Waarom moeten mensen altijd zeuren als je geen cap draagt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Odyne

Re: Waarom moeten mensen altijd zeuren als je geen cap draagt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 21:19

mijn statement: Als je geen cap draagt, ben je dom

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 21:21

Odyne schreef:

Mijn statement: Als je een cap denkt nodig te hebben, moet je niet op een paard stappen! Knipoog

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 21:21

@ikke20: gelukkig is een auto geen vluchtdier en struikeld hij nergens over Pling[/quote]

Maar een auto is ook niet altijd berekenbaar net wat ikke 20 al zei een klapband of wat
had je gedacht van aqua planing.

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 21:22

noudy schreef:
@ikke20: gelukkig is een auto geen vluchtdier en struikeld hij nergens over Pling

Maar een auto is ook niet altijd berekenbaar net wat ikke 20 al zei een klapband of wat
had je gedacht van aqua planing.[/quote]
ja, niet al te technisch graag Clown wat is aquaplanning?

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 21:23

Odyne schreef:

Wie ben jij dan om mij te zeggen dat ik dom ben Boos!

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 21:24

Nannes schreef:
noudy schreef:
@ikke20: gelukkig is een auto geen vluchtdier en struikeld hij nergens over Pling

had je gedacht van aqua planing.

ja, niet al te technisch graag Clown wat is aquaplanning?[/quote]

Dat er welleens water op de snelweg ligt wat onder de auto slaat en dat je dan totaal geen controle over
de auto meer hebt.

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 21:26

Maar bij slecht weer/wegdek moet je toch automatisch al vaart minderen! dat is gewoon een stukje eigen inzicht?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 21:29

sflj schreef:
Odyne schreef:

Mijn statement: Als je een cap denkt nodig te hebben, moet je niet op een paard stappen! Knipoog

Sorry maar dat heeft niets met nodig denken te hebben te maken.
Als ik in de auto stap en ik m'n gordel om doe ga ik er ook niet van uit dat ik een ongeluk krijg, en met de helm op m'n scooter net zo.
Denken dat jou niets zal overkomen, dat is pas dom. Knipoog

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 21:32

Nannes schreef:
Maar bij slecht weer/wegdek moet je toch automatisch al vaart minderen! dat is gewoon een stukje eigen inzicht?

ja idd maar kan al met 50 km op de weg gebeuren waar je 120 mag is gewoon niets aan te doen ligt ook vaak
aan het wegdek daarom hebben ze nu ook grotendeels soab daar trekt het water sneller weg.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 21:38

Een gordel en helm zijn verplicht. Maar als ik denk dat ik ze nodig heb, stap ik niet in de auto / op de scooter! Knipoog

Ik denk inderdaad dat mij niets zal overkomen, ja! (zeker weten doe ik t niet maar aangezien ik weet wat ik ga doen met m'n paard, weeg ik t risico af en doe meestal niet,- en heel soms wel een cap op.)

Wat ik overigens ook grappig vind; de eerste foto in jouw profiel van jou op je paard = zonder cap! (net als die mevrouw die ging trouwen Knipoog )
Waarmee ik wil zeggen; Wie zonder zonde is, werpe de eerste steen! Of: Verbeter de wereld, begin bij jezelf! Of simpelweg: Mind your own business!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 21:43

Klopt. Die foto is van 10 jaar terug!
Ik ben de wereld voor mij gaan verbeteren en draag nu 99% van de keren een cap.
(zoek anders even op Bokt, daar vind je nog een topic van mij zonder cap Bloos! Clown Nagelbijten / Gniffelen Rolleyes)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 21:45

Nee hoor, geen behoefte want Het maakt mij namelijk niet uit! Van mij mag iedereen het zelf weten!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 21:46

Van mij ook. Ik zal er geen nacht wakker om liggen.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 23:15

Shalbo schreef:
Ten tweede vind ik het een beetje vreemd dat je zegt dat het mij niets aangaat waarom je wel of niet een cap zou dragen. Dit vind ik raar, want je reageert toch in dit toppic? Dan vind ik het niet vreemd dat je zo'n vraag krijgt, want het gaat immers om de beweegredenen van mensen om wel of niet een cap te dragen.

Dit topic gaat over de vraag waarom mensen zich ongevraagd bemoeien met iemands persoonlijke vrije keuze.
Over het nut van een cap en de beweegredenen van mensen gaat o.a. dit topic.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 23:31

avaluna schreef:
Citaat:
Ziektekosten betalen we allemaal aan mee dus ik kom ook nog eens op voor mijn eigen geld Knipoog

Vind het een beetje onzin, als mij wat gebeurd, betaal nog steeds maandelijks mijn eigen ziekenfonds hoor.

