Nieuwe regeling, geen be rijbewijs meer nodig???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 12:36

Speedster schreef:
@Sprintje: Op caravantrekker staat het hele stuk wettekst dat betrekking heeft op trekgewichten. Deze tekst spreekt voor zich. Ik had alleen het stukje erbij gezet als soort van samenvatting.

De aanvullende bepalingen waar zij weer naar verwijzen, zijn juist de rijbewijsregels, waar we de exacte tekst ook al van hebben.

Beide teksten die van toepassing zijn, zijn voorhanden, en die zijn vrij duidelijk.

Nee die teksten zijn niet vrij duidelijk, want daarin wordt niet gesproken over handhaving, ga je naar de weegbrug óf moet het op papier kunnen.

Het kan zijn dat de verwarring bij mij, de bokt wiki en een heel aantal anderen is ontstaan doordat je in de oude regelgeving kijkt naar de kenteken gewichten om te bepalen dat de auto zwaarder moet zijn dan de aanhanger. Dit zou doorgetrokken kunnen zijn naar: dan moet de auto de aanhanger ook op papier kunnen trekken.

Het voorbeeld wat jij aangaf even terug:

Citaat:
Auto van 1400kg leeg,
mag 1200 kg trekken.
Trailer heeft TMM van 1300 kg,
weegt 600kg.

Hiervan zou ik dus zeggen dat het niet mag met B-rijbewijs omdat de TMM van de trailer hoger is dan wat de auto mag trekken.

Citaat:
Auto van 1400kg leeg,
mag 1200 kg trekken.
Trailer heeft TMM van 2000 kg,

Ik zou dus ook zeggen dat je de trailer in deze combinatie in de oude situatie moet laten terug keuren naar 1200 kg (trek gewicht van de auto) om met B rijbewijs te mogen rijden
Zoals jij het begrijpt zou je waarschijnlijk zeggen naar 1400 kg het gewicht van de auto (even terzijde of dit nu TMM of leeggewicht zou moeten zijn).

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 12:38

sflj schreef:
Speedster schreef:
Juist. En de eis t.a.v. het leeg gewicht van de auto is het enige wat komt te vervallen, dus het absurde fiat panda voorbeeld is inderdaad vanaf 19 januari legaal.

Is nu ook al legaal. Als de chauffeur een E rijbewijs heeft, doet ie niks wat niet mag!

Het voorbeeld ging over rijbewijs B.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 12:53

Sprintje schreef:
Nee die teksten zijn niet vrij duidelijk, want daarin wordt niet gesproken over handhaving, ga je naar de weegbrug óf moet het op papier kunnen.

De teksten zijn wel degelijk duidelijk. In de tekst over de rijbewijsregels wordt gesproken over maximum toegelaten gewicht. Gewicht op papier dus. Er wordt op geen enkele wijze gesteld dat het trekgewicht ook van belang is bij het bepalen of je aan de rijbewijsregels voldoet.

Bij de wet omtrent trekgewicht wordt enkel gesproken van "totale massa van aanhangwagens", en niet van "totale maximum toegestane massa". Hier gaat het dus over het feitelijk gewicht (Artikel 5.18.18a paragraaf 1).

Uit beide teksten volgt dat de eisen voor het rijbewijs in geval van B op papier gecontroleerd worden en de eisen t.a.v. gewichten in relatie tot het trekkende voertuig op de weegbrug.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 14:53

Ik heb reactie op mijn vraag aan de RDW gekregen (Wordt er bij B rijbewijs na 19 januari 2012 naar het werkelijk gewicht van de aanhanger (weegbrug) of naar het max. gewicht op papier gekeken ten opzichte van wat de auto maximaal mag trekken):

Citaat:
noreply@informatierijksoverheid.nl
13:42 (4 minuten geleden)

aan mij
Geachte heer of mevrouw,
Uw kenmerk is xxxxxxxx

Wij beschikken niet over voldoende informatie om uw vraag te kunnen beantwoorden.

