Waarom draag jij geen helm?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 14:09

Shadow0 schreef:
Anoniem schreef:
ik denk dat jij deze opmerking net zo opvat als ik, volgens mij bedoelt ze dat doodgaan geen onderdeel van je hobby hoort te zijn..?

Zelfs dan nog. Het is geen gepland onderdeel van mijn hobby, maar het kan gebeuren, dat weet ik. Dat weten mensen die op de motor rijden ook, en mensen die parachute springen, die gaan skien, bergwandelen, uitgaan, zeilen, duiken.

Ook met cap kun je doodgaan. Het is heel simpel, als je dat risico niet aanvaardbaar vindt, moet je uberhaupt uit de buurt van paarden blijven en er zeker niet opstappen. De cap is maar een klein deel van het geheel. Het is niet de ultieme scheidslijn tussen helemaal veilig en zeker doodgaan.

Inderdaad en je vergeet gewoon fiesten :) Daarnaast kan het naast het paard ook goed mis gaan. En dan heeft niemand beschermende kleding aan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 14:11

Spreek voor jezelf als je wil. Ook naast het paard heb ik een cap op en handschoenen aan. Zo snel ik bezig ben met mijn paard gaat die cap op.

little_king

Re: Waarom draag jij geen helm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 14:13

Oh sorry wist niet dat je kwaad werd.

Handschoenen heb ik met longeren wel aan, maar hele legers mensen niet.
Cap er naast, je hoort bij de hele zeldzame. En dan heb ik het niet over degene die hem vergeten af te zetten na het rijden, maar bewust opzetten met borstelen bijvoorbeeld.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 14:15

Ik ben niet kwaad (ik word al lang niet meer kwaad voor iets onnozels als bokt). Vind het enkel irritant als mensen voor anderen spreken.

Ik weet wat de gevolgen van een hersenletsel zijn. Als je die echt beseft zet je die cap vanzelf wel op en zeur je niet over een kapsel dat niet meer leuk zit na een cap. :)
Komt maar zelden voor dat ik geen cap op heb als ik er langs sta, op wedstrijd af en toe eens maar dan nog vaak omdat ik zelf eigenlijk even niet meer bezig ben met 'm. En dan nog ben ik vaak geneigd eerst even snel mijn cap te pakken zelfs als het maar is om een deken goed te leggen maar ik geef toe, ook ik "vergeet" het dan wel eens als het even snel moet maar werd ik laatst ook dubbel en dik voor af gestraft. Sta weer met beide voetjes op de grond. :)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 29-12-13 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

wes2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 14:15

Ayasha schreef:
Spreek voor jezelf als je wil. Ook naast het paard heb ik een cap op en handschoenen aan. Zo snel ik bezig ben met mijn paard gaat die cap op.

Bedoel je dan ook met het wandelen, binnen buiten zetten, poetsen e.d?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 14:17

Ik draag met rijden ook een cap, maar sorry dat ik niemand ken die met borstelen een cap op zet.
Jij bent de eerste die ik "ken"
En ik sprak voor mezelf en niet voor een ander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 14:17

Ayasha schreef:
Ik ben niet kwaad (ik word al lang niet meer kwaad voor iets onnozels als bokt). Vind het enkel irritant als mensen voor anderen spreken.

Ik weet wat de gevolgen van een hersenletsel zijn. Als je die echt beseft zet je die cap vanzelf wel op en zeur je niet over een kapsel dat niet meer leuk zit na een cap. :)

een lelijk kapsel na t rijden heb ik maar voor lief genomen, mijn haar is een complete ramp als ik m'n cap afzet := (linkerhelft is lichtblond, rechterhelft donkerbruin, zit allemaal door elkaar na t rijden, wordt altijd uitgelachen :') )
maar liever een een lelijk kapsel als ik m'n cap af zet, dan straks een kale plek op m'n kop omdat ze een stuk weg moesten scheren voor een operatie ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 14:19

Ayasha schreef:

Dat is toch ook voor anderen spreken? Er zijn best mensen die zich ten volle bewust zijn wat hersenletsel in kan houden, en toch een andere keuze maken dan jij.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 14:20

little_king schreef:
Inderdaad en je vergeet gewoon fiesten :) Daarnaast kan het naast het paard ook goed mis gaan. En dan heeft niemand beschermende kleding aan.

