Ervaringen hoefschoenen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 23:13

ik heb hier een poosje meegelezen, en heb inmiddels een setje hoefschoenen besteld. Ik ben helemaal nieuw in de hoefschoen wereld. Ik heb vrijwel altijd mijn paarden op ijzers gehad.

Een paar weken geleden stond mijn merrie ineens met een volledig verlamd voorbeen in de wei. De vrees was een zenuwschade en 4/5 weken boksrust.
Ze zou eigenlijk nieuwe ijzers krijgen die week, maar dat kon natuurlijk niet. De smid heeft zodra ze lang genoeg op 3 benen kon staan, snel de ijzers eraf gehaald.

Maar na 5 dagen in de boks dacht ze ineens: 'nee, dit wil ik niet'. Haar been was spontaan genezen en ze gebruikte deze voornamelijk voor het afbreken van de box. Waarna ik samen met de dierenarts besloot dat ze beter rustig en kalm buiten bij haar vrienden kon staan, dan binnen met haar slechte been staan timmeren tegen de boksdeur.

Ze genezing gaat dus sneller dan verwacht, en we mogen inmiddels rechtuit wandelen en oefeningen doen aan de hand in de bak. Maar ja, nu heb ik ineens geen ijzers en bijna alle paden zijn gravel... Dus toen stond ik ineens voor een keus: volledig winterbeslag (duur :x ) voor een paard dat deze winter alleen mag wandelen, of een alternatief?
Omdat het plan is om haar in het vroege voorjaar te insemineren en ze dan dus weer een lange periode zonder ijzers komt te staan, leek het mij tijd om te proberen of ik haar blootsvoets door het leven kan laten gaan.

Ik heb verschillende merken geprobeerd en uitgekomen op de Flex hoof boots. Ik vond het geen ondingen om aan te doen, en mijn merrie liep ineens probleemloos op asfalt inplaats van een voorkeur voor de berm.

Op de foto de pas-schoenen waar we een paar keer mee mochten wandelen. Omdat haar maten afwijken van standaard, krijgt haar eigen 'custom' schoenen over 10 dagen. Dezelfde schelp maar dan met maatje grotere TPU & neopreen gaiter en langere 'strap' dan normaal bij deze maat schelp horen. Ik ben heel beniewd!

Afbeelding

Lang verhaal, maar ik lees hier dus graag mee en loop vast nog tegen vragen aan.

Zinzi_jewel

Re: Ervaringen hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 23:16

Heel benieuwd hoe ze gaan bevallen
Ben sinds 2 weken eigenaar van hoefschoenen maar nog niet mee kunnen rijden door omstandigheden.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 22:35

Ik heb vandaag de passe opnieuw laten komen.

In september voor de achtervoeten hoefschoenen genomen omdat hij toen voor nog op een zooltjes stond. Die wou ik er graag af voor de winter ivm de drek dus ze heeft toen ook gelijk gekeken welke schoenen er over een ijzer kunnen om die zool in het bos toch te kunnen beschermen.

Heb toen op haar aanraden cavallo trek schoenen genomen. De eerste maat kreeg ik niet aan. Tweede maat wel maar oogde gewoon niet fijn. Pony liep er ook niet zo mee weg, wat hij wel met achter deed.

Dus, tot de conclusie gekomen dat die cavallo niet goed zit om die kromme voeten van hem dus we hebben nu scootboots enduro gepast. Die zitten weer als een huis dus ben erg benieuwd! Hopelijk komen ze snel binnen.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-25 05:20

Scootboots staan er wel om bekend om ronst ijzers te passen. Veel westernruiters in amerika doen ze over sliders voor buitenritten. Of voor op de trailer.

Youri123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 16:47

Moderatoropmerking:
Bericht verwijderd omdat het niet aan de Boktregels voldoet

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 18:42

Ik heb scootboots voor mijn paard.
Het testexemplaar ging heel gemakkelijk aan en lukte mezelf prima.

Het paar dat ik aangeschaft heb is dezelfde maat, maar ik krijg ze niet aan. Mijn vriend wel, maar altijd door er een klap op te geven. Het gaat dus behoorlijk strak.
Ik vind mijn paard soms ook wat struikelig met schoenen aan. Wellicht omdat ze best strak zitten?

