Pony's hoger dan Z2? KNHS antwoordt:

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

frunnik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 15:00

We zullen volgend jaar wel gewoon gaan zien hoe de 'kleine' paarden het tussen de 'grote' paarden gaan doen. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe het allemaal gaat uitpakken

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 15:49

Even weg en 3 bladzijden posts, ik was nog niet klaar met Hoby of Power met een goede ruiter!

Ik weet zeker dat een GP ruiter met kleine maat die pony's toch echt wel in de ZZGP kan trainen.

Misschien een idee voor een expiriment. Nou alleen de pony nog.

Marja

Re: Pony's hoger dan Z2? KNHS antwoordt:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 17:48

Mag ik mezelf even als voorbeeld stellen op wie de reglementswijziging bijvoorbeeld van toepassing is?

Ik start nu Z2 met mijn Lipizzaner (natuurlijk bij de paarden) en zou geen uitdaging meer hebben hierna. Niet dat ik vind dat we er al klaar voor zijn om ZZ-L te gaan starten, maar het geeft mij wel een trainingsdoel voor de lange termijn. Ik zoek liever zelf de grensen op van ons als combinatie dan dat die van bovenaf worden opgelegd en niet eens internationaal gangbaar zijn.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 19:43

maar jij mag per 1 april ook nationaal starten (tenminste ik neem aan dat jouw lippi groter dan 1.48 is).

frunnik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 20:00

Ja en de spaanse lipi's hebben wel bewezen dat die wel bovenin mee kunnen rijden

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 20:07

ik vind dat iedereen gelijke kansen moe hebben en dus ook pony's
als ze het aan kunnen waarom niet.

MilesNF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 22:27

amondi schreef:
Even weg en 3 bladzijden posts, ik was nog niet klaar met Hoby of Power met een goede ruiter!

Ik weet zeker dat een GP ruiter met kleine maat die pony's toch echt wel in de ZZGP kan trainen.

Misschien een idee voor een expiriment. Nou alleen de pony nog.

Sowiezo, in het buitenland kan het ook (daar lopen ook pony's in de GP), dus in Nederland zou het ook kunnen.

Ik vind het een hele goede beslissing, er zijn zat pony's die meer kunnen en er zijn ook ruiters die niet op een paard staan.

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 11:56

Ik heb zelfs ambities om met mijn haflingermerrie straks door te stromen... ze heeft grote aanleg voor passage en piaffe.. haha. Ik ben erg benieuwd hoe de jury gaat reageren op kleine paarden. Kennen jullie al iemand die gaat starten in april?

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 15:39

Kitty1 schreef:
Ik heb zelfs ambities om met mijn haflingermerrie straks door te stromen... ze heeft grote aanleg voor passage en piaffe.. haha. Ik ben erg benieuwd hoe de jury gaat reageren op kleine paarden. Kennen jullie al iemand die gaat starten in april?

Ben benieuwd of de juryleden het ook zo waarderen.
Ik heb een klant van me geadviseerd het niet de doen met zij ''E-pony.'' Een ggk Lippizaner hengst die hij nu Z2 start.
Ik denk dat de KNHS volgend jaar weer terugkrabbelt...

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 10:17

Barbara_m schreef:
Ben benieuwd of de juryleden het ook zo waarderen.
Ik heb een klant van me geadviseerd het niet de doen met zij ''E-pony.'' Een ggk Lippizaner hengst die hij nu Z2 start.
Ik denk dat de KNHS volgend jaar weer terugkrabbelt...

Dan mag ik van harte hopen dat die klant van jou zich er niets van aan trekt.
temeer daar hij/zij een paard berijdt van een ras dat al eeuwen een dressuurpaard was, toen de nederlandse warmbloedpaarden nog "slechts" landbouw-rijpaarden waren.
(en dat is helemaal nog niet zo lang geleden)
En de KNHS zal heel goede redenen moeten hebben om terug te krabbelen, omdat ZIJ degenen zijn die tot nu toe uit de pas lopen.

Jij hebt je opinie. Dat is JOUW goed recht.
Maar het is ook het recht van een ander om er een andere mening op na te houden! En ik vind dus ook, maar dat is dan weer MIJN mening dat klanten recht hebben op steun en stimulans en niet afgeremd moeten worden om dingen te doen die binnen de bond mogelijk zijn.
Sorry, maar dit moest er even uit.

Kitty1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 11:03

Ik ben het met je eens Idje, als je in het Z2 mooie punten rijdt, waarom niet verder gaan? Ik zie het obstakel niet. Maar Barbara M, waarom heb je jouw klant geadviseerd om het niet te doen? Ben ik wel erg benieuwd naar.

mariska75

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 12:14

En grote paarden kunnen misschien wel spectaculair groot gaan, maar kunnen zij ook wel zo goed sluiten, de verzameling is toch uiteindelijk wel 1 van de belangrijkste doelen van de dressuur op zo'n hoog niveau.
Dat heeft niets met hoogte te maken maar alles met de training vind ik!

