Koudbloed aan de startlijn.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Akhal_Teke

Re: Koudbloed aan de startlijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 15:13

DnBles

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 15:21

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 15:30

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 15:31

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 15:32

Selka schreef:
Voor de mensen die graag met koudbloed tegen Edward willen strijden, die zou ik denk ik toch adviseren om een Gelderse te kopen.

Auch! Een schop tegen het zere been.. een Gelderse een koudbloed?! #)

Jaan81Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 15:35

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 15:46

Pletje123 schreef:
Selka schreef:
Voor de mensen die graag met koudbloed tegen Edward willen strijden, die zou ik denk ik toch adviseren om een Gelderse te kopen.

nee, je leest het denk ik verkeerd

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 16:09

Dat vind ik niet vreemd. Ze leest het zoals het er staat... := Dat je wat anders bedoelt kan zij niet weten..

Die "dressuur"haflinger... := Oeps..

Die Belg is wel lekker voor mekaar! :j

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 16:16

Pletje123 schreef:
Selka schreef:

Ja inderdaad! Mij is braaf geleerd dat een Gelderse een koudbloed is. Trouwens de mooiste die er zijn als je het mij vraagt.

Indien de correcte benaming warmbloed moet zijn. Zijn Gelderse de mooiste warmbloeden <3
Sorry als ik je beledigd heb Pletje, dat was nou juist niet de bedoeling :(:)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 16:21

Een gelders paard is gewoon een KWPN paard maar dan een andere fokrichting... Dus koudbloed? Niet echt..

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 16:23

Nou zo is ze wel aan mij verkocht, uiteraard met KWPN paspoort. Maar zoals ik al schreef, dan heb ik mij vergist.

Overigens neemt dit nog steeds niet weg dat ik een Shire niet bepaald als bedreiging voor de volgende Totilas zie :) Ook de mijne niet ;)

Wel vind ik het bij nader inzien wel jammer dat het zogenaamd een nadeel of iets dergelijks zou zijn. Smaakt een beetje naar koudbloed is minder dan warmbloed.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 16:30

Nee, niet minder, anders. Ik ben 1.52m en zal dus nooit in de NBA spelen. Dan mag ik nog zo goed kunnen basketballen. Maakt mij dat minder? Ik hoop het niet. Maar door mijn gebrek aan lengte heb ik gewoon beperkingen t.o.v 2m lange basketballers. Ik kan dan weer wel lekker pony's rijden, moet die NBA-speler dan weer niet proberen.

Zelfde voor een koudbloed vs een warmbloed. Ze hebben elk hun kwaliteiten, ze zijn gelijkwaardig, maar niet gelijk.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 21-07-14 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 16:31

De Belg! Echt geweldig! Goede amazone ook, paard staat super aan de hulpen geen geschop en getrek, top!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 16:33

Ayasha schreef:
Zelfde voor een koudbloed vs een warmbloed. Ze hebben elk hun kwaliteiten, ze zijn gelijkwaardig, maar niet gelijk.

Ik ben het totaal met je eens, zoals ik al eerder aangaf in mijn posts.

Maar waarom dan een schop tegen het zere been?

Anders doet toch geen pijn?

Jaan81Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 16:36

Cyrina schreef:
De Belg! Echt geweldig! Goede amazone ook, paard staat super aan de hulpen geen geschop en getrek, top!

Ja, zij kan echt geweldig fijn rijden!

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 16:38

Geryon schreef:
Ayasha schreef:
Ja, maar dat vrijwel elke haf die ik ken evenveel eigenaren als levensjaren heeft... Dat zal wel "uitzonderlijk" zijn. Want dat doen "zij, koudbloedmensen" niet... :?

Voor veel haffies en fjordjes die ik ken geldt eigenlijk hetzelfde. Maar dat zal ook wel uitzonderlijk zijn.