da's niet voor jezelf spreken. ;)

wes2009; jep. Binnen en buiten zetten doe ik niet want ze staan 24/7 buiten maar borstelen, trailer laden, longeren enz allemaal met cap. Op wedstrijd vergeet ik het wel eens maar zoals ik al zei, onlangs nog even op mijn plek gezet toen ik het vergat. Stond snel weer met twee voetjes op de grond. Maar ik doe wel mijn best om 'm altijd op te hebben ja. :) (ook ik ben maar een mens natuurlijk maar ik probeer het iig)

ShadowO: neen, dat geloof ik niet. :) Weten wat het in houdt betekent absoluut niet dat je het ook ten volle beseft. Als je het echt ten volle beseft, dan ben je niet zo laks om niet minstens een cap op te zetten (want laten we eerlijk zijn, eigenlijk is het een kleine moeite)

Dreamer_: als dat het enige is wat je er aan over houdt kom je er nog goed vanaf. :) Maar inderdaad... En ik vind mijn pet sowieso wel handig om die eigenzinnige krullen die niet in mijn haarlintje blijven zitten uit mijn gezicht te houden. _O-

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 14:25

Dat is niet volledig spreken, niemand die ik ken was beter geweest.

maar Ayasha zet jij dan ook een helm op op de fiets?
Dat is minstens zo gevaarlijk als borstelen?
Of als er buiten ijs en sneeuw ligt en je moet daar doorheen. Dan kun je ook uitglijden en met je hoofd op de grond botsen of ergens tegen vallen.
En dat bedoel ik niet gemeen, maar ben daar wel benieuwd naar.

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 14:28

Ik rij echt áltijd met cap.. Je weet maar nooit, maar ik vind ze ook niet irritant zitten.. Heb er 2, voor trainen en 1 voor wedstrijd. Moet wel zeggen, stinkding die van trainen. Rij meestal 2 achter elkaar, soms hou ik de cap tussendoor op, soms af.. Is maar net hoe warm ik het heb.

En tsja.. Ieder zijn eigen ding. Zal er niemand op aanspreken, maar ik denk niet dat ik iemand zonder cap op mijn paarden zou zetten. Tenzij diegene er op staat.. En mensen die zonder cap rijden en daardoor letsel krijgen, tsja.. had misschien voorkomen kunnen worden.

Maar moet zeggen, hoeveel rijden er zonder bodyprotector? Ik ook hoor, maar daardoor heb ik 6 week terug wel mijn ruggenwervels gekneusd (mocht geluk hebben dat ik niks had gebroken) Het is dus niet zo dat een cap alle risico vervangt, maarja. Best raar eigenlijk, 4x na de val heb ik zo'n bodyprotector gedragen en sindsdien niet weer.. Waarom? Geen idee :')
Laatst bijgewerkt door Meya_ op 29-12-13 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

wes2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 14:29

Ik ken ook niemand die dat doet, je bent de eerste.

Vind het wel ook apart moet ik zeggen. :)
Heb je een zwaar ongeval gehad dat je daarvoor kiest?
Ik weet wel dat paarden een risico vormen, zeker ook op de grond, maar zou nooit een cap opzetten ernaast. Tenzij ik weet dat een paard extreem raar uit de hoek kan komen. Stel nou dat het misgaat en ik loop iets op, kan ik me niet voorstellen dat ik mezelf dat kwalijk neem. Je kunt nou eenmaal overal dood aan gaan.
Maar dat is niet vervelend bedoeld hoor! Vraag het me af :)

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 14:30

Anoniem schreef:
Ceriadwen schreef:
Risico hoort bij het leven, evenals dood gaan. Echter hoort dat geen onderdeel te zijn van een hobby.

+1
Echter vind ik wel dat paardrijden, met of zonder cap, risico's met zich meebrengt. Maar dit weet je voordat je eraan begint ;)
Of bedoel je dat doodgaan geen onderdeel van je hobby hoort te zijn?

ook, en je zal de eerste en de laatste niet zijn die het leven laat bij een risicovolle sport. Hou ik het even buiten beschouwing of dit paardrijden, skiien, motorrijden of welke andere risicovolle sport dan ook is.

