met cap rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ItsMe2

Re: met cap rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 16:21

Mijn idee is ook dat met cap rijden veiliger is! ook als je verhalen hoort van ja ma ik heb nu zoveel ervaring of ik ben nu 18 blabla,, allemaal onzin een paard/pony is en blijft een levend wezen en kan er altijd vandoor gaan of struikelen of met springen een inschattingsfout maken en gek gaan doen!
en bij mijn cap zit dat klepje voor .. en ik ben er ook een paar x afgevallen.. ma mij is geleerd om weg te rollen van het paard/pony.. dus ik val er ( hopelijk") nooit op

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 21:39

Ik rijd altijd met cap. Ja

DyMarvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 16:03

als een cap goed past is er niks aan de hand de verhalen komen vaak van mensen die geen goede cap hadden.

Ezmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 16:49

Liever uit voorzorg dan nazorg Knipoog

j0mMy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 17:21

met cap

een vriendin van mij ging een paar jaar geleden buiten rijden met haar hafje die nooit een pas verkeerd had gezet, zonder cap.. De pony schrikt, stijgert en klapt achterover, bovenop mijn vriendin. Ze is toen met een trauma-heli afgevoerd en heeft een paar uur in coma gelegen. Ze heeft er geen hersenletsels aan overgehouden maar je merkt soms wel dat haar denkvermogen slechter is geworden. Als ze een cap op had gehad had ze mischien een hersenschuddig ofzo gehad, maar dan was 't nooit zo erg geweest als dat 't nu was, ze had dood kunnen zijn.

miek78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 20:24

ik rij ook altijd met cap mag ook van mijn instructrice niet zonder rijden!

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 22:22

ik rij met mijn Z1-pony meestal zonder cap, moet ik wel zeggen alleen met dressuur. met springen en buiten rijden heb ik hem standaart op, en ook alleen als ik in me eige bak rij. als ik ergens anders rij heb ik hem eigelijk altijd op, of ik moet hem vergeten zijn *wat zelfden voor komt* ik heb ook een jong paardje, wat ik dan nu wel 100% vertrouw, en dat in de 3 weken dat ik haar heb nog nooit een stap verkeerd heeft gezet, maar toch zet ik me cap wel op. dat ding geeft me een veiliger gevoel, nu in de winter heb ik er geen last van, maar straks in de zomer hou ik er toch neit echt van eerlijk gezegt. dan ben ik blij als ik op giorgio zit en ik hem niet op hoef.

Wendel87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 14:53

Een vriendin van mij draagt ook nooit een cap, zou ik zelf nooit doen! ik ben zelf een keer tegen de zijkant van de rijbak aangevallen en echt blij dat ik een cap ophad

Laurine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 20:08

Ik denk dat een cap echt wel zin heeft! als je een buitenrit maakt en je rijd op het asvalt en je valt er af met je hoofd op de stenen ben je denk ik toch wel blij als je een cap op hebt! en zowiezo als je valt geeft een cap bescherming!

xCill

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 20:57

Ik draag altijd wel een cap, volgens mij val je ook meestal op je rug inplaats van op je buik Tong uitsteken

Kitana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 22:21

Ik vind een cap wel belangrijk, hoe achterlijk het er ook uit ziet.
Het is veel achterlijker als je zonder cap rijdt en daar iets aan overhoud na een val.
Zelfs op mijn meestal toch wel brave pony draag ik ten alle tijden een cap Lachen
En als je geen cap draagt en er gebeurt wel iets, krijg je toch van iedereen te horen "had je maar je cap op moeten doen"
En van jezelf "had ik maar een cap op gedaan"

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 12:47

op een jong paard, met springen en buitenrijden heb ik altijd een cap op

en mijn goede voornemen van 2008 is om altijd een cap te gaan dragen op het paard Haha!

de kans op hoofd blessures is aanzienlijk minder met het dragen van een cap,
hetzelfde geld voor een body-protector Slim

Loni

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 16:13

Ik draag ook altijd een cap, wel zo veilig, maar geen bodyprotector. Zelfs al zou ik het paar/pony nog zo goed kennen, dan nog zou ik een cap opdoen.

xxxdonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 21:16

't Zoveelde topic?
Nouja, uhm, ik rij altijd met. Lachen
Je weet maar nooit!

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 09:05

Ik rij ook altijd met cap. Bij ons op de manege is het verplicht maar ook als ik daar een keer niet rij doe ik altijd mijn cap op! Je weet maar nooit wat er kan gebeuren.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 09:13

Tegenwoordig altijdmet cap. Door het klepje zie je de lucht en bomen boven je niet en dat mis ik. Als ik nu even naar voren moet buigen vanwegen laaghangende takken dan zit dat klepje in de weg en zie ik tijdelijk even niks. Nee, ik heb er geen lol in dat die cap altijd op moet, maar het moet toch echt. En nu ook van mezelf.....