Het antwoord op uw vraag kan het beste gegeven worden door een medewerker van het ministerie van Veiligheid en Justitie die uitgebreid op de hoogte is van de regels en richtlijnen. Uw vraag hebben wij daarom voor verdere beantwoording doorgestuurd naar dit ministerie.

Met vriendelijke groet,

Informatie Rijksoverheid

Blijkbaar toch geen "opendeur" vraag :')

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 15:01

Ik heb net gebeld met de rdw en nu is het nog mooier... Bij controle op overbelading van een aanhanger (dus de controle op trekgewicht van de auto), gaat de politie ALTIJD uit van de situatie op papier (TMM), indien er geen weegbrug voorhanden is (eigenlijk zouden ze dus ongeacht het rijbewijs het feitelijk gewicht moeten bepalen). Ongeacht het rijbewijs van de bestuurder. En ongeacht of de trailer leeg of vol is. Kennelijk mogen ze een dergelijke kort-door-de-bocht-aanpak hanteren. Het moet niet mooier worden....

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 15:03

Tsssss, dat is niet zo handig, dat zo iemand dat 3 dagen voordat de gewijzigde regeling in zou moeten gaat niet eens kan vertellen...
Ik ben gisteren aan het zoeken geweest op internet naar de oude en nieuwe regels voor rijbewijs B in combinatie met het trekken van een aanhangwagen, maar je komt in diverse verschillende officiële stukken (van het ministerie, van de politie en van het CBR) verschillende begrippen tegen in de omschrijvingen van wat wel en wat niet is toegestaan. Het staat overal weer nét iets anders.
Wat ik ook tegengekomen ben op de site van het ministerie, is dat je met een rijbewijs wat is afgegeven vóór 1996 weer onder andere regels zou vallen dan wanneer je nu een nieuw rijbewijs haalt. Op zich is dat niet onlogisch vind ik, immers heel lang geleden kreeg je je E achter B er gewoon "gratis" en zonder apart examen bij als je je autorijbewijs haalde. Die mensen mogen dus nu nog steeds zonder daar apart examen voor gedaan te hebben rijden met een combinatie met een MTM boven de 3.500 kilo.
Wat er ook stond, was dat je bij een rijbewijs behaald onder andere regels dan die nu van kracht gaan worden per 19 januari, de meest gunstige regeling aan mag houden.

Overigens heeft er op mijn originele rijbewijs (behaald in 1989, toen kreeg je nog een papieren rijbewijs, zo'n ding wat je in drieën moest vouwen) altijd letterlijk gestaan bij de verklaring van de categorie B dat het LEDIG gewicht van de auto en het gewicht van de aanhanger inclusief maximum laadvermogen onder de 3.500kg moest blijven. Voor rijbewijzen vanaf 2006 (meen ik, ben de link even kwijt waar dat stond) gold de regeling zoals hij hier ook is beschreven.

Maar een enorm ondoorzichtige regeling blijft het in mijn ogen, als je op diverse plaatsen op de site van het ministerie al verschillende begrippen ziet staan bij de omschrijving van de regels voor rijbewijs B.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 15:05

Het komt er dus op neer dat in de praktijk, met welk rijbewijs dan ook, de politie zomaar het feitelijk gewicht kan "vaststellen" door naar de TMM van de trailer te kijken en niet door te wegen.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 16:05

Speedster schreef:
Ik heb net gebeld met de rdw en nu is het nog mooier... Bij controle op overbelading van een aanhanger (dus de controle op trekgewicht van de auto), gaat de politie ALTIJD uit van de situatie op papier (TMM), indien er geen weegbrug voorhanden is (eigenlijk zouden ze dus ongeacht het rijbewijs het feitelijk gewicht moeten bepalen). Ongeacht het rijbewijs van de bestuurder. En ongeacht of de trailer leeg of vol is. Kennelijk mogen ze een dergelijke kort-door-de-bocht-aanpak hanteren. Het moet niet mooier worden....