Als ik nooit aanspraak maak op m'n verzekering en jij wel omdat je met ernstig hersenletsel in het zh komt, dan betaal ik toch echt wel een deel van de kosten hoor!
Jij kan nooit je hele ziekenhuis verblijf betalen met dat geld wat jij aan ziekenfonds betaald...

Precies helemaal mee eens, maar ja sommigen hier...

Weet jij hoeveel blessures er ontstaan bij ruiters die wél een cap dragen? Daar betalen ook niet-ruiters aan mee. Moeten we dan het hele paardrijden maar gaan verbieden?
Hoeveel automobilisten moeten jaarlijks aanspraak op hun ziektekostenverzekering? Daar betalen ook mensen zonder auto aan mee. Auto's dan ook maar verbieden?
Waarom moet jij betalen voor ziektes of blessures van voetballers, kinderen, bouwvakkers, ouderen, enz. wanneer je zelf niet voetbalt, geen kinderen hebt, nooit lichamelijk werk doet en misschien niet eens oud zal worden?

Dat meebetalen aan de zorg van iedereen heet het solidariteitsprincipe en daar is ons hele zorgverzekeringsstelsel op gebaseerd. Als jij niet wilt betalen voor de zorgkosten van anderen, dan moet je je niet verzekeren. Dan betaal je zelf al jouw ziektekosten en alleen die van jou, en hoeft er ook niemand mee te betalen voor jou.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 23:39

ijong17 schreef:
Dom en onverantwoord, wacht maar tot je met een dwarslezie in een rolstoel zit, dan praat je wel anders. Op een motor ga je toch ook niet zonder helm zitten. En het heeft niks te maken met wel of niet goed kunnen rijden, zelfs Anky kan van d'r paard vallen, een paard is onberekenbaar, daar moet je altijd rekening mee houden.

Ingrid

Een dwarslaesie is een zware beschadiging aan het ruggenmerg, waarbij het hele lichaam onder die beschadiging verlamd is. Een dwarslaesie is iets heel anders dan een hersenbeschadiging.

Een cap beschermt het hoofd (waar de hersenen zitten) en niet de nek of de ruggengraat (waar het ruggenmerg zich bevindt).
Een opmerking over een dwarslaezie heeft dus niets te maken met het nut van een cap, maar meer met het nut van géén cap, omdat een cap juist de kans op nekletsel kan vergroten.

De vergelijking met een motor gaat op drie manieren scheef, omdat:
1: er bij het motorrijden veel hogere snelheden betrokken zijn.
2: een motorhelm heel anders in elkaar zit dan een cap
3: een motor niet zelf denkt.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 23:46

Shalbo schreef:
Ik heb altijd geleerd dat je een mening dient te onderbouwen met argumenten. Ik citeer uit de begintoppic: "Wat vinden jullie hiervan?" ("hiervan" slaat terug op het rijden zonder cap). De mening die iemand heeft (goed/slecht om te rijden met cap) wordt onderbouwd met argumenten; in dit geval beweegredenen waaróm iemand dit vindt. Het is dus zeker wel waar het over gaat in dit toppic.

Overigens snap ik je uitleg wel over de wettelijke verplichting. Duidelijk. Stom eigenlijk dat je op eigen terrein bij wijze van spreken mag doen en laten wat je wilt.

Waarom citeer je niet de héle beginpost?
Citaat:
Hallo

Als je in een work topic geen cap draagt krijg je meteen weer het gezeur "Waarom draag je geen Cap?" "Ik vind het onverantwoord hoor.." etc.
En de mensen weten denk ik ook wel dat het niet zo veilig is zonder cap maar hun kiezen er toch zelf voor?
Maar in ieder topic zie je het toch terug.
Net als iemand bitloos rijd buiten "Het is wel erg gevaarlijk zo".
Hun kiezen er toch zelf voor?

Wat vinden jullie hiervan?
Mij irriteerd het een beetje.

Dan zie je dat het hier gaat over de vraag wat jullie vinden van het gezeur. Dit blijkt ook nog eens uit de titel van het topic:
Citaat:
Waarom moeten mensen altijd zeuren als je geen cap draagt?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 23:55

moniekk schreef:
ligt dr aan.. als iemand op mijn pony zou rijden zou ik wel willen dat hij of zij een cap draagt, (hoewel ik zelf wel altijd zonder rijd moet ik eerlijk toe geven...)

maar als iemand zonder cap rijd en het is mijn pony niet boeit me niks.. eigen verantwoordelijkheid.. en ik ga ze ook niet zeggen dat ze een cap op moeten..
wat boeit mij dat nou ff heel grof gezegt als die gene flink valt en hij of zijn heeft een gat in zn kop?? kiest dr ook zelf voor om geen cap te dragen.. dus ja

Daar heb je groot gelijk in.

