Stalgeld 2025

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 10:48

Pony staat in Ermelo. Voor november heb ik 435 euro betaald (2025 verhoging nog niks over gehoord, maar we hebben onlangs een verhoging gehad)

Hiervoor krijg ik:
Onbeperkt voordroog op stal
Eigen krachtvoer mogen geven
Bijna onbeperkt voordroog op de paddock (ze krijgt het niet op)
Doordeweeks buiten & binnenhalen
2 overdekte rijbanen (1 met reiningbodem)
2 grote buitenrijbanen
Spring materiaal
Western materiaal
Diverse wasplaatsen (met warm water)
Solarium
Ruime kantine (niet dat ik daar veel te vinden ben)
Gratis koffie/thee/warme chocomelk
Direct aan het bos (en dus de veluwe over)
Gehakseld stro als bodembedekking (of stro)
Plek voor de menwagen
Veel mogelijk in overleg

Het zelf mesten levert mij 65 euro korting op in de stalling.
Het zelf buiten/binnen halen in het weekend is gewoon een regel van de stal. Dit doe ik met een groepje waardoor ik maar 1x in het weekend iets hoef te doen

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 17:10

Lieser schreef:
Nog geen idee. Wij betalen nu 709 euro per maand voor stalling inclusief uitmesten en voeren, met een toeslag voor hooi (ipv kuil) en paddockservice. Oh, en een tweede zadelkastje :) . Ik ben benieuwd wat dat in 2025 wordt.

Ik ga zowaar binnenkort minder betalen. Niet omdat de stalhouder zo gul is hoor. Maar ik haal mijn paard uit de weekend paddockservice. Vandaag waren ze haar voor de 4e keer in 6 zaterdagen vergeten. Dan doe ik het zelf wel -:(-

Phonix

Re: Stalgeld 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 18:24

Dat stoor mij echt enorm. Stalhouders willen allemaal zeer veel geld. Maar die service is soms ver te zoeken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 18:27

Jeetje mina, zo een bedrag durven vragen en dan 'vergeten' dat er een paard naar buiten moet.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 18:29

Daar zou ik ook boos om kunnen worden, prima dat je er geld voor rekent, maar doe het dan ook wel.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 18:34

Dat is echt heel erg slecht, ja!

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 18:35

Oei dat is wel slecht. Ik betaal vergelijkbaar aan stalling (685) en heb ook de hele week door paddock (en in de zomer weide) service daarin zitten. Maar bij mij zijn ze het echt nog nooit vergeten.

Als ze het op zaterdag vergeten, zou ik me ook zorgen maken over doordeweek, als je het niet ziet/bij bent!

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 18:42

Doordeweeks hebben ze een vaste medewerker die de paddockservice regelt. Dat gaat gelukkig goed. In het weekend werken ze met meisjes die nog op de middelbare school zitten. Het meisje dat meestal op zondag komt, is heel goed en betrouwbaar. Die van zaterdag is pas 12 of 13 jaar en (in mijn ogen) een lui, verwend nest.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 19:17

Lieser schreef:
Doordeweeks hebben ze een vaste medewerker die de paddockservice regelt. Dat gaat gelukkig goed. In het weekend werken ze met meisjes die nog op de middelbare school zitten. Het meisje dat meestal op zondag komt, is heel goed en betrouwbaar. Die van zaterdag is pas 12 of 13 jaar en (in mijn ogen) een lui, verwend nest.

Ik heb je reactie getemd. Ik begrijp oprecht je frustratie, maar een jong meisje van die leeftijd dat waarschijnlijk voor een minuscuul uurloon daar loopt moet je niet op internet aan de schandpaal nagelen. Zij zit misschien ook op Bokt.

De stalhouder moet fatsoenlijk personeel inhuren en dit niet zonder hulp of toezicht aan zulke jonge kinderen overlaten.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 19:20

Heel slordig zeg. Als je betaalt voor een service, moet je er ook op kunnen vertrouwen dat het gebeurt. Nu ga je er vanuit dat je paard buiten is geweest en dan is dat niet eens zo. Sneu voor hem je paard. Goed dat je het zelf gaat doen.

mavantos; ze noemt toch geen naam? Wat maakt dat nou uit?

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 19:22

lies schreef:
Heel slordig zeg. Als je betaalt voor een service, moet je er ook op kunnen vertrouwen dat het gebeurt. Nu ga je er vanuit dat je paard buiten is geweest en dan is dat niet eens zo. Sneu voor hem je paard. Goed dat je het zelf gaat doen.

Je hoeft geen naam te noemen om je aangesproken te voelen toch? Een kind van 12 op internet lui noemen is gewoon not done. Misschien zit zij wel op Bokt en weet ze aan de berichten van Lieser wel wie dat is. Dat is toch niet leuk voor het zelfvertrouwen van zo'n meisje?

De staleigenaar zit hier fout, niet dat meisje. Die moet zorgen voor gekwalificeerd personeel.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 19:26

mavantos schreef:
lies schreef:

Je hoeft geen naam te noemen om je aangesproken te voelen toch? Een kind van 12 op internet lui noemen is gewoon not done. Misschien zit zij wel op Bokt en weet ze aan de berichten van Lieser wel wie dat is. Dat is toch niet leuk voor het zelfvertrouwen van zo'n meisje?

De staleigenaar zit hier fout, niet dat meisje. Die moet zorgen voor gekwalificeerd personeel.

Dar zou me eerlijk geen ruk kunnen schelen. Als je betaald voor die service hoor je ‘m te krijgen. Dat geknuffel steeds. Ze moet doen wat haar gevraagd wordt dan heeft ze geen last van lui genoemd worden.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 20:18

Als ze het al 4 keer zijn vergeten krijg je je geld dan terug?