Ik denk dat ik ze nu een keer of 10 gebruikt heb. Laatst wel een keer in warm water gelegd en toen ging het beter, maar dat zou toch eigenlijk niet steeds hoeven, denk ik zo.

Wat is jullie ervaring hiermee?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 19:00

Wat ik begrepen heb moeten ze wel goed aan zitten om draaien ed te voorkomen.
Die van mij moet ik ook keer tegen de toon aankloppen om ze iets beter aan te krijgen.
Heb scootboots thera rides .
Zou ze denk ik geen groter maat willen

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 21:07

Ik had ook scootboots aan laten meten maar echt drama met aankrijgen,pony moest ze aan krijgen door met zn gewicht mee te helpen met aantrekken en deed hem ook zeer dat hij uiteindelijk het licht bijna uit mijn ogen trapte.
Pony deed nooit iets fout maar met scoots was hij echt klaar.
Daarna heb ik cavallo trek gehad en dat was totaal geen probleem met aantrekken.
Ik denk echt dat ze dus te strak kunnen zitten.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-25 21:53

cinniz123 schreef:
Ik had ook scootboots aan laten meten maar echt drama met aankrijgen,pony moest ze aan krijgen door met zn gewicht mee te helpen met aantrekken en deed hem ook zeer dat hij uiteindelijk het licht bijna uit mijn ogen trapte.
Daarna heb ik cavallo trek gehad en dat was totaal geen probleem met aantrekken.

Als ze te klein zijn zitten ze te strak, de straps doen er ook toe. Te strak voel je en zie je aan de voet.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 22:27

Sentir schreef:
cinniz123 schreef:

Als ze te klein zijn zitten ze te strak, de straps doen er ook toe. Te strak voel je en zie je aan de voet.

Volgens de passer was dat niet het geval maar ik ben ook van mening dat ze echt te klein waren.
Was meer een reactie op boemels verhaal dat het zomaar zou kunnen dat ze te klein zijn.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 22:57

Ja je moet je vinger nog tussen die boogjes kunnen doen achterop. Anders zitten ze te strak. Op internet zijn er zat filmpjes over te vinden. Je kan ze ook oprekken met kokend water

Youri123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 22:58

Hoi allemaal,

Ik heb sinds kort Scoot Boots en ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Vandaag zijn ze voor het eerst om geweest bij mijn paard. Het aantrekken ging niet meteen soepel: bij het omdoen viel de achterkant van de hoef er niet direct goed in. Pas toen mijn paard ging staan op de hoef waar ik de schoen net omheen had gedaan, zakte de achterkant van de schoen er netjes omheen.

Het uitdoen was daarna extreem lastig: we zijn met meerdere mensen ruim een half uur bezig geweest. Mijn paard zette zijn hoef steeds neer en aan het eind was de achterkant van de schoen zichtbaar irriterend bij de hielen.

Wat me ook opviel: ik kon achter bij de hielen geen vinger tussen de schoen en de hoef krijgen, terwijl ik begrijp dat dit juist wél moet kunnen als de pasvorm goed is.

Omdat dit de allereerste keer dragen was, heb ik het gevoel dat ze erg strak zitten bij de hielen. Ik heb het advies gekregen om de boogjes iets ruimer te maken en het T-stukje iets naar achteren te heat-stretchen met warm water, maar ik twijfel nog:

Kun je Scoot Boots met heat-stretchen echt zó ver aanpassen dat er daarna wél voldoende ruimte ontstaat (bijv. vinger ertussen),
of is het ontbreken van die ruimte juist een teken dat ze eigenlijk te krap zijn in de basis?
En werd het aan- en uitdoen bij jullie duidelijk makkelijker na oprekken?

Ik hoor graag jullie ervaringen voordat ik deze stap definitief zet.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 23:01

Als ze zo strak zaten lijkt me dat je gewoon beter een andere maat kunt nemen.. Dat je ze niet in 1 keer soepel aan krijgt, zeker in de winter, is niet gek, maar over het algemeen moet je ze toch met 1 hand zo uit kunnen trekken.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 23:03

Heb je de classic ?
Die kunnen enorm strak zitten inderdaad . Je schijnt ze te kunnen rekken.
Ik wilde om die reden al geen classic
Mijn voorkeur lag bij Flex boots , maar pasvorm enduro Van scootboot was beter
En ben dan voor de thera rides gegaan
Extra inleg zooltjes en ben er zeer tevreden van .
Echter zijn ze 1 maal gebruikt op lange verhuis rit en nu overbodig door de verhuis .

