tikken geven:s :s

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 21:15

Ik kan niet zo goed bij zijn oren terwijl ik aan het rijden ben

DeadxStar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 21:31

odetteke schreef:
Ik kan niet zo goed bij zijn oren terwijl ik aan het rijden ben

Hahaha

En aan de manen trekken, lijkt mij nou niet echt goed werken, maargoed, als het bij jou helpt

Dat voelen ze amper..

MRV_2016

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 06:24

beantsje schreef:
Een rotshop op zn tijd is voor een paard geen zinloos geweld hoor. Dat is voor hen een manier van communiceren.
(hoewel ik de laatste ben die vind dat je het paard door de bak moet schoppen. als mijn paard een schop krijgt, sta ik er naast)
Wat is het alternatief? een gesprek aangaan of naar zn kamertje sturen?
Met een kind praat je, een paard geef je zo nodig een tik. Daar wordt hij echt niet minder van!

Ik vind persoonlijk een "rotschop geven" geen manier van communiceren. En een gesprek aangaan heeft ook niet echt zin nee. Ik wil als ik aan het rijden niet niet graag overgaan op trekken, slaan of schoppen. Ik zeg niet dat ik een manier weet om het op een andere manier aan te pakken (helaas). Aangezien lois_fjordje het dus op een andere manier schijnt aan te pakken, ben ik benieuwd hoe! En ik wist het even niet anders te omschrijven dan "zonder geweld rijden". Zinloos geweld is weer totaal iets anders...

lois_fjordje schreef:
@marianr: Tja dat weet ik eigenlijk niet... Ik word ffe flink boos op haar enzo. geef een een ruk aan de manen of oortje.. Dan weet de mijne het meestal wel. Bij mijn paard( en de paarden die ik rijd) helpt het altijd. En met tikken enzo heeft het nooit geholpen. Toen leek het net of ze dachten: Wow eens kijken hoever ik nu mag gaan.

Kijk, ieder paard is verschillend. De een is veel stugger zeg maar dan de ander. Ik vind het ook fijner als je het op een "zachte" manier op kunt lossen. Maar als het paard over je heen gaat lopen en gevaarlijk gaat worden (ik heb hier ook wat dingen gelezen over situaties in de stal) wat moet je dan anders doen? Een corrigerende tik is ook heel iets anders dan een paard helemaal lam slaan natuurlijk. Maar in feite corrigeer jij je paarden ook, op een andere manier. Een ruk aan manen of oortje of een klein tikje met de zweep: daar zit toch niet zoveel verschil in?

mylittlejoy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 08:27

Hey, xKatleentjex, DAT moet je dus doen! Trek gewoon aan de manen als je paard vervelend is. Na het rijden nog even fatsoeneren (met de schaar, trekken wil hij/zij nl niet) en dan hoef je dat ook niet meer te doen

Maar zoals eerder in dit topic gezegd, moet je vooral snel corrigeren, anders heeft een paard helemaal niet door waarvoor hij/zij uberhaupt gecorrigeerd wordt. Een tikje is dan veel sneller t.o.v. een oor of een pluk manen vastpakken.

Bij de weg, ik heb het hier over tikJES, geen doodsklappen. Imo kan je die alleen geven in gevaarlijke situaties (zoals een paard dat over je heen galloppeert ofzo) en dan ook alleen indien noodzakelijk, maar dat spreekt voor zich.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 09:09

lois_fjordje schreef:
@marianr: Tja dat weet ik eigenlijk niet... Ik word ffe flink boos op haar enzo. geef een een ruk aan de manen of oortje..

omg, dus daaaarom krijg ik altijd paarden ter correctie te rijden waarbij ik met geen mogelijkheid meer aan de oren kan komen
En ik maar proberen ze te overtuigen dat een oortjesknuffel heel lekker is en dat je daarna ook gerust nog je oor uit kunt laten scheren
Nog meer mensen die de oren van hun paard gebruiken om te straffen??!

JoeyRosso

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 09:30

Lijkt mij een handige manier om je paard kop/oorschuw te maken. Oortje willen kroelen, lekker achter de oren krabben en zodra je dat gaat doen, denkt paard (aangezien die oren worden gebruikt om te laten weten dat ze iets fout doen) hm wat heb ik fout gedaan. Jeetje ze blijft maar krabben, nu is het vast heeeeel erg wat ik heb gedaan

Nee, alle gekken op een stokje. Bij mijn paard tik ik nooit op het hoofd. Maar een tikje en soms een tik ergens op zijn lijf doet wonderen. En dat hoeft niet hard, want hij snapt het goed. Eigenlijk hoef ik vaak alleen maar even "hey" te roepen.

