Cap? Een lelijk, oncomfortabel ding

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 15:50

Ik heb deze, en dan de bruine. Ik vind hem helemaal niet lelijk hoor!

playboysches

Re: Cap? Een lelijk, oncomfortabel ding

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 15:57

Ik droeg vroeger ook nooit een cap. Maar na een val op het astvalt en daarna een ziekenhuis opname ivm hersenschuddig, heb ik dat ding tegenwoordig altijd op.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 16:06

Ik stap op zonder cap bij mijn draver als hier de mogelijkheid voor is, na 4 jaar 1 keer gevallen te zijn met deze merrie (door rengalop in nat gras, blond hè) ondanks gekke capriolen af en toe, ben ik er zo goed als 1000% zeker van dat ik er nooit vanaf zal vallen. Ze kan, door gebrek aan kracht denk ik, niet hoog bokken, steigeren stelt niks voor en zijsprongen zit ik met een lach uit, of ik ze verwacht of niet. Bij springen doe ik hem trouwens wél op, stel ze struikelt over de hindernis...

Bij andere paarden rijd ik wél met cap, deze ken ik geen 4 jaar en heb ik ook niet ruim (!) 400 uur per jaar gereden, deze vertrouw ik dus niet. Ben een keer (was een paard wat 't klieren zodat die sneller ging op uitrit, inhouden en als de vriendjes weg waren los laten, tot ik opeens van zijn vriendjes gegaloppeerde op een goed tempo en hij besloot zich om te draaien, galop stilstaan, draaien, galop) gevallen en heb hierbij mijn cap in tweeen gescheurd, was een behoorlijk tempo en de grond was hard, godzijdank had ik dat afschuwelijke ding op mijn hoofd, want die scheur in de cap had een scheur in mijn hoofd kunnen zijn, nee nee...

Heb een BR Viper, heerlijk ding, iets te smal maar oké hij doet 't

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 17:03

Maar xSlvna, stel dat je paard in al zijn goedheid struikelt? Of uitglijdt, misstapt, een afstand verkeerd inschat...? Het gaat niet om het risico op vallen, het gaat om het risico wat je loopt tijdens je val.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 17:33

lifaya schreef:
vandaag even cappen wezen passen. Bij elke cap, op 1 na, barstende koppijn op het moment dat die op mijn hoofd zit. enige cap die lekker zat was een 200 euro unex cap :') sorry maar dat geld heb ik er niet voor. Ik had een harry horse cap op het oog maar helaas kreeg ik vreselijke last van mijn achterhoofd door die cap. Vond hem nog best mooi, maar helaas... om even een beeld te geven van hoe makkelijk mensen praten over dat je maar een cap moet kopen die past :') niet iedereen heeft daar 200 euro voor liggen... ik ook niet dus

Dan hoop ik voor je dat je de rekening van het ziekenhuis en alles daar omheen kan betalen als je er achter komt dat de meeste verzekeraars niet vergoeden als je geen cap op hebt.

Zijn er eigenlijk geen merken waarbij je een cap op maat kan laten maken? Hoewel dat ook duur zal zijn.

XMandylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 17:38

Ik heb altijd een cap op. Voor de veiligheid. Ik heb een Choplin cap, in het zwart.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 17:38

jullie doen echt alsof je per definitie een ongeluk krijgt en dat je gegarandeerd op je kop zal vallen en half dood neervalt ofzo :') komop zeg. Overdrijven is ook een kunst. Dat jullie 200 euro willen neerleggen voor een cap is jullie recht maar ga niet zeggen dat de mensen die dit er niet voor over hebben (omdat goedkopere modellen koppijn bezorgen) maar dom zijn en het blijkbaar leuk vinden om een hersenbeschadiging te krijgen :+ Het hele leven brengt risico's mee, je kan elk moment dood neervallen. Er kan zomaar een sateliet kapot gaan in de lucht en op je huis vallen. En ja, je kan ook van je paard vallen, mét cap en dat je zo valt dat de cap juist je nek breekt ;) dus het is maar hoe je het bekijkt.

Oja, en rijd meestal gewoon met cap hoor ;) zojuist ook een nieuwe cap aangeschaft die net wat minder koppijn veroorzaakt. Maar ik ga niet andere mij laten vertellen wat ik wel of niet moet doen. Ik rijd gewoon meestal met cap, al helemaal omdat ik al eens met paard en al half ben gevallen in het bos wat fout had kunnen aflopen (mét cap!). Maar ik draag de cap wanneer IK dat wil en nodig acht. In de bak en bos vind ik met dit paard een cap gewoon een must. Enkel voor de foto's gaat die af.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 17:43

Ik krijg er standaard hoofdpijn van. Probleem is dat mijn hoofd ovaal is, en caps rond. Ben al in zoveel winkels geweest, al zoveel verschillende merken op gehad... Aan de voor en achterkant knellen ze, en aan de zijkant zitten ze los (kan er zo een hand tussen schuiven).
Toch zet ik m tegenwoordig structureel op :j als ik eraf knal kan ik veel meer hoofdpijn krijgen....