Youri123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 23:45

Ik heb een Tinker met erg grote hoeven. Hiervoor had ik de cavallo big foot (laten aanmeten door een passer) maar ik was al 1 schoen kwijt bij de eerste echte keer rijden na het inlopen terwijl ik die dingen heb laten aanmeten door een passer. Dat vond ik echt onhandige dingen als in heel lomp voor mij gevoel. Nu via equischoen heb ik de scoot boots maat 11 clasic een week op proef. Verder zitten ze perfect alleen dit is echt een dingetje. Heb het al bij hun neergelegd maar na sluitingstijd en nu weekend. Ik heb helaas omdat die zulke grote hoeven heeft alleen keuze tussen de scoot boots maat 11 en de cavallo bigfoot.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 00:02

Hebben ze de enduro niet in maat 11 ? Want doordat deze geen vaste hoefbal ding hebben is de pasvorm makkelijker met aan en vooral uit doen

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-26 15:24

Enduro dacht ik wel dat ze nu grotere maten hadden. Ik had je berichtje op fb gezien, heb je een pb gestuurd op messenger. De enduro zit naar mijn mening beter dan een classic. De hoefballen moeten daarvoor echt goed zijn

Edit: nog eens nagekeken en ik herinner het me verkeerd. Enduro gaat tot maat 7 wat spijtig is.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 16:01

Als de maat rond de hoeven goed is zou je een maat groter in slim kunnen nemen. Die zijn geloof ik even breed maar wat langer (check wel even de maattabel voor de zekerheid). Of anders gewoon een maat groter. Wie weet zit dat net beter. Deze zijn gewoon echt te strak. Zag de foto's op facebook voorbij komen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 16:12

Maar als je maat 11 hebt, en maat 11 is de grootste die bestaat, hoe ga je dan een maat groter kiezen?

Kwa vorm vind ik ze verder wel mooi zitten, dus denk dat rekken best nog wel goed resultaat kan geven.

Youri123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 17:59

Dennis schreef:
Maar als je maat 11 hebt, en maat 11 is de grootste die bestaat, hoe ga je dan een maat groter kiezen?

Kwa vorm vind ik ze verder wel mooi zitten, dus denk dat rekken best nog wel goed resultaat kan geven.

Dat inderdaad, als ik een maat groter had gekund was de keuze snel gemaakt maar helaas heb ik die mogelijkheid niet. En ik twijfel of ze met oprekken ver genoeg opgerekt kunnen worden zodat ze niet te strak zitte. Het is nu ook 1,5 week na de bekap beurt en hij gaat om de 6 weken.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 18:41

Oh nee sorry wist niet dat je al de grootste maat had.. Ik zou de voeten even goed opmeten en foto's maken en dan advies vragen bij Equischoen.

Misschien kom je uit bij iets van de Cavallo Big Foot?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 19:39

Met dit soort grote (en daarom speciale) voeten had ik hem opgeladen en naar Klaas Feuth gegaan. Die past dan alles ter plekke aan zodat je met passende schoenen naar huis ga.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-26 08:53

Heb je wat opties via pb gestuurd. Je kan proberen het open te rekken maar ik vindt het nipt. En afhangend van hoe hij bekapt is elke keer gaat dat enkele mm schelen, en die paar mm heb je net nodig voor in die schoen te gaan passen. Ik zou eens kijken of cavallo big foot maatje 8 iets is. Als dat ook niets is zou je kunnen kijken naar plakbeslag.

vierspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 15:00

Youri123, ik merk zelf bij hoefschoenen dat ze in de winter door de wintervacht wat krapper zijn. Ik kan mij voorstellen dat bij een tinker dat echt nog meer kan uitmaken?

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-26 16:39

vierspan schreef:
Youri123, ik merk zelf bij hoefschoenen dat ze in de winter door de wintervacht wat krapper zijn. Ik kan mij voorstellen dat bij een tinker dat echt nog meer kan uitmaken?

De tinker leek mij geschoren op de fotos.