Ik heb het grondwerk gedaan zoals longeren, dubbele lijnen, commando's aanleren en het stuur erop, maar zij is er daadwerkelijk mee gaan rijden en dan blijkt het stuur plotseling er niet meer op te zitten, ook aansporen en een tikje met de zweep werden beloond met een bok, pony had maar 1 gedachte "ik wil naar vrouwtje"

Dat was lastig voor haar, maar de aanhouder wint en met een longeerzweep in het midden staan doet bij een shet soms ook wonderen

Ik probeer mijn dochter zoveel mogelijk te vertellen over de denkwijze van een pony, en ook dat ze veel met de pony moet praten onder het rijden (dat vinden kinderen lastig), dat als de pony bij het aandraven voor haar gevoel iets te snel gaat ze niet aan de teugels moet trekken, want dan snapt de pony het niet meer, je wilt dat ik ga draven maar gelijk zeg je ho
Eerst even doordraven en dan langzamer gaan etc. etc.
Niet beginnen te gillen als er iets gebeurd, dan schrikt de pony en denk "whaaa wat zit er voor engs op mijn rug" niet gillen maar ho maar rustig maar zeggen, allemaal makkelijk gezegd vanaf de grond door een volwassene
Sowieso moeten de bewegingen wennen, deze pony is zoveel groter en neemt veel grotere stappen.
Maar als ik zie dat ze eind november met haar shet naar les is gegaan en die eigenlijk ook alleen maar stap en draf onder het zadel kende en een klein sprongetje, maar bij de galop gelijk in de staak ging door bokken, wegspringen, wipkippen etc., en als ik dan zie hoe het nu, een half jaar later, gaat, dan ben ik behoorlijk trots op mijn dochter.
Ze springt gewoon met de anderen mee, de galop is soms nog een beetje een heet hangijzer, maar meestal galoppeert ze ook gewoon met de anderen mee, met de Bixie wedstrijden wint ze bijna altijd 1e of 2e prijzen zowel met springen als dressuur.
Ze vindt het zelf ook heel leuk dat dit allemaal haar eigen verdienste is.
Een jonge pony heeft voor- en nadelen, aan de ene kant zijn ze nog goed te vormen, vinden ze alles leuk, aan de andere kant valt het niet altijd mee om ze de dingen te leren en kunnen ze nog wel eens wat jolig zijn.
Dat laatste kan echter net zo goed bij een doorgereden pony, die kan ook jolig zijn of gewoon geen zin hebben, daarnaast hebben doorgewinterde pony's ondertussen al een hele trukendoos bij elkaar gespaard om onder het werk uit te komen, en dat is voor een kind ook heel lastig.
Bij een jonge pony kun je een net ontdekt trucje vaak nog wel afleren, bij een oudere pony die iets altijd heeft kunnen flikken lukt dat vaak niet meer.
Natuurlijk denk ook ik heb ik de juiste keuze gemaakt, maar dat kun je nu nog niet zeggen, dat kan pas over een aantal maanden.