Bij mijn nieuwe pony ben ik blij dat het hielp om een keer op haar hals te tikken, maar ik weet ook van haar vorige eigenaresse dat ze verder niet onder de indruk is van wat voor tik dan ook. En bij haar "hey" roepen heeft dus heeeeeelemaal geen zin. Dat moet ze nog leren. En dat zal alleen gaan door haar te laten weten wat ik wil. Met een tik?
Ik heb nu dus twee totaal tegenovergestelde dieren.

Maar Lois, als ik het niet meer weet zal ik jou om hulp vragen. Mag jij mijn Shet/Arabier komen africhten okay????

(sorry dat dit laatste er eigenlijk onnodig bijstaat. maar ik kan het niet laten. ik kan me zo niet voorstellen dat iemand probeert een paard te corrigeren op een voor een paard zo'n onnatuurlijke manier.... het irriteert me. gisteren ging mijn pony voor het eerst het land op met een andere merrie, ze kenden elkaar niet. het eerste wat die merrie deed was met haar kont naar mijn pony draaien en trappen. even laten weten wie de baas is En gek hoor, maar ze snapte het ook nog. Zal die andere merrie eens vragen waarom ze haar niet gewoon even aan haar oortje trok. )

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 09:56

Mijn Anda is een heel gevoelig beestje... die is al helemaal onthutst als ik tegen haar schreeuw. Als ik haar een schop zou verkopen zou dat verraad zijn. Ze probeert me te vertrouwen en daar hoort geen schop bij. Hetzelfde geld voor mn Anglo.

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 10:23

daar ben ik het mee eens! Als een paard je vertrouwd hoef je ook niet meer te schoppen en te meppen. En kom maar eens hier. Aan een tik geven denken we hier niet eens aan!

mylittlejoy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 10:42

Ik niet. Dat verschilt compleet per paard. Haar Anda kan idd zo gevoelig zijn dat een tik verkopen bij dat paard meer kwaad dan goed zou doen, maar dat geldt zeker niet voor alle paarden.

En het heeft niet zoveel met vertrouwen te maken hoor. Als jij jouw paard alleen corrigeert als het nodig is (hetzij met hetzij zonder tik), zal het paard jou vertrouwen. Dit heeft niets te maken met of je je paard wel of geen tikken geeft.

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 10:44

atreyuevita zegt net dat haar paarden ook heel gevoelig zijn, zo zijn dus niet alle paarden. Als het lukt om met de stem te corrigeren zou ik inderdaad ook geen tik geven Lois_fjordje. Maar een minder gevoelig paard moet ook gecorrigeerd worden! Dat heeft niets te maken met of een paard je wel of niet vertrouwd, maar paarden zoeken gewoon een grens op zoals ik al omschreef op de vorige pagina.

Je was me net voor mylittlejoy

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 10:52

Dat is niet helemaal waar. Wij geven tikken als het soms echt helemaal NIET nodig is. Dan gaat er telkens meer vertrouwen af. En wij geven meteen een tik, paarden waarschuwen eerst. Dat zie je misschien niet altijd maar het is wel zo!! Eerst oren naar achteren dan tanden bloot en een bijtje of ffe kont omdraaien enzo

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 11:15

Hoe kan jij in hemelsnaam weten of ik en ook de anderen op het forum een tik geven terwijl het niet nodig is? Dat kan je vanuit frankrijk toch helemaal niet zien? En hoe weet jij dat ik niet waarschuw? dat doe ik namelijk wel!

Jules

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 11:24

Is een paard lief,, ben ik lief..
Is een paard vervelend,, ben ik vervelend..

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 11:35

lois_fjordje schreef:
daar ben ik het mee eens! Als een paard je vertrouwd hoef je ook niet meer te schoppen en te meppen. En kom maar eens hier. Aan een tik geven denken we hier niet eens aan!

Zoals hierboven gezegd: dat wisselt per paard.
Nog sterker: mijn zwartje reageerde in het begin heel paniekerig als ik een keer 'Hey' riep zelfs, omdat hij mij niet kende en niet vertrouwde. Nu kennen we elkaar intussen beter en inmiddels kan ik een tik geven als hij echt stout is en reageert hij normaal. Juist omdat hij weet dat ik alleen een tik geef als hij echt stout is, en hem verder rot verwen

mylittlejoy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 11:37

En nou ben jij me voor, Odetteke!

De ruiter waarschuwt zijn paard door de kuithulp. Zoals ik het heb geleerd is het kuithulp, geen reactie sterkere kuithulp, nog geen reactie, sterkere kuithulp met evt. klein tikje. En na het gewenste resultaat weer gewoon teruggaan naar de normale kuithulp. Dit lijkt me voldoende waarschuwing voor het paard.

JoeyRosso

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 11:44

lois_fjordje schreef:

Je beledigt me nu echt heel erg!!! Ik wil hier eigenlijk niet discussieren met jou, maar ik moet dit kwijt.

