Let op voor fanatieke BOA's rond Kootwijk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pillow

Re: Let op voor fanatieke BOA's rond Kootwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 11:10

Nou gaat dit hele topic over het uit laten van honden, terwijl de start van TS toch over iets heel anders gaat. Vervelend wel.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 11:12

Tja, dat is wel een beetje het gevolg van een TS die het topic niet echt leidt, geen duidelijk vraagstuk of duidelijke stelling heeft. Dan gaat een topic al snel alle kanten op. Want wat zou wel ontopic zijn?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 11:16

Gini schreef:
Tja, dat is wel een beetje het gevolg van een TS die het topic niet echt leidt, geen duidelijk vraagstuk of duidelijke stelling heeft. Dan gaat een topic al snel alle kanten op. Want wat zou wel ontopic zijn?

Dat je je aan regels moet houden.

En dan is het nog steeds on topic want je hond op andermans erf rond laten lopen is verboden en asociaal.
Met alle voorbeelden van dien.
Al zien de aso's dat niet, want die boer heeft er geen last van (al worden de koeien ziek) en regels gelden voor iedereen behalve voor hun.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 12:51

Het onderwerp lijkt me: aso’s die zich niet aan de regels houden en dan ook nog eens anderen de schuld geven.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 12:55

Cayenne schreef:
Maar superpony, als het leven door meer aangelijnd lopen saai wordt, dan is het aan jou als eigenaar om daar alternatieven voor te zoeken. En die alternatieven zijn er ook gewoon.
Dat betekent niet dat je de natuur moet gaan belasten door ze los te laten lopen op plekken waar dat niet mag en op die manier overlast veroorzaken.

Veel mensen weten trouwens niet dat je in natuurgebieden ook de ontlasting moet opruimen.

Ik zeg nergens dat aangelijnd lopen saai is?

Ik zeg dat honden vaak evengoed willen kunnen rennen.

Als je goed leest, zeg ik ook dat onze honden elke dag aangelijnd lopen, snuffelen en voldaan zijn. Het is puur wanneer dat korter kan, ze wat meer laten merken dat ze niet echt gelopen hebben.

En als ik naar deze hondjes kijk, die wij hebben, dan wilen ze gewoon echt graag los en kei en kei hard. Dat kan gewoon thuis. Maar dat kon niet voldoende in 60m2. Nu zeker wel. Maar toen gingen we ook naar gebied waar dat wel mocht.

Hier laat ik ze tussen de landerijen niet los vanwege wild en de grond van de boer die het echt niet wenst, aangezien hij koeien heeft. Voor ons is nog aardappels en biet en laat iedereen los ( wij niet ) Maar richting de graslanden voor de koeien, is het echt niet gewenst ook.

Daarbij zit hier nu bijv veel ree jong en hebben we ontzettend veel soorten vogels op het land.

En zoals ik zei; Mijn Border Collie haalde voldoening uit wandelen en overal mee naartoe, maar die ging niet verder dan 3 meter van me vandaan. Deed ze gewoon niet.

Was dus een reactie op wat een hond nodig zou hebben en dat is gewoon niet voor elke hond hetzelfde. En het is dus wat je ze aanleert/went.

Onze honden zijn gewend om beweging te krijgen en dan moet je dat niet afnemen. Mensen die niks met hun honden doen, krijgen of lastige honden of slome honden. Maar de conditie ligt bijv al anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 13:09

Tiggs schreef:
Het onderwerp lijkt me: aso’s die zich niet aan de regels houden en dan ook nog eens anderen de schuld geven.

Ahum, ik heb ondertussen al 5 keer gemeld dat een deel van de ruiterroute dicht groeit en een snoeibeurt nodig is, wordt geen gehoor aangegeven. Tijdens diezelfde periode werden wandel en mtb routes wel onderhouden en vrijgemaakt van omgevallen bomen. Er lopen 2 parallelle paden langs het bijna dichtgegroeide stuk, die helemaal niet overwoekerd zijn, dus geen zwiepende takken in je gezicht. Denk dat het dan ook niet meer als logisch is om 1 van de parellelle paden te nemen, aangezien men weigert om het ruiterpad vrij te maken.
Idem met de andere lus. Krijg je het maandelijks gemeenteblad in je bus, staat erin dat de ruiterroute verlegd werd naar de oostkant van het bos. Ten eerste zijn daar meerdere bosstroken, dus geen idee welk bos ze bedoelen. Daarnaast zijn alle paden buiten de oude ruiterroute voorzien van borden verboden voor ruiters en zijn er nog geen nieuwe borden geplaatst. Neem ik die route, overtreed ik dus sowieso de regels, omdat het beheer niet de moeite doet om duidelijk te communiceren en de nodige aanpassingen aan te brengen.
Maar he, ik ben dan blijkbaar de dikke asso die de regels overtreed en de schuld bij een ander legt.

