Ik ben deze week begonnen met mijn eigen bedrijf in voedingsadvies voor paarden en ik lees al een tijdje hier mee. Er komt een hoop op me af zo als starter en ik hoop hier met jullie soms een beetje te kunnen sparren.
IcePrincess
Geplaatst: 05-06-25 12:17
Vraagje aan de marktmensen. Wat zijn echt aanraders om mee te nemen/aan te schaffen?
Ik zat er al op te wachten maar merk het sinds deze maand wel echt dat hele tariff gebeuren in de VS, op zich vallen de extra kosten om vanuit Nederland als particulier te bestellen nog mee geloof ik maar mensen zijn gewoon bang dat de kosten als hun pakket al onderweg ineens keihard stijgen. Dus ik moet die klap gaan opvangen en wat veranderen, heb Nederland altijd links laten liggen om verschillende redenen, ik wil nog steeds niet veel op de online Nederlandse markt focussen, dat is teveel afhankelijk van social media en koopjes en past gewoon niet. Maar wellicht dat meer op evenementen gaan staan met een kraam wel een goede zet zal zijn.
Dus ik heb mijn eerste kraampje gehuurd op een lokaal evenement wat altijd goed bezocht wordt. Wel op een manege maar niet specifiek paard gerelateerd dus ik neem niet alleen paardenspul mee. Ik vind het ook heel lastig in te schatten wat en hoeveel wel mee te nemen maar daarom wilde ik ook op kleinere markt beginnen zodat ik een beetje kan peilen wat hier verkoopt en wat real life feedback krijgen. Het is inmiddels al heel wat jaar geleden dat ik samen met een vriendin op markten voor haar bedrijf heb gestaan en daar hoefde ik niet meer te doen dan opbouwen en af en toe wat klanten helpen maar dat ging om kleinere bedragen en alleen cash.
Bedragen van mijn spullen lopen uiteen van een paar euro tot een paar honderd euro, nu verwacht ik niet dat ik die hele dure dingen daadwerkelijk daar zal verkopen, ik gok dat de gemiddelde verkoop tussen de 10 en 50 euro zal blijven. Online zit de gemiddelde bestelling rond de 60 euro maar binnen nederland blijft het bijna altijd onder de 20 euro.
Maar hoeveel cash neem je tegenwoordig nog mee naar zoiets als wisselgeld? Is het de moeite waard om een pinautomaat/cardreader aan te schaffen? Of red je het ook gewoon met je telefoon?
En wat zijn andere handige dingen of tips? Tot nu toe heb ik vooral dingen voor de aankleding en promotie aangeschaft. Heb iemand meegevraagd om te helpen die wat socialer is en er wat vriendelijker uit ziet als ikzelf . Het is de 14e al en ik kom steeds meer dingen tegen van oliebol, dat moet ik ook nog hebben
Mijn ervaring met kraampjes hier thuis aan de weg is dat veel mensen het tegenwoordig helemaal prima vinden om met een QR code via een betaalverzoek te betalen. Zelfs de oudere mensen vonden het geen probleem. Een deel betaalt nog steeds contant dus wisselgeld in alle vormen is wel handig om voldoende van mee te nemen, zeker als je geen ronde prijzen hanteert.
Zelf vind ik duidelijkheid wel fijn. Ik zie toch vaak wel stalletjes waar het me iets te vaag is. Mooi als mensen het mooi aankleden en vooral tijd willen voor serieus geinteresseerden, maar mensen lopen langs en scannen met hun ogen.
Betalen moet denk ik voor ieder wat wils zijn. Als er op ene stalletje staat; alleen pinnen of alleen cash, zullen mensen ook overslaan.
En duidelijk met prijzen. Op aanvraag doen veel mensen niet of ze gaan niet wachten op de mensen die al in gesprek staan. Ik weet ook wel dat mensen het nog op de dag aanpassen als ze veel vragen of commentaar krijgen, dus zorgen voor extra materiaal.
Hier staan de plannen in de ijskast, maar wel in overleg of ik meer ga doen met de filmpjes. Is voor mezelf en als grapje begonnen, maar je wordt toch gezien en ik moet erover nadenken of ik daar meer mee wil en kan. Wil zelf eigenlijk geen producten promoten, maar het ligt er ook een beetje aan wat voor product.
NikkiB1991
Geplaatst: 05-06-25 14:39
Pinautomaat/cardreader heb ik van Zettle, maar die laat ik voortaan thuis. Die hebben nu een nieuwe functie in de app (waar die reader ook op draaide) dat je je telefoon kan gebruiken als Pinautomaat. Pasje op de achterkant en klaar. Geen gedoe meer met het laden en schommelende verbinding van de reader, maar wel nog steeds het stukje kassa/admin makkelijk geregeld.
Ik had eerst de ipad mee als kassa om die app op te draaien, dan die reader, de telefoonhotspot om ipad van internet te voorzien, en dan een powerbank om alles aan de gang te houden. Idioot eigenlijk Nu heb ik aan alleen mn telefoon genoeg.
Ik heb een Sum up voor in de kraam. Werkt ook heel fijn. Tot nu toe geen problemen gehad.
IcePrincess
Geplaatst: 09-06-25 10:02
Bedankt voor jullie antwoorden! Ik twijfelde heel erg om een cardreader te kopen maar ik kan blijkbaar ook gewoon tap to pay via de shopify POS app op mijn telefoon instellen dus dat scheelt weer. En dan zorgen voor genoeg cash en een QR code, dan moet het goed komen!