Voor of tegen rijden met sporen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

Re: Voor of tegen rijden met sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 16:13

Helma_Edda schreef:
saskiakefie schreef:
Voor sporen, ook voor sommige beginners die op niet hele langzame paarden zitten voor, omdat zij dan leren dat ze rustig met hun been moeten zijn

ik dacht juist dat je beginners, die hun benen niet rustig houden, juist niet met sporen moet laten rijden, als zo'n beginner heel hard gaat schoppen met sporen in de buik van een paard, dan gaat dat paard er toch gelijk vandoor.
Ik ben zelf voor het gebruik van sporen, maar juist niet bij beginners.

Daarom juist, die beginners krijgen dan door dat ze rustig moeten zijn met hun benen omdat een paard er anders erg scherp op reageert. Want meestal rijden beginners op paarden die niet goed reageren en gaan zij vaak alsnog zonder dat ze er ook echt erg in hebben schoppen. En vaak is dat ook weer moeilijk af te leren.

Laura_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 16:16

Ik gebruik sporen om mijn hulpen te verfijnen. Als ze hengstig is gebruik ik trouwens iets langere, dan is ze echt niet aan het been...

_Amy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 18:06

Ik ben er voor als je er mee om kan gaan.
Ik rijd zelf ook met sporen, om mijn hulpen te verscherpen.

miesjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 16:49

ik ben niet tegen sporen, bij sommige paarden is het soms wel handig als je net even een klein spoortje bij de hand hebt, ik rij wil is op een paard, en die valt heel erg door je binnen been, de eerste keer ging ik zonder sporen op um rijden, maar die keer daana met, en toen viel ie een stuk minder door m'n binnen been.

ik vind dat je niet te lange sporen mag hebben, en als je er gewoon goed en rustig mee om gaat, heb ik er niks op tegen.

Flaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 19:20

Ben niet tegen sporen, als het een goede rede heeft om er mee te rijden en als je er mee kán rijden.

Manonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 20:31

tegen sporen ben ik niet,
zelf rijd ik niet met sporen,
omdat ik gewoon op de manege paarden rijd,
ik heb zelf geen eigen pony Verdrietig

maaike93

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 21:26

Laura_B schreef:
Ik gebruik sporen om mijn hulpen te verfijnen. Als ze hengstig is gebruik ik trouwens iets langere, dan is ze echt niet aan het been...

sorry hoor, je spreekt jezelf een beetje tegen.. Verward

je gebruikt ze voor verfijning (zeg je) en vervolgens zeg je dat ze anders niet aan het been is..
oft. je gebruikt ze omdat ze niet goed (genoeg) naar het been luisterd

leonie456

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 21:32

Voor.
Ik rij met stompe sporen van (geloof ik) 1 cm.
Eerst viel ze nogal snel terug in tempo, toen was het vooral dus als ze niet op mijn kuit en/of zweepje reageerde. Nu gebruik ik hem vooral voor de verfijning van de hulpen, zijgangen etc.

Ik vind dat je best met een spoortje mag rijden, als je er tenminste mee kán rijden. Op maneges liever niet, de paarden worden nogal snel dood voor het been. Beginners ook niet, zij hebben snel last van een onstabiele houding (bijv. zwieberende benen etc Clown ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 13:06

Ik ben niet tegen gebruik van sporen, mits je je benen goed stil kan houden. Ik rijd zelf overigens altijd met sporen.

fjordenmeiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 16:34

Ik ben tegen het rijden van sporen want je moet maar even met je voeten bewegen en je tikt het paard al aan met je sporen. Ook zal het als je nog nooit met sporen hebt gereden wel even wennen zijn. Dus niet meteen keihard aansporen Verdrietig Dat is best wel zielig..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 19:42

fjordenmeiz schreef:
Ik ben tegen het rijden van sporen want je moet maar even met je voeten bewegen en je tikt het paard al aan met je sporen.

Daarom zeg ik dus ook, alleen als je je benen stil kunt houden. Knipoog

Elinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 19:43

zolang ze op de goede manier gebruikt worden, zie ik geen reden waarom ik er tegen zou zijn!

Malou_Fenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 19:47

Ik ben voor sporen,m zolang je er op een nette manier mee rijdt.
Het is veel fijner voor een paard om op een nette manier gereden te worden met sporen dan op een iets minder nette manier zonder.

MrikkieJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 20:04

Ik ben niet tegen sporen, ik rijd er zelf niet mee omdat het bij mijn verzorgpony niet nodig is, maar als je ze goed gebruikt ben ik voor!! Knipoog

EileenP

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 20:54

darkadia schreef:
kitty_gomez schreef:
Ik ben er opzicht niet tegen.
Alleen ik vind het wel erg als je met sporen rijd. En je hebt een ontstabiele beenligging en je de heletijd met je sporen in zijn buik prikt. Voor je paard niet aangenaamd en opten duur word hij dood voor je been.

Idd mee eens Knipoog Clown

ik ook

Main

Woonplaats: In een dorpje met m'n mannetje en onze ''dierentuin''

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 21:04

Ik ben niet tegen sporen als de ruiter er mee om kan gaan Knipoog

Djaleesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 21:26

Ik ben ook niet tegen met sporen rijden ruiter moet er inderdaad wel mee kunnen omgaan.

malu_tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 22:24

Ik ben niet tegen sporen..
Maar ik vind wel dat je moet weten hoe je ermee moet omgaan en of het wel écht nodig is..
Bloos

mies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 09:52

als je sporen op een goede manier gebruikt en ook alleen maar gebruikt als het nodig is en niet omdat je het bijvoorbeeld mooi vind staan vind ik het helemaal niet erg en ben ik gewoon voor sporen.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 10:37

Ben niet zo voor sporen. Ze worden veel te vaak gebruikt om paarden vooruit te stampen. Voor ruiters die er goed mee kunnen omgaan en ze gebruiken om hun hulpen te verfijnen allemaal goed en wel, maar er zijn er zoveel die ze gebruiken om hun paarden vooruit te stampen Ach gut ...

anne_fury

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 10:40

ben er absoluut niet tegen,maar het ligt eraan hoe ze gebruikt worden en door wie,en moet natuurlijk niet zo zijn dat de sporen de hele tijd in de buik prikken..ze zijn bedoeld om de hulpen te verfijnen en daar moeten ze dan ook voor gebruikt worden

Cyta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 10:43

Ik ben er niet tegen. Zelf gebruik ik bij dressuurtraining of wandelen geen sporen. Bij springen daarentegen wel en op wedstrijd ook.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 10:55

Het grappige van sporen (en andere hulpmiddelen zoals stang en trens) is dat je ze pas goed kunt gebruiken als je ze niet nodig hebt. Pling

Als je je paard alle oefeningen kunt laten doen zonder sporen voegen sporen echt iets toe. Je kunt ze dan pas gebruiken om precieszer en gedoseerder te werk te gaan. Omdat het spoor op een kleine plek drukt kun je met een kleinere beweging van je spieren een hulp geven.

In de situatie ben ik dan ook voor sporen....

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 10:58

Wat is er overigens mis met 'prikken'? Ik kan ook een vlieg voelen op mijn huid en als iemand met een spoor in mijn vel 'prikt' doet dat echt niet meteen pijn hoor.....

Dan voel ik druk en dat is iets heel anders

Clautt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 11:32

Mijn mening :

Als je goed je benen stil kan houden is er niks aan de hand , al vind ik wel dat het echt nodig moet zijn , dus niet zomaar er mee rijden . Van die super gemene sporen vind ik wel een beetje onzin .