Bestaat er een soort aankoop tips voor dummies ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tallie1979

Re: Bestaat er een soort aankoop tips voor dummies ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 12:24

Tuurlijk! Je zal gelijk hebben suleilitha.. Daarom heeft mijn tante ook geen ex manegepaard kunnen kopen omdat de twee manegehoudsters uit elkaar gingen en de manege werd opgedoekt.. Rolleyes En oh jee, dat paar was echt onwijs afgestompt hoor.. Rolleyes ( ze heeft er 8 jaar nog zonder problemen mee kunnen rijden, waaronder ook dressuurproeven ) Het paard was alleen al een dagje ouder Knipoog

Je wilt echt perse gelijk hebben en hebt overal een weerwoord op, prima.. Ik ga er geen woorden meer aan vuil maken.. Goed zoeken en je zult vinden!! Dat is het laatste wat ik erop te zeggen heb Clown

@ imaudy Tja, liefde maakt veel goed, ze was dol op het dier Haha! En nog steeds, ze rijd er af en toe nog wat mee rond Lachen

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 12:26

Tallie_Ho schreef:
Tuurlijk! Je zal gelijk hebben suleilitha.. Daarom heeft mijn tante ook geen ex manegepaard kunnen kopen omdat de twee manegehoudsters uit elkaar gingen en de manege werd opgedoekt.. Rolleyes En oh jee, dat paar was echt onwijs afgestompt hoor.. Rolleyes ( ze heeft er 8 jaar nog zonder problemen mee kunnen rijden, waaronder ook dressuurproeven ) Het paard was alleen al een dagje ouder Knipoog

Je wilt echt perse gelijk hebben en hebt overal een weerwoord op, prima.. Ik ga er geen woorden meer aan vuil maken.. Goed zoeken en je zult vinden!! Dat is het laatste wat ik erop te zeggen heb Clown

@ imaudy Tja, liefde maakt veel goed, ze was dol op het dier Haha! En nog steeds, ze rijd er af en toe nog wat mee rond Lachen

Oh ze kende het dier al en de manege ging weg. Dat vind ik toch iets heel anders dan het kopen van een onbekend dier bij een onbekende manege.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 12:27

suleilitha schreef:
Zou ook niet mijn keuze zijn, zo'n oud paard, je weet dan al dat je er niet erg lang meer intensief gebruik van kunt maken.

Waarom niet? Een wat ouder paard kan echt een prima leerpaard zijn Lachen

Ik zie het probleem echt niet, ik zou het wel doen geloof ik.
En een paard van 18 jaar die helemaal gezond is, daar kun je zó nog 10 jaar plezier van hebben. Er zijn wel oudere paarden die nog elke dag vrolijk aan het werk zijn.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 12:28

Van mijn stalgenoot weet ik het niet, volgens mij had ze een paar lessen gereden.. Mijn tante kende het paard wel Knipoog Al een paar jaar zelfs.. Haha!

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 12:32

Yamcha schreef:
suleilitha schreef:
Zou ook niet mijn keuze zijn, zo'n oud paard, je weet dan al dat je er niet erg lang meer intensief gebruik van kunt maken.

Waarom niet? Een wat ouder paard kan echt een prima leerpaard zijn Lachen

Ik zie het probleem echt niet, ik zou het wel doen geloof ik.
En een paard van 18 jaar die helemaal gezond is, daar kun je zó nog 10 jaar plezier van hebben. Er zijn wel oudere paarden die nog elke dag vrolijk aan het werk zijn.

Ja en misschien wil Peter wel ritten maken van 5 uur als hij wat meer ervaring heeft. Dan is het toch ook niet meer eerlijk voor eeen oud paard?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 12:34

Kwestie van conditie kweken Lachen

Mijn 14 jarige heeft een conditie als een beer, is dat ook zielig dan Imaudy? Lachen

Ik maak ook geen ritten van 5 uur.

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 12:39

Ik zou iemand meenemen van wie je weet dat hij/zij goede paarden heeft en die goed meeloopt in de sport. Ja

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 12:48

Tallie_Ho schreef:
Kwestie van conditie kweken Lachen

Mijn 14 jarige heeft een conditie als een beer, is dat ook zielig dan Imaudy? Lachen

Ik maak ook geen ritten van 5 uur.

Ja eentje van 14 jaar is nog geen oud paard! Ik heb het over eentje die je koopt als hij 18 jaar (zoals in jouw voorbeeld) is en dat je dan ook nog ritten van 5 uur wilt maken als hij 25 jaar is. Of zie jij daar helemaal geen problemen in?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 12:54

Ik denk dat dat per paard verschilt.. De 17 jarige van een rijmaatje van mij loopt ritten van 4 uur op zijn sloffies uit.. Die ziet er ook niet als een 17 jarige uit Knipoog

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 12:58

Tallie_Ho schreef:
Ik denk dat dat per paard verschilt.. De 17 jarige van een rijmaatje van mij loopt ritten van 4 uur op zijn sloffies uit.. Die ziet er ook niet als een 17 jarige uit Knipoog

Ik heb het niet over een paard van 17 jaar...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 13:00

imaudy schreef:
Ja en misschien wil Peter wel ritten maken van 5 uur als hij wat meer ervaring heeft. Dan is het toch ook niet meer eerlijk voor eeen oud paard?

