Gewicht ruiter, wanneer teveel voor paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Gewicht ruiter, wanneer teveel voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 23:42

ja klopt, maar dat gaat echt maar om 10 kilo ofzo...

armanike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 23:43

een paard van 1.70 max 75 kilo, daar klopt toch niks van.
Ik ben het eens met yamche, dan zou je 60 kilo moeten wegen, dus zou meer als de helft van alle mensen hun paard aanzienelijk beschadigen.Waar slaat dat op.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 12:13

armanike schreef:
dus zou meer als de helft van alle mensen hun paard aanzienelijk beschadigen.Waar slaat dat op.

Of het meer dan de helft of meer is zou ik niet kunnen zeggen, maar wat je daar stelt is wel zo hoor. Aan de wervels van ieder paard is duidelijk te zien of hij al dan niet bereden geweest is. Volgens mij is zo goed als alle belasting, ook erg beperkte daarin af te lezen. Voor het goed begrip, dat wil dus niet zeggen dat al die paarden doorlopend rugpijn hebben of aan rugproblemen dood gaan, wel dat ze op bepaalde momenten in hun leven op zodanige wijze (over)belast zijn dat je daar definiteve gevolgen van ziet. En dat dat dan weer pijnloos zou kunnen gebeuren geloof ik niet, dus ik denk wel dat de meeste paarden af en toe eens rugpijn hebben, mogelijk zelfs zonder dat ze dat tonen.

Ter vergelijking, aan mijn skelet zal je ooit kunnen zien dat ik mijn rug te veel belast. Ik heb daar dagdagelijks helemaal geen last van. Binnen tien jaar echter zo goed als zeker wel, en als ik in het belastende werk plots overdrijf nu ook al. Belasting met meer slijtage dan herstel => schade

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 12:16

bandida, jij lijkt je er erg in verdiept te hebben... enig idee hoe het zit met 1 dag rijden, en daarna rust(weidegang) hoeveel dagen rust tussendoor zou ideaal zijn?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 12:20

armanike schreef:
een paard van 1.70 max 75 kilo, daar klopt toch niks van.
Ik ben het eens met yamche, dan zou je 60 kilo moeten wegen, dus zou meer als de helft van alle mensen hun paard aanzienelijk beschadigen.Waar slaat dat op.

Hoezo->waar slaat dat op?
Nou, dat veel mensen meer aan hun eigen plezier denken, dan aan de gezondheid van hun paard Pling
Of niet willen denken en zien wat hun plezier kan aanrichten.
Doordat ik ook rij, weet ik ook dat dat niet goed is voor mijn paard. Wel wil ik zo min mogelijk risico nemen, door
mijn gewicht, door les en dus juist trainen en door een passend zadel etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 14:21

Het is ook een waarheid dat meer dan de helft van de mensen zich hier totaal niet van bewust is, en dus idd hun paarden aanzienlijke schade toebrengen...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 14:40

ikenindi schreef:
bandida, jij lijkt je er erg in verdiept te hebben... enig idee hoe het zit met 1 dag rijden, en daarna rust(weidegang) hoeveel dagen rust tussendoor zou ideaal zijn?

Dat is makkelijk om op te antwoorden: nee dat weet ik niet, en dat is helemaal niet makkelijk te bepalen bij een dier dat niet spreekt. En dan nog, mensen hebben het soms van zichzelf niet eens in de gaten dat ze blijvende schade oplopen.
Die één dag rijden, met welk zadel? hoe lang? wat ga je doen? wat weegt de last? wat voor paard? en nog een hoop factoren..

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 23:30

Buiten het feit dat ik echt wel zou moeten afvallen (2 januari gaan we weer naar de sportschool *LOL* , denk ik dat je toch gewoon ook naar het paard moet kijken en wat je van het dier vraagt. Ik rijd alledrie mijn paarden regelmatig (5 dagen in de week ongeveer), maar ik zal bijvoorbeeld geen buitenrit van een paar uur gaan maken. Zolang ze echter nog vrolijk met me de bak doorspringen en sprinten, zal het kwa draagkracht nog wel meevallen!! Bovendien is een hele belangrijke factor, zoals al reeds eerder gezegd, of iemand kan rijden en meebewegen met het paard, of het dier alleen maar in de weg zit.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 01:07

Met deze topic vraag zat ik ook een beetje.. Bloos
Tinkers zijn mijn favo.. en ben weer lekker aan het orienteren.. maar weeg inmiddels 80 kilo.
(ben al aant sporten)

Wat kan een tinker een beetje hebben?

