gewoon zijn bij je paard, maar ik wordt verjaagd

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

Re: gewoon zijn bij je paard, maar ik wordt verjaagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 20:15

Bij konijnen moet je 4 tot 6 weken wachten ik denk bij paarden dan ook...?

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 21:14

saskiakefie schreef:

Bij konijnen wacht je 2 weken, dan is er geen kans meer op bevruchting. Langer wachten kan ivm hormonen, die dan op kunnen spelen bij de koppeling.

Bij de ruinen kan hij wel gewoon bij

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 22:03

Eoweyn_x schreef:
saskiakefie schreef:

Bij konijnen wacht je 2 weken, dan is er geen kans meer op bevruchting. Langer wachten kan ivm hormonen, die dan op kunnen spelen bij de koppeling.

Bij de ruinen kan hij wel gewoon bij

Tja ik heb dat toch anders geleerd.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 08:53

Ik heb met mijn paard 6 weken gewacht voordat ie in de gemengde kudde mocht.
Nu kon dat niet anders omdat alles nogal ontstoken was maar ook wanneer dit niet het geval was, had ik 6 weken gewacht voor ik er een merrie bij gezet had.
Wanneer alles goed verloopt en er geen complicaties zijn kan een paard binnen 1 week wel weer in ruinen kudde, mits het een relatief stabiele en rustige kudde is.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 10:45

saskiakefie schreef:

Ja want het zijn ook bijna dezelfde dieren.
Dit is toch appels en peren vergelijken als je het mij vraagt

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 10:52

Al dat geneuzel over je opstellen als leider kun je naast je neerleggen. Je kunt bij paarden niet doen alsof, je BENT leider of je bent het niet, dat hebben ze feilloos door. Als je te zacht bent, om dit al aan te pakken, kun je beter een vertrouwd oudje kopen die het allemaal wel best vind

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 12:35

Gillbo schreef:
saskiakefie schreef:

Ja want het zijn ook bijna dezelfde dieren.
Dit is toch appels en peren vergelijken als je het mij vraagt

Omg :') Het gaat toch om dat hetzelfde principe, dat er zaadcellen in de zaadleider aanwezig kunnen zijn. Volgens mij komt dat redelijk overeen bij verschillende zoogdieren.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 14:35

saskiakefie schreef:
Omg :') Het gaat toch om dat hetzelfde principe, dat er zaadcellen in de zaadleider aanwezig kunnen zijn. Volgens mij komt dat redelijk overeen bij verschillende zoogdieren.

Volgens mij ligt het er dan ook aan hoe groot het dier is

Ik heb mijn rammen altijd na 2 weken bij de voedsters geplaatst en is nog nooit een nest gekomen. Opvangen houden die twee weken ook aan en daar komen ook geen nesten uit

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 14:40

farahdiba46 schreef:
Al dat geneuzel over je opstellen als leider kun je naast je neerleggen. Je kunt bij paarden niet doen alsof, je BENT leider of je bent het niet, dat hebben ze feilloos door. Als je te zacht bent, om dit al aan te pakken, kun je beter een vertrouwd oudje kopen die het allemaal wel best vind

Ik begrijp wat je zegt en ik ben het in principe met je eens.
edit (ter verduidelijking): een paard voelt haarfijn aan of jou gedrag voortkomt uit je denken en voelen of dat deze dus niet met elkaar stroken. Een paard reageert dan op de microsignalen vanuit je echte denken en voelen in plaats van te reageren op hetgeen je hem wil doen laten geloven.

Ik denk echter ook dat je niet persé een geboren leider hoeft te zijn om te kunnen leiden. Ik denk namelijk dat je dat kunt leren door te oefenen. In het begin gaat dat natuurlijk heel moeizaam en ga je een aantal keren flink op je snufferd maar wanneer je een goed reflectief vermogen hebt en in staat bent van je fouten te leren lijkt het me zeker niet onmogelijk!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 14:48

Ik dacht dat het bij paarden 6 tot 8 weken was eigenlijk. De ruin hier is zeker pas na 2 maanden bij de merries in de wei gegaan.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-15 15:17

De merrie blijft voorlopig nog enkele (2/3) maanden apart. Kan je ook een test laten doen om te zien of de hengst nog levend sperma heeft?