Waarom is dat niet eerlijk voor een oud paard? Zou dat niet afhangen van de voorgeschiedenis en conditie van dat paard? Mijn merrie van 21 doet er niet moeilijk over, hoor, die loopt het jonge spul er ook moeiteloos uit.
Maar ik denk dat de kans groot is dat Peter nooit aan die ritten van 5 uur toe gaat komen, gezien zijn ongeduld en doorzettingsvermogen (nou ja, het gebrek daaraan) zal hij nooit de conditie opbouwen om die 5 uur vol te houden.
Pubers moeten nou eenmaal zelf leren dat die oude sokken toch gelijk hadden, het is niet anders en er zal zoals gewoonlijk een paard de dupe van worden.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 13:05

Waratje schreef:
Waarom is dat niet eerlijk voor een oud paard? Zou dat niet afhangen van de voorgeschiedenis en conditie van dat paard? Mijn merrie van 21 doet er niet moeilijk over, hoor, die loopt het jonge spul er ook moeiteloos uit.
Maar ik denk dat de kans groot is dat Peter nooit aan die ritten van 5 uur toe gaat komen, gezien zijn ongeduld en doorzettingsvermogen (nou ja, het gebrek daaraan) zal hij nooit de conditie opbouwen om die 5 uur vol te houden.
Pubers moeten nou eenmaal zelf leren dat die oude sokken toch gelijk hadden, het is niet anders en er zal zoals gewoonlijk een paard de dupe van worden.

Hier sluit ik mij bij aan Lachen

Of het paard nou 4, 5 15, 18 of 25 is, je zal toch naar zijn conditie moeten kijken of hij de 5 urige ritten aan zal kunnen.. En daar zal ervaring weer om de hoek komen. En van een 12 jarige kan je ook niet op voorhand zeggen of het wel of niet eerlijk is om 5 uur te gaan rijden Knipoog

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 13:09

Waratje schreef:
imaudy schreef:

Waarom denk je dat paarden van 20 jaar niet meer in de verzekering kunnen?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 13:12

imaudy schreef:

Heel simpel: omdat heel veel mensen hun paarden voor die tijd naar de knoppen hebben gereden door gebrek aan kennis en kunde.....

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 13:17

Als een paard 20 is gaat ie uit de verzekeringen.

Het eerst jaar dat je een oud paard verzekerd mag je niks declareren.
Als het paard 19 is, krijg je een brief dat ze in het jaar dat ze 20 worden uit de verzekering moeten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 13:18

Waratje schreef:
imaudy schreef:

Heel simpel: omdat heel veel mensen hun paarden voor die tijd naar de knoppen hebben gereden door gebrek aan kennis en kunde.....

Dat denk ik dus ook.
Paarden KUNNEN onwijs oud worden, maar het is het gebrek aan kennis van de eigenaren en ruiters waardoor ze dat meestal niet worden.
imaudy schreef:

Hoe logisch om er meteen maar vanuit te gaan dat Peter ritten van 5 uur zal willen maken Rolleyes

Ik ben het overigens eens met Waratje, de kans is groot dat Peter daar niet eens aan toe zal komen, dus het lijkt me vrij zinloos om me daar druk over te maken.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 13:23

Waratje schreef:
imaudy schreef:

Dat is een bijzondere kijk op de dingen Haha! Het ligt niet altijd aan de ruiter.

Nou je hoort het Peter, je moet naar een manege stappen en vragen of ze een paard voor je te koop hebben van minstens 18 jaar oud, die geen pas verkeerd zet. Het beste is eentje met maar 1 versnelling (stap), kan er ook niets verkeerd gaan Duivel

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 13:30

imaudy schreef:
Waratje schreef:

Dat is een bijzondere kijk op de dingen Haha! Het ligt niet altijd aan de ruiter.

Het ligt inderdaad niet altijd aan de ruiter, maar akelig vaak wel. En ook veel "pechgevallen" zijn vaak aan stommiteiten van de eigenaar toe te schrijven. Correct management van het paard is een vak en dat is niet in een half jaartje te leren, maar ja, tijd en moeite investeren is vervelend, hè?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 13:34

imaudy schreef:

Nou je hoort het Peter, je moet naar een manege stappen en vragen of ze een paard voor je te koop hebben van minstens 18 jaar oud, die geen pas verkeerd zet. Het beste is eentje met maar 1 versnelling (stap), kan er ook niets verkeerd gaan Duivel

Of hij koopt een fjord van een jaar of 8 die in eerste instantie netjes is gereden, zich op ten duur gaat vervelen omdat de ruiter nog niet kundig genoeg is, daarna zuur word omdat de balans tussen ruiter en paard verstoord raakt en vervolgens heb je een ongeleide projectiel aan een fjord waar geen land meer mee te bezeilen is..