Nou ik heb een haf van 16 en ik ben toch echt pas de derde eigenaar vorige eigenaar heeft haar met 4 maanden van de fokker gekocht en heeft haar 8 jaar gehad(en als je dan te oud word moet je keuzes maken en wat paardjes weg doen. nu staat ze al 4 jaar bij mij en haar volgende eigenaar is toch echt de rendac.

buiten dat vind ik een warmbloed niks meer of minder dan een koudbloed. Zolang mens en dier het leuk vinden zeg ik train lekker door

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 16:39

Omdat het een warmbloed is en veel mensen er van overtuigd zijn dat het koudbloeden zijn. Terwijl dat niet zo is.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 16:41

Haha nou vooruit!! :D

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 09:41

Op eerdere berichten van nies en ayasha daar ga ik in mee. Hoeveel koudbloeden die hier op bokt z of hoger liepen zijn er stuk. Toch een aantal volgens mij. En niks tennadele van die ruiters want die kunnen echt wel sturen. Ze zijn er gewoon niet echt op gemaakt, uitzonderingen ddaar gelaten. Ik denk mocht je het willen dat je op bepaalde dingen moet letten in de bouw en aanleg. Er zullen ongetwijfeld koudbloeden zijn die er geschikt voor zijn maar ook waarmee je het voor jezelf en paard heel lastig maakt. En koudbloeden zijn harde werker, laten niet snel merken als ze last hebben, geven niet op, gaan maar door. Dus denk dat je daar wel bij stil moet staan.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 12:16

Opvallend genoeg gaan dit soort topics altijd over het deelnemen aan dressuurwedstrijden, en nooit over het deelnemen aan springwedstrijden.

Bij springwedstrijden is er voor iedere klasse een bepaalde hoogte voorgeschreven van de hindernissen. Kan je paard niet goed genoeg springen, dan gooit hij er balken af, krijg je geen winstpunten en kun je niet promoveren naar een hogere klasse. Omdat je paard daar niet goed genoeg voor kan springen en daar dus niet geschikt voor is.

Iedereen begrijpt dit en iedereen vindt dit logisch. “Mijn paard kan niet springen”, zeggen ze dan schouderophalend en gaan over tot de orde van de dag. Ik ben nog nooit een topic tegengekomen waarin staat:
*Generaliseren aan* Fjorden kunnen niet springen, en daarom moeten ze voor een Fjord in de L lagere hindernissen bouwen. *Generaliseren uit*.

Bij dressuurwedstrijden is de hoogte van de hindernis een bepaalde minimale kwaliteit van de oefening die getoond moet worden. En wordt die kwaliteit niet gehaald, krijg je geen winstpunten en kun je niet promoveren naar een hogere klasse. Omdat je paard daar niet goed genoeg voor kan dressuren en daar dus niet geschikt voor is.

Gek genoeg begrijpt niet iedereen dit, en vindt niet iedereen dit logisch. Hoe vaak hoor je nou iemand zeggen “mijn paard kan geen dressuur lopen”? Nooit. En blijven opmerkingen de kop opsteken als “juryleden moet rekening houden met de kwaliteit van het paard, juryleden houden niet van koudbloeds, Friezen, schimmels, barokke paarden” enz enz. Want: “ieder paard kan dressuur lopen”. Zeker, ieder paard kan (moet!) dressuurmatig getraind worden. Maar dat is iets anders dan dressuur lopen op wedstrijdniveau.

Dus, on topic: Koudbloeden aan de start? Prima! Een Belg of Shire heb ik nog nooit in de baan gehad. Wel Tinkers, Fjorden en Haflingers. En soms zijn die eerste, en soms laatste. Afhankelijk van het getoonde. Ik heb ook KWPN-ers, NRPS-ers, Welshjes, New Forest-pony’s enz enz in de baan gehad. En soms zijn die eerste, en soms ook laatste. Afhankelijk van het getoonde.

De boodschap? Blijf kritisch op je eigen rijden en realistisch m.b.t. de capaciteiten van je paard. Heb lol met je knol en geef niet de jury de schuld als de resultaten tegenvallen.

