Ervaringen hoefschoenen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 23:13

ik heb hier een poosje meegelezen, en heb inmiddels een setje hoefschoenen besteld. Ik ben helemaal nieuw in de hoefschoen wereld. Ik heb vrijwel altijd mijn paarden op ijzers gehad.

Een paar weken geleden stond mijn merrie ineens met een volledig verlamd voorbeen in de wei. De vrees was een zenuwschade en 4/5 weken boksrust.
Ze zou eigenlijk nieuwe ijzers krijgen die week, maar dat kon natuurlijk niet. De smid heeft zodra ze lang genoeg op 3 benen kon staan, snel de ijzers eraf gehaald.

Maar na 5 dagen in de boks dacht ze ineens: 'nee, dit wil ik niet'. Haar been was spontaan genezen en ze gebruikte deze voornamelijk voor het afbreken van de box. Waarna ik samen met de dierenarts besloot dat ze beter rustig en kalm buiten bij haar vrienden kon staan, dan binnen met haar slechte been staan timmeren tegen de boksdeur.

Ze genezing gaat dus sneller dan verwacht, en we mogen inmiddels rechtuit wandelen en oefeningen doen aan de hand in de bak. Maar ja, nu heb ik ineens geen ijzers en bijna alle paden zijn gravel... Dus toen stond ik ineens voor een keus: volledig winterbeslag (duur :x ) voor een paard dat deze winter alleen mag wandelen, of een alternatief?
Omdat het plan is om haar in het vroege voorjaar te insemineren en ze dan dus weer een lange periode zonder ijzers komt te staan, leek het mij tijd om te proberen of ik haar blootsvoets door het leven kan laten gaan.

Ik heb verschillende merken geprobeerd en uitgekomen op de Flex hoof boots. Ik vond het geen ondingen om aan te doen, en mijn merrie liep ineens probleemloos op asfalt inplaats van een voorkeur voor de berm.

Op de foto de pas-schoenen waar we een paar keer mee mochten wandelen. Omdat haar maten afwijken van standaard, krijgt haar eigen 'custom' schoenen over 10 dagen. Dezelfde schelp maar dan met maatje grotere TPU & neopreen gaiter en langere 'strap' dan normaal bij deze maat schelp horen. Ik ben heel beniewd!

Afbeelding

Lang verhaal, maar ik lees hier dus graag mee en loop vast nog tegen vragen aan.

Zinzi_jewel

Re: Ervaringen hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 23:16

Heel benieuwd hoe ze gaan bevallen
Ben sinds 2 weken eigenaar van hoefschoenen maar nog niet mee kunnen rijden door omstandigheden.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 22:35

Ik heb vandaag de passe opnieuw laten komen.

In september voor de achtervoeten hoefschoenen genomen omdat hij toen voor nog op een zooltjes stond. Die wou ik er graag af voor de winter ivm de drek dus ze heeft toen ook gelijk gekeken welke schoenen er over een ijzer kunnen om die zool in het bos toch te kunnen beschermen.

Heb toen op haar aanraden cavallo trek schoenen genomen. De eerste maat kreeg ik niet aan. Tweede maat wel maar oogde gewoon niet fijn. Pony liep er ook niet zo mee weg, wat hij wel met achter deed.

Dus, tot de conclusie gekomen dat die cavallo niet goed zit om die kromme voeten van hem dus we hebben nu scootboots enduro gepast. Die zitten weer als een huis dus ben erg benieuwd! Hopelijk komen ze snel binnen.

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-25 05:20

Scootboots staan er wel om bekend om ronst ijzers te passen. Veel westernruiters in amerika doen ze over sliders voor buitenritten. Of voor op de trailer.