Nieuwe regel, paarden op latere leeftijd in Z-dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bettine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 17:50

shan schreef:
Natuurlijk zullen de meningen ook hierover uiteenlopen maar misschien is het zo toch iets makkelijker om iets beter op 1 lijn te komen.
met trainen ik inderdaad opwarmen en loswerken uitstappen, en in een later stadium ook de werkfase.
Ik bedoel niet een halfuur doelloos rondhobbelen.

En toch zie ik driekwart van de paardrijdende mensen niets anders doen
En toch zijn ze er op hun eigen manier oh-zo-druk en serieus mee bezig, en menen ze géweldig hard aan het 'trainen' te zijn...

shan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 17:55

Het gaat over het jonge paard opleiden naar het z niveau dus ik neem aan dat er niet gelummeld wordt

Yoghurt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 20:09

Waarom zou dit geen interessant topic zijn??

Ik moet zeggen dat ik dit topic met meer interesse lees dan een topic als : 'Mijn dressuurtopper @ work in een of ander tuttig setje', want dat boeit me niks.

Ik heb dit topic niet voor niks op Bokt gezet, uit het feit dat mensen zo vaak en soms nogal fel reageren blijkt dat meer mensen dit interssant vinden om te lezen. Hier worden in elk geval meer ideeen/meningen uitgewisseld, in plaats van dat je op HAW alleen maar leest: Ooo wat heb je een mooi paard!! Ja inderdaad leuk dier!! Jaaaa, en wat loopt ie goed!!

Daar wordt je ook niet veel wijzer van.

talented

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 20:14

Wie sugereert er dan dat dit geen interessant topic is?

talented

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 21:45

Citaat:
En toch zie ik driekwart van de paardrijdende mensen niets anders doen
En toch zijn ze er op hun eigen manier oh-zo-druk en serieus mee bezig, en menen ze géweldig hard aan het 'trainen' te zijn...

Je ziet het verkeerd denk ik, drie kwart van de mensen hier op bokt gaan misschien zo te werk, maar dit is toch geen realistische weerspiegeling van de échte paardenwereld?

Bettine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 21:49

Bokt is dan ook meer een mensen-met-paarden-forum dan een paardenmensen-forum!

Yoghurt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 18:37

En wie noemt zichzelf dan een 'paardenmens' ??

talented

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 21:59

Yoghurt schreef:
En wie noemt zichzelf dan een 'paardenmens' ??

Wil je dat ik hie reen lijstje neerzet met namen die naar MIJN inzien daartoe behoren ?

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 22:01

Ik denk dat de meeste mensen toch echt wel hun best doen om zo goed mogelijk te rijden. De een heeft gewoon meer feeling als de ander. De een heeft betere begeleiding als de ander. De een heeft een beter paard als de ander.....

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 23:14

Ik las net even in de nieuwe reglementen dat de minimum leeftijd voor de Intermediair I ook op 6 jaar is vastgesteld........
Eén ding weet ik zeker.......... dat is relatief een VEEL grotere opgave dan en 5-jarige in het Z1.......

In de Intermediair 1 moet ie toch al een volle pirouette springen en dat is een van de zwaarste oefeningen die er is. Dat is wel iets anders dan een eenvoudige wissel.

Over proporties geproken......

Yoghurt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 19:58

Ja dat is best wel krom ja.

kelliej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 18:22

Ik moet nu gaan kiezen of voor 1 april Z te gaan starten met mijn 5-jarige of hem een jaar thuis houden..

gigelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 18:34

Ik denk dat je het zelf wel aan voelt of ie er klaar voor is.
Als je zelf het idee hebt dat ie te vlug gaat, kan je hem natuurlijk altijd nog even terugtrekken. denk je niet??

talented

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 21:36

gigelo schreef:
Ik denk dat je het zelf wel aan voelt of ie er klaar voor is.
Als je zelf het idee hebt dat ie te vlug gaat, kan je hem natuurlijk altijd nog even terugtrekken. denk je niet??

Lijkt me inderdaad ook ja!