Ten eerste: ik zou nooit een tik geven bij een paard als het niet nodig is. Als ik al tik, heb ik het eerst anders proberen op te lossen.

En daarnaast: mijn paard kreeg ik als jong beestje, 3,5 jaar oud. Ik heb hem nu meer dan 10 jaar. En mijn paard vertrouwt me volkomen. Als er iets echt eng is kruipt hij achter mij weg om zich te verstoppen.

Ik vind het helemaal prima dat jij hier anders over denkt, maar je beledigt mensen hier enorm. Probeer eens of je je reacties anders kunt formuleren. Want misschien kan je dan zo begripvol met paarden omgaan, op gebied van mensen schop je flink in het rond. En nogmaals: een ruk aan zijn oor is veel gevoeliger dan een tikje tegen zijn kont of hals!!!!

Ik ben normaal helemaal niet zo dat ik hier aandacht aan besteed, maar dit raakt me enorm. Ik ben dol op paarden, alle paarden. Ik zou nooit een paard zomaar slaan, zoals jij het formuleert. Ik heb heel veel paarden gereden en verzorgd (in mijn 20 jaar paardenervaring) en er zijn heel veel paarden die nooit een tik(je) hoeven te krijgen, omdat dit niet nodig is of door gevoeligheid. Maar er zijn ook paarden die het nodig hebben. Als het niet duidelijk voor ze is, raken ze pas echt het vertrouwen in je kwijt, omdat ze constant op zoek zijn naar de grens.

_Jennifer_

Re: tikken geven:s :s

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 12:50

hmm .. vertrouwen heeft misschien een beetje, maar niet alles met leiderschap te maken ..

Je beledigd sommige bokkers nu nog eenkeer .. Ik geef Chesney ook af en toe een corrigerende tik .. maar ik kan onder de door kruipen, achter de langs lopen over dr heen springen en desnoods op d'r kont gaan staan .. Hoefde ik een jaartje geleden niet te proberen

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 13:22

JoeyRosso schreef:
lois_fjordje schreef:

Je beledigt me nu echt heel erg!!! Ik wil hier eigenlijk niet discussieren met jou, maar ik moet dit kwijt.

Trek het je niet aan meid, je weet toch wie het zegt?

Lois, ik zou dolgraag eens een paard bij je langs brengen. Helaas is mijn eigen paard dus doodbraaf, maar als ik weer eens een brutale jonge hengst heb staan die verder doorgereden moet worden na het zadelmak maken, mag je altijd langskomen om een keer te rijden. De laatste werd ik in het begin alleen maar afgebokt als ik er al opkwam, zoiets lijkt me een leuk studieobject

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 13:36

Je zou toch raar staan te kijken als je ineens een superlief paard weer terugkreeg Urielle!

mylittlejoy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 13:37

Alleen dan moet je geen dingen meer doen die hij niet wil natuurlijk!

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 14:08

ik zou niet meteen op die hengst gaan zitten! En ik zeg niet dat iedereen meteen een tik geeft zonder waarschuwen. Maar veel mensen wel. Zoals op de manege hier: Een paard wou een vrouw een knuffeltje geven, waarop de vrouw meteen met een flinke klap reageerde!!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 14:12

odetteke schreef:
Je zou toch raar staan te kijken als je ineens een superlief paard weer terugkreeg Urielle!

en dan neem ik gelijk alles terug wat ik heb gezegd

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 14:21

lois_fjordje schreef:
ik zou niet meteen op die hengst gaan zitten! En ik zeg niet dat iedereen meteen een tik geeft zonder waarschuwen. Maar veel mensen wel. Zoals op de manege hier: Een paard wou een vrouw een knuffeltje geven, waarop de vrouw meteen met een flinke klap reageerde!!

Ja wou hij even aan der schoft krabben? Ik laat mezelf ook niet als schuurpaal gebruiken, is mijn paard nu heel zielig?

Trekken paarden in de natuur ook aan elkaars oren? Nee, die meppen ook tegen elkaars kont aan omdat daar spek op zit.

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 14:21

lois_fjordje: Je hoeft er ook niet persee op te zitten om verwondingen op te kunnen lopen. En nogmaals, er zijn hier veel mensen die het storend vinden dat een meisje van 13 hen beschuldigd van dierenmishandeling terwijl jij ze niet kent en nooit hebt gezien hoe ze aan het werk zijn met hun paard, terwijl dat zelfde meisje met tips komt waarmee je een paard kopschuw maakt!

aartlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 14:23

ik trek niet aan de oor maar knijp er zacht in. Ik heb dit 2 keer maar gedaan. Ik bedoel ook niet met de tanden kriebelen maar ffe snufje en zo. Die mevrouw gaf hem echt een flinke pats op z'n gezicht!