Het gaat uiteindelijk om de combinatie. Mensen met overgewicht weten dit vaak zelf heel goed en hebben hier al (psychische) problemen mee. Door zo'n opmerking wordt de persoon in kwestie nog eens verder de grond ingestampt, met alle gevolgen van dien. Mocht de combinatie niet bij elkaar passen vind ik wel dat de jury er iets van mag zeggen, maar wel op een respectvolle, opbouwende manier. Zwaardere mensen met volle bovenbenen hebben nog wel eens de neiging om op de bovenbenen te 'hangen'. Het is dan ook van belang dat je goed zit. Maar ik ken ook vele "slanke" mensen welke voor geen kanten kunnen zitten en hun paard meer belemmeren. Dan zie ik liever iemand die 20 kg zwaarder is en correct zit, zonder zijn/haar paard te belemmeren.
Mocht iemand een, naar eigen inzich, een onterechte opmerking krijgen van een jury kan men altijd verdere uitleg vragen. Misschien wordt het als opbouwende kritiek bedoelt, maar komt het er erg slecht uit. Als men dan doorvraagt kan er een leerpunt voor beide uitkomen. De ruiter weet wat de jury bedoelt en kan er mogelijk iets mee doen en de jury begrijpt dat zijn gegeven commentaar compleet de plank heeft misgeslagen.