Barbara_m

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 13:06

@Idje, ik ben er ook enorm blij mee dat je je eigen mening hebt. Ik respecteer deze en hoop dat ik van jou hetzelfde kan verwachten.
@kitty1, ik heb dit geadviseerd omdat, wanneer je goede punten wilt rijden bij de ZZGP, je op grote wedstrijden dik 65% mot scoren. Dit is niet het geval. De combinatie van mijn klant/pony is ook niet super mooi. De klant is vrij lang, pony klein, kan ook storend werken. De pony wordt in 2006 verkocht en ik ga samen met de klant op zoek naar een goed, groot dressuurpaard, waarmee hij nationaal wel goed mee gaat scoren.

Barbara_m

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 13:07

moet scoren *sorry*.

idje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 13:41

@ Barbara_m

Sorry als ik wat al te heftig uit de hoek kwam, maar ik lijd aan het zelfde euvel als mijn paardjes, een overmaat aan temperament.

Natuurlijk respecteer ik je mening. Dat had ik dacht ik al aangegeven.

Het was alleen de starheid die me even deed steigeren.

Maar laat ik het zo zeggen.
Je hebt ruiters die willen scoren.
Niets mis mee, het overgrote deel van de wedstrijdruiters bestaat daaruit.

Je hebt ook ruiters die wedstrijden zien als ijkingspunt.
Voor hen is het niet van belang of ze eerste zijn of in een of ander kader worden opgenomen, maar zij willen hun paard ,binnen zijn mogelijkheden, gewoon zo goed mogelijk opleiden.
Die wedstrijd is voor hen geen doel, maar een middel om te checken waar ze staan binnen hun eigen doel.
Dat ze misschien een paard onder hun zitvlak hebben dat niet aan de heersende mode voldoet is daarbij voor hen geen punt.
De africhting is het doel op zich.
Ze zijn er zeker geen mindere ruiters en/of africhters door.
En vaak zeker ook niet minder professioneel, alleen anders.
En deze mensen verdienen gewoon alle respect, van juryleden, officials en instructeurs.
In plaats daarvan word er nog al eens op hen en hun paarden neergekeken.
En dat gevoel krijg ik dus ook bij reacties van "dat kan niet"
en "de bond zal zich nog wel bedenken"en "pony's halen het niet tegen paarden".

Overigens sinds wanneer is de Lippizaner een ponyras?

Barbara_m

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 14:55

Ik zeg altijd dat het eenpony is eigenlijk .
(Is er ingeslopen, hij is ook maar 1.52 m.)

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 19:09

Een haflinger is ook eigenlijk een paardenras, alleen hebben ze hier bij de KNHS nog nooit van gehoord dus houden ze vast aan de stokmaat.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 19:23

Er zijn ook maar heel weinig haflingers die een poging wagen om een auto te besturen!
De KNHS moet dus wel een eenvoudig te controleren norm als stokmaat aanhouden.

Maar voor mij mag het morgen nog vervallen, als jij of wie dan ook met een haf, welsh Cob of Forester, ZZ licht of GP aankan, prima. Daar moet een bond trots op zijn i.p.v. bang voor zijn

Kitty1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 19:49

We zitten weer op 1 lijn, Amondi. Als het ooit zover is kom je mij dan met spandoeken en toeters toejuichen?

idje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 21:20

amondi schreef:
Maar voor mij mag het morgen nog vervallen, als jij of wie dan ook met een haf,
welsh Cob
of Forester, ZZ licht of GP aankan, prima. Daar moet een bond trots op zijn i.p.v. bang voor zijn

En die Welsh Cob is volgens het stamboek dan weer een pony, ook al is hij 1m60 groot (ja, die bestaan)
Overigens is die GP cob er al geweest.
De hengst Boshuis Puzzle liep destijds in Duitsland Grand Prix.
(En die haalde de 1m60 bij lange niet.)

idje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 21:23

Maar idd Amondi, laten ze trots zijn op dergelijke dieren.
Dat gevoel dat ze er eigenlijk een beetje bang voor zijn bekruipt me ook wel eens.

frunnik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 19:35

idje schreef:
Overigens is die GP cob er al geweest.
De hengst Boshuis Puzzle liep destijds in Duitsland Grand Prix.
(En die haalde de 1m60 bij lange niet.)

He wat leuk, dat wist ik helemaal niet. Dat was de vader van mijn pony (kruising forester*welsh cob). Ben gelijk helemaal trots op mijn oude pony (ik heb haar zo'n 6 jaar geleden verkocht)

idje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 10:37

Ja, leuk he? Maar ook hier weer : uit moeten wijken naar het buitenland waar het kennelijk wel kan.
Want als het echt niet zou kunnen, zoals sommige YR medebokkers beweren, hoe komt zo'n combinatie dan aan voldoende punten op GP te starten?

Barbara_m

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 10:48

Ik heb niet beweerd dat de pony's met 49% de ring uit zullen komen, maar ze zullen nooit in de top 3 van een goed bezette GP eindigen.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 10:52

Zeg nooit nooit!