hmmm, dat zou wel heel erg streng zijn... Bizar hoeveel verwarring ze zelf kunnen veroorzaken!
Als dit inderdaad klopt dan moet je auto altijd het max. gewicht van je trailer kunnen trekken ookal heb je E achter B.
Dus als mijn auto 1800 kg mag trekken moet ik mijn 2-paardtrailer laten terug keuren naar 1800 kg. Kan natuurlijk wel. Leuke inkomsten voor de RDW :Y)
En dan kan je dus niet meer de 4x4 (die wel 2000 kg mag trekken) lenen van de buren als je eens met 2 paarden op stap wilt gaan.

Speedster

Re: Nieuwe regeling, geen be rijbewijs meer nodig???

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 16:43

Inderdaad. Mevrouw zei dat je de trailer dan maar moet laten terugkeuren, maar dan heeft hij dus achter een zwaardere auto geen meerwaarde meer.

Maar bedenk wel, dat de controle op overbelast zijn van een trailer los staat van de controle of je het juiste rijbewijs hebt. Meestal wordt het rijbewijs gecontroleerd en als dat goed is, en er is verder geen aanleiding om te geloven dat je eventueel overbeladen bent, wordt hier verder niet naar gekeken. Zeker als je een tweepaardstrailer hebt met maar 1 paard geladen en het optelsommetje van lege trailer plus 1 paard ruime onder het trekgewicht van de auto blijft, dan zal oom agent het niet snel in zijn hoofd halen om dan maar te zeggen dat het feitelijk gewicht gelijk is aan het maximum gewicht. Dan zou 1 paard bij wijze van spreke 1500 kg moeten wegen, dat banketstaaf je echt niet recht. Maar in twijfelgevallen kunnen ze dus wel heel kort door de bocht zijn en dan heb je het knap moeilijk om daar tegenin te gaan. Ook met E rijbewis ben je dan net zo hard de sjaak.

Maar nogmaals: wanneer ze puur je rijbewijs controleren, staat dit hier dus helemaal los van, dan wordt het trekgewicht van de auto hier niet in meegenomen.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 17:17

Even nog ee ninteressant linkje dat ik van Sprintje ontving:

http://www.om.nl/algemene_onderdelen/uitgebreid_zoeken/@155239/aanwijzing-wet/

Hierin staat het volgende:

Citaat:
Bij het opmaken van een proces-verbaal ter zake van overbelading en/of aslast c.q. asstellastoverschrijding, moet deze weeg- en meetinstructie nauwkeurig worden gevolgd.

Het zonder weegbrug "vaststellen" van het feitelijk gewicht door het simpelweg gelijk te stellen aan het maximale gewicht, MAG dus niet. Voor het bankje van de rechtbank het je dit zeer duidelijk zwart op wit en sta je in je gelijk. Als je oom agent hierop attent maakt op het moment dat hij je een boete wil geven voor overbelasting zonder daadwerkelijk te wegen, dan staat hij niet zo sterk meer.

Ik denk echter, dat veel mensen dit ofwel niet weten, ofwel er niet tegenin durven gaan.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 19:42

Speedster schreef:

Als ik EIS dat de boel gewogen wordt, wordt de boel gewogen. Doen ze dat niet, levert ze dat een douw op waar de honden geen brood van lusten!

Leuk verzonnen dus, maar dat slaat volstrekt nergens op. Bovendien heeft de politie bij grotere controles zelf weegapparatuur bij zich en anders weten die gasten heus wel een weegbrug in de buurt.

Ik zal eens een mail sturen aan mijn stalgenoot; mag de juridische dienst er even over kraken........

