Speedster schreef:@Sprintje: Op caravantrekker staat het hele stuk wettekst dat betrekking heeft op trekgewichten. Deze tekst spreekt voor zich. Ik had alleen het stukje erbij gezet als soort van samenvatting.
De aanvullende bepalingen waar zij weer naar verwijzen, zijn juist de rijbewijsregels, waar we de exacte tekst ook al van hebben.
Beide teksten die van toepassing zijn, zijn voorhanden, en die zijn vrij duidelijk.
Nee die teksten zijn niet vrij duidelijk, want daarin wordt niet gesproken over handhaving, ga je naar de weegbrug óf moet het op papier kunnen.
Het kan zijn dat de verwarring bij mij, de bokt wiki en een heel aantal anderen is ontstaan doordat je in de oude regelgeving kijkt naar de kenteken gewichten om te bepalen dat de auto zwaarder moet zijn dan de aanhanger. Dit zou doorgetrokken kunnen zijn naar: dan moet de auto de aanhanger ook op papier kunnen trekken.
Het voorbeeld wat jij aangaf even terug:
Citaat:Auto van 1400kg leeg,
mag 1200 kg trekken.
Trailer heeft TMM van 1300 kg,
weegt 600kg.
Hiervan zou ik dus zeggen dat het niet mag met B-rijbewijs omdat de TMM van de trailer hoger is dan wat de auto mag trekken.
Citaat:Auto van 1400kg leeg,
mag 1200 kg trekken.
Trailer heeft TMM van 2000 kg,
Ik zou dus ook zeggen dat je de trailer in deze combinatie in de oude situatie moet laten terug keuren naar 1200 kg (trek gewicht van de auto) om met B rijbewijs te mogen rijden
Zoals jij het begrijpt zou je waarschijnlijk zeggen naar 1400 kg het gewicht van de auto (even terzijde of dit nu TMM of leeggewicht zou moeten zijn).