Valerie_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 11:19

ik rijd ook altijd met cap! het hoort er gewoon bij! beter voorkomen dan genezen! Knipoog

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:42

Ik rijd ook altijd met cap!!! Ook al vetrouw je je paard 100% er kan altijd wat gebeuren, gebeurd er iets met jou, ben je niet verzekerd als je geen cap op heb!
Sterker nog, toen ik een jaartje of 12 was liep ik met een pony aan de hand om droog te stappen, plotseling slaat die op hol en ik liet niet los (slim, maar niet heus) dus hij trok mij helemaal mee, uiteindelijk natuurlijk wel losgelaten, maar mijn kleren daar was niks meer van over. Maar de verzekering betaald dit niet als je geen cap op heb gehad....

Hoe streng zijn jullie eigenlijk als je cap ik gevallen? Ze zeggen dat wanneer je cap is gevallen dat die dan is afgekeurd. Die van mij is niet gevallen, maar vroeg me af wat jullie hiermee doen.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:16

josewoos schreef:
Ik rijd ook altijd met cap!!! Ook al vetrouw je je paard 100% er kan altijd wat gebeuren, gebeurd er iets met jou, ben je niet verzekerd als je geen cap op heb!
Sterker nog, toen ik een jaartje of 12 was liep ik met een pony aan de hand om droog te stappen, plotseling slaat die op hol en ik liet niet los (slim, maar niet heus) dus hij trok mij helemaal mee, uiteindelijk natuurlijk wel losgelaten, maar mijn kleren daar was niks meer van over. Maar de verzekering betaald dit niet als je geen cap op heb gehad....

Hoe streng zijn jullie eigenlijk als je cap ik gevallen? Ze zeggen dat wanneer je cap is gevallen dat die dan is afgekeurd. Die van mij is niet gevallen, maar vroeg me af wat jullie hiermee doen.

Simpel gezegd:
Ziektekosten worden sowieso gewoon gedekt, ook zonder cap.

Verdere schade: Als je op het paard van een ander (particulier) rijdt, of als het paard van een ander schade veroorzaakt, dan valt dat onder de AVP (vroeger WA) van de eigenaar, en ligt het aan de voorwaarden van die verzekering of er uitgekeerd wordt.

Als je op een manegepaard rijdt (of op een ander bedrijfsmatig gehouden paard), dan wordt schade gedekt door de aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven van de manegehouder, MITS je je aan de door die verzekering gestelde voorwaarden hebt gehouden.

Schade aan het paard wordt vaak alleen vergoed door een "paardenverzekering", en volgens mij kan die ook bepaalde voorwaarden stellen.

Verder weet ik er niet zo veel van, maar ik heb in andere topics gemerkt dat bokker LDRD heel veel weet over verzekeringen.

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:25

oomens schreef:
josewoos schreef:

Simpel gezegd:
Ziektekosten worden sowieso gewoon gedekt, ook zonder cap.

Verdere schade: Als je op het paard van een ander (particulier) rijdt, of als het paard van een ander schade veroorzaakt, dan valt dat onder de AVP (vroeger WA) van de eigenaar, en ligt het aan de voorwaarden van die verzekering of er uitgekeerd wordt.

Als je op een manegepaard rijdt (of op een ander bedrijfsmatig gehouden paard), dan wordt schade gedekt door de aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven van de manegehouder, MITS je je aan de door die verzekering gestelde voorwaarden hebt gehouden.

Precies, en je moet hiervoor ook je cap op! Maar het isinmiddels heel wat jaartjes geleden hoor, ik weet nu niet wat er veranderd is, maar ik blijf gewoon met cap rijden, veel veiliger naar mijn idee!

Wendyy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:47

ik rij eigenlijk nooit zonder Tong uitsteken ik voel me op de eenofandere manier gewoon veiliger met cap maar dan moet ie wel goed zitten anders heb je er eigenlijk bijna niks aan want dan schuift ie als het ware een beetje over je hooft Tong uitsteken

lieverdje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 22:05

ik denk toch ook dat het nog steeds het veiligste is om met een GOED passende cap te rijden...

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 23:07

Ik rijd meestal zonder cap, maar met cap is idd veiliger.

Wat wel zo is, als je een keer hard voor over valt dat je met je cap je nek kan breken.

Ik ben 1x van een pony afgevallen, als ik toen me cap op had had ik me nek gebroken aangezien ik vanuit volle galop met mn gezicht op de grond was gevallen.

Maar ik blijf er eigelijk bij dat MET cap toch veiliger blijf.

Lies_Beuker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 23:09

Deze vond ik geweldig : Liever uit voorzorg dan nazorg.
Ik geef een paar jaar rijles, maar een cap is echt belangrijk,,,,, een goede!

xStelmaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 15:21

ik zou nooit zonder cap rijden, want als je gewoon op je voorhoofd valt [zonder cap dus] dan ben je denk ik ook wel dood, of in ieder geval heb je vast een hersenbeschadiging[etje]
en als je op je hoofd valt is nog altijd de kans [tamelijk] groot dat je niet op het klepje valt..
dus ik zou hem gewoon altijd dragen..