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 17:48

LadyMadonna ik heb ook een ovale hoofd :j ik heb zojuist een casco gekocht!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 17:54

Ik weet uit m'n hoofd niet wat ik heb, een uvex geloof ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 18:44

Ik ben blij dat ze bestaan, het is je eigen risico zonder te rijden inderdaad. En misschien een cap op maat laten maken? Had ergens gehoord dat dat kon :Q

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 19:32

Ninia schreef:
Maar xSlvna, stel dat je paard in al zijn goedheid struikelt? Of uitglijdt, misstapt, een afstand verkeerd inschat...? Het gaat niet om het risico op vallen, het gaat om het risico wat je loopt tijdens je val.

Uiteraard, maar in die val breek ik eerder mijn been, bekken dan mijn hoofd.
Glijden doet ze sowieso niet (geen ijzers) behalve bij regen, dan wordt niet buiten gereden (maar binnen, cap verplicht).

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 19:42

Goh als je zo goed kunt voorspellen wil je dan ook even voor mij in de glazen bol kijken?? :wow:

yevs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 19:46

Liever een lelijk ding op m'n hoofd dan m'n schedel in 4-en :+

Ik heb de BR Viper (geloof ik) ontzettend fijne cap, lekker luchtig en niet ongemakkelijk.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 20:07

Poiuytrewq schreef:
Goh als je zo goed kunt voorspellen wil je dan ook even voor mij in de glazen bol kijken?? :wow:

Zou ik de hele dag in een bunker gaan zitten omdat het zomaar zou kunnen dat er een bom in mijn stad valt...? :+
Mijn paard glijd niet, klaar, nooit gedaan, zal ze dus ook nooit doen als alle omstandigheden gelijk blijven. Bij struikelen valt het paard in 99 van de 100 gevallen naar de grond samen met de ruiter, naar mijn weten kom je dan toch echt met je voet/been als eerst op de grond en heb je kans om je hoofd te beschermen, terwijl van een paard gelanceerd worden toch weer wat anders is wat betreft houvast etc.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 21:21

Zoals iemand anders al eens. Zei kan je ook in een konijnenhol trappen en over de kop slaan bijvoorbeeld. Of je blijft in jebeugel hangen ik zeg mar wat, er zijn hordes scenario's (mij gelukkig nooit overkomen maar genoeg andere ruiters wel)
Zou jammer zijn als je dan net je cap niet op hebt als je in de berm naast een asfaltweg draaft. Het hoeft maar toeval te zijn :D.

Je moet zelf zelf weten ik reed toen ik 16 was ook zonder cap hoor. Dat zweetding kreeg er koppijn van en zag er niet uit als ik m af deed.
Je moet het zelf weten als je hem niet op doet, maar ga niet zeggen dat dit of dat niet gaat gebeuren want dat weet je nooit van tevoren. Een paard kan 100% betrouwbar zijn maar nooit 100% voorspelbaar.
Ik zeg het maar maar nogmaals je moet het helemaal zelf weten, het is niet mijn problem als er wat met jou gebeurd. Als is het altijd zonde van zo een jonge meid.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 21:26

Sorry voor de typefouten
Zit op een telefoon die zwaar vervelend doet als ik wil wijzigen :Z

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 21:29

Nee zeker niet, 100% zekerheid is er nooit. Laatst op uitrit een paard op hol geslagen (niet van mijn groep, tegemoetkomende groep), meid valt onder het paard en het paard trap récht in haar gezicht, ja daar had niks haar voor kunnen beschermen. Andere meid valt, breekt haar nek, had ook niks bescherming kunnen bieden, en toch is je nek breken even fataal als je schedel scheuren... Maar in nopjesfolie inpakken en zo rondlopen...?

Ik snap je, het risico op je hoofd vallen is groot, maar dat is je nek breken ook, of je rug...

Ik rijd trouwens niet meer vaak zonder cap, ben het door stal toch weer gewend.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 21:34

Haha nopjesfolie nee 100% bescherming kan nooit.
Ik ben het ook weer gewent te worden door capverplichting op vorige en huidige stal, was er een paar keer heel blij mee.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 21:44

yevs schreef:
Liever een lelijk ding op m'n hoofd dan m'n schedel in 4-en :+

Veel mensen hebben toch het idee dat dat leuker staat en geen hoofdpijn geeft......