En ja, ik heb me al opgegeven als vrijwilliger om de paden proper te houden en knelpunten die ik zelf niet kan oplossen door te geven, heb me hiervoor aangemeld bij een project dat door onze provincie op poten is gezet. Jammer genoeg hebben wij hier een opzichter waarmee er niet te communiceren valt en die dan ook weigert om samen te werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 13:12

SVRL schreef:
Tiggs schreef:

Ahum, ik heb ondertussen al 5 keer gemeld dat een deel van de ruiterroute dicht groeit en een snoeibeurt nodig is, wordt geen gehoor aangegeven. Tijdens diezelfde periode werden wandel en mtb routes wel onderhouden en vrijgemaakt van omgevallen bomen. Er lopen 2 parallelle paden langs het bijna dichtgegroeide stuk, die helemaal niet overwoekerd zijn, dus geen zwiepende takken in je gezicht. Denk dat het dan ook niet meer als logisch is om 1 van de parellelle paden te nemen, aangezien men weigert om het ruiterpad vrij te maken.
Idem met de andere lus. Krijg je het maandelijks gemeenteblad in je bus, staat erin dat de ruiterroute verlegd werd naar de oostkant van het bos. Ten eerste zijn daar meerdere bosstroken, dus geen idee welk bos ze bedoelen. Daarnaast zijn alle paden buiten de oude ruiterroute voorzien van borden verboden voor ruiters en zijn er nog geen nieuwe borden geplaatst. Neem ik die route, overtreed ik dus sowieso de regels, omdat het beheer niet de moeite doet om duidelijk te communiceren en de nodige aanpassingen aan te brengen.
Maar he, ik ben dan blijkbaar de dikke asso die de regels overtreed en de schuld bij een ander legt.

En ja, ik heb me al opgegeven als vrijwilliger om de paden proper te houden en knelpunten die ik zelf niet kan oplossen door te geven, heb me hiervoor aangemeld bij een project dat door onze provincie op poten is gezet. Jammer genoeg hebben wij hier een opzichter waarmee er niet te communiceren valt en die dan ook weigert om samen te werken.

Je werd niet eens persoonlijk aangesproken. :')

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 13:13

Je moet je aan regels houden. Uiteraard maar sommige boa zijn ook wel berucht om het feit ze echt vreselijk irritant zijn.
Zo was er in Naarden 1
Die is toen door een groep vissers in de Vesting het water in gesodemieterd. Die kwam elke avond weer dezelfde personen op vergunning controleren. Dat waren ze zat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 13:20

@Mkango: als men alle mensen op 1 hoop gooit en asso noemt als je niet netjes de regels volgt, dan noem je ook mensen in mijn situatie een asso en dat schiet echt in het verkeerde keelgat. Men doet hier alsof alle opzichters heiligen zijn en dat zijn ze niet. De opzichter hier maakt het heel duidelijk dat hij geen ruiters op zijn domein wil. Hij heeft alleen de pech dat de provincie Limburg zich wil profileren als de paarden provincie en meer en betere ruiterroutes wil. Alle routes worden hier in kaart gebracht, ruiters worden gevraagd om knelpunten door te geven en om aan te geven welke verbeteringen we willen. Per gemeente worden meters of peters gezocht die maandelijks alle paden in hun gemeente controleren en proper maken, heb ik me dus voor aangemeld. Er is zelfs een vacature uitgeschreven voor een ruiter of menner die alle paden binnen de provincie de komende maanden moet afrijden. En dan bots je op een boswachter die heel koppig zegt dat ie niet mee doet en die via geen enkel kanaal te porren is om de ruiterroute te onderhouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 13:20

Popstra schreef:
Je moet je aan regels houden. Uiteraard maar sommige boa zijn ook wel berucht om het feit ze echt vreselijk irritant zijn.
Zo was er in Naarden 1
Die is toen door een groep vissers in de Vesting het water in gesodemieterd. Die kwam elke avond weer dezelfde personen op vergunning controleren. Dat waren ze zat.
En we moeten ook niet Roomser dan de Paus willen zijn. Alleen tussen een alternatief pad pakken omdat het ruiterpad niet begaanbaar gemaakt/gehouden wordt, en je hond maar klakkeloos los laten rondrennen waarbij er daadwerkelijk schade aan eigendom, dier en milieu toegebracht (kan) worden, vind ik wel een verschil. :=

