Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Ik heb ooit eens een 3 jarige fries gereden en kon daar niet eens normaal op lichtrijden omdat die echt een vreselijke draf had. Maar bijvoorbeeld de gelder die ik bijrijd heeft een heerlijke draf die je prima kan doorzitten
je kan het beste kijken naar wat voor het paard icm welke ruiter het beste is. En dan heb je inderdaad nog het tuig dat een rol speeld. Magrathea schreef:In ieder geval zie ik de meerwaarde van blijven zitten niet in, als je ook een goede verlichte zit kan hebben
Huertecilla schreef:lifaya schreef:elk paard heeft daarbij een andere gang. Het ene paard is makkelijker met doorzitten en bij de ander stuiter je op en neer
Dat wel/niet stuiteren is een kwestie van vaardigheid.
Op het ene paard is meer nodig dan op het andere.
Verlichte zit doe ik enigszins behoedzaam (niet al te ver naar voren). Fjordlief blijft een fjord, hij kan loeihard maar die keer dat we in rengalop zaten en hij onderweg een enorme bok gaf en zn hoofd omlaag trok om gras te eten was minder grappig. Hij heeft dat daarna nog eens geprobeerd en inmiddels krijgt hij de kans niet meer, maar toch

Gave foto! Huertecilla schreef:
Huertecilla schreef:
lisaaatjeX schreef:ik ging altijd met mijn lieve verzorg pony heerlijk buiten rijden en zij wist precies waar ze van mij mocht galopperen, tot het een van onze laatste ritjes toch bijna goed mis was gegaan en we samen zijn gevallen en ze precies op een steentje viel met der knie en daar ontzettend lang last van heeft gehad ookik zelf was erg geschrokken maar ben er vanaf gekomen met een paar blauwe plekken. maar hierdoor ben ik wel banger geworden om op stukken hele maal volluit te gaan omdat je toch niet altijd kan zien wat er in het gras zit
arno8 schreef:Even een offtopic vraagje: Heb zelf van leer een houder voor mijn ruiterboog gemaakt en zit nog te twijfelen hoe ik hem ga bevestigen aan het zadel. Als ik het op deze manier zou doen, lijkt mij dat het gaat wapperen in galop. Ook zou ik met het linkerbeen de boog tegen de buik duwen, wat me voor paard en boog niet fijn lijkt. Of zit het weer heel anders als je op het paard zit? Ik zie trouwens dat de boog geen werparmen heeft. Is het een Scythenboog?

russel schreef:Arno....vroeger toen mannen nog jagers waren, droegen ze dit soort dingen stoer over hun schouder en trokken er stoer van achteren uit een pijl uit......misschien is dat de oplossing?
Huertecilla schreef:Deze boog/hoes komt als ik op pad ga verticaler, boven het zweetbad en blijft het in alle gangen waar deze zit omdat mijn been dat ook doet omdat ik alle gangen en snelheden doorzit. Ook bij stijgen en dalen houd ik mijn zit opdat ik dezelfde signalen blijf geven.
Het is inderdaad een vroeg type dubbelgebogen (recurve; deflex-reflex) boog zonder siyas. Die siyas zijn momentvergroters waardoor de schutter met dezelfde trekkracht een krachtiger boog kan trekken. Bij de grote bogen van Chinees type is het effect zó groot dat bij max treklengte de kracht zelf mínder geworden is!
Het is niet direct een ´scythen-boog´ omdat álle vroege recurve bogen van dit type zijn. Ook die van de boogschutter van Amesbury was van dit type.
Voor mijn later type bogen heb ik een hoes aan het paard en een pijlkoker op de heup/been.
De bereden artillerie van de hunnen tot mongolen reed met twéé bogen (zwaar en licht) en een enorme variëteit aan bijpassende pijlen.
petitparis schreef:middengalop en uitgestrekte zit ik nog uit, maar de canter van de EV's toch echt niet. Maar die rijden we dan ook echt voor de rensport. Die kan je ook niet genoeg steun bieden als je langer zit (of je wil je rug om zeep helpen)