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 19:49

Speedster schreef:
Even nog ee ninteressant linkje dat ik van Sprintje ontving:

http://www.om.nl/algemene_onderdelen/uitgebreid_zoeken/@155239/aanwijzing-wet/

Hierin staat het volgende:

Citaat:
Bij het opmaken van een proces-verbaal ter zake van overbelading en/of aslast c.q. asstellastoverschrijding, moet deze weeg- en meetinstructie nauwkeurig worden gevolgd.

Het zonder weegbrug "vaststellen" van het feitelijk gewicht door het simpelweg gelijk te stellen aan het maximale gewicht, MAG dus niet. Voor het bankje van de rechtbank het je dit zeer duidelijk zwart op wit en sta je in je gelijk. Als je oom agent hierop attent maakt op het moment dat hij je een boete wil geven voor overbelasting zonder daadwerkelijk te wegen, dan staat hij niet zo sterk meer.

Ik denk echter, dat veel mensen dit ofwel niet weten, ofwel er niet tegenin durven gaan.

Bedankt voor het doorlezen :D
Je moet dus inderdaad mondig genoeg zijn om te eisen om op de weegbrug te gaan, zoals ikke ook aangeeft.
Dat moet je ook maar net weten... Blijft een boel tegenstrijdig info. Al ben ik wel geneigd info van het OM als behoorlijk betrouwbaar te beschouwen :')

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 20:03

Sprintje schreef:
Je moet dus inderdaad mondig genoeg zijn om te eisen om op de weegbrug te gaan, zoals ikke ook aangeeft.
Dat moet je ook maar net weten... Blijft een boel tegenstrijdig info. Al ben ik wel geneigd info van het OM als behoorlijk betrouwbaar te beschouwen :')

Een kennis van me kwam eens hartje zomer met twee paarden op de trailer in zo'n caravancontrole terecht. Hij vroeg dus beleeft of hij voor mocht vanwege die paarden op de wagen maar hij werd resoluut terug gewezen. Helaas waren de paarden eigendom van een advokaat en die was erbij. Er werd gevraagd naar de leidinggevende en deze werd gesommeerd te tekenen voor de verantwoordelijkheid voor wat de paarden vanaf dat moment zou overkomen.

Het punt is hier dat die agent nooit dit verzoek had mogen weigeren omdat het als nodeloos dierenleed kan worden uitgelegd! Het zou namelijk zeker een half uur duren voordat ze aan de beurt zouden zijn.
Je mag een controle niet weigeren, maar je kunt, in redelijkheid, wel enige medewerking van de politie verwachten om nodeloos wachten te voorkomen.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 20:07

Sprintje schreef:

Ik ook :D. Ben blij dat je me dit linkje doorgestuurd hebt! Het is inderdaad wat er eerder al gezegd werd: zelfs al weet je dat het zo is, hoe zit het dan met de handhaving en hoe maak je dat hard tegenover een rechter?

Trouwens, er staat ook nog wat interessants over de kogeldruk in dat stuk:

Citaat:
Er wordt niet geverbaliseerd voor een te hoge koppelingsdruk. Wel wordt voor overtreding van artikel 5.18.31 van de Regeling Voertuigen een aankondiging van beschikking (feitcodes P 310 e/f) uitgereikt als een negatieve koppelingdruk wordt geconstateerd (de aanhangwagen helt achterover). Daarnaast wordt het samenstel stilgezet totdat de lading zodanig is verplaatst dat er weer een positieve koppelingsdruk ontstaat. Via artikel 5.18.31 Regeling Voertuigen kan op de negatieve koppelingsdruk worden gehandhaafd.

Blijft het natuurlijk wel zo, dat een te hoge koppelingsdruk wel onveilig is, omdat de auto dan aan de voorkant minder grip krijgt.