Ik heb een aantal jaren terug op een pony gereden waar ik toen officieel te zwaar voor was, en ik mocht daar toen op rijden op voorwaarde dat ik de pony de hele les aan de teugel liet lopen....scheelt dit echt?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 11:15

Citaat:
Wat kan een tinker een beetje hebben?

Gezien je tinkers van 1,45 en tinkers van 1,70 hebt in heel verschillende modellen is daar niet zo gauw op te antwoorden. Als je graag tips wil:
- probeer zelf zo licht mogelijk te zijn
- zoek het best mogelijke zadel, een compromis tussen weinig gewicht, goed drukverdelend en aangepast aan je rijdoel
- en hou in gedachten dat tinkers niet als rijpaard ontstaan zijn, maar als tuigpaard. Je kan je bij het uitzoeken best laten bijstaan door iemand die kan zien of het er eentje is die zijn rug onder het zadel goed kan gebruiken.

Citaat:
scheelt dit echt?

Voor 10 minuten misschien wel ja. Dat soort oplossing is het probleem uit de weg gaan.

irisssssje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 23:18

Ik denk niet dat er een gewichtskaartje aanhangt, wanneer kan het wel en wanneer niet?
Ik denk wanneer je paard er echt last van krijgt, en paarden kunnen dit echt wel laten merken.
Als je niet netjes kunt lichtrijden door je gewicht, en dus erg tegen de beweging inzit, kan dit voor een paard storend zijn, en dat vind ik altijd wel zielig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 23:24

Als het paard er last van krijgt, ben je al veel te laat.
Er bestaan gewichtstabellen, en die kloppen aardig goed. Het is verstandig om je daar gewoon aan te houden.

irisssssje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 23:27

Ja, daar heb je gelijk in. Maar het verschilt ook weer qua ras en bouw van het paard.
En aangezien ik eerder ondergewicht dan overgewicht heb, heb ik niet zoveel met dit topic te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 23:38

Jij niet nee.

Je moet de gewichten die in de tabellen staan, ook echt aanhouden als maximale gewichten. Is een paard bv langgebouwd, of wat fijntjes, kun je er zó 5 of 10 kilo van het maximale gewicht afhalen.
Het is dus erg belangrijk te weten hoeveel je zelf weegt met rijkleding aan, en hoeveel het zadel weegt... en dan kun je nog aardig schrikken van het resultaat.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 16:26

irisssssje schreef:
Ik denk niet dat er een gewichtskaartje aanhangt, wanneer kan het wel en wanneer niet?
Ik denk wanneer je paard er echt last van krijgt, en paarden kunnen dit echt wel laten merken.
Als je niet netjes kunt lichtrijden door je gewicht, en dus erg tegen de beweging inzit, kan dit voor een paard storend zijn, en dat vind ik altijd wel zielig.

Lichtrijden is licht voor het ruiterachterwerk, niet voor de paarderug. Goed doorzitten is lichter voor het paard.

Elke02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 17:21

Angela77 schreef:
Ik denk dat het er ook wel een beetje aan ligt hoe het paard gebouwd is...
En of je goed met de bewegingen van het paard mee kan gaan.
Volgens mij kun je beter iemand van 95 kilo hebben die het paard niet belemmerd in de bewegingen als iemand van 60 kilo die zit te hupsen op de rug. Knipoog

Ben ik mee eens Lachen
Ik denk eigenlijk dat het weinig problemen oplevert.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 18:35

volgens mij is het voor een fries een stuk lastiger om zijn rug goed te gebruiken dan voor een luxere kwpn, dus wat mij betreft draai het maar om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 20:18

Elke02 schreef:
Angela77 schreef:
Ik denk dat het er ook wel een beetje aan ligt hoe het paard gebouwd is...
En of je goed met de bewegingen van het paard mee kan gaan.
Volgens mij kun je beter iemand van 95 kilo hebben die het paard niet belemmerd in de bewegingen als iemand van 60 kilo die zit te hupsen op de rug. Knipoog

Ben ik mee eens Lachen
Ik denk eigenlijk dat het weinig problemen oplevert.

