Voor welke prijs hebt u onlangs uw jonge B pony gekocht

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-16 10:36

Dank je, mijn dochter heeft haar shet ook min of meer zelf beleerd.
Ik heb het grondwerk gedaan zoals longeren, dubbele lijnen, commando's aanleren en het stuur erop, maar zij is er daadwerkelijk mee gaan rijden en dan blijkt het stuur plotseling er niet meer op te zitten, ook aansporen en een tikje met de zweep werden beloond met een bok, pony had maar 1 gedachte "ik wil naar vrouwtje" :)
Dat was lastig voor haar, maar de aanhouder wint en met een longeerzweep in het midden staan doet bij een shet soms ook wonderen :)

Ik probeer mijn dochter zoveel mogelijk te vertellen over de denkwijze van een pony, en ook dat ze veel met de pony moet praten onder het rijden (dat vinden kinderen lastig), dat als de pony bij het aandraven voor haar gevoel iets te snel gaat ze niet aan de teugels moet trekken, want dan snapt de pony het niet meer, je wilt dat ik ga draven maar gelijk zeg je ho :?
Eerst even doordraven en dan langzamer gaan etc. etc.
Niet beginnen te gillen als er iets gebeurd, dan schrikt de pony en denk "whaaa wat zit er voor engs op mijn rug" niet gillen maar ho maar rustig maar zeggen, allemaal makkelijk gezegd vanaf de grond door een volwassene :D
Sowieso moeten de bewegingen wennen, deze pony is zoveel groter en neemt veel grotere stappen.

Maar als ik zie dat ze eind november met haar shet naar les is gegaan en die eigenlijk ook alleen maar stap en draf onder het zadel kende en een klein sprongetje, maar bij de galop gelijk in de staak ging door bokken, wegspringen, wipkippen etc., en als ik dan zie hoe het nu, een half jaar later, gaat, dan ben ik behoorlijk trots op mijn dochter.
Ze springt gewoon met de anderen mee, de galop is soms nog een beetje een heet hangijzer, maar meestal galoppeert ze ook gewoon met de anderen mee, met de Bixie wedstrijden wint ze bijna altijd 1e of 2e prijzen zowel met springen als dressuur.
Ze vindt het zelf ook heel leuk dat dit allemaal haar eigen verdienste is.

Een jonge pony heeft voor- en nadelen, aan de ene kant zijn ze nog goed te vormen, vinden ze alles leuk, aan de andere kant valt het niet altijd mee om ze de dingen te leren en kunnen ze nog wel eens wat jolig zijn.
Dat laatste kan echter net zo goed bij een doorgereden pony, die kan ook jolig zijn of gewoon geen zin hebben, daarnaast hebben doorgewinterde pony's ondertussen al een hele trukendoos bij elkaar gespaard om onder het werk uit te komen, en dat is voor een kind ook heel lastig.
Bij een jonge pony kun je een net ontdekt trucje vaak nog wel afleren, bij een oudere pony die iets altijd heeft kunnen flikken lukt dat vaak niet meer.

Natuurlijk denk ook ik heb ik de juiste keuze gemaakt, maar dat kun je nu nog niet zeggen, dat kan pas over een aantal maanden.

StalNollie

Re: Voor welke prijs hebt u onlangs uw jonge B pony gekocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 10:41

met goede begeleiding komt dat goed ook met een jonge pony. en ik vind de prijs nog redelijk meevallen incl wat je nu er allemaal bij hebt.

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 11:36

Onze zoon was net 9 toen hij zijn 4 jarige C pony kreeg. Kwam ook van een Shetlander af. Ook ik heb toen getwijfeld of het wel een goede keus was maar oh wat hebben ze samen veel geleerd en wat zijn ze een goed duo geworden! Leeftijd van een pony zegt niet altijd alles. Mijn E pony is nu 21 maar blijft kijkerig en ontstabiel. Lekker genieten samen!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 15:30

Je kent je eigen dochter denk ik het beste om te weten of ze het aankan.
De pony kan, als ie wat kilo's kwijt is en met wat meer conditie een heel andere pony worden en het is natuurlijk niet de bedoeling dat ze er angst voor krijgt. Want ze zal er ongetwijfeld wel een paar x afvallen.
Maar als ze niet bang is uitgevallen groeit ze daarin wel mee. En een bijrijdster is een goed idee.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 13:15

Super leuk TS, ik verwacht wel een fototopic van ze! <3

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-16 14:02

Emma is nu bijna 2 weken bij ons, ze is eigenlijk wel helemaal gewend heb ik het gevoel.
Ze is enorm aanhankelijk en over het algemeen heel rustig, onder het zadel wat bij het luie af.
Wel kan ze soms wat schrikken van iets achter haar, bijv. als je haar aanraakt achter of als er iets is achter haar dan knijpt ze haar kont en versnelt een paar stappen, dat vindt mijn dochter wat eng.

Ik ben daarom begonnen haar met de longeerzweep aan te raken op haar achterhand, zolang ik vlakbij haar sta is ze niet bang, ga ik een paar meter van haar afstaan dan vindt ze het wel eng, maar het wordt al veel beter.

Ik ben er zelf 2 keer opgestapt en heb 2 keer 10 min. op haar gereden, wat stap, draf en wat wendingen, daarna mijn dochter er even op aan de longe.
Ze moet flink aangedreven worden anders staat ze stil, maar dat heb ik liever dan dat ze zo loperig zijn, dat is voor een jong kind vaak griezelig, ze leert vanzelf wat de bedoeling is.

Volgende week komt de tandarts om haar gebit even na te kijken.
Ook moet er een ander zadel komen, dit zadel schuift erg naar voren en ligt te ver achterover, denk dat het een Wintec 500 wordt als dat past tenminste.

Hier even een paar foto's van Emma

Afbeelding

Afbeelding

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 14:06

leuke combi toch, volgens mij kan ze wel een tijdje vooruit :D

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 15:44

Ik denk dat jullie het prima gedaan hebben zo! Een erg leuke pony en hier kan ze echt nog even mee door!

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 16:56

ik vind het een hele leuke pony om te zien
en dochter en pony moeten elkaar goed leren kennen
dat komt wel goed

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 17:06

Echt een superleuke pony joh en je dochter past er goed op. Kan er ook wel even mee vooruit.
Mooi dat je er zonodig zelf ook even op kunt. hoe groot is ze nu eigenlijk precies?

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-16 19:05

Ze is ongeveer 1.35, ja ze kan er zeker een jaar of 4-5 meer vooruit.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 19:16

Super mooie pony :)
Maar dat zadel is echt niet goed :n
Laat daar ajb naar kijken.

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 19:34

Sizzle schreef:
Super mooie pony :)
Maar dat zadel is echt niet goed :n
Laat daar ajb naar kijken.