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 20:16

Oké, er is dus nu een conclusie? :D

Als je in een controle terecht komt kan je dus eisen dat je op de weegbrug mag om te bewijzen dat je feitelijke gewicht getrokken mag worden door de auto?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 20:45

Laurahh schreef:
Oké, er is dus nu een conclusie? :D

Als je in een controle terecht komt kan je dus eisen dat je op de weegbrug mag om te bewijzen dat je feitelijke gewicht getrokken mag worden door de auto?

Yep, ook hier gedt dat wie eist bewijst. De politie zegt dat het niet klopt (eist dus) en zal moeten bewijzen dat ze gelijk hebben.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 23:11

Precies. En voor het rijden met rijbewijs B geldt dus vanaf 19 januari alleen dat het totaal (van de maximum massa) van auto en aanhanger onder de 3500kg moet blijven.

@Laurahh: ik zou dat overigens pas eisen op het moment dat de politie je een bekeuring wegens overbelading wil geven :D.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 11:56

Net een behulpzame mevrouw van de rdw aan de lijn gehad. De situatie na 19 januari is dus inderdaad als volgt:

- voor B rijbewijs moet maximum massa van auto + TMM van trailer onder de 3500 kg blijven
- feitelijk gewicht trailer mag trekgewicht auto niet overschrijden

Bij afwezigheid van een weegbrug is de politie zo vrij om het feitelijk gewicht dan maar gelijk te stellen aan de TMM van de trailer, maar dit mag dus volgens het OM niet.

Fijn dat er iets anders gehandhaafd wordt dan er in de wet staat en je zo alsnog (ook met BE rijbewijs!) gedwongen wordt je trailer auto-afhankelijk te maken... -:(-

Ik denk dat ik maar eens een mail aan het OM eraan ga wagen...

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 12:13

Goed bezig Speedster!
We gaan de onderste steen zo wel boven krijgen :j

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 13:00

Speedster schreef:
Net een behulpzame mevrouw van de rdw aan de lijn gehad. De situatie na 19 januari is dus inderdaad als volgt:

- voor B rijbewijs moet maximum massa van auto + TMM van trailer onder de 3500 kg blijven
- feitelijk gewicht trailer mag trekgewicht auto niet overschrijden

Bij afwezigheid van een weegbrug is de politie zo vrij om het feitelijk gewicht dan maar gelijk te stellen aan de TMM van de trailer, maar dit mag dus volgens het OM niet.

Fijn dat er iets anders gehandhaafd wordt dan er in de wet staat en je zo alsnog (ook met BE rijbewijs!) gedwongen wordt je trailer auto-afhankelijk te maken... -:(-

Ik denk dat ik maar eens een mail aan het OM eraan ga wagen...

Waarmee dus toch die malle Pinda-combi legaal wordt, zelfs met B-rijbewijs.......

Maarre, als de politie feitelijk gewicht gelijk stelt aan TMM is zij de eisende partij en zal ze dus moetern bewijzen dat het zo is! Dat doe je heel simpel door de boel op een weegbrug te zetten. Dat kan en mag je eisen en daarmee is het hele probleem de wereld uit......

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 17:47

Ja, de pindacombi is dan legaal. Dat lijkt absurd, maar als je de trailer zou laten terugkeuren, dan is het ook legaal en het is exact dezelfde combi. Dat is ook krom. Beter kijken naar de daadwerkelijke situatie dan naar iets op papier lijkt mij.

Asselvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 20:00

Rijbewijs B
Vanaf 18 jaar (of vanaf 17 jaar onder begeleiding in het kader van ‘2toDrive’ ) mag u met rijbewijs B vierwielige motorvoertuigen op vier wielen met een maximale massa van niet meer dan 3.500 kg besturen, die niet zijn ingericht voor het vervoer van meer dan 9 personen (inclusief bestuurder).
Binnen deze categorie heeft u ook de bevoegdheid voor het besturen van een motorvoertuig met een aanhangwagen. Daarvoor gelden echter twee voorwaarden:
de aanhangwagen mag totaal (massa leeg voertuig + laadvermogen) niet zwaarder zijn dan 750 kg, of
de aanhangwagen mag zwaarder zijn dan 750 kg. Voorwaarde is dat de toegestane maximum massa van de totale combinatie (trekkend voertuig pus aanhangwagen) niet meer dan 3500 kg is.
Let op! Bepalend daarbij zijn de gewichten zoals deze staan vermeld op het voor de aanhangwagen afgegeven kentekenbewijs. Ook bepalend zijn de trekgewichten (het geremde en ongeremde gewicht) die op het kentekenbewijs van het trekkende voertuig staan.
Rijbewijs B+ (code 96)
Voor samenstellen van voertuigen bestaand uit een trekkend voertuig van categorie B (maximaal 3500 kg) en totale combinatie van toegestane maximum massa (trekkend voertuig + aanhangwagen of oplegger) van maximaal 4250 kg.
Rijbewijs BE
Voor samenstellen van voertuigen bestaand uit een trekkend voertuig van categorie B (maximaal 3500 kg) en een aanhangwagen of oplegger, waarbij:
1) de toegestane maximum massa van de aanhangwagen of oplegger maximaal 3500 kg mag bedragen of
2) de toegestane maximum massa van de oplegger meer mag bedragen dan 3500 kg als:
de toegestane maximumlast onder de koppeling van de oplegger of middenasaanhangwagen niet meer bedraagt dan het verschil tussen de toegestane maximum massa van het trekkend voertuig en de massa in rijklare toestand van het trekkend voertuig en
de toegestane maximum aslast dan wel de som van de toegestane maximum aslasten van de oplegger of middenasaanhangwagen niet meer bedraagt dan 3500 kg.
Mensen die op 19 januari 2013 al een rijbewijs hebben, behouden hun rechten. Alleen als de nieuwe rechten gunstiger zijn, gelden deze voor iedereen.

habotrading

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 16:21

Zie www.habotrading.nl op de pagina links staat een link van RDW

Het komt er op neer met alleen B
Niet meer dan 3500 kg treingewicht (gewicht ledige auto samen met trailer incl laadvermogen)
Het te trekken gewicht (trailer incl laadvermogen) moet wel kloppen met het trekkend gewicht geremd wat op kenteken van de auto staat !
Dat wil niet zeggen dat als je BE hebt, dat je dan van dat trekkend gewicht gevrijwaard bent, dat heeft alleen maar te maken met het treingewicht wat je mag overschrijden.

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 16:27

Ik zit hier al een tijdje mee te lezen en ieder bericht maakt het ingewikkelder. :')

Onze auto weegt 1530kg, en mag maximaal 1500kg trekken. Onze trailer met onze 2 pony's kan wel worden getrokken door onze auto. Aangezien het gewicht onder de 3500kg blijft, dan mag ik dit toch gewoon rijden met een B rijbewijs? Dus E is hier niet voor nodig?

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 16:33

habotrading schreef:
Zie http://www.habotrading.nl op de pagina links staat een link van RDW

Het komt er op neer met alleen B
Niet meer dan 3500 kg treingewicht (gewicht ledige auto samen met trailer incl laadvermogen)
Het te trekken gewicht (trailer incl laadvermogen) moet wel kloppen met het trekkend gewicht geremd wat op kenteken van de auto staat !
Dat wil niet zeggen dat als je BE hebt, dat je dan van dat trekkend gewicht gevrijwaard bent, dat heeft alleen maar te maken met het treingewicht wat je mag overschrijden.

Dus dat wil zeggen dat ik met mijn auto die een ledig gewicht heeft van 1.810 kilo, (gewicht inclusief laadvermogen van de auto is 2.540 maar dat is zoals ik jouw tekst lees dus nog steeds NIET van belang, zoals ik voorheen ook altijd begrepen heb?) gewoon legaal met rijbewijs B mijn trailer mag trekken, die een gewicht inclusief laadvermogen heeft van 1.600 kilo?