Jaan81Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 14:56

Denk dat het hier in het topic ook over de dressuur gaat omdat springen i.m.o. not done is met een trekpaard.
Dat is vragen om problemen met de gewrichten e.d. Ik doe het iig sporadisch met m'n trekpaard. Denk dat ik t nu vier keer gedaan heb ofzo en hij is 9 ;)

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 19:03

je moet zware paarden geen parcours willen springen, dat is vragen om problemen. Gewoon zo af en toe een hindernis moet kunnen.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 22:21

Roodvos bedoeld het ook niet letterlijk, maar als vergelijk hoe een jury kijkt; is de oefening in de dressuur gehaald ja of nee, net zoals een hindernis in een parcours wordt gehaald ; kom je er heelhuids over of niet. Zo ja, heb je een voldoende en genoeg voldoendes maken een winstpunt.

Ik vind het goed verwoord

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 16:46

Jaan81 schreef:
xSlvna schreef:
Als je het zo zegt... ben ik het eigenlijk met jullie eens. Het is gewoon dat ik geen enkele, nee echt geen enkele (!!!) koudbloed heb zien lopen die een normale (dus met winst) L/M proef kan neerzetten. Hierdoor heb ik eigenlijk altijd het gevoel gehad dat zulke paarden ook niet meer dan dat KUNNEN. (Tot dat ik het zie, uiteraard).

Maar als ik me dan bedenk day alle combinaties die ik ken geen lessen hebben en maar wat door de bak sloffen, tja daar word menig KWPN paard nog lomp en niet-wedstrijdwaardig van.

Voor mijn gevoel zijn het altijd arme paardjes geweest die snel moe zijn van een normale dressuurtraining (wat overgangen en tempowisselingen) maar als ik me dan dan bedenk wat die paarden altijd voor training hebben... (uitrit stap van 1 uur, koetstochtje van 3 kwartier, dagje rust en in alle gevallen hier gewoon geen 1 degelijke dressuurtraining in de maand. :+

Maar als ik het zo verder lees zie ik toch dat het blijkbaar kan, ik heb gewoon een verkeerd beeld.
De trekpaarden die ik allemaal heb gereden (incidenteel, stuk of 15) waren na 20, soms 30 minuutjes (voor mij) warmrijden al drijfnat of buiten adem en 'klaar'. Dit leek me eigenlijk doodnormaal...

Dan begrijp ik waarom jij zo tegenover koudbloeden staat. (Niet negatief bedoeld hoor) Maar wat al eerder is gezegd, je hebt een koudbloed en je hebt een koudbloed.
Die van mij zweet snel (lang leve het scheerapparaat in de winter!) maar kan het goed volhouden. Vorige week in de bak zelf een druk ding, met een flinke bok bij het aangalopperen, haha!
Op weekend naar de Loonse Drunense Duinen was ie van de vier paarden die meegingen (haf, fries, friesx en Engels volbloed) de eerste dagen echt t drukst en liep ie het fijnst naast de Engels volbloed :))
Voor uren achtereen rijden draait ie z'n poot niet om.

Ivm drukte laatste maand zeer weinig kunnen rijden en dat merk je helaas gelijk. Conditie is groot stuk minder, zo jammer. Mijn andere trekpaard had dat ook, zeker als ik het vergelijk met andere paarden die ik rijd/heb gereden.

Iemand vroeg nog hoe ik die van mij dan vlecht op wedstrijd. Staart iig netjes en strak (hij heeft een prachtige volle staart) en manen of in 2 hengstenvlechten of in de knotten.
http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-DAT7MHFA.jpg
(Voorbeeld van laatste wedstrijd, november 2013, hoop dat je hem kunnen zien)

Ziet er erg sjiek uit, imo erg sjiek typ ook :j

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 16:58

Die dressuurhaflinger maakt imo zijn passen 20 cm tekort (overdreven) die Belg loopt wel echt heel goed, lijkt ook totaal niet meer op het luie logge trekpaard hoe mensen ze normaal gesproken beschrijven