Shetlander ging rollen met mijn kind erop in stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 17:13

Kinderen en ponyrijden…

Als mijn ouders wisten hoevaak, en hoe ik van pony’s gekletterd was had ik nooit meer mogen rijden.
Na 50 jaar paarden een paar dingen geleerd:

Je hebt nooit 100% controle als je dat wilt direct stoppen.
Kinderen lopen butsen en deuken op, niet erg zolang het butsen en deuken zijn en geen breuken en zwaar letsel. Als je bang bent dat je kind wat overkomt, leer haar zelf rijden op een zelf opgeleide pony. Dan heb je de meeste controle. Indien je je kind loslaat op een manege komen ze in contact met slimme manegepony’s. En die zullen proberen je kind te slim af te zijn. Positief is dan weer dat ponyrijders later vaak wat handigere paardenruiters zijn.

Angstige ouders doen er beter aan het kind bij een goed aangeschreven manege te laten lessen. Zelf naar huis te gaan en pas weer komen als de lessen voorbij zijn. Laat het kind los, laat het plezier maken zonder paniek van de ouders. Als zoon of dochterlief na 10x eraf te zijn gebokt, gevallen, gegleden etc. er nog steeds lol in heeft dat kan het wel eens wat worden. Anders kan men beter een andere hobby zoeken.

Pony’s zijn meestal “ lastiger “ te rijden dan paarden. Kneiter slim, snel, wendbaar en soms super eigenwijs. Als je zelf nooit kleine ponies hebt gereden heb je geen idee… :D :D

Ohja paardrijden en ponyrijden is een gevaarlijke sport. Probeer er geen onschuldige 100% veilige sport van te maken want dat gaat niet. Realiseer je dat als je een kind op paardrijles laat gaan. Ook ik ben als kind met mn hoofd achter een ponystal blijven hangen terwijl de ponie gewoon doorliep zijn stal in, ging met zadel én mij in een plas water rollen en zat ik op mn gat in het zand toen meneer net tussen twee te dicht op elkaar staande boompjes sjeesde….Ponyruiters herkennen dit wel, het hoort er ook gewoon een beetje bij.. Je leert eerder afstappen, beter opletten en beter inschatten.
Laatst bijgewerkt door Pareltjes op 31-03-25 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Re: Shetlander ging rollen met mijn kind erop in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 17:23

Genoeg maneges hebben de situatie veel beter voor elkaar en daar lopen de kinderen helemaal niet voortdurend butsen en deuken op, want waarom zou je? Dat heeft niks met angst te maken, meer met verstand. Aan het plezier doet dat niets af. Waarom zou je een situatie zoals deze niet willen voorkomen? Ik zie echt niet wie er nu iets nuttigs geleerd heeft en welke toegevoegde waarde dit heeft.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 17:25

Ik zeg nergens voortdurend. Maar dat er nooit iets gebeurd? Echt niet…
En ja men leert ervan. Of niet, dan beter een andere hobby kiezen.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 17:33

Je dochter vindt de shet geweldig. Het klinkt dat ze, ondanks vallen en rollen, niet bang voor hem is (geworden). Laat haar dan lekker leren van dat dier. Ze is er jong genoeg voor, de meiden daar helpen haar en met vallen en opstaan wordt ze vanzelf handiger. Houd zelf nog steeds een oog in het zeil, en leer er zelf ook van :)
Indien er echt gevaarlijke situaties lijken te ontstaan, ga dan eens in gesprek met de eigenaar. wat zijn zijn verwachtingen en hoe kent hij de shet. Is deze echt gevaarlijk voor je dochter, of zijn het gewoon ponystreken. En nee, de garantie dat er nooit iets fout gaat, zal je niet krijgen. Maar leert ze omgaan met het ponygedrag en kan ze de pony uiteindelijk wel aan, is dit wel enorm leuk!
Daarna is het voor haar ook des te makkelijker om op een andere pony weg te rijden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 17:45

Pareltjes schreef:
Ik zeg nergens voortdurend. Maar dat er nooit iets gebeurd? Echt niet…
En ja men leert ervan.

Nou nee, blijkbaar wil men er juist nadrukkelijk niet van leren, en vinden veel mensen het helemaal prima als ook een volgende kind in zo'n situatie komt. Dit is echt makkelijk te voorkomen, maar dat is nou juist wat men blijkbaar echt niet wil.