SVRL schreef:
@Mkango: als men alle mensen op 1 hoop gooit en asso noemt als je niet netjes de regels volgt, dan noem je ook mensen in mijn situatie een asso en dat schiet echt in het verkeerde keelgat. Men doet hier alsof alle opzichters heiligen zijn en dat zijn ze niet. De opzichter hier maakt het heel duidelijk dat hij geen ruiters op zijn domein wil. Hij heeft alleen de pech dat de provincie Limburg zich wil profileren als de paarden provincie en meer en betere ruiterroutes wil. Alle routes worden hier in kaart gebracht, ruiters worden gevraagd om knelpunten door te geven en om aan te geven welke verbeteringen we willen. Per gemeente worden meters of peters gezocht die maandelijks alle paden in hun gemeente controleren en proper maken, heb ik me dus voor aangemeld. Er is zelfs een vacature uitgeschreven voor een ruiter of menner die alle paden binnen de provincie de komende maanden moet afrijden. En dan bots je op een boswachter die heel koppig zegt dat ie niet mee doet en die via geen enkel kanaal te porren is om de ruiterroute te onderhouden.
Dat is dan jouw interpretatie en daar kunnen wij niets aan doen. :) Imo worden dingen asociaal als er wel alternatieven zijn, maar mensen te bedonderd zijn om die alternatieven te benutten en anderen ermee tot last zijn. In jouw geval is het alternatief een wel begaanbaar pad pakken en hoewel het officieel misschien niet mag, vind ik dat niet per se asociaal zolang je anderen (mens en dier) er niet mee tot last bent. Je onopgevoede hond, kinderen of eigen ego over privé-eigendom of door beschermd natuurgebied laten rennen waarbij je eigenlijk niet weet wat je doet of aanricht, vind ik van andere orde.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 01:43

Het ligt natuurlijk ook aan de benadering van een Boa. Sommigen zijn echt niet te doen. Of ze zijn zo, of al de hele dag verrot gescholden, ik weet het niet, maar daar kan een ander niks aan doen.

Ik ben met buitenrijden echt tientallen keren verdwaald en op illegale paden terecht gekomen. Het zou dan een part of the job kunnen zijn om me fatsoenlijk aan te spreken en evt weer ri de route te helpen.

En wij hebben ook weleens niet begaanbare obstakels moeten omzeilen, door off road te gaan. Daar kan je soms gewoon niks aan doen. Zeker toen 1 van ons ook met de sulky reed, konden we ook niet zomaar even omdraaien. En dat is ook niet altijd de beste keus.

Een boa kan dan ook kijken naar de omstandigheden. Waarom ben je daar, maak je iets kapot, breng je mensen of dieren direct in gevaar?

Meteen blazen werkt niet altijd.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 09:34

Tientallen keren verdwaald is wat onwaarschijnlijk.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 10:45

Femke_Tweety schreef:

mss voor jou. Naar ik verdwaal nog in een winkelcentrum, dus kan me er wel iets bij voorstellen, hoor.
En t gaat hier ws ook niet om verdwaald als in geen idee hebben waar je zit, maar meer om:waar in hemelsnaam is het ruiterpad gebleven.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 10:47

Het hoeft ook niet allemaal in één jaar, 1-2x per jaar verdwalen geeft op lang genoege termijn toch ook tientallen keren.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 11:03

Maar ik snap ook wel dat een BOA niet bezig kan blijven met waarschuwen en rekening houden met iemands situatie en dus gewoon reageert op hetgeen wat ze op dat moment zien als dat een regel breken is. Als ze op een dag 100 mensen tegenkomen, waarvan ze misschien 20 mensen moeten aanspreken die op dat moment misschien een regel breekt, zal het gros van wat regels breekt altijd wel een excuus hebben waarom ze iets doen wat niet mag: of het dan is omdat ze oprecht verdwaald zijn bv maar ook genoeg die gewoon smoesjes verzinnen om onder een boete uit te komen. Ergens moet je wel een grens trekken en dat zal dan idd per individu van de BOA anders zijn. Als je iemand hebt die gewoon sneller aan die grens zit, en consequenter is in zijn/haar handelen, heb je gewoon pech - ook als je dan per ongeluk verdwaald raakt. Maar de volgende die hij tegenkomt die bewust van een pad af gaat roept dat ook en dan kun je bij iedereen wel iets verzinnen waarvoor je geen boete meer hoeft uit te gaan schrijven. Dan ga je toch het hele doel voorbij.