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 17:10

KiWiKo schreef:
Moniek, heb jij ooit wel eens op een jong zeer getalenteerd sportpaard gezeten??? en het Z is absoluut geen topsport..... is nog steeds gewoon BASIS

Ik niet helaas.... (zucht).
Maar k zie deze discussie eigenlijk als de LDR discussie. Prima methode mits juist toegepast door mensen die weten wat ze doen bij paarden die daaraan toe zijn.
Zo ook bij dat soort paarden die kwalitatief zo goed zijn en lenig dat ze lichamelijk dat werk makkelijk aankunnen. Uiteraard topruiter vereist die met beleid traint. Blijft over, of een paard er geestelijk aan toe is, maar het is m.i. aan de trainer om dit evenwicht te bewaren.
En heb ook niet de illusie dat deze regeling zware (thuis)training bij jonge paarden zal tegenhouden.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 19:44

Klopt, dat is een illusie. Ik ben nu al 2 U'tjes tegengekomen die met stang en trens getraint worden. Beide bij zeer goede ruiters/amazone's en waarom?

Juist, om voor april nog even zonder gezichtsverlies, in het Z te starten!
Van beide ruiters geldt dat ze normaal een jong paard gewoon in het M en zelfs het L uitbrengen. Om ervaring op te doen....

bah, bah, bah

De KNHS zal het wel op overgangs perikelen gooien, maar toch jammer.

noekje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 19:47

Ik vind het een goede reden. Als mensen weten dat ze met een bepaald paard voor die leeftijd nog niet in de Z kunnen komen, zullen ze het misschien niet overhaasten. Dat zie je helaas nog vaak gebeuren. Jonge paarden die al kapot worden gereden. Natuurlijk is dat niet alleen zo. Er zijn ook paarden die snel leren, of getalenteerd zijn. Maarja dan nog maar een tijdje alleen trainen. Het kan niets kwaad op een wat latere leeftijd.

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 20:09

amondi schreef:
Klopt, dat is een illusie. Ik ben nu al 2 U'tjes tegengekomen die met stang en trens getraint worden. Beide bij zeer goede ruiters/amazone's en waarom?

Van beide ruiters geldt dat ze normaal een jong paard gewoon in het M en zelfs het L uitbrengen. Om ervaring op te doen....

bah, bah, bah

Niet zo zielig overdrijven hè?
Ik ben er van overtuigd dat bijvoorbeeld een Uphill op zijn sloffen nu de 180 haalt in de Z1. Puur op het (L !!!)-basiswerk. Dan mag ie op de kunstjes nog wel 4-en scoren en dan houdt hij nog ruim voldoende over...........

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 07:18

Ja, klopt ook, alleen zijn ook talent paarden kleuters. En daar wordt dit jaar weinig rekening mee gehouden.
Ik bedoel, wie ken ik nou? Het zijn er maar weinig en toch weet ik al van 2 dat ze zo gepusht worden op verzoek van de fokker. Snel Z, daarna snel drachtig.

En natuurlijk kunnen deze paarden dat wel, die kleine chinese en roemeense meisjes konden ook echt wel turnen......

Maar ook dat vond ik bah!

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 08:45

amondi schreef:
Ja, klopt ook, alleen zijn ook talent paarden kleuters. En daar wordt dit jaar weinig rekening mee gehouden.
Ik bedoel, wie ken ik nou? Het zijn er maar weinig en toch weet ik al van 2 dat ze zo gepusht worden op verzoek van de fokker.
Snel Z, daarna snel drachtig.

Om je fokmerrie tegenwoordig SPORT te krijgen moet je ook diep in de buidel tasten. Dat kost ook een godsvermogen. Drie jaar volledige training kost je zó 3 x 12 x 500 = 18.000 Euro ............. (HALLO = 40.000 GULDEN)
JIJ hebt blijkbaar gemakkelijk praten (ik ook ......), maar de gemiddelde fokker stapt er niet zelf op, of heeft een dochter die het klusje met plezier klaart.

Odie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 08:49

amondi schreef:

bah, bah, bah

De KNHS zal het wel op overgangs perikelen gooien, maar toch jammer.

Hmmm, volgens mij mag je voor 1 april alleen nog L of M starten met een "te jong" paard. Z starten is per 1 januari al verboden...