Doe mij maar iemand van 60 kg die goed kan meegaan in de beweging Pling

irisssssje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 12:36

Kuggur wat wil je daarmee zeggen? Dat als zo'n heel zwaar iemand op een paard zit beter kan gaan doorzitten?
Ik zie het zelf vaak genoeg, en denk zelf eerder dat zo'n paard het fijner vind dat je dan lichtrijd dan dat je doorzit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 12:43

irisssssje schreef:
Kuggur wat wil je daarmee zeggen? Dat als zo'n heel zwaar iemand op een paard zit beter kan gaan doorzitten?
Ik zie het zelf vaak genoeg, en denk zelf eerder dat zo'n paard het fijner vind dat je dan lichtrijd dan dat je doorzit.

Lees dit maar eens: http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm
(ga naar 'natuurkunde voor ruiters > lichtrijden)

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 12:56

Topic zoveel duizendste over dit onderwerp.

Kijk en observeer je paard goed, controleer regelmatig de rug d.m.v. drukpuntmassage door een fysiotherapeut (gediplomeerd wel te verstaan) en controleer je zadel. Neem goed les en vraag je instructeur ook op je paard te letten tijdens het rijden.

Ik ben zelf flink aan mijn gewicht en rij een flink stevig gebouwde KWPN van 1.65. Deze heb ik nu 8 jaar en hij loopt super licht en ontspannen, nageeflijk en gemakkelijk. Niets aan de hand dus. Ook probeer ik zelf wel af te vallen, elke kilo minder hoeft ie minder mee te slepen. Merk ook dat het voor mijzelf makkelijker en soepeler bewegen is als je slanker bent. Verder is het voor je eigen gezondheid ook beter om je gewicht op peil te houden. Is moeilijk maar al deze dingen werken alleen maar voor je en niet tegen je.

wennedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 13:16

Ik krijg echt de kriebels van dit topic en dit is niet negatief ten opzichte van jullie bedoeld!!
Ik krijg de kriebels omdat ik met mijn neus op de feiten gedrukt wordt.
Ik ben 1m70 groot en weeg 74 kg
Ik durf echt niet meer te gaan paardrijden nu!! Ook voel ik me enorm schuldig!!
Het rare is dat niemand me geloofd dat ik over de 70 kg weeg, ik zie er dus magerder uit blijkbaar, maar voor het paard maakt dit toch niets uit? Huilen
Ik probeer al weken af te vallen, geen frisdrank geen tussendoortjes, veel groenten, weinig vet Het lukt me gewoon niet, ik ben alleen maar bijgekomen!! Weet ieamdn hoe dit kan komen. Ik probeer ook meer te bewegen, maar dat lukt momenteel niet zo goed omdat ik examens heb.
Nu heb ik mezelf voorgenomen dat ik niet meer op mn paard kom zolang ik niet onder de 70 kom! Maar ik doe al zoveel moete en het lukt me niet, ben op 5 jaar tijd 10 kilogram bijgekomen
ow ja mijn paardje is een stevig gebouwde E-pony (dus geen iel ding maar toch)
Wordt er echt depri van Huilen

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 13:50

Wat ontzettend naar voor je, maar wat GOED van je dat je nu zo bent gaan nadenken over je gewicht en paardrijden! Petje af!

M.i. is beweging in combinatie met sober eten toch nog steeds de beste manier om af te vallen- maar dat weet je zelf ook. (Een flinke buikgriep kan trouwens ook wonderen doen!)
Lastig dat je nu examens hebt, maar kun je niet bv. 's avonds een stuk gaan lopen (mét je paard, zodat die ook nog beweging krijgt)? En denk eraan dat alle kleine beetjes helpen: neem de trap i.p.v. de lift, de fiets i.p.v. de auto.
Kook je zelf? Want dan kun je makkelijker meer veranderen aan je eetpatroon en aan wat je eet, bv. bakken in (olijf)olie i.p.v. boter, eten op vaste tijden, weinig/geen vlees etc..
En doe je de verzorging van je paard zelf? Want dat helpt mij goed om mijn gewicht laag te houden: elke dag even de wei uitmesten, water pompen etc.etc. Kost alleen wel veel tijd.

bikkeltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 04:53

Als je goed met het paard zijn bewegingen mee kunt gaan moet het geen probleem zijn ( zolang je maar niet stuitert op zijn rug)

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 09:53

*leest al een poosje mee en is allang gestopt met reageren maar vraagt zich af hoeveel anorexia patiëntjes weer gekweekt zijn nu* Frusty