Maar ik heb inderdaad een andere hobby gevonden: paardrijden en omgaan met paarden terwijl je wel een beetje moeite stopt in het voorkomen van nutteloze risico's. Bevalt mij prima. :j

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 17:59

Tuurlijk kan er altijd iets gebeuren, is het altijd risicovol. Maar dat is met iedere hobby en zelfs met gewoon dagelijkse dingen. Ik ben als klein kind uit de zetel gevallen en heb mijn sleutelbeen gebroken, jaren later tijdens het spelen in de tuin mijn arm gebroken... Daarentegen heb ik eigenlijk nooit meer gehad dan eens een blauwe plek van het vallen van een pony (in de 25 jaar dat ik rijd ben ik geloof ik ook max. 15 keer gevallen).
Inderdaad: waarom zou je onnodig risico's nemen als een heleboel zaken gewoon te voorkomen zijn? Volwassenen hebben de verantwoordelijkheid om het voor zichzelf én voor de kinderen die ze begeleiden zo veilig mogelijk te maken. Ook als je het veilig houdt, kan je veel plezier maken en veel leren :). Er is helaas nog te weinig aandacht voor veiligheid en goede begeleiding van beginnende (en jonge) ruiters.
Als je thuis kinderen hebt rondlopen, maak je het daar als volwassene toch ook zo veilig mogelijk? Je plaatst bij kleine kinderen bv traphekjes, als er honden in het gezin zijn laat je een klein kind daar toch ook niet alleen mee spelen (en reken maar dat als je dat wel gedaan hebt en de hond bijt dat je dan bakken kritiek krijgt van iedereen), je laat een kind ook niet spelen met bv gereedschap, het fornuis, heet water, ...? Dat is exact hetzelfde. Je schat de risico's in en beperkt deze tot het absolute minimum.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 06:31

Helemaal mee eens :j

Er wordt weer net gedaan alsof je zegt dat je je kind helemaal in bubbeltjesplastic in wilt pakken terwijl het maar gaat om makkelijk te voorkomen risico's. De plek klinkt leuk voor wat grotere meiden die al wat meer gezien en meegemaakt hebben. Maar nu je hebt ervaren dat ze nogal makkelijk zijn met risico's nemen met je dochter dan zou ik er gewoon niet blij mee zijn.

Dan heb je optie 1 loslaten en imo neem je dan niet je verantwoordelijkheid, daarmee doe je je dochter tekort in deze situatie waarin ze er om lachen dat ze in onnodig gevaar terecht kwam doordat niemand haar waarschuwde of echt goed rekening met haar hield op die linke momenten.

Optie 2 toch blijven gaan maar er als een havik bovenop zitten.
En hoe leuk is het dan nog voor dochter.... voor jezelf en de anderen. Dan ben je zo'n stoorzender vrees ik.

Of optie 3: leukere pony in veiligere omgeving zoeken.
En / of eerst wat handiger, verstandiger en wijzer worden het komende jaar en meer kilometers op de teller krijgen zodat ze zelf wat beter beslagen ten ijs komt en iets minder afhankelijk wordt van bescherming door anderen.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 08:12

Als je een pony wilt kopen:
Bedenk ook aan wat voor belasting het voor een kind is om (bijna) 7 dagen in de week naar de pony te moeten gaan. Zeker als straks de winter er weer aan gaat komen.

Kijk uit dat jij jou ideale plaatje (samen rijden/met paarden bezig zijn) niet projecteert op je kind.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 08:15

cobiie schreef:
Als je een pony wilt kopen:
Bedenk ook aan wat voor belasting het voor een kind is om (bijna) 7 dagen in de week naar de pony te moeten gaan. Zeker als straks de winter er weer aan gaat komen.

Kijk uit dat jij jou ideale plaatje (samen rijden/met paarden bezig zijn) niet projecteert op je kind.