KarinvdM

Re: Nieuwe regel, paarden op latere leeftijd in Z-dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 08:51

Een jaartje extra kost dus zo'n 6000,-...
Niet zo vreemd dat de fokker het paard graag voor april nog in de Z ziet. Bijkomend voordeel is dat de merrie dit jaar nog bij de hengst kan.

Odie schreef:
Hmmm, volgens mij mag je voor 1 april alleen nog L of M starten met een "te jong" paard. Z starten is per 1 januari al verboden...

Nee, nu mag het nog. De reglementswijzigingen gaan per 01-04 in.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 10:09

amondi schreef:
On topic: een maatregel die op het eerste gezicht paardvriendelijk en politiek correct is.

Op het tweede gezicht, zinloos, profje pesten, en de hele sodemieterse amateurboel volledig buiten schot laten...

Nog even gequoted, voordat men denkt dat ik de fokkers/profs veroordeel

Odie

Re: Nieuwe regel, paarden op latere leeftijd in Z-dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 11:13

KarinvdM schreef:
Een jaartje extra kost dus zo'n 6000,-...
Niet zo vreemd dat de fokker het paard graag voor april nog in de Z ziet. Bijkomend voordeel is dat de merrie dit jaar nog bij de hengst kan.

Odie schreef:

Nee, nu mag het nog. De reglementswijzigingen gaan per 01-04 in.

Ja je hebt gelijk. ik heb het nog eens nagelezen op www.knhs.nl

daar staat het volgende:

27. Komt er een startbeperking voor jonge paarden in verband met dierenwelzijn/happy athlete?
De startbeperking is nu nog moeilijk te realiseren via regels. De nieuwe proeven zijn vriendelijker voor de paarden. Verder hopen we dat de ruiters hier zelf de noodzaak van inzien om niet zo vaak met een jong paard naar een wedstrijd te gaan om maar snel winstpunten te verzamelen. Vanaf 1 april 2006 gelden de volgende bepalingen ten aanzien van de leeftijd van het paard;
Een paard dat deelneemt aan een dressuurwedstrijd behoort de volgende leeftijdsgrens te hebben bereikt:
Klasse B minimaal 3 jaar vanaf 1 april
Klasse L1 en L2 minimaal 4 jaar vanaf 1 april
Klasse M1 en M2 minimaal 5 jaar vanaf 1april
Klasse Z1 en Z2 minimaal 6 jaar
Klasse ZZ-Licht minimaal 6 jaar
Klasse ZZ-Zwaar minimaal 6 jaar
Klasse Lichte Tour minimaal 6 jaar
Klasse Midden Tour minimaal 7 jaar *)
Klasse Zware Tour minimaal 7 jaar

*) Met 6-jarige paarden mag wel in de Intermédiaire I worden gestart, echter niet in de Intermédiaire II.

De leeftijd wordt gerekend vanaf de eerste januari van het geboortejaar en wordt telkenmale per 1 januari met een jaar verhoogd. Voor paarden van 4 en 5 jaar geldt dat pas vanaf 1 april van het jaar waarin het paard de vereiste leeftijd heeft bereikt het paard in die klasse uitgebracht mag worden. Voor 3-jarige paarden geldt dat zij na 1 april van het jaar dat zij 3 zijn geworden in de klasse B morgen worden uitgebracht ( in overeenstemming met de startgerechtigheidstabel).

Overgangsregeling
We hanteren een overgangsregeling vb. iemand is met een 4-jarig paard in maart 2006 in de klasse M1 gestart. Vanaf 1 april 2006 is dit reglementair niet meer toegestaan maar men mag doorrijden in de klasse waarin men is gestart. Dit geldt overigens voor alle klassen.

(Dus eigenlijk kun je heel dit jaar nog Z starten met je vijfjarige, als je maar voor 1 april een keer de ring binnen bent gereden)

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 12:55

Die leeftijdsmaatregel heeft dus óók gelijk gevolgen voor 3,4 en 5-jarigen doordat die per 1-april een jaar ouder worden, maar alle andere paarden per 1-januari..............