Als iemand op jouw pony rijdt ben jij als eigenaar verantwoordelijk. De berijder (m/v) heeft dan geen vrije keuze, want valt onder jouw verantwoordelijkheid. Jij kent je paard en weet hoe het kan reageren, én je weet dat die ander dat niet weet. Jij maakt de inschatting dat die ander beter een cap kan dragen en dat mag je ook.

Wanneer iemand níet onder jouw verantwoording valt, dan mag je dat niet beslissen en dit doe je dus ook niet.
OK dan!

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-07 23:58

Tgoh, er zijn echt mensen die ik met de minuut aardiger begin te vinden (sflj en hc). Jullie reacties zijn er altijd zo BAF op dat ik soms echt denk waar jullie het halen Haha!

Een vrouw op mijn vorige manege was aan het rijden met haar paard met cap! Ze valt en ze is dood. Nou,een cap maakt toch soms niet altijd het verschil op leven of dood.
Nogmaals,als je zonder cap rijd ben je normaal gezien ook verzekerd (ik toch). Anders gaan ze ook verplichten om met bp te rijden. Ben ook al tal keren gevallen waaronder een zware hersenschudding tot gevolg en reed daarna ook zonder cap. Ben pas beginnen rijden met cap omdat het op dei stal verplicht was en het is een gewoonte geworden. Als ik mijn cap eens vergeet maak ik geen drama en stap ik gewoon op en rij zonder cap en bp.
Het is ieder zijn eigen keus om een cap of geen cap te dragen en niemand heeft zich met een ander zijn beslissingen te moeien!!

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 00:02

runningkawa schreef:
Ik ben er heel simpel in, onder de 18 verpilichten.
Boven de 18 moet iedereen het zelf weten.
We weten allemaal dat het gevaarlijker is, wat die persoon ermee doe is eigen risico en niet aan ons.

Onder de 18 heeft iemand al geen keuzevrijheid. Minderjarigen vallen onder de verantwoording van de ouders, en die bepalen of hun kind dan een cap op moet of niet.
Die ouders zouden volwassen genoeg moeten zijn om zelf een goede afweging te maken. Als ze dat niet zijn, dan kunnen ze ook geen kind opvoeden en zou hen dus het ouderlijk gezag ontnomen moeten worden.

runningkawa schreef:
En ik zie ook geen probleem om onder de 18 op de weg te komen.
Maar tot de 16 (dan mag je immers ook brommer rijden) onder begeleiding van een volwassene.

Voor een brommer moet je in ieder geval nog aantonen dat je de regels kent en verkeerssituaties kunt inschatten. (theoriecertificaat)

edit: berichten samengevoegd
Laatst bijgewerkt door oomens op 24-12-07 00:11, in het totaal 2 keer bewerkt

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 00:07

slimmerik schreef:
Huertecilla schreef:
Niemand hoeft uit te leggen waarom wel of waarom niet. Dat is een wettelijk vrije keuze!
De vraag is waarom die bemoeizucht?!
Ik vind het onbeschoft en onacceptabel om iemand er persoonlijk over aan te spreken.

hc

Als ik iemand iets onverantwoordelijks vindt uithalen dan zeg ik daar iets van. Zoiets wordt geloof ik "burgerplicht" genoemd.

Hoe weet jij of het onverantwoordelijk is? Kun jij zien op basis van welke argumenten iemand gekozen heeft geen cap op te zetten? Als jij iemands afweging weet, dan pas kun je een onderbouwde mening hebben. Of je die op een forum moet plaatsen als dat off-topic is, dat is een andere vraag, en voor mij is het antwoord daarop nog steeds NEE.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 00:21

PattyOosten schreef:
Uit de FAQ van HAW;

Citaat:
Op Horses at Work zien wij helaas steeds vaker topics voorbij komen waarbij de TS duidelijk zegt geen commentaar te willen ontvangen. Dat is niet helemaal de bedoeling van HAW.

Wanneer je geen opbouwend commentaar wilt ontvangen, dan is het niet langer toegestaan om foto's op HAW te plaatsen.

HAW is bedoeld om foto's te tonen aan andere bokkers waarbij je paard getraind wordt of actief is in een wedstrijd. Dus eigenlijk een verslag van je training of van je wedstrijd (rekening houdend met de diverse disciplines).

Wanneer je trainingsfoto's plaatst en je zegt bijvoorbeeld al dat je geen kritiek wilt op je gympies en dat je geen cap draagt omdat je dat eigen keuze vindt, dan wordt vanaf vandaag je topic gesloten. Wanneer je geen kritiek - hoe opbouwend dan ook - wilt ontvangen, dan is het niet langer toegestaan om foto's op HAW te plaatsen.