Natuurlijk kun je ook NIET op je hoofd vallen, ikzelf land tot nu toe op mijn meest geïsoleerde gedeelte.
Maar een klap of je hoofd heeft toch andere gevolgen dan b.v. een gebroken arm of been......

Liekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 22:30

ik draag altijd een cap, maak niet uit welk paard hoe lief en braaf hij ook is. Bij mijn laatste val in februari had in ondanks dat ik mijn cap op had een zware hersenschudding op gelopen en lag bewusteloos in de bak, na de val zijn mijn ogen zo achteruit gegaan dat ik nu een bril draag van -1.70 en -1.50.
Wat als ik mijn cap niet op had? dan had ik het helemaal niet meer kunnen na vertellen waarschijnlijk.
Ik vindt dat het ten alle tijden verplicht moet worden, net als op de motor etc. Een paard blijft wel een machine hoe goed wij hem ook naar onze hand gezet hebben.

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 22:58

lifaya schreef:
jullie doen echt alsof je per definitie een ongeluk krijgt en dat je gegarandeerd op je kop zal vallen en half dood neervalt ofzo :') komop zeg. Overdrijven is ook een kunst. Dat jullie 200 euro willen neerleggen voor een cap is jullie recht maar ga niet zeggen dat de mensen die dit er niet voor over hebben (omdat goedkopere modellen koppijn bezorgen) maar dom zijn en het blijkbaar leuk vinden om een hersenbeschadiging te krijgen :+ Het hele leven brengt risico's mee, je kan elk moment dood neervallen. Er kan zomaar een sateliet kapot gaan in de lucht en op je huis vallen. En ja, je kan ook van je paard vallen, mét cap en dat je zo valt dat de cap juist je nek breekt ;) dus het is maar hoe je het bekijkt.

Oja, en rijd meestal gewoon met cap hoor ;) zojuist ook een nieuwe cap aangeschaft die net wat minder koppijn veroorzaakt. Maar ik ga niet andere mij laten vertellen wat ik wel of niet moet doen. Ik rijd gewoon meestal met cap, al helemaal omdat ik al eens met paard en al half ben gevallen in het bos wat fout had kunnen aflopen (mét cap!). Maar ik draag de cap wanneer IK dat wil en nodig acht. In de bak en bos vind ik met dit paard een cap gewoon een must. Enkel voor de foto's gaat die af.

Wat jij doet is natuurlijk helemaal je eigen verantwoordelijkheid, maar ik kan inmiddels wel vertellen dat je, naast dagelijks een olifant op je kop, je na een hersenschudding, nog erg weinig energie overhoud om überhaubt toe te komen aan de normaalste dingen ter wereld. Je kan dan gewoon om een uur of een lekker een uurtje naar bed, anders word die olifant een mammoet.
En nee, een cap is geen wondermiddel, toen ik viel had ik hem niet op. Logisch ik had net een anderhalf uur naast een shetlander gelopen.

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 23:03

Liekk schreef:
ik draag altijd een cap, maak niet uit welk paard hoe lief en braaf hij ook is. Bij mijn laatste val in februari had in ondanks dat ik mijn cap op had een zware hersenschudding op gelopen en lag bewusteloos in de bak, na de val zijn mijn ogen zo achteruit gegaan dat ik nu een bril draag van -1.70 en -1.50.
Wat als ik mijn cap niet op had? dan had ik het helemaal niet meer kunnen na vertellen waarschijnlijk.
Ik vindt dat het ten alle tijden verplicht moet worden, net als op de motor etc. Een paard blijft wel een machine hoe goed wij hem ook naar onze hand gezet hebben.

Ik denk dat je bedoeld dat een paard juist geen machine is, en een eigen wil heeft, daarnaast kan hij schrikken of struikelen.

Rick0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 23:29

Ik heb al diverse caps gehad en ze hebben nooit echt fijn gezeten, maar veiligheid gaat boven alles.
Ik heb nu pas een nieuwe cap en ik merk wel dat ze zich ook naar je hoofd moeten zetten.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 01:53

MayDayParade schreef:
Dan hoop ik voor je dat je de rekening van het ziekenhuis en alles daar omheen kan betalen als je er achter komt dat de meeste verzekeraars niet vergoeden als je geen cap op hebt.

Dit is pertinent NIET waar. Je zorgverzekering vergoed elke stommiteit. Of je nu van een paard of een ladder af valt maakt geen verschil. Hou op met deze fabel te verspreiden en mensen onnodig bang te maken.