Al ben ik ook van mening dat het fijn is als je eentje tegenkomt die idd toch wat meer openstaat voor het aan luisteren van je verhaal (en er zitten zeker individuen bij die gewoon soms niet voor rede vatbaar zijn haha), maar alsnog snap ik wel ook dat ze gewoon ergens hun grenzen moeten trekken, zeker kijkend naar wat mensen zich soms allemaal eruit flappen om maar onder boetes uit te kunnen komen. Want niet iedereen is eerlijk jammer genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 11:04

Ik heb idd al een aantal keren fout gezeten. Te paard nog maar 1 keer, omdat ik me de weg niet kon herinneren. Te voet al een aantal keer, bordjes verdwijnen of kaarten verouderen waardoor paden plots verboden zijn of gewoon verdwenen zijn. Als je dan bijna aan het eind van je wandeling bent, is er niet veel zin om terug te draaien.

Denk dat er hier gisteren serieus gevloekt is. Al maanden sluit men hier stukken af om de everzwijnen daar buiten te houden. Tot hiertoe liet men wandel en mtb paden met rust, enkel het ruiterpad is verlegd. Afgelopen week hebben ze blijkbaar een hele hoek afgezet, inclusief de wandel en mtb paden. Kan me best wel voorstellen dat de afgelopen dagen heel veel mensen op foute paden gezeten hebben.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 11:24

Ik verbaas mij erover hoe aso sommigen hier zijn :=
Wij hebben vijf honden. Die ik nooit laat loslopen waar het niet mag. Ik verwacht van anderen hetzelfde, en wil ook geen loslopende honden (of de kinderen van de plaatselijke manege met hun paarden voor een fotoshoot) op mijn weilanden en velden zien.
Kun je niet aan de bewegingsbehoefte van jouw hond voorzien? Neem dan geen hond. Of denk er beter over na. Of ga ermee canicrossen, of fietsen, of suppen, whatever.
Het zou al helpen moesten mensen hier over nadenken vooraleer ze een pup nemen.
Het feit gewoon dat je het normaal vindt dat jouw hond over andermans akker rent... 8)7

Pumpkinbroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 11:32

Bij ons laten ze honden los uit in het weiland waar de paarden en koeien staan. Flink weiland aan het water, dus men denkt dat niemand dat merkt ofzo.
Mensen komen met de auto en het hele gezin en klimmen vervolgens over het hek.
Afgelopen jaar zelfs een feest van 15+ mensen op klaarlichte dag gehad in de wei. Dan vind je ballonnen en andere zooi in de wei.
Mensen die in de wei foto's komen maken voor instagram.
Ja er staan borden met verboden toegang etc.
Prikkeldraad hekwerk dus je moet nog best een klim maken.

De boer durft er niks van te zeggen, durft de politie niet te bellen want hij is bang voor represailles.
Zegt dat hij het nog maar een paar jaar hoeft vol te houden tot hij met pensioen gaat en daar weg kan.

Die familie woont daar over 3 jaar een eeuw, tot een jaar of 10 terug zat de voordeur niet eens op slot. Ja tot er ingebroken werd.

Vorig jaar hebben vissers het hek doorgeknipt zodat ze er makkelijker doorkonden.

Het is echt belachelijk geworden.

Oja en wat ik persoonlijk nog het ergste vind, alhoewel dat in dit verhaal misschien minder erg lijkt.
Oma's die de kleinkinderen zonder vooraf te vragen, over het erf laten rennen, terwijl er gereden word met gevaarlijk grootverkeer of met kinderwagens dicht achter de paarden aan te gaan lopen etc. (Kijk paardje wat leuk he!)
Als je er dan wat van zegt krijg je een grote b*k terug.
Hebben die mensen dan echt geen besef dat het om dieren gaat?
Dat ik niet wil dat jouw kind geschopt wordt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 11:46

Maar niet alle mensen met los lopende honden waar het niet mag zijn hufters. Gisteren nog zo'n familie tegen gekomen. Ja, hond liep los waar het niet mag, maar was netjes mee op het pad. Zodra ze me zagen, riepen ze de hond bij zich. We hebben de laatste maanden last gehad van onopgevoede loslopers, dus paard is nu een tikje nerveus als we honden tegen komen. Heb een aantal minuten staan kletsen met die mensen, goede training voor het paard. Ik zie echt geen kwaad in los lopers die luisteren en op de paden blijven.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 11:51

Ik ook niet, maar tegenwoordig zijn 9 van de 10 honden niet zo opgevoed of in de gaten gehouden dat ze dat ook braaf doen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 11:57

En veel mensen overschatten hoe goed hun hond eigenlijk opgevoed is.