En kom nou niet aan met een verhaal dat dat niet hoeft te gebeuren, want het gebeurd zat. Daar heb ik ook genoeg voorbeelden van gezien.. Als mijn fjordenbaal alleen met beginners zou moeten lopen is dat niet wijs, noch goed voor hem omdat alle uitdaging eruit raakt. Ook een fjord raakt gefrusteerd als er niet genoeg te werken valt. Misschien zelf wel eerder als een gribaldi Knipoog

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 13:37

Die oude manegepaarden die heel braaf zijn tijdens de lessen en de buitenritten kunnen wel eens veranderen in ware draken als je er alleen mee op stap wilt. Dat zijn ze niet gewend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 13:39

Ik denk dat je gelijk hebt, Tally_Ho.
Ieder paard heeft nieuwe uitdagingen en afwisseling nodig, en ik denk idd dat een Fjord grote problemen zal kunnen geven wanneer je steeds dingen met hem doet die hij niet leuk vindt.

En als je al kijkt, puur hoe sterk ze zijn, als zo'n sterk beest gefrustreerd raakt, lijkt me dat geen kattepis
Een zuur paard is niet een leuk iets, en zeker wanneer je dan de ervaring mist om te weten hoe je met zoiets omgaat, lijkt dat me leiden tot grote ongelukken...

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 13:46

Als ik even naar die van mij kijk: Raakte kreupel, mocht een aantal weken niks doen.. Vlak voor ik weer wat kon gaan rijden was hij zo zuur als een puur stukkie citoen.. Hij greep een ander paard, beet er zo hard in, dat dat andere paard gehecht kon worden.

Had hij ervoor nog nooit gedaan.. Erna ook nooit meer, omdat hij gewoon iedere dag hard aan het werk gaat. Maar hij was zwaar gefrustreerd van het niks doen de hele dag..

Ik rij inmiddels al bijna 22 jaar, ik had mijn fjord toen bijna 3 jaar en ik wist er ook even geen houding mee.. Hoe weet iemand die uberhaupt nog niet voldoende ervaring heeft er dan houding mee?

Ik zeg niet dat hij niet aan een paard moet beginnen, maar in hemelsnaam, ga voor een oudere fjord die al wat heeft gezien, of voor een ouder manegepaard wat het klappen van de zweep kent. Niet voor een paard wat jong is en veel beweging nodig heeft..

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 13:49

Tallie_Ho schreef:
Als ik even naar die van mij kijk: Raakte kreupel, mocht een aantal weken niks doen.. Vlak voor ik weer wat kon gaan rijden was hij zo zuur als een puur stukkie citoen.. Hij greep een ander paard, beet er zo hard in, dat dat andere paard gehecht kon worden.

Had hij ervoor nog nooit gedaan.. Erna ook nooit meer, omdat hij gewoon iedere dag hard aan het werk gaat. Maar hij was zwaar gefrustreerd van het niks doen de hele dag..

Ik rij inmiddels al bijna 22 jaar, ik had mijn fjord toen bijna 3 jaar en ik wist er ook even geen houding mee.. Hoe weet iemand die uberhaupt nog niet voldoende ervaring heeft er dan houding mee?

Ik zeg niet dat hij niet aan een fjord moet beginnen, maar in hemelsnaam, ga voor een oudere fjord die al wat heeft gezien, of voor een ouder manegepaard wat het klappen van de zweep kent. Niet voor een paard wat jong is en veel beweging nodig heeft..

Een aantal weken vakantie is voor ieder paard goed, als het paard zuur wordt van niets doen dan is de huisvesting niet goed.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 13:52

Hij stond uren per dag buiten.. Vind het trouwens wel heel knap dat je kunt roepen dat mijn paard zijn huisvesting toen slecht was.. Het was overigens wel winter..

En een aantal weken is misschien wat zacht uitgedrukt, we hebben het over 6 weken Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 13:53

@ Tally_Ho: Ik ben het volledig met je eens.
Het is idd waar dat sommige rassen sneller verveeld zijn als andere (al moet je met ieder paard echt voldoende afwisseling inbouwen) maar het geldt idd wel voor bepaalde rassen meer dan andere. Ik weet dat Friezen idd ook ENORM zuur en vervelend kunnen worden, wanneer ze bijna iedere dag hetzelfde moeten doen, om nog maar niet te spreken over een paar weken boxrust...

Maar bijten joh Wow!
Dan was ie ECHT heel frustie...

Ik blijf erbij dat Peter de eerste paar jaar sowieso niet aan een paard moet beginnen, en dan over een jaar of wat, zou een ex- manegepaard echt een goede keus zijn imo.