Ik zit er mee ..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 11:45

Wat mensen met hun eigen paard doen moeten ze zelf weten (al vind ik het persoonlijk schandalig dat je met 130 kg op een paard gaat zitten, maar dat is PERSOONLIJK).

Aan de andere kant zijn de manegepaarden het kapitaal van de manege. Die moeten goed en gezond blijven, anders kan je als manege wel inpakken. Dus ik kan me goed voorstellen dat je eisen stelt aan de ruiters. Deze manege kiest er voor om alleen ruiters die binnen die eisen vallen te laten rijden. Niets mis mee.

rosalyvdb

Re: Ik zit er mee ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 11:47

@anoeska met zwaar overgewicht bedoelde ik zeg maar zo'n 100 kilo. 130 is inderdaad een beetje.. Ja.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 12:12

Mijn opmerking van 130 kg was een reactie hierop:

Matheno schreef:
Wij hadden altijd een dame op stal met haar paard van 1.75, zijzelf was ruim 130 kilo en toch reed ze altijd heel fijn met hem. Paard liep ook heel los en soepel en uiteindelijk zijn ze nog aardig hoog in de dressuur gekomen ook.
Natuurlijk was het totaalplaatje niet al te mooi om te zien, men ziet liever een mooie slanke dame te paard, maar het kon dus wel..

rosalyvdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 12:14

Anoeska schreef:
Mijn opmerking van 130 kg was een reactie hierop:

Matheno schreef:
Wij hadden altijd een dame op stal met haar paard van 1.75, zijzelf was ruim 130 kilo en toch reed ze altijd heel fijn met hem. Paard liep ook heel los en soepel en uiteindelijk zijn ze nog aardig hoog in de dressuur gekomen ook.
Natuurlijk was het totaalplaatje niet al te mooi om te zien, men ziet liever een mooie slanke dame te paard, maar het kon dus wel..

Okee, pardon! Dat had ik niet goed begrepen :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 12:54

rosalyvdb schreef:
Walgelijk..
Dat je gewicht af en toe in de gaten wordt gehouden is oke, maar waar iedereen bijstaat nog wel..
Bij ons rijden d'r ook en aantal dames met ja, wat zal ik zeggen, flink overgewicht.
Maar ondanks dat ze zo stevig zijn zijn het prima amazones.
En daar bij op; hun paarden zijn prima in vorm!

Je hebt blijkbaar niet alles gelezen want het is echt meerdere malen aangegeven dat dit niet in het openbaar gedaan wordt zoals TS dat eerst zij. Ruiters worden apart meegenomen door de instructrice en deze weegt de persoon en ziet al enige het gewicht.

rosalyvdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 12:56

Ik heb het topic niet goed doorgelezen dan, sorry. Ik heb alleen de openingspost gelezen en daar stond het zo, ging ervan uit dat het wel zo zou zijn.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 12:58

Matheno schreef:

Behoorlijk egoistisch als je het mij vraagt. Kan me niet voorstellen dat ze paard niet in de weg zat en dat heeft er helemaal niets mee te maken dat wel liever slanke dames op het paard zien. Voor het paard gewoon niet fijn. Met 130 kilo is er geen twijfel over dat je best wat vet hebt. Vet zit niet vast en heb je geen controle over je belast een paard onnodig. Paar heeft er geen boodschap aan wat de reden ook is dat je extreem overgewicht hebt. Een ruiter moet z'n verstand gebruiken. En niet alleen je eigen plezier want die gaat in dit geval duidelijk boven het welzijn van het paard.
Het is toch ontzettend krom om topprestaties te verwachten van je paard terwijl je zelf helemaal niet echt in conditie bent?
En ja wat mij betreft zouden ze daar op wedstrijd ook zeker wat van mogen zeggen en iemand eventueel weigeren. Gaat wel om het welzijn van een paard.

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 13:09

Matheno schreef:

Wat voor paard was dat? Zeker geen KWPN maar misschien een Belgisch trekpaard?
Met zo'n gewicht zou ik gewoon leuk gaan mennen of gaan grondwerken. :P

rosalyvdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 13:11

hannahaapje schreef:
Matheno schreef:

Met zo'n gewicht zou ik gewoon leuk gaan mennen of gaan grondwerken. :P

:=

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 13:12

Vanwaar die smiley? :')

rosalyvdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 13:14

hannahaapje schreef:
Vanwaar die smiley? :')

Vond het wel een humoristische reactie.. Een Belgisch trekpaard :')

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 13:19

rosalyvdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 13:21

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 13:22

Maar toch zie ik liever geen zwaar iemand op een trekpaard? Vind het altijd zo'n rare gedachte. Een trekpaard kan helemaal niet meer gewicht dragen dan een KWPN'er. Denk zelfs door de bouw dat een trekpaard minder gewicht kan dragen.

Dus ik deel jouw gedachtegang niet hannahaapje.

Andewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 13:23

[/quote]Wat voor paard was dat? Zeker geen KWPN maar misschien een Belgisch trekpaard?
Met zo'n gewicht zou ik gewoon leuk gaan mennen of gaan grondwerken. :P[/quote]

want als je 130 kilo weegt is mennen niet zielig voor je paard?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:41

Andewi schreef:
want als je 130 kilo weegt is mennen niet zielig voor je paard?

Paard heeft er in ieder geval minder last van want trekken is heel anders dan dragen, daarbij voelt het paard het vet dan ook niet ongecontroleerd meebewegen en dat is wel zo als je er op zit.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 16:23

Andewi, een paard kan op een vlakke rechte weg ca. 3x z'n eigen gewicht trekken, dan is 130kg dus peanuts ;).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 16:36

Andewi schreef:

Met zo'n gewicht zou ik gewoon leuk gaan mennen of gaan grondwerken. :P[/quote]

want als je 130 kilo weegt is mennen niet zielig voor je paard?[/quote]
naja, je kan altijd nog mennen met 2 paarden.
En wat denk je wel niet van huifkarren dan :') :oo Dan heb je zeker tien kinder in zo'n wagen. Die halen samen de 130 ook wel hoor :oo

Andewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 16:45

Hoi,
ik vond de opmerking nogal in de trant van Dikke mensen moeten maar gaan mennen.
dat vond ik niet echt Fair.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 17:01

Andewi maar je vraagt of dat niet zielig is voor het paard. Nee in principe dus niet ;).

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 17:17

Andewi schreef:
Hoi,
ik vond de opmerking nogal in de trant van Dikke mensen moeten maar gaan mennen.

Niet vervelend bedoeld maar nu klink je als volgt:

Het is wel zielig dat dikke mensen niet mogen paard rijden.
Maar het is niet zielig voor t paard dat er te zware mensen op rijden.

Wisdem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 19:25

Zoals ik dit topic lees, schrik ik er wel van. Van beide kanten snap ik het wel. Het welzijn van de paarden gaan voorop. Maar aan de andere kant, vind ik dit nogal discriminerend voor mensen die overwicht hebben. Dit vind ik persoonlijk hoor. Want wat nou als blijkt dat men inderdaad te zwaar is en boven die grens komt van 85 kilo? Dan worden ze naar huis gestuurd? Met de mededeling " je bent te zwaar" je mag niet meer rijden. Hoe hebben jullie dat dan gedaan de afgelopen 14 jaar? Want zolang rijdt ze daar al? Best wel gênant, want je rijdt in vaste groepjes, dan komt ineens diegene niet meer rijden, weet gelijk iedereen van hoe of wat. Dus zo privé is het dan niet meer. Want je stelt een grens vast. Mag je dus bij niemand een uitzondering maken ook niet bij diegene die een kilo te zwaar zijn. En hoezo, alles bespreekbaar maken, 85 kilo is 85 kilo toch? wat ik belangrijker vind, is goed te kijken naar combinatie van ruiter en paard. Hoe rijdt de ruiter, hoe is het paard. Maar goed zo bekijkt iedereen het anders. En ts met jou lengte en gewicht is het prima hoor. Jij hoeft je nergens voor te schamen, dan eerder ik haha, zou een paar kilootjes te zwaar zijn voor mijn normale gewicht. Succes en ben benieuwd hoe het voor jou straks afloopt

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 19:33

Andewi schreef:
Hoi,

Mensen van 130 kilo kunnen beter leuk gaan mennen.

Dat zei ik. En hoezo is dat niet eerlijk? Dan ben je toch met paarden bezig.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 19:46

Ts heeft zich sinds dit topic niks meer op bokt gepost...

Weetje, ik vind te zwaar zo'n relatief begrip. Ik heb er ook wel moeite mee om te zeggen 85 kilo. Ik rij met mijn 75 kilo op een E-pony/klein paard. Die geeft nooit aan er last van te hebben.

Maar ik weet ook hoe ik me mee moet bewegen met het paard. Beginners die te zwaar zijn en tegen de beweging in zitten en hangen. Soms bij het lichtrijden hun evenwicht verliezen en op de rug bonken. Ja, die zullen een paard zwaar belasten. Die mensen zul je zorgvuldig moeten begeleiden. Leren hoe ze mee moeten bewegen, blijken ze na een tijd nog geen talent te hebben. Ja dan zal je er iets mee moeten doen.

Maar die grens van 85 kilo... Die vind ik nogal hard en erg willekeurig gekozen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 19:50

ik weeg schoon aan de haak 84kg, rij met westernzadel ong 15kg

mijn paard is vandaag nagekeken door de osteo en hij was beter dan voorheen, geen klachten en veel soepeler

heb het met haar over mijn gewicht gehad,is geen belemmering ze keek me zelfs vreemd aan dat ik erover begon :j

en mijn paardje is 159cm een kruising kwpn x quarter

hij heeft dan aangekleed en gezadeld ruim 100 kg op zijn rug.