Het is ook niet erg, als mensen zich maar bewust zijn van de gevaren en daar hun wijs oordeel op baseren.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 14:32

Ik draag soms geen cap tijdens bakwerk. Dat komt omdat ik soms ineens bang ben dat er een spin in zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 14:33

idd, ik vind ook dat je je gewoon bewust moet zijn van wat er kan gebeuren, en als je dan nog kiest om zonder cap te rijden, eigen keus.. als je maar weet welke risico's het zonder cap rijden nog extra met zich meebrengt

en paardrijden is inderdaad niet de enige risicovolle sport, maar omdat je moet samenwerken met een onvoorspelbaar beest is het wel een van de meest risicovolle sporten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 14:33

little_king: Ik fiets eigenlijk niet. :o (heb het niet meer geprobeerd na mijn infarct dus heb ook geen idé of ik het nog kan maar deed het er voor al niet meer eigenlijk.)
In de auto wel (waarschijnlijk ook één van de weinige) iemand die zonder nadenken de gordel aan doet. Ook voor die irritante biepjes als je hem niet aan deed er in gestoken werden..

En ik ben ook doodsbenauwd om over ijs enz te lopen ja. Idd omwille van het vallen. :) Ben dan errug voorzichtig (maar again, dat heeft ook te maken met het feit dat ik iets moeilijker ga dan de gemiddelde 20er. )

Maar over het algemeen ben ik altijd een vrij voorzichtige geweest ja. :) Alsin: ik heb nooit moeite gehad met voorzorgsmaatregelen.

Ik vraag me ook altijd af of mensen niet gewoon moeilijk doen om moeilijk te doen, mijn man kan ook zo duf doen over die gordel in de auto bv. Die heeft zelfs een apart inklikkertje voor het gebiep.. zodat ie 'm niet hoeft aan te doen.. :roll: Daar kan ik dus van "doodvallen" zoals we dat in België wel eens zeggen. Ik begrijp dat echt niet. :)

wes2009: Ik heb een hersenbloeding met complicaties gehad waardoor een deel van mijn schedel 6 maanden er uit geweest is en vervolgens terug gezet. Gedurende die periode had ik sowieso een helm op (gezien er aan die kant niks was om mijn hersenen te beschermen.) en na terug zetten ben ik behoorlijk wat voorzichtiger geworden met mijn hoofd ja. :)

Onlangs vergat ik mijn cap met het trailer laden (enfin, om een of andere reden heb ik hem vroeger af gezet dan ik normaal doe, normaal houd ik hem gewoon op tot ie er weer op staat en nu niet. Weet nog steeds niet waarom.) en juist toen schrok ie en duwde ie me met mijn hoofd (ook nog juist de rechterkant) tegen de zijkant van de opening van het deurtje... Je wil niet weten hoe ik mezelf vervloekt heb ondanks dat er buiten gruwelijk veel pijn (het blijft allemaal wat gevoelig) niks aan de hand was. Maar dat ik door mijn eigen laksheid mezelf in veel diepere problemen had kunnen brengen... Bah! :)

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 14:36

Ik draag altijd een cap.
Ik begrijp dat een body protector ook zeker niet overbodig is..
Maar ik kan me er gewoon niet lekker in bewegen, waardoor de kans stijgt dat ik er daardoor afval -O-

Dus, ik denk dat een body protector slim is voor de (jonge) beginnende ruitertjes, en een cap gewoon ALTIJD!!!!!

Ik kende ook iemand die zei: 'ja, maar een cap beschermt niet tegen schudden'.
Nee, hersenschudding kan je altijd nog krijgen.. maar het is wel fijn als je hoofd niet breekt.. toch?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 14:37

Er is maar 1 paard waar ik zonder cap op stap, een kleine tinker merrie van 19 die ik inmiddels ook wel ken. Die staat tevens 100km van mijn woonplaats, dus als ik daar ben met de trein heb ik meestal ook gewoon geen ruimte voor het meenemen.

Andere paarden stap ik altijd met cap op, ook al zijn ze nog zo schattig..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 14:39

Yasmijntje schreef:
Ik draag altijd een cap.
Ik begrijp dat een body protector ook zeker niet overbodig is..
Maar ik kan me er gewoon niet lekker in bewegen, waardoor de kans stijgt dat ik er daardoor afval -O-

Dus, ik denk dat een body protector slim is voor de (jonge) beginnende ruitertjes, en een cap gewoon ALTIJD!!!!!