En daarnaast, goed opgevoed en dan toch volledig zijn eigen gang laten gaan helpt ook niet natuurlijk.
Dan moet je die goed opgevoede hond alsnog wél even een commando geven.

Volg, of voet of whatever.
En die goed opgevoede losloper moet dan ook nog uit zichzelf óp het pad blijven en in zicht van de eigenaar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 12:02

Tancreda4 schreef:
Ik ook niet, maar tegenwoordig zijn 9 van de 10 honden niet zo opgevoed of in de gaten gehouden dat ze dat ook braaf doen.

Zeiden die mensen gisteren ook. Veel mensen nemen en hond en dat is het dan. Dat je een hond moet opvoeden en er tijd in moet stoppen, daar denken ze niet aan. Vorig jaar ging er hier een filmpje rond van een stel los lopende honden die een reekalfje dood beten en een eigenaar die niets deed om de honden te stoppen. Snap best dat het dan makkelijker is om gewoon al het los lopen te verbieden. Er gebeuren te veel ongevallen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 12:03

SVRL schreef:
Maar niet alle mensen met los lopende honden waar het niet mag zijn hufters. Gisteren nog zo'n familie tegen gekomen. Ja, hond liep los waar het niet mag, maar was netjes mee op het pad. Zodra ze me zagen, riepen ze de hond bij zich. We hebben de laatste maanden last gehad van onopgevoede loslopers, dus paard is nu een tikje nerveus als we honden tegen komen. Heb een aantal minuten staan kletsen met die mensen, goede training voor het paard. Ik zie echt geen kwaad in los lopers die luisteren en op de paden blijven.

Als ze los lopen en zich gedragen is er niks aan de hand.

Als ik aan het hardlopen ben en zo'n ongeleid projectiel laat zich niet door de baas vangen en blijft rond mijn benen springen... En de baas gaat schreeuwen terwijl ik stil sta, ik een stap opzij doe zodat hij die hond kan pakken want 1,5 meter... En dat die hond dan met mij meegaat en hij dan boos op mij wordt. Ja amehoela :+ Ik wil gewoon mijn rondje hollen zonder dat ik word belaagd door zo'n projectiel.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 12:12

Jaren geleden reed ik de Veluwe Trail dagroute rond Kootwijk. Ergens in het begin kwam ik twee ruiters tegen, die me vertelden dat de paden verderop slecht waren, dat ze daarom een wandelpad hadden genomen en door een BOA waren gesommeerd het ruiterpad te nemen. Tja, ik kwam het stuk een beetje verderop idd tegen, pad was wat slecht, maar absoluut goed te rijden.
Ergens tegen het einde van mijn rondje kwam ik hetzelfde stel weer tegen (die hetzelfde rondje de andere kant op reden, maar een stuk langzamer), en toen waren ze pissig omdat diezelfde BOA ze net een boete had gegeven - want ze waren wéér van het ruiterpad afgeweken.
Dan ben je toch ook wel eigenwijs ook.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 13:33

Femke_Tweety schreef:

HOezo?

Rij jij elke dag hetzelfde rondje, op dezelfde plek? Of maar 1x pj buiten?

Er was een tijd voor de smartphone en zelfs die werkt niet overal altijd even goed. Ik heb er wel speciaal toen een smartphone voor genomen.

En het verdwalen kwam niet per se altijd door ons. Palen die route's aangeven worden gesloopt, weggehaald en er is ook bar weinig onderhoud op veel plekken.

Ik heb weleens ergens gereden waar we op een ruiterpad zaten die over ging in een zandpad. Daar een flink galopje gepakt. Pad was lang en aan het einde moesten we kiezen. Toen konden we nergens in, want waren geen ruiterpaden.
Terug gereden en nergens meer borden te vinden.

Uiteindelijk een breed zandpad in gegaan. Die ging over in een bungalow park. Gelukkig wel goed geholpem.

Maar geef het als voorbeeld, omdat je toch echt vaak ziet dat borden gesloopt worden.

Zo kwamen wij niet gek lang geleden mensen tegen met een hond op het ruiterpad. Die scholden ons uit dat we daar niet mochten rijden. Wij kenden dat rondje aan stal goed, weten dat het bord in de bosjes ligt en wij goed zitten.
Maar het is wel waardeloos dat er op veel plekken slecht onderhoud aan borden is.