Misschien volstaat 3x per week voor de dochter ook?
Ligt er net aan wat de pony nodig heeft en hoe hij gestald staat natuurlijk.
Als moeder daarnaast ook 1 of 2x longeert bijvoorbeeld scheelt ook.

truitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-25 09:31

We zijn nu nog niet zo ver, ze heeft vanmiddag privéles bij een andere manege en dan gaan we rustig een plan maken met de instructrice, leg ik het haar de situatie voor en maken we een plan voor de komende tijd. Een eventuele eigen pony zou sowieso een bijrijder erbij krijgen voor een paar dagen per week. Ik moet inderdaad opletten dat ik mijn enthousiasme over mijn eigen jeugd met paarden-die ik haar ook zo gun- niet projecteer op haar. Dat heb ik inmiddels ook geleerd nu, en dat ik een stapje terug moet doen :)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 10:30

truitje schreef:
We zijn nu nog niet zo ver, ze heeft vanmiddag privéles bij een andere manege en dan gaan we rustig een plan maken met de instructrice, leg ik het haar de situatie voor en maken we een plan voor de komende tijd. Een eventuele eigen pony zou sowieso een bijrijder erbij krijgen voor een paar dagen per week. Ik moet inderdaad opletten dat ik mijn enthousiasme over mijn eigen jeugd met paarden-die ik haar ook zo gun- niet projecteer op haar. Dat heb ik inmiddels ook geleerd nu, en dat ik een stapje terug moet doen :)

Goed dat je hier toch wat dieper op in gegaan bent en ervan geleerd hebt, complimenten. Je hebt het niet al te makkelijk gehad in het topic! (mag ook gezegd worden) :(:)

Overigens is een bijrijder niet zo makkelijk te vinden (eigen ervaring gebaseerd op twee verschillende pony's in twee totaal verschillende periodes. Zelfs volpension - dus alleen rijden en plezier hebben - was er alsnog weinig animo en als dit er was dan was het niet echt top. :z

Sunshinedaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 11:08

truitje schreef:

Wat goed dat je dit inziet!
Het is een topic met soms wat pittige opmerkingen inderdaad.

Succes met de privé les en.... genieten!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 12:04

truitje schreef:

Is ook lastig. Ik heb m'n zoon ook wel meegesleurd, pony gekocht etc. Maar hij had wel ruimte om niet te gaan, had zijn andere dingen etc. Daar komt het stukje dat je er zelf plezier in hebt en de pony's wel verzorgd worden.

Daarom vroeg ik ook al; wil jij nog rijden? Ben je groot of pas je nog op een pony? Ik zou anders serieus overwegen om voor jezelf een D-E te kopen in de toekomst en haar erbij te betrekken. Als ze dan echt wil, pikt ze je pony en anders heb je gewoon nog steeds lol met paarden.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 12:09

Als financiën geen probleem zijn,
Zou dit een mooie optie zijn denk ik, in deze specifieke situatie

http://www.manegeravenswaaij.nl/paard-leasen-kopen.php

Alleen jammer dat dit qua afstand niet te doen is. Maar wellicht kan een manege in de buurt iets vergelijkbaars bieden.
(En als ze dat nog niet doen, kun je dit natuurlijk als voorbeeld meenemen)

Dit is overigens geen hoax of 1 april grap ofzo, ik ken deze specifieke manege.

En ik weet dat er meer maneges zijn waar dergelijke constructies lopen. (Ook al jaren overigens, toen ik een jaar of 12 a 13 was, een eeeeeeeuwigheid terug dus.... Heb ik een tijdje een leasepony gehad)

http://www.manegeravenswaaij.nl/paard-leasen-kopen.php

truitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-25 14:05

superpony schreef:
truitje schreef:

Is ook lastig. Ik heb m'n zoon ook wel meegesleurd, pony gekocht etc. Maar hij had wel ruimte om niet te gaan, had zijn andere dingen etc. Daar komt het stukje dat je er zelf plezier in hebt en de pony's wel verzorgd worden.

Daarom vroeg ik ook al; wil jij nog rijden? Ben je groot of pas je nog op een pony? Ik zou anders serieus overwegen om voor jezelf een D-E te kopen in de toekomst en haar erbij te betrekken. Als ze dan echt wil, pikt ze je pony en anders heb je gewoon nog steeds lol met paarden.

Wie weet! Die ruimte is er hier ook wel hoor, ze kan in het weekend naast de pony genoeg andere dingen doen die ze leuk vindt en doordeweeks ook.

Ik ben bijna 1,80 dus samen op een pony in de toekomst gaat helaas niet.