paard dat begrijpt?

Absoluut zeker wel, paard ziet vrijwel alles om zich heen en tijdens het rijden ziet hij echt wel dat juf daarzo staat dus als hij heel toevallig steeds richting haar schopt is imo niet toevallig. Ik straf dit zeker wel hard af.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 10:55

Ja hoor als een paard naar mij uithaalt kunnen ze een schop voor de kont terug krijgen.

Happen ze kunnen ze een pets krijgen al dan niet op het hoofd, net waar het terecht komt. Kopschuw nee hoor, worden ze niet als je maar duidelijk bent en direct reageerd

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 13:54

zap schreef:
Extra hard straffen is er niet bij, straf is straf Lachen. Paard kreeg toch op zijn donder (overigens meer omdat het richting instructrice sloeg dan dat hij bokte omdat ik denk dat er meer zit dan gedonder).

Okee Knipoog Dat bedoelde ik dus eigenlijk Haha!

Chrissy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 13:54

LADPR schreef:
Ja hoor als een paard naar mij uithaalt kunnen ze een schop voor de kont terug krijgen.

Happen ze kunnen ze een pets krijgen al dan niet op het hoofd, net waar het terecht komt. Kopschuw nee hoor, worden ze niet als je maar duidelijk bent en direct reageerd

Dat is onzin, een paard kan hier echt wel kopschuw van worden! Als hij het idee krijgt dat jou hand bij zijn hoofd pijn kan veroorzaken ...

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 13:57

Mijn eerste reactie op de titel van het topic is: niks.
Er is niks mis met straffen MITS op het juiste moment. Vaak ben je net te laat en dan weet dat beest al niet meer wat er ook alweer mis ging..

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 13:58

Chrissy_93 ik denk dat je door je leeftijd deze dingen zegt, wat ik dus als gebrek aan ervaring opvat.
Als je een eigen paard hebt en dan heb ik het dus niet over afgestompte manegepaarden, en deze wil over je heen walsen dan zul je toch moeten ingrijpen

Foei zeggen helpt niet , wel foei met een lel dan snappen ze de volgende keer foei ook..

Tender_12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 14:00

Ik heb gekozen voor een tikje op de borst en dat is enkel als hij het flink uithangt!
Voor de rest reageer ik met lichaamstaal, de blik in mijn ogen en dan wéét hij dat hij iets verkeerd heeft gedaan en dan gedraagt hij zich weer.
Ik zeg niet dat sommige paarden soms geen verdiende klap verdienen maar mijn paard heeft het niet nodig.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 14:00

Ja, ik geef mijn paard wel eens een klap ja. Dan heeft ze die ook wel verdiend.. Dus het is niet zo dat ze om de kleinste dingen een mep krijgt.
De "foei" manier werkt in mijn ogen niet.

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 14:01

Aanvulling op mijn voorgaande berichtje: het ligt ook aan het type paard overigens (kan niet meer editten)..

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 14:03

Eyck schreef:
Aanvulling op mijn voorgaande berichtje: het ligt ook aan het type paard overigens (kan niet meer editten)..

Klopt... ik heb een vreselijke lompe dominante haf.. en foei helpt echt niet hoor.

Hij lomp, ik lomp.. daardoor is hij bij mij vaak braaf maar neemt een loopje met mensen die heb bv op het land zetten,... gaat er vandoor en lacht zich dan rot.. tja... blondje he.... Clown

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 14:06

Chrissy_93: Hoe kan het dan dat mijn dieren dan niet kopschuw zijn

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 14:09

Nee is Nee en Ja is Ja, mischien kennen dieren niet. Door gewoon concequent om te gaan met je dier is er weinig aan de hand. Bij mij kennen zowel de paarden als de honden het volgende: 2x duidelijk waarschuwen door stem te verheffen. Bij de 3e x is het een rake waarschuwing. Gekke is dat ik ooit 1x een 3e heb hoeven uitdelen en sindsdien is 1x waarschuwen en heel soms een 2e genoeg.
Mijn paard is dominant en als je daar niet concequent mee omgaat is er geen land meer mee te bezeilen. Ik merk het al heel snel als ik te makkelijk wordt naar hem. Dan begint hij met je uit te proberen en over je heen te lopen. Als ik te laat ben met corrigeren met stem dan is het snel mis.

maatlaje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 15:30

Meggiemeg ik sluit me aan bij jouw!
En bijten en naar me slaan daar staat ook een goede mep tegenover Knipoog

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 15:56

Denk dat ik het met de meesten hier wel eens ben, bijten = tik op z'n neus, trappen wordt al helemaal niet getolereerd en er wordt ook niet door mensen heen gelopen. Mijn vorige bijrijdpaard was nogal dominant en kon best lomp zijn, niet uit gemenigheid of omdat hij niet was opgevoed maar gewoon om te klieren. Niet stilstaan bij het poetsen levert hem dan een por met de rosborstel (die ik op dat moment in mijn handen had) op, stond 'ie ineens zoet stil. En uiteraard doe ik dat niet bij een paard dat maar staat te draaien omdat hij onzeker is of zich niet op zijn gemak voelt... dan negeer ik het gedrag juist en beloon ik ze als het goed gaat Lachen

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 19:09

Als een paard gericht naar mij trapt/bijt kan hij een trap 1(letterlijk) terug verwachten. Geen zweep, dat heeft zn weidemaatje ook niet Clown
Is overigens extreem uitzonderlijk en hoeft maar 1 x

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 19:28

Denk dat een dominant ook best wel baadt heeft bij een gerichte klap op het goede moment om ze even weer op de plaats te zetten zeg maar.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 19:30

als die van mij weer is aan het etteren is krijg ze gewoon een lel en als ze daarna weer braaf is laat ik dat ook weer merken