Lijkt me dus dat vragen en opmerkingen gewoon mogen, ook wanneer er geen wettelijke bepalingen aan ten grondslag liggen Haha! Haha!

Een citaat uit diezelfde "regels van HAW":
Natuurlijk ga je bij endurancefoto's niet zeuren of een paard al dan niet netjes aan de teugel loopt en bij een dressuurpaard ga je niet zeuren waarom diegene hem zo hard laat werken terwijl het paard liever in de wei staat te grazen. Als er al kritiek wordt gegeven, moet die te maken hebben met het onderwerp van het topic.

Om dit te kunnen waarmaken, is het wel van belang dat kritiek op een opbouwende en positieve manier wordt gegeven. Eindeloos blijven doormekkeren over iets wat al eerder is opgemerkt, is dus ook niet de bedoeling. Ook hierop zal strenger gemodereerd gaan worden.

Als iemand een topic plaatst met de vraag of hij zijn handen goed houdt tijdens het springen, dan is een opmerking over een cap off-topic.

Als er al iets gezegd is over de cap, dan hoef je (of een andere bokker) dat niet iedere pagina meerdere keren te doen.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 00:33

1natascha schreef:
...dat weegt toch niet op tegen het eventueel deels verkomen van een mogelijke hersenbeschadiging.
Waarom zou je het niet doen? ALs je je leven lief hebt ...

Needje schreef:
Tsja, bij de een is het kapsel nou eenmaal belangrijker als het hoofd zelf.

Waarom vinden jullie een hersenbeschadiging wel erg en bijvoorbeeld een verlamming van alles onder je nek niet?
Een cap voorkomt niet alle soorten ernstig letsel, en kan meer nadelen hebben dan alleen een slecht kapsel.

Daarnaast kan zelfs het kapsel een geldig argument zijn om geen cap te dragen.

Er zijn gevallen bekend van kankerpatiënten die een mogelijk levensverlengende chemotherapie weigerden omdat ze liever "mooi" stierven en zo hun laatste gevoel van waardigheid konden behouden. Voor deze mensen was het uiterlijk wél belangrijk. Niemand zal het in zijn hoofd halen om zich hier ongevraagd mee te bemoeien en die mensen onverantwoord of dom te noemen.

Dit voorbeeld lijkt misschien off-topic, maar raakt eigenlijk precies de kern van de zaak.
Wat geeft mensen het recht ongevraagd voor een ánder te bepalen wélke argumenten wel of niet geldig zijn?

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 00:40

Odyne schreef:

Nou,jij hebt wel lef om dit zomaar te typen en de mensen dom te noemen. Wel,laat ik jou dom noemen en zeggen dat je domme uitspraken hebt. Jij vindt dit ook niet fijn,anderen ook niet.
Laat anderen ook een mening hebben. Heb jezelf zo een mening waar je andere mensen (die je niet kent) even gaat lopen verwijten,doe het dan nog iet of wat onderbouwd en formuleer het anders.
Niemand wil op zo een groffe manier verweten worden,laat staan op een vriendelijke manier.
Ik zou je anders graag willen uitnodigen om in een vriendin van mij haar gezicht te zeggen dat ze dom is. Ik denk dat jij dommer bent doordat te zeggen en dak dat je rap terug thuis zult zijn al vliegend.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 00:59

amyke schreef:
Odyne schreef:

Nou,jij hebt wel lef om dit zomaar te typen en de mensen dom te noemen. Wel,laat ik jou dom noemen en zeggen dat je domme uitspraken hebt. Jij vindt dit ook niet fijn,anderen ook niet.
Laat anderen ook een mening hebben. Heb jezelf zo een mening waar je andere mensen (die je niet kent) even gaat lopen verwijten,doe het dan nog iet of wat onderbouwd en formuleer het anders.
Niemand wil op zo een groffe manier verweten worden,laat staan op een vriendelijke manier.
Ik zou je anders graag willen uitnodigen om in een vriendin van mij haar gezicht te zeggen dat ze dom is. Ik denk dat jij dommer bent doordat te zeggen en dak dat je rap terug thuis zult zijn al vliegend.

Tegen mij mag Odyne best zeggen dat ik dom ben, maar dan wil ik weten waarop hij dat baseert. Pas dan is er een zinvolle discussie mogelijk. Ik kan dan met andere argumenten zijn ongelijk aantonen, of niet, en dan kan ik hem zelfs gelijk geven.
Als hij niet weet waarover hij een mening heeft en niet kan vertellen waarom hij juist díe mening heeft, dan moet hij hem niet uiten. Niet op nette manier en al helemaal niet op zo'n botte manier.