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 20:35

[/quote]

De staleigenaar zit hier fout, niet dat meisje. Die moet zorgen voor gekwalificeerd personeel.[/quote]
Dar zou me eerlijk geen ruk kunnen schelen. Als je betaald voor die service hoor je ‘m te krijgen. Dat geknuffel steeds. Ze moet doen wat haar gevraagd wordt dan heeft ze geen last van lui genoemd worden.[/quote]

Dit dus, dan moet het meisje haar afspraken maar nakomen

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 21:14

Een meisje van 12 hoort die eindverantwoordelijkheid niet te krijgen.

Helpen en samen doen met brave dieren is 1 ding, maar zelf doen zonder een ouder iemand er bij vind ik niet alleen de schuld van dit meisje.

Als je een dienst afneemt voor betaalt moet je er inderdaad vanuit kunnen gaan dat het gebeurd.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 21:19

Phonix schreef:
Dat stoor mij echt enorm. Stalhouders willen allemaal zeer veel geld. Maar die service is soms ver te zoeken.

Je hebt zeker niet de rekensommen gezien wat voor uurloon een stalhouder over houdt aan alleen pensionpaarden?

Dat ligt over het algemeen nog beneden het bedrag dat je als vrijwilliger als vrijgestelde vrijwilligersvergoeding mag krijgen.

Het haalt echt het wettelijk minimumloon vaak niet eens. Verdienen doen de meesten met een andere bijverdienste (training/lesgeven/hoefsmid/fysio/revalidatie) of andere baan "buiten de deur".

Een locatie kopen/huren en onderhouden is heel erg duur. Van de stalprijs moet je eerst de BTW er af halen, dan moeten allevkosten er af, ook de vaste lasten en overige kosten van de bedrijfslocatie en faciliteiten. Er zijn verzekeringen nodig, mogelijk een keurmerk, etc etc. En dan de paardgebonden kosten van ruwvoer, soms krachtvoer en strooisel. Als er personeel is moet dat betaald worden. De loonkosten liggen ongeveer dubbel zo hoog als het brutoloon van de werknemer. En over wat er overblijft moet mogelijk ook nog inkonstenbelasting afgedragen worden.

Die stallen net €500,- t/m €700,-houden misschien nog wat over, maar stalken beneden de €309,' leggen er op 1 of andere manier echt op toe. Vaak uit zich dat als na de eerste investeringen er weer vervanging of groot onderhoud nodig is.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 09-11-24 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 21:29

Misschien was ik een beetje kort door de bocht. Maar ik zie dit probleem vaker, je betaalt voor een service en die voor niet of zeer slecht uitgevoerd.

Het geld is niet het probleem op mijn stal. Meer het besef dat als je voor iets betaalt mag je ook iets terug verwachten.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 21:31

Ja, in elk geval dat ze doen wat ze zeggen.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 23:24

Ik zou al niet akkoord gaan met de versntwoordelijkheid over mijn paard aan een 12-jarige te geven. En blijkbaar zonder toezicht ook nog eens, anders zou wel opgemerkt worden dat ze vergeten werd...

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 23:27

joyce B schreef:
Een meisje van 12 hoort die eindverantwoordelijkheid niet te krijgen.

Helpen en samen doen met brave dieren is 1 ding, maar zelf doen zonder een ouder iemand er bij vind ik niet alleen de schuld van dit meisje.

Als je een dienst afneemt voor betaalt moet je er inderdaad vanuit kunnen gaan dat het gebeurd.

Dit inderdaad. Sowieso ben je als eigenaar van een bedrijf eindverantwoordelijke en hoor je zoiets op te lossen. Helemaal als het zo vaak mis gaat. Daar kan je een meisje van 12 niet de schuld van geven, die heeft gewoon onvoldoende begeleiding en handvatten gekregen om het juist te doen. Je kan niet zoveel verantwoordelijkheid leggen bij een jong meisje.

Daarnaast ben ik heel benieuwd wat de verzekering ervan zou vinden als zo'n jong meisje verongelukt tijdens het werk... :n

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 23:37

Krijgt ze geen goede instructies, of een lijst geven met wat eruit moet..

Wel lastig als je ervoor betaald en ze laten je paard binnen staan.. moet je maar net achter komen

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 09:13

joyce B schreef:
Phonix schreef:

Je hebt zeker niet de rekensommen gezien wat voor uurloon een stalhouder over houdt aan alleen pensionpaarden?

Dat ligt over het algemeen nog beneden het bedrag dat je als vrijwilliger als vrijgestelde vrijwilligersvergoeding mag krijgen.

Nou, 'mijn' stalhouder is afgelopen zomer met het hele gezin een week naar de Olympische Spelen in Parijs geweest, dus ik denk dat het met het uurloon wel goed is gekomen :)

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 09:18

Amber_anne schreef:
Als ze het al 4 keer zijn vergeten krijg je je geld dan terug?

Dat geld kan me eigenlijk niet schelen. Ik zou met alle plezier zelfs nog meer betalen als ik zeker wist dat mijn paard veel naar buiten kon.
Dat is wel frustrerend hier in de regio. Je staat óf goed voor je paard (veel naar buiten in groepsverband) maar met weinig voorzieningen, óf goed voor de ruiter (wedstrijden, binnenbak) maar minder fijn voor je paard.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 10:24

Voor zoveel geld verwacht ik eigenlijk dat een stal professioneler is dan 12-jarige meisjes alleen door de stalgangen laten hobbelen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 10:30

zie maar eens gedegen personeel te krijgen. dat is ook lastig tegenwoordig