Ik kende ook iemand die zei: 'ja, maar een cap beschermt niet tegen schudden'.
Nee, hersenschudding kan je altijd nog krijgen.. maar het is wel fijn als je hoofd niet breekt.. toch?

Ik zag laatst op de kerstjumping het merk "askara". Die hadden beschermers die echt enkel op de borst en de ruggengraat zaten. Dat vond ik absoluut een interessant concept. :) Ben nu aan het zoeken of er nog merken zijn die dat aanbieden. :) Dan verlies je niks aan bewegingsvrijheid en toch bescherming..
Het zal natuurlijk wel aardig aan de prijs zijn.. Maar voor die motorcrossers hebben ze dat ook dus moet dat voor ruiters toch ook haalbaar zijn?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 14:42

@ayasha
Gordel doe ik ook automatisch om.
Cap zet ik ook op.

Maar ik kan me er niet druk om maken wat een ander doet.
Al gaat die achterste voren zonder zadel zonder cap met 40 km over een zandpad.
Al rijd die 130 zonder gordel.

Ik begrijp dat jij door jou medische verleden voorzichtiger bent geworden en met bijvoorbeeld borstelen een cap op hebt.
Jou hoofd kan minder hebben en je zult wel direct pijn hebben op de zwakke plek als dat per ongeluk wordt aangeraakt.

Maar het hoofd van een ander kan een gewone aanraking wel aan.
Een klap niet, maar je kan ook een klap van een hoef op je neus krijgen, ook dan doet die cap niets meer.
Een klap op een volle maag kan ook fout zijn.
In die zin is bij paarden zijn in het geheel gevaarlijk.

Ik heb 10 jaar geleden een klap op mijn gezicht gehad.
Oogkas gebroken, gezichtszenuw zwaar beschadigd.
Hechtingen in de kin. En daar nu nog steeds snel hoofdpijn bij dat oog en holte.
Maar niets had dat kunnen voorkomen.
Maar als ik daar continue bij stil moet staan houd ik vandaag nog op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 14:42

een cap op met poetsen vind ik persoonlijk weer een beetje ver gaan, maat dit is volledig je eigen keus dus als jij je er goed bij voelt :)
ik heb m'n cap wel echt alleen op met rijden, niet met poetsen, niet met longeren, niet met wandelen over de weg een ook niet als ik naast mm paard ren Over de drafbalkjes.
M'n cap is het laatste wat ik op doe en het eerste wat ik weer af doe, vind t ook een verschrikkelijk ding, maar voel me toch een stukje zekerder met cap dan zonder :)

EDIT: lees nu je verhaal, dan vind ik t begrijpelijk dat je je cap opdoet!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-12-13 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Shariell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 14:43

Ghaha die van ik rijd western is prachtig,
dat zeiden meiden bij mij op de manege ookweleens : Ik heb een westernzadel daar val je niet vanaf... een maand later was ze gevallen ... het is natuurlijk sneu maar vanbinnen lach je :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 14:43

Ik draag met het rijden ook altijd een cap. Maar dat komt omdat ik (altijd) op een manege rijd en het daar verplicht is.
Ook als ik een keer op een ander paard mag rijden, neem ik mijn cap mee.

Als je hersens hebt, bescherm je die, heb je geen hersens, hoef je ook geen cap op :')

Een paar maand geleden reed ik zonder zadel op een keibrave fries op de manege. Met galop gebeurde er iets dat ze ineens de bocht omging, en toen hing ik om der nek. Maar voor hetzelfde geld viel ik ervanaf met m'n hoofd naar de grond.. Ook van het liefste paard kun je vallen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 14:48

Joaltijd schreef:
Ik draag met het rijden ook altijd een cap. Maar dat komt omdat ik (altijd) op een manege rijd en het daar verplicht is.
Ook als ik een keer op een ander paard mag rijden, neem ik mijn cap mee.

Als je hersens hebt, bescherm je die, heb je geen hersens, hoef je ook geen cap op :')

Een paar maand geleden reed ik zonder zadel op een keibrave fries op de manege. Met galop gebeurde er iets dat ze ineens de bocht omging, en toen hing ik om der nek. Maar voor hetzelfde geld viel ik ervanaf met m'n hoofd naar de grond.. Ook van het liefste paard kun je vallen!

_O-

little_king

Re: Waarom draag jij geen helm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 14:48

En als je een hart hebt draag je een bp en anders niet??